Cor Hendriks – Runyoka (3): Meer gevallen van Runyoka

Runyoka (3): Meer gevallen van Runyoka

Een bericht uit 2013 is getiteld “Pas ‘getrouwd’ stel blijft twee dagen aan elkaar vastzitten tijdens de seksdaad” (https://www.chachaya.co.zw/newly-married-couple-gets-stuck-for-two-days-during-sex-act/).

Een Hope Foundation stel aan de buitenrand van Bulawayo besloot hun partners te dumpen voor elkaar en bleef naar gerapporteerd twee dagen aan elkaar vastzitten, nadat de ex van de vrouw naar beweerd wordt, ‘runyoka’ op haar gebruikte.

Vermoedelijk gebruikte de verbitterde Owen Phiri bovennatuurlijke krachten in een poging zijn van hem vervreemde vrouw, Silibaziso Moyo, terug te winnen, die was weggelopen met een buurman, Samson Nyathi.

Een dorpeling, die sprak op voorwaarde van anonimiteit, onthulde, dat toen Moyo en Nyathi samen gingen wonen in het huis van de broer van Nyathi, Phiri achter hun verblijfplaats kwam en naar hen ging. “Toen Phiri bij het huis kwam, waar het tweetal verbleef, sprak hij eerst met Nyathi en waarschuwde hem uit de buurt van zijn vrouw te blijven als hij niet in problemen wilde raken. Nyathi maakte zich niet druk over de dreigementen en begon te schreeuwen naar Phiri en kreeg zelfs steun van Moyo, die hem liet vallen voor de neus van zijn rivaal,” zei een bron.

De verbitterde Phiri vertelde alvorens weg te gaan, naar gerapporteerd, aan de tortelduifjes, dat hun relatie nog geen dag zou duren. Na dit drama kon het stel in de bewuste nacht niet meer uit elkaar geraken na het spelen van het slaapkamerspel voor volwassenen. “Nyathi en Moyo zaten twee dagen aan elkaar vast. De dag na het drama was Nyathi’s broer degene, die het tweetal ontdekte, dat praktisch ‘één vlees’ geworden was. Om ongeveer één uur ’s middags besloot de broer te controleren, hoe het met het tweetal was en na geklopt te hebben, beval zijn broer hem de deur open te breken, aangezien ze die niet voor hem open konden doen. Hij kreeg de schok van zijn leven toen hij door het raam loerde. De broer ging snel op zoek naar een traditionele genezer, maar die slaagde er niet in de twee te scheiden,” voegde de bron toe.

Het paar bleef naar gerapporteerd achter met geen andere optie dan Phiri te confronteren en toen hij bij het huis aankwam, lachte hij het tweetal uit, alvorens hen te waarschuwen hun relatie te beëindigen.

Verbazingwekkend raakte hij hen nooit aan, maar nadat hij weg was gegaan, gingen ze miraculeus uit elkaar,” zei de bron.

Toen contact met hem werd opgenomen voor commentaar, bevestigde Phiri, dat zijn ex vrouw gedurende twee dagen vast was komen te zitten aan haar nieuwe minnaar, maar hij zei, dat hij niet verantwoordelijk was voor de buitengewone gebeurtenis. “Ik weet niet wat het veroorzaakte, maar ze zeggen, dat ze na mijn vertrek uit elkaar zijn gegaan en mijn ex vrouw is die dag verhuisd naar Bulawayo,” zei hij.

Nyathi had geen goed woord over voor zijn rivaal. “Phiri is boosaardig en onze relatie mislukte vanwege hem. Dat was zo wreed van hem,” zei hij. Volgens B Metro.

In 2014 verscheen op Facebook (https://www.facebook.com/sextrap/posts/ulunyoka-as-it-is-called-in-my-language-is-a-serious-sexual-abuse-of-women-that-/764316983606264/) het bericht van iemand, die zich ‘SEX TRAP’ noemt.

Ulunyoka, zoals het wordt genoemd in mijn taal, is een serieus seksueel misbruik van vrouwen, dat we allemaal moeten veroordelen. Voor hen die er niet van weten, dit is een traditionele praktijk waarbij mannen hun vrouw afsluiten gebruikmakend van bepaalde drankjes en als de vrouw ook maar probeert om seks te hebben met iemand anders, zullen ze aan elkaar vast blijven zitten tot dat de sluiter komt om hen te ontsluiten. De Sunday News in Bulawayo heeft een verhaal over een vrouw, die er het slachtoffer van werd dit feestseizoen. Zij was eens getrouwd met een man, die drie jaar verdween en pas terugkwam tijdens dit feest. Onbekend was de vrouw, dat de bij haar inwonende minnaar haar had gesloten en toen ze intiem werd met haar zogenaamde echtgenoot, bleven ze aan elkaar zitten.

Het maakt niet uit hoe men hiernaar kijkt. Mijn punt is, dat deze praktijk vrouwenmisbruik is. Het is hekserij, het is slecht en moet veroordeeld worden en bestraft als ieder ander geweld tegen vrouwen. Waarom is de menselijke cultuur zo beledigend tegenover vrouwen? Zij, die veel spreken over vrouwenmisbruik moeten dit opnemen in hun lijstje en het veroordelen.

Uit 2014 is het artikel “Profeet krijgt in één klap beroemdheid status vanwege liefdesdrankjes” van Gibson Mhaka (https://bulawayo24.com/index-id-news-sc-local-byo-58205.html).

Het neemt maar een ogenblik in beslag om een non entiteit te worden, meent Zimbabwe’s gevierde schrijver Dambudzo Marechera in een van zijn fameuze boeken Black Sunlight. Maar het omgekeerde van de statement schijnt waar te zijn voor een Bulawayo profeet Chatadzwa Matsaure, die in één klap beroemdheid status verwietf met zijn liefdesdrankjes, die naar hij beweerde helpen om ingezakte relaties op te vijzelen, je partner onder je controle te brengen en om hem of haar te stoppen met ontrouw zijn.

Profeet Matsaure (27) rees tot beroemdheid status, nadat hij getuigde over de kwetsende gerechtelijk uitgevochten ruzie, waarin een Bulawayo zakenman Joseph Stuart zijn ex minnares Pia Tanja Woolf aanklaagde en $ 5000 eiste als schadevergoeding vanwege het hem toegediende liefdesdrankje en de tover, die naar hij beweerd zij hem toediende, zodat hij met haar zal trouwen en onder haar controle is.

Stuart beweerde, dat hij begon te hallucineren, zijn zin in seks verloor en zich op zo’n vreemde manier ging gedragen, nadat zijn vriendin Pia hem, naar beweerd wordt, een maaltijd gaf, die ze had klaargemaakt met een liefdesdrankje er in, dat ze kreeg van profeet Matsaure. Hij zei, dat hij later weer bij zinnen kwam, nadat zijn vriend John Sauramba hem naar Matsaure bracht, die de tover en het liefdesdrankje had verschaft aan zijn vriendin. Matsaure vroeg hen een ei, melk en bakolie te kopen. Hij mengde de zaken en bad voor het brouwsel, voordat hij het aan Stuart gaf om te drinken. Na het drinken van het brouwsel braakte hij een weefselachtige tover uit, die Matsaure pakte en verbrandde.

Getuigend tijdens de zaak vertelde Matsaure: “Pia kwam naar mijn verblijfplaats om hulp te krijgen. Ze vertelde me dat ze problemen had met haar minnaar en wilde, dat hij onderdanig aan haar was. Ik gaf haar een papier en vroeg haar om haar naam te schrijven, de naam van haar minnaar en ook om een body lotion te brengen en water. Ik bad voor deze dingen voordat ik haar adviseerde het papier met hun namen te verbranden. Ik nam de as en deed die in de lotion. Ik instrueerde haar om geregeld de lotion op haar lichaam aan te brengen. Het water moest worden gebruikt om te koken en te baden. Ik instrueerde haar ook na drie dagen terug te komen. Toen ze terugkwam zei ze, dat de tovernarij heel goed had gewerkt op haar minnaar.”

Na het volgen van de zaak van een zakenman, die als fascinerend begon, maar later grensde aan horror, wijdde deze reporter de hele afgelopen week aan het opsporen van profeet Matsaure om hem het geheim achter zijn traditionele medicinale praktijk te laten ontfutselen, dat kennelijk de attentie van velen had getrokken.

In een interview vertrouwde de zacht sprekende Matsaure, die ook een lid is van de Jerusalem Kutenda Kwavapositori Kerk, aan deze publicatie toe, dat hij een gebedsgenezer was, die ook handelde in het verschaffen van liefdes en andere traditionele drankjes, zoals ulunyoka en runyoka, dat verhindert, dat echtgenoten en sekspartners ontrouw worden.

Hij zei dat ulunyoka en runyoka, waaraan populair gerefereerd wordt als “menselijk centraal sluit systeem”, wordt toegediend aan niets vermoedende partners, gewoonlijk getrouwd, door hun jaloerse en beschermende echtgenoten. In sommige gevallen gebruiken vrouwen het op hun minnaars, omdat ze rivaliserende vrouwen willen uithongeren, terwijl prostituees het gebruiken om een klant te “fiksen” die weigert het afgesproken bedrag te betalen.

Profeet Matsaure zei, dat de tovernarij, waar een grote vraag naar was, in diverse vormen en met variërende effecten te vinden waren. Ze waren zo gewild, dat hij zelfs niet kon voorzien in de toegenomen vraag. Hij zei, dat sommige ouders ook naar zijn verblijf dromden op zoek naar drankjes, die ze kunnen toedienen aan hun dochters, zodat zij geen seks zouden hebben voor het huwelijk.

Ik heb alle magische toverijen en drankjes, die een man of vrouw kan gebruiken om de met zijn of haar minnaar ingezakte relatie op te vijzelen, buitengewoon in bed te presteren, verloren liefdes terug te brengen, onderdanigheid af te dwingen en traditionele drankjes. Ze helpen in het mannen en vrouwen ervan weerhouden om buiten het huwelijkse huis iets te ondernemen. Vooral is populair bij door de grote afstand lang van huis zijnde bus en vrachtwagen chauffeurs, die hun vrouwen middelen willen geven tegen overspelige en op genot uit zijnde mannen. Het meest gezocht door de vrouwen zijn liefdesdrankjes en magische toverij, die hun minnaars onderdanig maakt, hun organen doen verdwijnen of een erectie blokkeren als ze zich willen vermaken met een andere vrouw. Andere vorm van ulunyoka, die ook populair zijn bij mannen is de gevreesde hondjes syndroom, waardoor een man en vrouw onafscheidelijk worden en die gerelateerd wordt aan slangen, termieten en vissen. Om eerlijk met je te zijn. Ulunyoka bestaat en het zou gebruikt moeten worden om te verzekeren, dat overspel beperkt blijft vooral in dit gebied van HIV en Aids. Ik heb ook hen geholpen, die gesloten waren door andere profeten of sangoma’s,” zei hij.

Matsaure zei, dat zelfs de elite niet gespaard werd bij het grabbelen naar zijn drankjes en hij voegde er aan toe, dat sommigen van hen afkomstig waren uit de naburige landen als  Zuid Afrika, Botswana en Zambia. Bron B Metro.

Uit 2014 is het artikel “Polygame man blijft vastzitten aan derde vrouw tijdens seks” (https://bulawayo24.com/index-id-news-sc-national-byo-59964.html).

Een 52 jarige polygame man, die besloot om Kerstmis te vieren met zijn familie in Gokwe na eerderdrie jaar verdwenen te zijn geweest, zal het blijven berouwen zijn derde vrouw eerst te hebben verlaten, nadat hij aan haar bleef vastzitten, terwijl ze de liefde bedreven.

Het incident dat plaats had in Matanganyika Dorp schokte jan en alleman, omdat ulunyoka – het “omheinen” van je vrouw – gewoonlijk wordt gedaan om mannen te straffen, die naar bed gaan met getrouwde vrouwen.

Een bron dicht bij de ontwikkelingen vertelde de Sunday News, dat de man, meneer Obert Mleya, die van origine uit Binga is, vanwege Kerstmis terug kwam na bijna drie jaar in Harare te hebben geleefd. “Meneer Mleya koos er voor de echtelijke rechten van zijn derde vrouw te vervullen, maar dit pakte verkeerd uit, toen hij een hele dag aan haar vastzat. Beide families wisselden daarop beledigingen uit, waarbij de familie van de man de vrouw er van beschuldigde een prostituee te zijn, terwijl de familie van de vrouw beweerde, dat hun dochter niet langer met Mieya getrouwd was,” zei de bron. “De zaak moest worden doorgeven aan stamhoofd Njelele,  om te interveniëren. Het stamhoofd moest de gemoederen tot bedaren brengen en hij drong er bij de mensen op aan eerst de voor de hand liggende zaak op te lossen en pas later hun familiezaken te bediscussiëren. Zijn interventie werkte, omdat de man bevrijd werd.”

Robert, de broer van Siphiwe Ndlovu, de derde vrouw van meneer Mleya, weigerde commentaar te geven op het gebeuren, maar zei later, dat de kwestie slechts bedoeld waren om besproken te worden door familieleden en niet ten overstaan van het grote publiek. “Ik wil er geen commentaar op geven. Als de zaak plaats heeft gehad, waar heb je voordeel aan? Deze kwesties zijn uitsluitend bedoeld om onder familieleden te worden besproken,” zei hij.

Ene meneer Mpofu, die naar gerapporteerd Siphiwe “omheinde”, wordt gezegd te hebben beweerd, dat hij het recht had aldus te doen, omdat hij haar de afgelopen drie jaar verzorgd had. Hij zei, dat door haar te “omheinen”, hij slechts zijn “vrouw” beschermde, wat gewoon is in het gebied. “Verhalen reizen snel, maar ik ben niet verlegen om de informatie met jullie te delen, omdat het gebeurd is,” zei meneer Mpofu. “Deze vrouw is van mij en we hebben een kind samen, maar het gebeuren schokte me. We zullen als de familie bij elkaar zitten en zien wat de weg voorwaarts is.”

Stamhoofd Njelele bevestigde ook de ontwikkelingen, maar zei, dat zijn hof zulke complexe gevallen niet behandelt. “De zaak kwam naar ons hof, maar we behandelden het niet op de manier, waarop het werd gepresenteerd. De verwanten van de man wilden de persoon aanklagen, die zijn vrouw had gesloten, maar er was niets, dat wij er aan konden doen. Daarentegen slaagden we er alleen in de man, die haar gesloten had aan te moedigen hen te ontsluiten. De man was niet aanwezig bij ons hof; sommige van zijn verwanten, die hem vertegenwoordigden, beloofden de boodschap door te geven. De familie heeft me nog niet opnieuw benaderd, dus dit kan een teken zijn, dat alles nu in orde is,” zei stamhoofd Njelele. Bron Sunday News.

Uit 2015 is het artikel “‘Sloten en messen in Yeoville,’ op de snijtafel hoe de dijen van een Zimbabwaanse vrouw een val werden” door This n That with Maluphosa (https://bulawayo24.com/index-id-opinion-sc-columnist-byo-63602.html).

Voor de eerste keer in de zeven jaar, dat ik hier gewerkt heb, ben ik de belangrijkste persoon. Met al deze capriolen, die de Zimbabwanen hebben uitgevoerd, capriolen, die locale sangoma’s hebben ingezonden als antwoorden uit hun eigen schrijnen. Mensen kijken nu naar mij met een mengeling van ontzag en wantrouwen. Mannen zijn mijn vrienden en zij willen mijn ruimte binnenglippen om over zaken te praten. Vrouwen zijn bang en willen weten waarom plotseling alle mannen zaken met me willen doen.

Welnu, ik ben nu een zelf bekennend sangoma, die niet eens gelooft in het werk van sangoma’s. Maar als het mijn profiel doet oprijzen in dit vijandige land, waarom niet gewoon er op inspelen. Ik spreek eindeloos tegen een stomverbaasd en aandachtig gehoor over sloten, knipmessen, naalden, scheermessen, mieren, stenen, wortels,  hen minutieus koppelend aan het stoppen van ontrouw in hun spoor!

En deze Yeoville val zetter, ken je hem?

Hij is mijn vriend en buurman thuis. Ik heb zijn nummer hier en dit is zijn foto. Hij is de malayitsha, die pakjes naar mijn huis brengt voor mijn kinderen.”

Ze schrapen ongemakkelijk hun keel, terwijl hun ogen wijder worden.

Dus, leerde hij je dit, deze techniek?

Nee, iedere man wordt dit geleerd bij hun initiatie. Maar dit is een goed bewaard geheim geweest. De meisjes mochten het niet weten.”

Dus, is zij de enige overspelige vrouw in jouw land?

Nee, de meeste mannen ontsluiten hun sloten spoedig na het huwelijk. Soms weet je niet, of het je geen pijn of leed gaat doen.”

Wat gebeurde er met je eigen slot?

Bij de lunch wilde iemand anders weten. “Man, dit overspelig stel uit Yeoville (zie https://robscholtemuseum.nl/cor-hendriks-runyoka-(2)-meer-over-runyoka/), weet je wat daar gebeurd is? Ben je ook in staat dat te doen?

Wat doen? Ook vast komen te zitten?

“Jullie uit Zimbabwe zijn gevaarlijke lieden!” gaf een ander als commentaar in het voorbij lopen.

Ze vergeten, dat zelfs in hun eigen land, waar sangoma’s nog steeds heel erg vereerd worden, niet iedereen een sangoma is.

Als je mij een kantoorslot of keukenmes overhandigt, zou ik het niet aannemen,” verklaarde de theedame.

Maar jij bent mijn vrouw niet. Waarom zou ik jou willen sluiten?

We hebben allemaal onze eigen roeping, nietwaar? Maar goed, kumnandi ukugqoka ijazi lokubolekwa.

Men vertelt over een aantal  gruwelijke misdaden, waarvan bekend is, dat Zimbabwanen er van houden ze te begaan. Hij spreekt over de kerel, die de peetvader van de Apartheid, Eugène Terre’Blanche, doodde. Ik zeg hem, dat zo’n daad deze man een plaats op het heldenveld zou hebben verdiend.

Het doden van een blanke is een prestatie beloond, die thuis met een boerderij.”

Waarom is dat?

Omdat de president dat zegt.”

Zeg je nu, dat wat hij ook zegt, al gaat het tegen de wet in, de wet is?

Hoezo tegen de wet? Hij is de wet. Als hij zegt: sterf, dan doe je dat snel, vrijwillig en blij.”

Mijn bezoeker bewondert de president. “Hoe zeer wens ik, dat dit land werd geregeerd door een man als jullie president.”

Wat? Uyahlariya wena.”

Ja, man, kijk naar al deze zinloze schermutselingen in allerlei plaatsen. Mensen hier willen rijk worden, bengenzanga lutho. Ze verwachten banen naar hen te zoeken in plaats van dat zij naar banen zoeken. Maar jouw president leerde jou hard te werken en de kleine aalmoezen, die hij je daarvoor geeft op prijs te stellen. Hij leerde je, dat het niet cool is om over alles te klagen. Hij leerde je, dat niemand het recht heeft om iemand anders te doden, behalve de overheid zelf. In dit land wordt iedere minuut iemand neergeschoten, neergestoken, door spietst, geschopt, gestoken, gesteend of dood gehamerd – soms door bekende moordenaars. Als ze geld hebben, hoeven ze nooit voor het gerecht te verschijnen en als ze toch voor het gerecht moeten verschijnen, krijgen ze een zacht en luxueus leven in de gevangenis. Ik heb foto’s gezien van sommige van de opgesloten mannen in jouw land, dat is wat hier ook zou moeten worden gebeuren. Dus, kuyafana nie mfethu – ze missen niets, deze bandieten. Sommigen zullen zelfs misdaden begaan, omdat ze te lui zijn om te werken en de overheid zal voor hen zorgen. Anderen, omdat ze denken dat ze veiliger binnen zijn dan buiten. Als Senzo Meyiwa jouw landgenoot was geweest, zouden de moordenaars al lang zijn opgehangen.” Abrupt veranderde hij van onderwerp. “Maar man, heb je dat ding waarover we spraken, de ‘las machine’? Ik heb wat nodig voor mijn vriendin. Umama wase khaya u grand. Maar umakhwapheni?

Maar waarom zou je umakhwapheni betrappen, je bent toch niet met haar getrouwd?

Ze gaat naar deze kerk en de pastor is een bekende overspel wolf die, zo gaat het gerucht, geslapen heeft met bijna al de vrouwen, die naar zijn kerk gaan. Dus ik wil hem onthullen en zijn schapen tonen, dat hij niets is dan een ontrust veroorzakende rokkenjager.”

Deze vrouw hier wil niet, dat haar man met me spreekt. “Als hij naar jouw bureau komt, zal ik dat rapporteren aan de autoriteiten.”

De echtgenoot wil ook weten waarom de vrouw naar me blijft komen en met haar vinger wijst. Er is er een, die had beloofd, dat, zou ik van mijn eerste dame scheiden, zij klaar zal staan. Ze heeft haar gemoed veranderd.

Die mensen van jou aan de overkant van de rivier zijn gevaarlijk, liyathakatha tyoo!

Ondertussen is er een wetenschappelijke verklaring voor een ongeval, zoals dat het paar uit Yeoville overkwam. Maar ik hoef dit niet uit te leggen aan mijn werkmaten, opdat niet mijn houding en profiel tot niets komt!

Als bekukini, wat gebeurde er met het overspelige paar?

Niets. Ze zouden definitief sterven, tenzij de hoorndrager werd gecompenseerd.”

Een of andere dame, die gewoonlijk nogal nors is, zendt me een email. “Mal’phosa, ben je in staat ook mannen te betrappen?” Ik antwoord snel. “Sorry madame, ik doe geen mannen.” Bijna meteen: “Sorry, ik bedoelde dat niet. Ik bedoel, heb je iets, dat ik kan gebruiken om mijn man te betrappen?” – “Hoeveel ben je bereid te betalen?” – “Alles.” – “Alles, madame?

Dit is hoe desperaat we zijn geworden in de poging onze partners te behouden, die constant uitkijken naar groenere weiden, dezelfde partners, die we ook willen verlaten voor groenere weiden. Maar tegelijkertijd, kuthiwa lobo buhlung’obenza kimi? Ja dat.

Het roddelcircuit heeft door, dat het paar is gestorven aan uitputting. Ik belde een vriend, die dicht bij de flat woont, waar de man werd “vastgehouden” door de Zimbabwaanse vrouw. Ze zei, dat het paar terug naar huis was. Als ik naar Yeoville kwam, zou zij me helpen de vrouw te ontmoeten. Maar ik zal mijn werkmaten hier niet over vertellen – want zij weten, dat allebei deze overspel plegers stierven vlak voor ze bij het ziekenhuis kwamen.

Dus de man werd nooit gecompenseerd?

Uiteraard; hij bleef het bedrag verhogen totdat het stel stierf van het effect van de muthi (niet van uitputting).” Om mijn zaak te versterken, toonde ik hen dit reclamebord. “Umfazi uyajola? Ufuna ulunyoka? SMS 82971 nu!” En dan mondeling: “Waar wacht je op?” met een vampier achtige stem!

En Madlela denkt misschien, dat mensen het verhaal over het Yeoville incident verzonnen hebben. Hij zegt, dat Zimbabwanen heel goed zijn in het verzinnen van verhalen. Mijn vriend zegt ja, het gebeurde en ja, het paar werd naar het ziekenhuis gebracht, maar niemand mocht dicht bij de kelder komen, waar het paar de hele dag verbleven. Al de foto’s en video’s zijn pure leugens – allemaal! Hoe dan ook, SMS nu! Waar wacht je op? Ngiyabonga mina!!! Bron Clerk Ndlovu.

Uit 2015 is het artikel ‘Zakenman bezweert ulunyoka op zijn vrouw te werpen als ze van hem scheidt” (https://bulawayo24.com/index-id-news-sc-local-byo-68874.html).

Een Bulawayo zakenman, Martin Changana, heeft gedreigd een dodelijke ulunyoka op zijn vrouw te werpen, die gezworen heeft van hem te scheiden. Changana runt Desires Hair Salon en heeft zijn vrouw Muchaneta gezegd, dat hij niet aarzelt haar te “sluiten” als ze besluit hun huwelijk te breken.

Muchaneta diende de scheidingspapieren in bij het Bulawayo Burgergerechtshof op woensdag, waar ze een beschermingsbevel aanvroeg tegen Martin. Muchaneta beweerde, dat ze nu in constante vrees leeft nadat ze muti ontdekte op haar kaptafel. “Ik heb problemen met Martin, die mijn echtgenoot was, voordat ik scheidingspapieren indiende op 29 april dit jaar, vanwege zijn ruw en onverantwoordelijk gedrag,” zei ze. “Hij speelt niet zijn rol ter ondersteuning van zijn kinderen. Hij geeft al het geld van ons familiebedrijf uit aan bier. Altijd als ik hem om geld vraag, geeft hij me de bonnen, die hij bij het lokale politiebureau zou hebben betaald voor drinken in het openbaar. Martin is gewelddadig en beledigt me de hele tijd met vulgaire taal in aanwezigheid van onze kinderen. Hij dreigde me te fiksen door ulunyoka op me te werpen. Als gevolg van zijn dreigementen leef ik nu in vrees. Om de zaak erger te maken ontdekte ik wat muti in ons huis,” zei ze. Muchaneta voegde toe, dat ze beroofd van seks was aangezien Martin haar vorig jaar augustus voor het laatst ‘bediend’ had. Bron Metro.

Uit 2014 is het artikel “Man bedreigt de ‘minnaar’ van zijn vrouw met uluyoka” (https://bulawayo24.com/index-id-news-sc-regional-byo-54443.html).

Pandemonium ontstond bij Kudzananyi busstation in Gweru op zaterdag, toen een boze man dreigde magische seksuele sluiting bekend als ulunyoka te werpen op een man, die hij er van verdacht een affaire te hebben met zijn vrouw.

Het bizarre incident trok mensen uit alle rangen van de samenleving aan, terwijl ze worstelden om een glimp op te vangen van het onverwachte drama. Een betrouwbare bron vertelde B Metro, dat een getrouwde vrouw was betrapt door haar man met een andere man. Gerapporteerd wordt, dat de vrouw, Sandra Tambo, vijf jaar getrouwd is met Tapiwa Ndou. “Al lange tijd hebben Ndou’s vrienden hem verteld, dat zijn vrouw een buitenhuwelijkse affaire had met een buschauffeur, die rijdt op de Gweru Harare route,” zei de bron.

Op zaterdag besloot Ndou zijn vrouw een verrassingsbezoek te brengen ,nadat hij was geïnformeerd, dat Desmond Chikare, de buschauffeur, bij zijn vrouw was. Zoals het lot beschikte, werden Tambo en Chikare door Tambo’s echtgenoot aangetroffen, terwijl ze zich trakteerden met drankjes en koekjes. Ndou nam het gebeuren niet licht op. Hij begon te schreeuwen tegen hen en noemde zijn vrouw een prostituee en Chikare een gezinsbreker. Hij greep de drankjes en doopte hen gehaast, terwijl de meeste kleding voor verkoop achterbleef met enige vlekken.

Ndou ging naar de vlooienmarkt kraam van zijn vrouw en vond haar daar met Desmond. Ndou gooide de drankjes over hen heen, evenals op de kleren, die te koop waren,” voegde de bron toe.

Hij gaf Chikare een stevige waarschuwing om weg te blijven bij zijn vrouw, anders hij zou riskeren ulunyoka te krijgen. Gecontacteerd voor commentaar bevestigde Ndou, dat hij zijn vrouw aantrof in het gezelschap van een andere man, daaraan toevoegend, dat het niet de eerste keer was, dat hij een geschil had met zijn vrouw over de beweerde buitenhuwelijkse affaire.

Tambo ontkende echter, dat ze een relatie had met Chikare en zei dat hij gewoon een vriend was. Ook de beschuldigde minnaar Chikare weersprak de beweringen en zei, dat hij niemand kende, die Sandra heet, en hield vol dat hij een gelukkig getrouwde man was. Uit B Metro.

Uit 2014 is het artikel “Lunyoka en runyoka gevecht dringt door in het gerecht” door Gibson Mhaka (https://bulawayo24.com/index-id-news-sc-local-byo-52889.html).

Een Bulawayo vrouw beweerde, dat haar relatie met haar echtgenoot nu als broer en zus was geworden. Aangezien hij naar beweerd niet in staat was dedaad te verrichten in de slaapkamer de afgelopen twee jaar. Nadat zijn vriendin, naar beweerd wordt, een “centraal sluiting” betovering over hem uitwierp.

Liah Ndlovu uit Old Magwegwe bestaat zich erop, dat haar echtgenoot het slachtoffer werd van de betovering, waaraan in de omgangstaal wordt gerefereerd als ulunyoka of runyoka, die op hem was geworpen door zijn vriendin Judith Ncube. Zij zei, dat de tover hem, naar beweerd, nutteloos maakte in de slaapkamer, aangezien hij geen erectie kan krijgen, wanneer zij of enige andere vrouw seks met hem wil hebben behalve Ncube.

Ndlovu diende de claims in bij het Bulawayo Burgergerecht, waar zij om een omgangsverbod vroeg tegen Ncube, zeggende dat haar seksuele leven nu dood was, nadat laatstgenoemde, naar beweerd, juju toediende aan het ‘slaapkamer geweer’ van haar echtgenoot. Hem nutteloos makend telkens als ze seks met hem wilde hebben. Ze beweerde ook, dat Ncube haar verbaal lastig viel over de telefoon – door te zeggen, dat ze nooit seks met haar man zal hebben.

Judith verrichtte traditionele rituelen op mijn mans geslachtsorgaan, aangezien we de afgelopen twee jaar niet samen hebben geslapen, omdat hij geen erectie kan krijgen. Mijn man vertelde me, dat wanneer hij met Judith is zijn orgaan een erectie krijgt, maar wanneer hij bij mij is er geen erectie volgt. Er ibestaat geen twijfel over, dat Judith zijn mannelijkheid “sloot” en nu betreft het ons, want hij presteert niet langer in de slaapkamer. Ik zoek nu bescherming van het Hof zodat Judith verhinderd wordt mij te beledigen en mijn man te zien,” zei ze.

Als antwoord gaf Ncube toe, dat ze “krankzinnig” verliefd was op Ndlovu’s man, er aan toevoegend, dat toen ze haar beledigende berichten verzond ze handelde uit wraak. “Het is waar, dat ik verliefd ben op haar man en ik zond haar beledigende berichten, maar het was uit wraak, nadat ze me beledigde over de telefoon. Ze verstoort ook mijn rust door naar mijn werkplek te komen bij de United Refineries, waar ze een hoop herrie heeft gemaakt,” antwoordde Ncube.

Niettemin beval magistraat Marylene Mtshina beide partijen de vrede te bewaren door elkaar niet verbaal en fysiek te bedreigen.

Judith is mijn mans vriendin en heeft zich gewelddadig tegenover mij gedragen. Op dit moment, nu ik vraag om de steun van mijn man, wordt hij gewelddadig vanwege haar. Mijn man slaat me en hij brak mijn ribben. Ik heb nu pijnen in mijn ruggenwervel  als gevolg van het slaan.” Aldus B Metro.

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/cor-hendriks-penis-captivus-gevangen-in-seks-mythe-of-realiteit/
https://robscholtemuseum.nl/cor-hendriks-runyoka-(1)-hekserij-of-penis-captivus/
https://robscholtemuseum.nl/cor-hendriks-runyoka-(2)-meer-over-runyoka/
https://robscholtemuseum.nl/?s=Runyoka
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ulunyoka
https://robscholtemuseum.nl/?s=Lunyoka
https://robscholtemuseum.nl/?s=Hekserij
https://robscholtemuseum.nl/?s=Penis+Captivus
https://robscholtemuseum.nl/?s=Central+Locking+System
https://robscholtemuseum.nl/?s=Juju
https://robscholtemuseum.nl/?s=Dambudzo+Marechera
https://robscholtemuseum.nl/?s=Eugène+Terre’Blanche
https://robscholtemuseum.nl/?s=Yeoville
https://robscholtemuseum.nl/?s=Harare
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zimbabwe
https://robscholtemuseum.nl/?s=Seksueel+Misbruik