Delano Weltevreden – Stadhuis Willemsoord wordt doodsteek werk schepen Dok 2: ’Gaat ondernemers miljoenen kosten’, voorspelt directeur Jelle Loosman van Damen Shipyards

Directeur Jelle Loosman van Damen Shipyards Den Helder bij Dok 2 op Willemsoord: “Ze moeten er maar een amfitheater van maken of zo, want het wordt waardeloos”  (foto George Stoekenbroek)

Het Stadhuis op Willemsoord wordt de doodsteek voor werk aan schepen in Dok 2: ’Dit plan gaat Helderse ondernemers miljoenen aan omzet kosten’, voorspelt directeur Jelle Loosman van Damen Shipyards Den Helder

Den Helder – Het Stadhuis, dat op Willemsoord komt moet het nautisch kwartier daar versterken, zegt de gemeente. Versterken? Dat is een fabeltje, zegt directeur Jelle Loosman van Damen Shipyards Den Helder. Het stadhuis wordt de doodsteek voor scheepswerkzaamheden in het dok, dat vlak naast een de gebouwen ligt, voorspelt hij. ,,Werkzaamheden gaan verdwijnen naar werven buiten Den Helder. Dat gaat miljoenen euro’s omzet schelen. Dok 2 is straks niets meer waard.’’

Loosman, die spreekt namens Damen Schipyards Den Helder, weet waar hij het over heeft. “Mijn opa is deze werf begonnen. Wij zitten aan de Binnenhaven. Onze milieuvergunning hebben we in de loop der jaren steeds meer zien afkalven. Bepaalde werkzaamheden kunnen hier niet meer. Toen ik hier in 1981 begon, mochten we nog gritstralen. Dat is niet meer toegestaan, omdat het te belastend is voor het milieu.’’

Op Willemsoord gaat het dezelfde kant op, voorspelt de directeur. “In Dok 2 mogen wij nu gritstralen. Als wij dat straks doen als het Stadhuis er staat, werkt er geen ambtenaar meer. Dat geef ik je op een briefje.”

In het verleden heeft de havensector geageerd tegen woningbouw op Willemsoord. Om dezelfde reden loopt de sector nu te hoop tegen het Stadhuis plan. Het wordt op Willemsoord een herhaling van wat zich jaren geleden op industrieterrein Westoever afspeelde, zegt Loosman. Omdat bewoners van de Boatex klaagden over geluidsoverlast, werden de bedrijven in de nabijgelegen haven aan banden gelegd.

Clipper Stad Amsterdam

Vanaf najaar 2019 heeft Damen een half jaar gewerkt aan het onderhoud van Clipper Stad Amsterdam. Vier miljoen euro omzet. De omzet van Helderse onderaannemers niet meegerekend. Zulk werk kan straks niet meer uitgevoerd worden, weet Loosman. “Geen ambtenaar gaat dat verdragen. Ik weet zeker, dat onze milieuvergunning wordt bijgesteld als wij daar aan het werk zouden gaan, wanneer het stadhuis er staat.’’

De coalitie mag het Stadhuis plan dan wel met ronkende teksten proberen te verkopen, Loosman weet zeker, dat het de doodsteek wordt voor de nautische bedrijvigheid in Den Helder. Werk, dat in Den Helder wordt gedaan, verdwijnt straks naar de werven van Damen in Harlingen, Amsterdam of Rotterdam. En in het slechtste geval naar concurrenten. “Dat zal dan extra pijn doe“, zegt de werf directeur. Helderse onderaannemers gaan het ook in hun portemonnee voelen, weet hij. Bedrijven als scheeptuigerij De Schieman en Piet Brouwer Elektrotechniek. “Het gaat om aanzienlijke bedragen. Je moet denken aan bedragen met vijf nullen per project.”

Heeft Loosman zijn bezwaren neergelegd bij de gemeente Den Helder? Natuurlijk, zegt de directeur. “Port of Den Helder is onze gesprekspartner, zo is dat geregeld. Wij hebben meerdere malen onze bedenkingen geuit, ook schriftelijk. Wat wij te horen krijgen is, dat het om een democratisch genomen besluit gaat.”

Per definitie

Democratisch genomen besluiten zijn niet per definitie goed voor de samenleving, zegt Loosman. “Door dat Stadhuis worden de gebruiksmogelijkheden van Dok 2 ernstig beperkt. We kunnen daar niet onbeperkt geluid produceren tijdens werkzaamheden. Prijstechnisch is het dan niet meer interessant om bepaalde werkzaamheden in Dok 2 uit te voeren. We moeten dan uitwijken naar onze werven in Amsterdam, Harlingen of Rotterdam. En dan gaat een andere Damen werf het werk doen. Maar daarmee verliezen we in Den Helder wel omzet. Miljoenen.”

De verantwoordelijke politici op het stadhuis kennen zijn bezwaren. Loosman durft niet te beweren, dat zijn vrees voor het effect van het Stadhuis plan daar serieus wordt genomen. “Op de laatste dag van de ambtstermijn van burgemeester Koen Schuiling ben ik bij hem op bezoek geweest voor een kop koffie. Ik had toen al veel email gestuurd over wat ik van het Stadhuis plan vindt en veel kanonnades afstoken over de manier, waarop wij als ondernemers in Den Helder behandeld worden. ’Het is mijn laatste dag hier’, zei Schuiling. ’Maar ik ga er voor zorgen, dat je een vast aanspreekpunt krijgt op het stadhuis’. We zijn anderhalf jaar verder, ik heb er nooit meer wat van gehoord. De wethouders Heleen Keur en Kees Visser hebben gezegd, dat zij van het gesprek met Schuiling weten. Zij zouden er voor zorgen, zeiden ze. Ik ben niet de persoon, die zich van het kastje naar de muur laat sturen. Ik wacht het dus rustig af, maar er gebeurt niets.”

Heel gevoelig

Het gemeentebestuur negeert de bezwaren van de nautische ondernemers, zegt Loosman. “Het Stadhuis dossier ligt heel gevoelig. Men weet hoe we daarover denken. Maar als het gemeentebestuur wil accepteren, dat er werk verdwijnt uit Den Helder en dat ondernemers daardoor omzet verliezen, dan hebben wij dat maar te nemen. Het is een democratisch genomen besluit. Maar wel een besluit met waarschijnlijk verstrekkende gevolgen.’’

De coalitie en het College zeggen, dat de nautische werkzaamheden op Willemsoord niet in de knel komen. De realiteit is anders, zegt Loosman. “Wij zijn degenen, die het werk uitvoeren. Wij krijgen de bekeuringen op het moment, dat we in overtreding zijn. Als je kijkt naar wat qua geluid en milieubelasting mag, lopen we langs het randje. Neem het dok op Texel. We zitten daar in Natura 2000 gebied. Het is heel simpel. Als we ons daar vergalopperen, is het gedaan met onze business op Texel. Hetzelfde geldt in Den Helder. Als we ons hier niet aan de regels houden, is het afgelopen. We gaan dus geen problemen opzoeken. Ons bedrijf en onze klanten zijn ons dierbaar. Als het niet meer lukt, moeten we helaas activiteiten afstoten. Ik ga niet de kat op het spek binden. Ik weet zeker dat het niet kan, want dat is mijn ervaring.’’

De werkgelegenheid in Den Helder zal een douw krijgen van het paradepaardje van het huidige gemeentebestuur, is zijn overtuiging. “We hebben contacten met andere rederijen voor een vervolg op het werk, dat we voor Clipper Stad Amsterdam hebben gedaan. De Braziliaanse clipper Cisne Branco wil in 2022 – 2023 naar Den Helder komen.” De reparatie van Clipper Stad Amsterdam heeft Damen een omzet van ruim vier miljoen euro opgeleverd. Het werk aan het Braziliaanse zusterschip wordt op minimaal een miljoen meer geschat. “Dat gaat waarschijnlijk elders gebeuren“, verwacht Loosman. “Er zijn verschillende aanvragen, maar die parkeren we allemaal. We zeggen, dat we het moeten onderzoeken. Maar de kans ,dat we dat werk op Willemsoord kunnen uitvoeren, is heel klein. Dat avontuur gaan we niet aan.”

Eye catchers

Clipper Stad Amsterdam wil ook toekomstig werk aan het schip graag in Den Helder laten uitvoeren. “Zij lezen de kranten ook en vragen hoe wij dat straks voor ons zien. Ik heb gezegd, dat ik niet denk, dat het werk op Willemsoord kan worden gedaan. Zulke schepen zijn eye catchers voor Willemsoord. Die ga je dus ook missen als het stadhuis er straks staat.”

Het gaat niet alleen om het dok, benadrukt de scheepswerf directeur. Ook de beschikbaarheid van de ruimte en gebouwen er omheen speelt een rol. “Het parkeerterrein kunnen we straks niet meer gebruiken voor opslag. Allerlei onderaannemers moeten aan en af rijden. Dat wordt een mierenhoop, die niet samengaat met de activiteiten, die de gemeente in gedachten heeft. De gebouwen kunnen we ook niet meer gebruiken.”

Wat er met Dok 2 moet gebeuren? Loosman “Daar moet je maar een amfitheater van maken of zo. Of gooi er zand in, want het wordt waardeloos.”

Tuigage

Het Stadhuis moet worden gevestigd in de Gebouw 72 en 66 op Willemsoord. Tijdens de klus aan Clipper Stad Amsterdam gebruikte Damen die gebouwen. De tuigage van de Clipper lag in Gebouw 72 en werd daar hersteld. In dat gebouw was ook de bemanning van het schip ondergebracht. De onderaannemers hadden in Gebouw 66 een groot deel van hun opslag. Loosman “Een klant lok je ook met toegevoegde waarde. Dan wordt het voor zo’n klant aantrekkelijk om naar Den Helder te komen. Straks is er een kaal dok, waar omheen niet veel ruimte meer over is.”

Helderse Courant, 27 februari 2021, 21:15

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/DMF20210227_24404132

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jelle+Loosman
https://robscholtemuseum.nl/?s=Heleen+Keur
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kees+Visser
https://robscholtemuseum.nl/?s=Damen+Shipyards+Den+Helder
https://robscholtemuseum.nl/?s=Port+of+Den+Helder
https://robscholtemuseum.nl/?s=Clipper+Stad+Amsterdam
https://robscholtemuseum.nl/?s=Cisne+Branco
https://robscholtemuseum.nl/?s=Dok+2
https://robscholtemuseum.nl/?s=Boatex
https://robscholtemuseum.nl/?s=Westoever
https://robscholtemuseum.nl/?s=Natura+2000
https://robscholtemuseum.nl/?s=Texel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Gebouw+66
https://robscholtemuseum.nl/?s=Gebouw+72
https://robscholtemuseum.nl/?s=Stadhuis+Willemsoord
https://robscholtemuseum.nl/?s=Stadhuis+Stationslocatie

https://robscholtemuseum.nl/?s=Koen+Schuiling
https://robscholtemuseum.nl/anoniem-brief-aan-koen-schuiling-en-de-fractieleiders-van-de-politieke-partijen-in-de-helderse-gemeenteraad-zomer-2015/
https://robscholtemuseum.nl/dick-berts-mail-aan-gemeente-den-helder-16-augustus-2015-maarten-hanegraaf-managementassistent-mail-aan-berts-18-augustus-2015-dick-berts-brief-aan-burgemeester-mr-k-f-schuiling-18-aug/
https://robscholtemuseum.nl/dick-berts-mail-aan-de-rijksrecherche-18-augustus-2015/
https://robscholtemuseum.nl/gemeente-den-helder-ontvangstbevestiging-van-wob-verzoek-van-dick-berts-19-augustus-2015-koen-schuiling-burgemeester-brief-aan-dick-berts-over-zijn-wob-verzoek-25-augustus-2015/
https://robscholtemuseum.nl/rijksrecherche-brief-aan-dick-berts-betreft-verzoek-tot-instellen-rijksrecherche-onderzoek-24-augustus-2015/
https://robscholtemuseum.nl/dick-berts-brief-aan-k-f-schuiling-22-september-2015-gemeente-den-helder-brief-aan-berts-met-ontvangstbevestiging-23-september-2015-brief-aan-berts-over-procedure-27-oktober-2015/
https://robscholtemuseum.nl/dick-berts-mail-aan-klantcontact-centrum-gemeente-den-helder-met-antwoordformulier-hoorzitting-31-oktober-2015-klantcontact-centrum-den-helder-mail-aan-dick-berts-2-november-2015/
https://robscholtemuseum.nl/koen-schuiling-burgemeester-brief-aan-dick-berts-24-februari-2016-commissie-bezwaarschriften-gemeente-den-helder-advies-aan-schuiling-inzake-bezwaarschrift-d-a-berts-9-januari-2016/
https://robscholtemuseum.nl/redactie-dha-stadspartij-eist-helderheid-over-beveiliging-willemsoord-delano-weltevreden-helderse-politiek-wil-van-stadsbestuur-openheid-over-weren-beveiligingsbedrijf-dhs/
https://robscholtemuseum.nl/delano-weltevreden-horecabazen-willemsoord-onder-druk-gezet-om-beveiligingsbedrijf-dhs-te-dumpen-wie-niet-tekende-kreeg-geen-vergunning/
https://robscholtemuseum.nl/helderse-courant-dhs-mag-weer-aan-het-werk-in-uitgaansgebied-delano-weltevreden-schors-directeur-van-willemsoord/
https://robscholtemuseum.nl/delano-weltevreden-hij-mocht-van-de-gemeente-den-helder-geen-bedrijfsleider-van-een-bordeel-worden-nu-moet-de-gemeente-hem-een-kleine-89-000-euro-betalen/
https://robscholtemuseum.nl/delano-weltevreden-integere-mensen-worden-niet-door-helders-college-geschorst-gemeenteraad-is-het-niet-eens-over-bespreking-kwestie-dhs/
https://robscholtemuseum.nl/the-post-online-massale-vechtpartij-in-gezellige-uitgaansstad-den-helder-agent-loopt-hersenschudding-op-dumpert-kansenpareltjes-hebben-ruzie-met-de-pliesie/
https://robscholtemuseum.nl/delano-weltevreden-dhs-mag-niet-op-willemsoord-werken-vanwege-bijthonden-en-schijnconstructie-redactie-dha-college-terechte-keuze-beveiligers-willemsoord/
https://robscholtemuseum.nl/delano-weltevreden-frans-buhling-stopt-als-adviseur-van-beveiligingsbedrijf-dhs-gemeente-creeert-rookgordijn-met-verhaal-vol-leugens-en-halve-waarheden/

3 Comments

  1. Loes Vermeer-lagerveld 28 februari 2021 at 10:51

    Wanneer het College deze ernstige waarschuwing niet serieus neemt en maar doorgaat met dit wanbeleid om een stadhuis op Willemsoord te realiseren, zijn zij schuldig aan het verdwijnen van werkgelegenheid en het verwoesten van een Rijksmonument. Een karakteristiek pand, waarvan er al zo veel door de Tweede Wereldoorlog en daarna door een enorme sloop zijn verdwenen.

  2. De gemeente jaagt haar spookbeelden na.
    Het is reeds een achterhaald fenomeen.

    “Een groot stadskantoor”.

    Nu is juist gebleken dat er een nieuwe economie met vergaande blijvende veranderingen ten aanzien van onder andere thuiswerken, zich aandient. De nut of noodzaak van een grootst stadskantoor past niet meer in deze tijd.

    Het zou het bestuur sieren om met de kennis van vandaag een grootste streep door dit onzin project te trekken.

    We hebben inmiddels een prachtig gemeentehuis op de kerkgracht. En voor de bullshitjob is genoeg ruimte in alle ontstane leegstand.

    Dit is het moment als bestuur, om tot inzicht te komen. Alle andere zijn reeds in overmaat verspilt.

Comments are closed.