Ronald Boutkan – Den Helder zegt nee! + Wouter Otten – Beting + Peter Brasser – Beting (2) + M.L. Rouffaer-Van Dongen – Gemeente op sleeptouw + Dirk Gorter – Zeestad-angst voor de leegte

Dubbele kruisbolder als beeldmerk? Den Helder zegt nee!

Den Helder – Moet de dubbele kruisbolder, die eind deze maand op het Stationsplein verschijnt, het nieuwe beeldmerk van Den Helder worden? Die vraag stelden we eerder deze week, naar aanleiding van Anke de Vries van CityMarketing hierover. Over de juiste naam blijven we discussiëren, maar de tasjes met het cadeau erop zijn al besteld en de vlaggen wapperen al. Maar wat willen de inwoners van Den Helder zelf?

Zelden kreeg een stelling op Den Helder Actueel zo snel zo veel reacties. Het onderwerp leeft dus, zou je kunnen zeggen. En echt niet alleen bij de door de ‘goede mensen’ zo graag als ‘klein clubje zeikerds’ afgeschilderde vaste reageerders op deze site. Meer dan 1100 mensen hebben hun stem uitgebracht, berichten over dit onderwerp krijgen tientallen reacties en op Facebook is de discussie nog levendiger. Rode draad: de dubbele kruisbolder heeft een klein clubje fans en veel tegenstanders. Waarbij de tegenstand voor het cadeau als nieuw beeldmerk van de stad nog veel groter is dan voor plaatsing van het kunstwerk zelf. Daar kan een aanzienlijke groep nog best mee leven.

Van de 1128 bezoekers die tot nu toe (zaterdag 18 augustus, 09.52 uur) hebben gereageerd is 86 procent van mening, dat de bolder zeker niet het nieuwe beeldmerk van Den Helder moet worden. Slechts 154 personen (14 procent) vindt dat wel een goed idee. We hebben CityMarketing gevraagd welke kosten er tot nu toe al gemaakt zijn voor het nieuwe beeldmerk, maar Anke de Vries is op vakantie en dus kan heel CityMarketing geen antwoord geven… Aan de gemeente nog even gevraagd wie eigenlijk bepaalt wat het beeldmerk van onze gemeente wordt (college, raad, CityMarketing, ondernemers, et cetera). Het antwoord komt niet, wel een verwijzing naar het project “Identiteit Kustplaatsen van Noord-Holland (Identity Matching)”, waarover Anke de Vries van CityMarketing meer kan vertellen. Helaas is die op vakantie en binnen CM weet blijkbaar niemand er verder iets van…

De bolder moet het beeldmerk van Den Helder worden!

Oneens (87%, 1.184 stemmen)
Eens (13%, 177 stemmen)

Aantal stemmers: 1.361

De Nieuwediepers op deze site en op Facebook zien het in elk geval in meerderheid niet echt zitten, zo blijkt uit de peiling en de opmerkingen erover.

Een greep uit de reacties:

Theo Popma
Welke amateur heeft dit verzonnen voor ons steeds mooiere stad ? De huidige vlaggen(o.a Den Helder kust de zee, etc) hebben een kwalitatieve, frisse en mooie uitstraling. Deze vlaggen hebben van dit alles niets, dus alleen maar een verslechtering en zonde van de uitgaven. Ik hoop dat deze 3 vlaggen dan ook een pilot zijn, zodat de grote aankoop nog gestopt kan worden.

Rita Pas
Wat een super lelijke dingen

Marcel Barriel
Ik dacht eerst dat het een vlag was om de begraafplaats aan te geven

Linda Beets
Ik vind het kunstwerk zelf mooi maar vind het niet het “beeldmerk” van de stad .

Ingrid Zonderland
Niet mooi. Eerste blik is een kasteel. En die hebben we nou net niet

Erwin Pronk
Grafstenen voor een tuinhek. De nieuwe slogan van Den Helder word dan zeker ; “Den Helder, je wilt er nog niet dood gevonden worden.” Of was het nu; “Den Helder; Grafstad achter een hekkie.” ?
Beide dikke strepen doortrekken en naar elkaar toe laten buigen. Niet 1 maar twee dwarsstrepen; “Den Helder; Snelweg naar Texel.”

Bertil Bruin
In het logo kan je ook twee naast elkaar afgemeerde onderzeeërs zien ( het sail van beide boten met duikroeren)
Dat heeft dan meer met Den Helder te maken dan een onderdeel van een sleepboot

Martin van der Vleugel
Tegen de tijd dat ik me hier druk over ga maken, kan ik me beter afvragen of ik wel een leven heb !

Aad Kikkert
Ziet er uit als kleuterschoolwerk…

Erik Maarten Muller
“Parijs heeft de Eiffeltoren, Den Helder de bolder?” -Anke de Vries, CityMarketing
Klein verschilletje. Die Eiffeltoren kent driekwart van de wereld. Nog niet eens een kwart van Den Helder weet wat een bolder is!

Annemieke Van Den Broek Van Wagtendonk
Ik heb de vlaggen zien wapperen….. maar wist niet eens waar het voor staat….. dus de toeristen van buitenaf helemaal niet. Wat was er mis met de oude vlaggen?

Theo Popma kwam nog met een ander idee, een alternatief voor de dubbele kruisbolder.

Den Helder Actueel, 18 aug 18 – 13:00

Reacties:

Judge X
18 augustus 2018 at 13:49
Eigenlijk ligt bestuurlijk Den Helder volkomen plat, totdat Anke de Vries van City Marketing weer terug van vakantie is …. 😛

F.Brand
18 augustus 2018 at 15:25
Die Anke heeft toch telefoon…bovendien als zij de enige is die antwoordt mag geven…[zie géén antwoordt Gemeente] wel heel apart…

RB
18 augustus 2018 at 15:28
de bolder zelf in de Beatrixstraat lijkt me een mooi iets maar als beeldmerk zeg ik ook nee, ziet er niet uit die vlaggen

Jaco Batenburg
18 augustus 2018 at 15:54
Holder de bolder naar zolder met die kolder

Andrea
18 augustus 2018 at 17:05
Betting, Bolder, (dubbele) Kruisbolder of hoe het gedrocht ook heet. De inwoners zijn/worden nergens bij betrokken, maar toch kost het ons als inwoners een klap met geld.
Zeestad blijft samen met de Citymarketing lekker vaag over de kosten. Wanneer is het in Den Helder een keer afgelopen met onnodig geld uitgeven. Zeker als er bij de inwoners (niet zijnde de “club” van politici en bevriende bedrijven die er rijker van worden) geen enkele draagkracht is.

Tarno
18 augustus 2018 at 21:55
We hebben toch al het mooiste beeldmerk bij de dijk Lange Jaap?

rené smit
18 augustus 2018 at 21:59
Den Holder de bolder.

ED
18 augustus 2018 at 23:58
Je kunt niet zomaar een vlag ontwerpen en uitbaten. Kleuren hebben (historische en geen commerciële) betekenissen; een recent “voorwerp/object” er in plaatsen is misschien wel “heiligschennis”.

Walrus
19 augustus 2018 at 08:43
Weer geld over de balk en zinloos, zonde van het gemeenschapsgeld.

Visionair
19 augustus 2018 at 09:50
Je moet ook de positieve kant bekijken.
Weer een extra plekkie om je fiets te parkeren

Hijneken
19 augustus 2018 at 11:10
Doet mij denken aan de discussie die destijds losbarstte over de nieuwe namen van de middelbare scholen in Den Helder. Dat moest en zou Peil (10, 20, 30, 40) worden. Alles was al aan de vergadertafel geregeld, het briefpapier, de logo’s waren al bedacht en dat zou het worden.
.
Toen de Helderse bevolking, en dus de ouders die hun kinderen naar die scholen moesten sturen, dat hoorde, kwamen ze massaal in actie. Van Meurs (voormalig voorzitter van het College van Bestuur en daarmee voorzitter van zichzelf) moest zijn plannen herzien. Dat krijg je ervan als je voor Napoleon speelt en de Jutter opzadelt met dingen, namen of logo’s, die ze helemaal niet willen.
.
Een ander voorbeeld is het Timorpark. Dat werd in de volksmond altijd al zo genoemd en toch stond er jarenlang een bord aan de ingang met “Churchillpark”. De geachte naambedenkers hebben daarvan geleerd want nu heet het park gewoon Timorpark, zoals de Jutters dat ook willen.
.
Mijn tip voor de geldweggooiers en de stadsvernieuwers (vernielers): Ga altijd vragen aan de Jutter, en als zij in meerderheid beslissen dat zij het niet willen, doe het dan ook niet!

skriks
19 augustus 2018 at 12:36
Meneer @ Hijneken, vooral Uw laatste alinea spreekt me enorm aan, hij moet echter (ben ik bang) nog wat steviger geformuleerd worden daar hij mijn inziens nog teveel ruimte biedt aan ´vreemde vlaggenvogels´ tot ruimere interpretatie en uitleg van de wensen van de Helderse bevolking …;)
Het is moeilijk te begrijpen dat men onder een zekere professionaliteit in combinatie met een ingekocht, vlijmscherp ontwerpersinzicht tot een dergelijk dramatisch resultaat is gekomen.
Soms is een logo geniaal in zijn eenvoud zoals bijvoorbeeld het logo van de NS ons laat zien, echter, wanneer die zoektocht mislukt (zoals nu is gebeurd bij de Helderse vlag) en uitmondt in een soort Legoland- of avonturenparkachtige miskleun en uiteindelijk zélfs ´de kaart van het afwentelen´ (de Jutter wil niets nieuws) gespeeld is, rest je als organisatie slechts nederigheid en een oprechte spijtbetuiging.
Een teken aan de wand is dat er geen vervangende woordvoerder is. Ook dat wijst tenminste op amateurisme en wellicht zelfs op een angstcultuur?
@Andrea stelt dan ook een terechte vraag over de kosten van ontwikkeling. Marketing is een productieproces ter ´promotie en verkoop´ en kost geld, publiek geld.

Monique_K
19 augustus 2018 at 14:11
Zeker als je denkt aan de ‘bevraging’ van de Helderse bevolking over het ontwerp voor het stadhuis, een paar jaar geleden. We ‘mochten’ kiezen uit drie ontwerpen, geen stadhuis was geen optie, en het spreekwoordelijke handjevol stemmen op een van de ontwerpen werd dan verkocht als zijnde ‘de winnaar’. Maar of het dan ook echt zo uit zo komen te zien wisten de stemmers niet, het ontwerp was namelijk onder voorbehoud en kon uiteindelijk heel anders uit kunnen komen te zien.
Net zoiets als de inspraak bij de inrichting van het stationsgebied, er werd gevraagd om iets maritiems en dan krijg je een dubbele bolder die alleen gebruikt wordt in de binnenvaart en bij de sleepdienst, oftewel, wat er komt wordt bepaald door een paar landrotten die het verschil niet kennen tussen zeevaart en binnenvaart. Staan we mooi voor aap mee, met dat ding!

qrap88
19 augustus 2018 at 14:42
… ik spoor niemand aan … maar destijds met Sail verdwenen er zomaar een hoop vlaggen van de vlaggenstokken
#DoeHetNiet

Boze Millenial
19 augustus 2018 at 14:45
Met deze kruisbolder op vlaggen door heel Den Helder voelt het bijna alsof we een huis uit Game of Thrones zijn. De draken zitten al in het gemeentelijk bestuur, wie gaat de troon van Den Helder veroveren?

Dick C.
19 augustus 2018 at 18:33
Ver voor mijn tijd maar destijds stond heel Parijs op zijn achterste benen in verband met de Eifeltoren en het is uiteindelijk toch goed gekomen.
Wellicht hebben de drijvende krachten achter de Bolder ook een vooruitziende blik. We wachten het af.

Henk
19 augustus 2018 at 20:05
Daar is veel meer ruimte, dit gevaarte is te groot voor de omgeving. Spinnen kan je wel, maar de realiteit veranderen niet.
De vlaggen doen mij ook denken aan de uitrusting van ridders zoals Boze Millenial zegt.

Jutter
19 augustus 2018 at 21:32
Bel die voorzitter eens van Citymarketing die kan toch ook uitleg geven of is die te druk met het postkantoor, zwembad, Willemsoord?

RB
20 augustus 2018 at 10:42
vast wel, of ook op vakantie 🙂 het is nog steeds bouwvak toch?

Andrea
20 augustus 2018 at 18:34
Laat die voorzitter eerst maar op zijn kosten een zwembad bouwen, waar niets aan mankeert. Helemaal klaar met de Firma Tuin.
Er zijn zat goede aannemers in Den Helder, dus geen opdrachten meer naar aannemer Tuin.
Krijgen de kleinere aannemers in Den Helder ook eens een kans.

Andrea
20 augustus 2018 at 18:31
Heel vreemd.. Anke de Vries van de Citymarketing kan Den Helder Actueel geen antwoord geven op vragen omdat ze op vakantie zou zijn. Maar bij het Noord Hollandsdagblad geeft ze een uitgebreid interview.
Waarschijnlijk geeft de Citymarketing alleen een interview en informatie als het betreffende medium reactie’s weggehaald die voor de organisatie “schadelijk’ kunnen zijn. Dat is ook meteen het verschil tussen Den Helder actueel en het Noord Hollands dagblad. Den Helder Actueel is onafhankelijke nieuwssite en het NHD wat zich afhankelijk maakt van bepaalde partijen in deze stad.

Henk S
20 augustus 2018 at 19:42
Het lijkt zo langzamerhand wel een lachfilm/ klucht.
Een rustig kuststadje met hardwerkende mensen wat geinvadeerd is door een groep stuntelende schurken, die de ene na de andere puinhoop creëren, terwijl ze de mensen voor de gek houden dat het hier Parijs is of Ramblas kan zijn, waar niemand hier op zit te wachten.
Nu maar hopen op een goed Louis de Funest- achtig einde , zoiets als dat de hele bende opgerold wordt en al het geroofde geld terug wordt gegeven aan het volk wat verder nog lang en gelukkig onder een eerlijk bestuur verder leeft .

RB
20 augustus 2018 at 19:58
zelfs Ali Baba met z’n 40 rovers waren een minder erge roversbende dan de VVD zolang de VVD in het bestuur zit dan zal het altijd zo blijven en kun je blijven dromen van je Louis de Funest- achtig einde

DJ
20 augustus 2018 at 22:27
Nee Andrea ga jij ons even promoten! Dat continue negatieve gedoe van driekwart die hier steevast reageert, dat zet Den Helder écht goed op de kaart! We staan al niet bepaald bekend om onze gastvrije en gezellige bevolking, men hoeft slechts één blik te werpen op een artikel over de bolder en je weet genoeg.
Er zijn de laatste jaren steeds meer evenementjes en dingen te doen, de binnenstad knapt zienderogen op, maar God o God iemand stelt iets voor wat niet in het straatje ligt van ”de Jutter” en er beginnen er direct een paar te steigeren. Als iedereen het zo goed weet, sla dan de handen ineen en richt zelf een organisatie op om onze stad te promoten. Volgens mij zijn er hier genoeg beste stuurlui met (in hun ogen) fantastische ideeën over hoe het in ieder geval NIET moet, ik zou zeggen richt een club op. De tegenhanger van die groep hieronder genoemde stuntelende schurken. Ik ben benieuwd!

RB
21 augustus 2018 at 08:58
ik ga met u mee dat héél Den Helder zienderogen opknapt, alleen moet ik wel eerlijk zeggen dat ik dan die banners weer “iets te veel van het goede” vind, die hadden ze achterwege mogen laten, wel ga ik de 29e zeker vaak kijken hoe de nieuwe bolder geïnstalleerd gaat worden

Monique_K
21 augustus 2018 at 10:50
Het zou zo maar kunnen dat ze voor het weekend, toen Ronald hun benaderde voor commentaar, nog op vakantie was, en maandag weer aan het werk.

Judge X
20 augustus 2018 at 19:18
De foto in het NHD onthuld ook een deel van de tekst (” …. teksten met de maritieme geschiedenis er op” …. aldus Freugdenhil eerder bij DHA) 😛 😛 😛

Simon Scholtens
21 augustus 2018 at 00:53
hebben we nu ook al een kasteel in den helder

Anton Hagen
25 augustus 2018 at 16:29
Ik zou zeggen,zet dat ook maar meer VOOR de VERMOEDELIJKE TOEKOMSTIGE pizzeria van de heer Carlo Assorgia neer,nl in het oude postkantoor(zie de Helderse Courant van vandaag 24-08) dan kan de heer Assorgia zijn toekomstige gasten een ,,pracht uitzicht” bieden dit tegelijk met die ,,prachtige bolder”” voor zijn open ramen.

Rasjutter
25 augustus 2018 at 17:29
Zijn er nu al eens antwoorden op de vragen die DenHelder actueel gesteld heeft aan CityMarketing?
Daar ben ik nu wel heel benieuwd naar.

https://denhelderactueel.nl/2018/08/dubbele-kruisbolder-als-beeldmerk-den-helder-zegt-nee/

Beting + Beting (2)

Helderse Courant, 18 augustus 2018

Helderse Courant, 18 augustus 2018

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo

Beting (2 vervolg)

Helderse Courant, 18 augustus 2018

Helderse Courant, 18 augustus 2018

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo

Gemeente op sleeptouw genomen

Helderse Courant, 18 augustus 2018

Helderse Courant, 18 augustus 2018

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo

Zeestad-angst voor de leegte

Helderse Courant, 18 augustus 2018

Helderse Courant, 18 augustus 2018

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/zeestad-maritiem-icoon-den-helder-redactie-dha-bronzen-bolder-als-maritiem-icoon-bij-entree-binnenstad/
https://robscholtemuseum.nl/hennie-van-wilgenburg-de-jutter-die-zo-nodig-uit-de-stad-moet-verdwijnen-de-beting-die-zo-nodig-in-de-stad-moet-verrijzen/
https://robscholtemuseum.nl/roy-helleman-beting-redactie-dha-onthulling-icoon-stationsgebied-op-31-augustus/
https://robscholtemuseum.nl/nh-den-helder-moet-weer-bruisen-alle-winkels-naar-het-centrum-delano-weltevreden-kunstwerk-staat-er-na-de-zomer-boei-persbericht/
https://robscholtemuseum.nl/arie-booy-icoon-op-zeedijk-kan-wippen-redactie-dha-moet-mensen-verleiden-delano-weltevreden-voorbereiding-l-o-s-robuuste-beting-op-stationsplein-ronald-boutkan-gestart/
https://robscholtemuseum.nl/monique-trijsburg-zeventien-jaar-pro-deo-kunst-in-ijssalon-ad-bak-marc-ruygrok-exposeert-in-ijssalon-aris-laan-arie-booy-kunstwerk-van-marc-ruygrok-eind-augustus-op-stationsplein-geplaatst/
https://robscholtemuseum.nl/skriks-kunst-of-afgunst/
https://robscholtemuseum.nl/petra-bies-in-elkaar-gezet-op-de-h-een-hengelaar-rob-scholte-edzard-dideric-mail-aan-henk-van-der-veen-gerrit-seegers-van-woningstichting-dh-29-mei-2009-piet-hein-zilvervloot/
https://robscholtemuseum.nl/arie-booy-bolder-als-logo-van-de-stad/
https://robscholtemuseum.nl/arie-booy-bolderkolder-in-stad-westlanders-nu-onthulling-gemeente-midden-delfland-ri-nr-2011-05-29-juni-2011-l-o-s-robuust-ronald-boutkan-bolder-overal-nhd-banners-wapperen/
https://robscholtemuseum.nl/ronald-boutkan-maritiem-icoon-stadsentree-kost-400-000-euro/
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zeestad
https://robscholtemuseum.nl/?s=Woningstichting
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ferdinand+Vreugdenhil
https://robscholtemuseum.nl/?s=Robbert+Waltmann
https://robscholtemuseum.nl/?s=Dirk+Gorter

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


CAPTCHA ImageChange Image