Pritt Stift – Stas Blokhuis “Pakje Sigaretten naar 20 Euro” Volks Gezondheid Dominee wil Karwats over Paffend Nederland

Stas Blokhuis “Pakje Sigaretten naar 20 EuroVolks Gezondheid Dominee wil Karwats over Paffend Nederland

Een pakje peuken kost 7 euro vandaag de dag. Daarvan gaat 2 cent naar de fabrikant, en 6,98 naar de fiscus. Maar als het aan staatssecretaris Paul Blokhuis (CU) ligt gaan de saffies naar TWINTIG EURO per pakje. Dat zegt de ChristenUnie bewindsman vandaag in Trouw, aldus De Telegraaf (https://www.telegraaf.nl/nieuws/3646034/pakje-sigaretten-moet-20-euro-kosten). Om te voorkomen, dat mensen stoppen met roken, moet iedereen stoppen met roken. De prijs van een pak peuken wordt volgende maand wederom verhoogd in het kader van Het Preventie Akkoord, en Blokhuis is al aan het lobbyen in Europa om de prijzen nog verder omhoog te jensen. Prima plan Paul! Als je tenminste nog meer clandestiene fabriekjes en vooroorlogse smokkelroutes in Brabant en Limburg wilt, want daar gaan we naar toe. 20 euro voor een pakje? Op de zwarte markt zijn ze maar een tientje!
Foto boven via de onvolprezen Rob Scholte (https://www.tsvisuals.nl/projecten/fotopanelen-robscholte/).

Geen Stijl, 25-05-19 | 09:09

Reaguursels:

Natuurlijk zegt die flinkert dat!!!! Hij vergeet, dat hij van die belastingcenten op het banderolletje gestudeerd heeft!!!! En na jaren reclame inkomsten, waar heel Afrika van gevreten heeft, gaat meneer schaapjes op het droge het plebs wel even aanpakken.
nerv4s | 26-05-19 | 02:52

Zolang hij maar van Sigaren afblijft.
The Russian | 26-05-19 | 00:13

Hier in NZ kost een pakje NZ $ 29, ofwel 17 euro op dit moment. Die prijsverhogingen, ieder jaar 10%, werden er doorgedrukt door een oude Maori vrouw met een uitgesproken dictator mentaliteit in het parlement, die een hekel had aan de geur. Er wordt niet minder om gerookt; de mensen sparen het gewoon op eten, kleding en andere levens noodzakelijkheden uit, met alle sociale en medische gevolgen van dien.
Ironisch is, dat het vooral de Maori’s zijn, die roken.
issieookweer | 25-05-19 | 23:38

Geachte anti alles mensen, hieronder een verslavingen lijstje:
– Nicotine
– Cafeïne
– Theïne
– Suiker (jazeker, verslavend)
– Endorfine (seks en d.ergelijke)
THC
– Cocaïne, heroïne
– Serotonine
– Alcohol
– Adrenaline (vooral bij mannen)
– Iboga, qat
– Lachgas
– Ethanol
– Eet en drink verslaving
– Morfine
– Aandacht (vooral bij vrouwen)
– Psilocybine en psilocine
– En wat ik verder nog vergeten ben.
Mocht u geen van bovenstaande (bio)chemische elementen gebruiken, dan mag u mij vol bekritiseren om de peuk, die ik soms opsteek. In alle andere gevallen: u bent een zeurderige hypocriet.
Veluwse-Eikel | 25-05-19 | 22:53

Ja, je moet het bewust inhaleren van rook van brandende blaadjes toch op een manier goed praten.
Slabak | 25-05-19 | 23:53

@Slabak | 25-05-19 | 23:53:
Het is gewoon lekker.
Muuke | 26-05-19 | 00:43

Lekker goed voor de rokers! Whahaha, van mij mag de prijs naar 50 euro. Whahaha. Lekker puhh!
Watjijwat | 25-05-19 | 20:40

Hebben ze je van laten studeren impie!!!
nerv4s | 26-05-19 | 02:53

Ik vind het gezegend (pun intended). Duitsland ligt hier 30 km. vandaan.
Chiant | 25-05-19 | 19:40

Ik rook al onraad vanaf mijn geboorte. Nu ze met twee maten meten door zowel de mensen het roken niet te verbieden, maar er wel veel geld aan te verdienen ben ik in plaats van minder nog meer onraad gaan roken. De onraad, die riekt naar bedriegerij. Ze geven geen moer om de mensheid en hun diverse verslavingen. Het enigste, waar ze om geven is Geld, Geld en nog eens Geld.
Fopdoek | 25-05-19 | 19:20

Hear, hear.
Muuke | 26-05-19 | 00:44

Onraad is een goede naam voor een sigarettenmerk. Dan roken we allemaal onraad.
ConservatieveBlik | 26-05-19 | 03:52

Als ik buiten loop dan rook ik de grootste sigaret, die er maar te roken is. Dus waarom zo zitten emmeren over de kleintjes. Ik dacht, dat daar al op gelet werd door Appie Appie.
Fopdoek | 25-05-19 | 19:11

Laffe honden zijn het! Uit op je geld! Een politicus met een beetje ruggengraat had sigaretten al lang verboden. Je gaat de belasting op asbest platen toch ook niet verhogen en dan de verkoop toe blijven staan?
Nou dan!
Slabak | 25-05-19 | 17:49

In de circa kilometer “no man’s land” tussen de diverse grensovergangen van Thailand-Cambodia is het dan beter peuken shoppen, vier à vijf USD voor een slof Marlboro (200 stuks) en één à twee USD voor lokale merken. Die Marlboro’s zijn geen namaak of iets dergelijks, exact dezelfde pakjes als in de 7-11 supermarkten te koop. Het kan dus prima voor veel minder, er vanuit gaande, dat ook op die vier dollar nog diverse mensen winst maken. En diezelfde slof kost dan straks hier 200 Euro.
HdJ | 25-05-19 | 16:53

Snel gaan halen dan in Thailand-Cambodja, voordat die extra vliegbelasting in 2021 wordt ingevoerd!
Slabak | 25-05-19 | 23:49

Dit kabinet weg graag, Dank.
jan99 | 25-05-19 | 16:27

Al die mensen, die zo luchtig doen over hun rookverslaving: zouden jullie dan willen, dat jullie kinderen ook gaan roken? Nee, dat wil niemand met gezond verstand. Rook dan zelf ook niet. Het is een verslaving, die alleen maar verliezers voortbrengt. Ben sterk en stop er gewoon mee. Hoef je ook straks niet naar Polen te rijden om nog je tabak te kunnen blijven betalen.
du Roi Soleil | 25-05-19 | 15:28

Of gewoon naar Polen emigreren.
nutsniet | 25-05-19 | 22:58

@DankeSchon | 25-05-19 | 20:16:
Ook nóóit roken in het bijzijn van anderen, ook niet op openbare plekken. Ik rook misschien vier tot zes sigaretten per dag, ergens thuis, waar niemand er last van ondervindt.
Muuke | 26-05-19 | 00:50

@Muuke | 26-05-19 | 00:50:
Kijk, jij begrijpt het. Dat mensen willen roken is gewoon een vrije keuze en heb ik niks op tegen. Wel het gedrag van “bepaal ik zelf wel” en ondertussen iemand, die dat niet wil er wel mee belasten. Goed, dat jij daar wel rekening mee houdt. Dan is het wat mij betreft ook prima!
DankeSchon | 26-05-19 | 08:59

Persoonlijk geen problemen mee, ik koop het nooit. Maar het schept wel een nare precedent voor andere zaken, die Blokhuis misschien niet believen in de toekomst. Enge man.
klamme.vla | 25-05-19 | 15:18

En vanavond zit die bid lip met z’n uitgestreken hypocriete smoel weer in de kerk met zijn koters naast hem te luisteren naar de dominee, die hel en verdoemenis preekt van de kansel. Want den Heere verbiedt u etc…. Hij vergeet FF, dat z’n koters na de dienst zeggen: “Paps, ik ga FF naar mijn vrienden” en zij zich daarna knetterlam zuipen en roken (en als het “meezit” ook aan de pillen) in een keet op de hei en heel erg veel plezier hebben, want ze zitten dan FF niet in dat alles beklemmende keurslijf van het geloof (en dat geldt voor ieder geloof). Mais bon, als je hoog in de CU zit. dan ben je gewoon, hoe je het wendt of keert, een relie gek. En hoe meer dingen men verbiedt des te aantrekkelijker wordt het.
Voordeel is ook. Rokers en of zuipers sterven sneller. Hebben, denk ik, ook meer plezier gehad in hun leven en zijn minder duur dan als een niet rokende en of zuipende kasplant creperen ergens in diep in de 90 in een zielloze bejaardenbunker en naast je sterfbed zit een ranzige dominee, pastoor en of imam, indien men wil, standaard verveeld te prevelen voor vergiffenis. Ik hoop, dat in ieder geval niet mee te maken. Festina lente!
Basil Fawlty | 25-05-19 | 15:15

Officieel van het RIVM: Rokers gemiddeld 100.000 euro goedkoper dan “gezonden”. SS = schuine streep: RIVM punt nl, SS bibliotheek, SS rapporten, SS 270751015.pdf
issieookweer | 25-05-19 | 23:46

Als de overheid echt het roken zou willen stoppen, dan zouden ze tabak eenvoudigweg kunnen verbieden. Maar dan lopen ze wel die accijnzen mis.
Als ze moeten kiezen tussen gratis geld opgeven, of mensen langzaam laten sterven aan longziektes, dan kiest de overheid voor het makkelijke geld.
Osdorpertje | 25-05-19 | 14:34

Bemoei je even met je eigen zaken joh, christelijke bloedhond. Werkelijk niemand, die op dit soort inmenging van een overheid zit te wachten, behalve de overheid zelf.

Blokhuis is weer even vergeten, wie zijn salaris betaald, geloof ik. DIEN je burgers, zak hooi.
De Libertariër | 25-05-19 | 14:19

Roken heeft toch allang zijn onschuld verloren, dat ben je toch wel met me eens? Als het nu uitgevonden zou worden, dat roken, zou het verboden worden.
merel veld | 25-05-19 | 14:41

@merel veld | 25-05-19 | 14:41:
Ik heb geen idee wat u met de onschuld verloren bedoelt, maar dat doet verder ook niet ter zake. Wat ter zake doet is, dat niemand het recht heeft om een vrij proces van vraag en aanbod te verstoren. Als iemand wil roken en er is iemand, die de persoon sigaretten wil verkopen, who the hell is dan ene Blokland om zich daarmee te bemoeien?

Laat elkaar met rust. Dat geldt JUIST voor een overheid en haar opdrachtgevers: de burgers. Een betamelijke overheid bemoeit zich niet met dit soort zaken.
De Libertariër | 25-05-19 | 15:16

@De Libertariër | 25-05-19 | 15:16:
Roken naast een niet roker zorgt er voor, dat een niet roker ook rookt. Dat is egoïstisch, egocentrisch én asociaal. Elkaar met rust laten, betekent ook niet roken in de buurt van anderen. En dat doet een roker vaak niet, want “dat bepaal ik zelf wel”.
DankeSchon | 25-05-19 | 20:19

Ik heb het al vaker gezegd hier: de beste manier om de overheid te naaien door ze te beroven van een flinke hap accijns, is om per direct te stoppen met roken.
En echt, het is mogelijk. Praat met je dokter.
Ben nu zelf 16 maanden clean en voel me beter dan ooit.
EefjeWentelteefje | 25-05-19 | 14:14

@De Libertariër | 25-05-19 | 14:20:
Dat zal best, maar met het spontaan bijstorten in de overheidskas via sigarettenpeuken ben ik in ieder geval opgehouden.
Er zijn belastingen, die je toch echt kunt vermijden: roken, bekeuringen en loterijen. Aan u de keus.
EefjeWentelteefje | 25-05-19 | 15:16

@EefjeWentelteefje | 25-05-19 | 15:16:
Dus ik moet stoppen met roken, omdat een overheid, dat niet gewenst voor me acht en me bijkans helemaal suf beroofd? Wat is dat nou voor een redenering?
De overheid dient zich niet te bemoeien met dit soort zaken. Daar is ze hele gaar niet voor aangesteld door burgers. Opzouten! Blijf met je fikken van mijn geld af en bemoei je al helemaal niet met mijn gezondheid.
De Libertariër | 25-05-19 | 15:19

@De Libertariër | 25-05-19 | 15:19:
U moet helemaal niks, waar zeg ik dat?
Het enige wat ik zeg, is dat er een aantal belastingen zijn, waarvoor je zelf kunt kiezen om die niet te hoeven betalen, waaronder accijns op rookwaar. Dat is mijn keuze, en hopelijk ook die van meer toekomstige stoppers.
EefjeWentelteefje | 25-05-19 | 16:17

Ach, evenals ik mijn groenten lokaal koop, haal ik mijn biertje en wijntje alweer geruime tijd bij buurtgenoten, die er aardigheid aan hebben om het spul zelf te maken. En het smaakt nog goed ook. In de volkstuintjes zullen weldra ook wel tabaksplanten te zien zijn, zo vermoed ik.
mozaard | 25-05-19 | 13:24

@LouisQuatorze | 25-05-19 | 14:05:
En als jij longkanker krijgt? Die verzekeringspremie van u dekt echt de kosten niet af, hoor. Prima als mensen roken, maar betaal dan ook een hogere premie, Idem met overgewicht.
jezusterinderduster | 25-05-19 | 14:39

@jezusterinderduster | 25-05-19 | 14:39:
Ik begrijp, dat u ook wil, dat sporters extra gaan betalen? Die sportblessures kosten immers een godsvermogen. Of is dat juist ‘goed’? In dat geval bent u een deugert.
EefjeWentelteefje | 25-05-19 | 15:17

@jezusterinderduster:
En dus ook voetbal supporters laten betalen voor de belasting uitgaven aan iedere wedstrijd. Tevens alleen maar tolwegen, je betaald maar als je er wilt rijden. Inbreker? Ja maak maar FF 500 euro over dan komt er wel een agent kijken. Ongeluk? Ja, dat is lekker dom van u. Betaal daar dan ook maar lekker zelf voor.
Slabak | 26-05-19 | 00:01

Heel blij, dat ik van het juk van roken verlost ben. Was bang voor stoppen, maar uiteindelijk was het na 30 jaar roken een eitje. Vreemd maar waar. Rob Scholte is een held.
Super Vaagstra | 25-05-19 | 13:22

Ik wens alle verbieders en moraalridders hierboven PTSS toe! Alsof je enorme jeuk hebt, en niet kan krabben! Oh, en artsen met trillende handjes (beroepsgroep. die het meeste rookt). Leven en laten leven, mensen!
LiniaalRectaal | 25-05-19 | 13:20

@Swoop
Meeroken is niet schadelijker dan je buitenshuis begeven. Toch bedankt voor je goede zorgen!
LiniaalRectaal | 25-05-19 | 13:54

@LiniaalRectaal | 25-05-19 | 13:54:
Met meeroken krijg je meer schadelijke stoffen binnen dan zonder, maar als je graag struisvogeltje wil spelen met je kop in het zand, geen probleem.
Swoop | 25-05-19 | 14:33

@Swoop
Als ik jou was zou ik me gewoon thuis opsluiten. Met een mondkapje op.
LiniaalRectaal | 25-05-19 | 14:36

1968. Voetballen bij de Kajotters (Katholieke Jongeren). Het elftal, dat won, kreeg van de pastoor een bolknak, die je met het hele team mocht oproken. Fantastisch eigenlijk. Andere tijden.
streknek | 25-05-19 | 13:18

Als je als overheid het roken zo slecht vindt, moet je een totaalverbod invoeren. Wat er U gebeurd is, elke keer de prijs iets verhogen. Hypocriet gedoe. Daarnaast moeten mensen, die dingen voor andere mensen willen verbieden, verboden worden.
jezusisonzin | 25-05-19 | 13:02

We zien in de VS en eigenlijk ook de rest van de wereld wat het verbieden van bewustzijnsveranderende middelen heeft opgeleverd.
Leefski | 25-05-19 | 13:38

Het is gewoon weer een populair geblaat van Blokhuis. Sigaretten en benzine, voor de overheid altijd al een geweldige bron geweest om hun enorme gaten in de financiën te dichten. Over alcohol, medicijnverslavingen en ongezond eten hoor je ze niet, dat kost meer inspanning om aan te pakken, dus dan maar weer goedkoop proberen te scoren met sigaretten. Er wordt trouwens wel een vals beeld neergezet door te zeggen, dat een pakje sigaretten zeven euro kost. Dat geeft een beeld, dat het nog te goedkoop is, maar dat is de prijs voor minimale pakjes. Een “normaal” pakje sigaretten kost al rond de 10 euro. Maar om stemming te maken bekt zeven euro voor een pakje beter, zonder dat er bij verteld wordt, dat het dan om de super mini verpakking gaat.
Ruikbaard | 25-05-19 | 12:48

Een splinterpartij als de CU, die al 10 jaar haar eigen beleid aan ons oplegt, hoe hebben we het zover kunnen laten komen. De ene gaat over volksgezondheid dus bepaald ons dagelijks leven en de ander over de media. Die zorgt, dat Hilversum nog jaren hun christelijke boodschap uitdraagt.
Trumme | 25-05-19 | 12:47

Roken is verleden tijd. Philip Morris heeft nu als slogan “We are Philip Morris International (PMI), a leading tobacco company, and we are committed to designing a smoke-free future.”

Als dat geen teken is, dat het era van de roker wel voorbij is…
Sjors W. | 25-05-19 | 12:42

Mijn spijkerbroek is van PME Legend. Was ook een teken?
hetgingperongeluk | 25-05-19 | 12:46

Zo, en wat gaat PMI dan doen zonder de verkoop van hun rookwaar? Zichzelf opdoeken? Stappen ze over naar de farmaceutische industrie en bedienen de zieken (en preventief de gezonden) met chemie?
afdankert | 26-05-19 | 04:10

Hahahaha! De maffia in het oosten van de EU kan bijna geen leukere maatregel bedenken, of gaan ze alles en iedereen weer controleren aan de grens?
Wat een populistische Lange Urine Leider!
litebyte | 25-05-19 | 12:40

We hebben honderdduizenden Polen hier werken, dus voor sigaretten heb je de mob niet nodig.
Trumme | 25-05-19 | 12:49

Het wordt voor goede Handel voor Mocro smokkelaars.
Daar moet weer politie en justitie resources opgezet worden. En je bent terug bij af. Alleen maar verliezers.
Nu zijn het de sigaretten. Ik rook niet, maar what’s NEXT voor die deugers?
Ervaringsdeskundige | 25-05-19 | 12:39

Al die salarissen van al die ambtenaren en trendvolgers nou eens met 80% verlaagd wordt en 90% van die onzin banen vervallen, dan kan de salarissen met 60% omhoog, omdat de belasting met 95% omlaag kan!!!!
Niet links | 25-05-19 | 12:38

Goed plan! Wordt de shag ook weer betaalbaar.
RickRD | 25-05-19 | 13:40

Ach, het is een Europa, met vrij verkeer van goederen, personen en diensten. Dus kruip je een of twee keer per jaar in je auto, rijdt naar Polen of Luxemburg en stans je je auto vol met een half jaar of jaar voorraad sigaretten. Geen hond, die je tegenhoud.
miff | 25-05-19 | 12:30

Er werken 300k Polen in ons land, dus je hoeft niet eens te reizen. Een pakje kost daar rond de drie euro.
Trumme | 25-05-19 | 12:39

Roken is voor domme mensen.
Iedereen weet, dat roken vreselijk slecht is voor je, dat lijdt geen twijfel. De opbrengsten aan accijnzen wegen niet op tegen de zorgkosten en de mindere AOW door een stevig verkorte levensverwachting. Rokers zijn daarmee een netto kostenpost. De overlast door rokers is ook niet te bagatelliseren. Een niet roker levert geen overlast door niet te roken, een roker wel degelijk, om nog maar te zwijgen over de risico’s van meeroken op bijvoorbeeld een terras.
De beste optie voor een overheid zou zijn om roken net zo te behandelen als sterke drank: verkoop alleen in speciaalzaken en niet in de supermarkt. De drempel om routinematig peuken te kopen wordt daarmee hoger, terwijl je mensen de vrije wil niet ontneemt, want het blijft verkrijgbaar.
Verder neem ik mensen, die roken, niet serieus. Ik vraag bij sollicitaties ook altijd, of mensen roken, dat is vaak niet eens nodig door de walm, die ze meenemen. Zwakke mensen kan ik namelijk niks mee, mijn mensen moeten ruggengraat hebben en dat hebben rokers niet.
Kortom: stop met roken en wees een kerel. Roken is voor meelopers.
Bakkeleures | 25-05-19 | 12:25 | 5

Vraag je ze ook of ze sporten? Of ze elke dag patat eten? Of ze ontbijten? Of ze vegetarisch zijn? Hoeveel bakken koffie ze drinken? Of ze zich elke avond aftrekken op midget porn? Hoe ze zich gedragen in het verkeer? Of ze wel aan hun acht uur slaap komen? Of ze XTC of alcohol nuttigen?
Er zijn zoveel dingen, waarvoor je een ruggengraat nodig hebt. En er zijn zoveel verborgen verslavingen en psychische aandoeningen. Maar ik zou eerst vragen, of ze man of vrouw zijn. Het staat een beetje lullig als je tegen een vrouw zegt, dat ze een kerel moet zijn. Overigens is anti roken ook een vorm van meelopen, maar dat terzijde.
Angerfish | 25-05-19 | 13:17

Sjees, wat een bevooroordeeld gewauwel. Anderen de maat nemen, dat is voor meelopers.
sjorstar | 25-05-19 | 13:42

Dus mensen, die roken, hebben geen ruggengraat? En mensen, die met alcohol of drugs achter het stuur zitten dan? Waardoor de meeste auto ongelukken gebeuren. En al die uitlaatgassen, die net zo slecht zijn. Laat u dan ook de auto staan. En al die auto’s op energie, waar dat meer vervuilt dan een auto op benzine of diesel.
Nick.f | 25-05-19 | 16:54

Ook hier slaat de politiek weer helemaal door in het willen deugen. Maar goed, al die kansloze oncontroleerbare uitgaven van Den Haag in bodemloze putten en faal projecten moeten ergens van betaald worden. In de jaren ‘30 van de vorige eeuw probeerde men in Amerika alcohol te verbieden. Uiteraard was dat plan volkomen kansloos. De criminaliteit rondom alcohol nam gelijk enorm toe. Het werd aan alle kanten Amerika binnen gesmokkeld. Gelukkig kennen onze politici hun geschiedenis en weten ze wanneer ze kansloos zijn met dergelijke plannen.
Ruikbaard | 25-05-19 | 12:17

Die rechtse hobby’s zijn inderdaad onbetaalbaar. Vooral dat hobbyprojectje EU pakt – ieder jaar weer opnieuw – best wel heel duur uit.
Moet je nagaan als we al die miljarden, die we daar mee verloren hebben en nog verliezen in Nederland hadden geïnvesteerd.
Waren we nu geen tweede wereld land geweest.
Boris die Sauertopf | 25-05-19 | 12:40

Migratie moeilijk maken leidt tot toenemende criminaliteit, mensen worden aan alle kanten de EU binnengesmokkeld. Gelukkig kennen we onze geschiedenis. Grenzen maar open gooien?
Sjors W. | 25-05-19 | 12:44

@Sjors W. | 25-05-19 | 12:44:
Ik kan uw redenering helemaal niet volgen. Dus een afnemende migratie leidt tot criminaliteit? Want moeilijke overtochten en tegenhouden bij de buiten en binnengrenzen zorgt voor een verminderd migranten aanbod, dus… dan neem de criminaliteit toe? Ik denk eerder, dat het omgekeerde is het geval. Helaas kennen ‘we’ de geschiedenis steeds minder goed, de meesten interesseert de geschiedenis geen biet, daardoor is hij ook gedoemd zich telkens te herhalen. De mensen met (oude) ervaring sterven immers en als er niets doorgegeven wordt, maken de nieuwe generaties telkens soortgelijke fouten door onkunde.
afdankert | 26-05-19 | 04:19

Roken heeft veel voordelen. Zo verlaagd het de kans op een knieoperatie, joggers hebben dan weer een veel grotere kans. Het verlaagd de kans op Parkinson, langdurige rokers zijn beter beschermd, zo blijkt uit studies. Ook is er minder kans op obesitas. Nicotine zorgt voor onderdrukking hongergevoel. Verder is de kans op overleven bij een hartaanval ook hoger dan bij niet rokers. Niet rokers krijgen bovendien 10 jaar eerder een hartaanval. Bovendien blijken medicijnen na een hartaanval bij rokers ook nog eens beter te werken. Daarom, roken is gezond!
RickRD | 25-05-19 | 11:58

Dan moet dus straks alle taks uit de alcohol komen. Land vol uitkering trekkende asielzoekers, niemand rookt meer en iedereen rijdt elektrisch. Ik ben blij, dat ik geen alcohol drink.
De_Helderse_Kaaskop | 25-05-19 | 11:57

Echte verslaafd aan roken.. En zij, die met roken is gezond en gezellig verslaafd zijn geraakt in de vorige eeuw, ga je niet helpen met het verhogen van de prijs van zijn verslaving. Eerder zal men een pakje peuken kopen, of twee per dag om aan de verslaving te voldoen en helaas gezonde voeding niet meer kopen, maar de friteuse maar weer eens aanzetten om de buik te vullen.
Overigens een bijkomend voordeel van heel veel roken is, dat je meestal daar van afvalt of in ieder geval niet tot de obesitas gaat behoren. Keuzes, mensen, keuzes.
fikkieblijf! | 25-05-19 | 11:51

Ik haal mijn sigaretten en sigaren bij de voedselbank.
Ze zijn over datum, maar dat vind ik niet erg.
sociaal_econoom | 25-05-19 | 10:34

+++++ dit dus.
Verregaande “zorgen” heeft de overheid over onze gezondheid!!
TRAP ER NIET IN!
De potten raken leeg en de lijfeigenen mogen ze aanvullen!!
CU, de grootste verlakkers in het parlement.
maasdonk | 25-05-19 | 11:51

Als ex roker rookte ik 20 jaar lang een pakje per dag. Totdat op een gegeven moment ik ’s avonds de peuken eens telde: 30! stuks lagen er in de asbak. Nooit meer gerookt daarna. Je moet er gewoon klaar mee zijn. Al die andere goedbedoelde adviezen zijn kul, net zoals pleisters, kauwgum, hypnose en dergelijke Je stopt als je er helemaal klaar mee bent.
van_Heutsz | 25-05-19 | 11:48

Helemaal mee eens. Ik heb ook het geluk gehad er in één keer, cold turkey, mee te kunnen stoppen. Ik was er ook gewoon klaar mee. En nu 7 jaar later nog steeds trots op mezelf, dat ik niet meer rook.
De_Helderse_Kaaskop | 25-05-19 | 11:53

Ik stopte er zo’n 23 jaar geleden mee. Gewoon stoppen en geen geouwehoer. Zit nu lekker aan de cocaïne en aan de lachgas.
Niet links | 25-05-19 | 12:33

@Niet links | 25-05-19 | 12:33:
Qua prijs maakt het geloof ik niet zoveel uit?
van_Heutsz | 25-05-19 | 12:57

Ooit was ik ook zo achterlijk dom om maandelijks een flink bedrag in de staatskas te storten. In samenwerking met de tabaksindustrie ‘slaaf van de staat’. Gewoon verbieden die zooi, het heeft geen enkel positief effect op je. Je stinkt, krijgt kanker en je valt mensen lastig ook met de meest onzinnige smoezen.
roevka | 25-05-19 | 11:48

Frappant. De gemiddelde Nederlandse man werd 59 jaar geleden 71,39 jaar. Toen rookte tussen de 80% en 90% van alle mannen.
Inmiddels is de levensverwachting voor mannen gestegen naar 80 jaar. 8.5 jaar leven wij mannen langer sinds 1960. Met alle medische vooruitgang, 100% betere voeding etc. Dit geeft mij toch altijd te denken.
Ommezwaai | 25-05-19 | 11:45

Is er iets, dat je beter EU breed kunt regelen, gaat een laaf van Rutte weer op de solotoer. Bij zo’n prijsverschil is Luxemburg opeens heel dichtbij.
Guido | 25-05-19 | 11:34

Zo zijn er wel meer van dit soort EU breed aanpak zaken. De benzine, de tolwegen, de idioot vele en hoge belastingen, accijns en BTW, waar dit land Guiness Book of Records vermeldingswaardig is. EU is een mooi woord om lang en veel extra banen met idiote salarissen voor regenten te creëren en het volk verder leeg te trekken.
fikkieblijf! | 25-05-19 | 11:43

Tabak smokkel gaat weer een geldmaker worden. Toch mooi die open borders zo vanuit Spanje naar NL met het autootje. Ik zeg: nog meer corrupte agenten.
ZwarteRiek | 25-05-19 | 11:23

Een border is een bloemperk in een tuin.
Rhenium | 25-05-19 | 12:29

Ik kan me herinneren, dat er in treinen gerookt mocht worden. Met asbakken aan de stoel. Inmiddels zijn we er veel op vooruit gegaan. Ik ben een groot voorstander van hulp aan mensen, die veel moeite hebben om los te komen van deze ernstige verslaving. Niet iedereen is even verslavingsgevoelig.
Red shirt | 25-05-19 | 11:23

@Goofje | 25-05-19 | 16:33:
Ik, mij, is het na 33 jaar kettingroken ook gelukt met medicatie.
Wat ik gebruikt heb, heet: Champix.
Het leven is zwaar | 25-05-19 | 18:17

@Het leven is zwaar | 25-05-19 | 18:17:
Klopt, goden zij dank is het mij, cold turkey, gelukt (met geregelde terugval MET geregelde stop, dat dan wel weer), maar de potentiële bijwerkingen zijn niet mals.
3*links=rechts | 25-05-19 | 19:35

@Goofje | 25-05-19 | 16:33:
Nekschot.
Slabak | 26-05-19 | 00:04

“Aanhoudend zeuren over roken kan de gezondheid ernstige schade toebrengen.”
VanBukkem | 25-05-19 | 11:21

Vuurwerk verbieden, roken verbieden. Ik ben voor. Roken is voor tokkies.
Rest In Privacy | 25-05-19 | 11:15 | 5

Quod Erat Demonstrandum mijn reactie hieronder.
Wol | 25-05-19 | 11:38

En tokkies mogen niet hun eigen keuze maken?
Jackson | 25-05-19 | 12:13

Gewoon duurder maken dus. Vloeit er een groot deel van de uitkering weer terug in de staatsruif.
Slabak | 26-05-19 | 00:05

Jaha. Roken is hartstikke gevaarlijk. Dagelijks lees je, dat een roker onder invloed van nicotine zijn vrouw in elkaar gemept heeft of een ernstig verkeersongeval heeft veroorzaakt. Moeten “we” niet willen.
Neen, dan de alcoholische versnaperingen, die blijven relatief ongemoeid, omdat deze laatsten, bij langdurig en of buitensporig gebruik, blijkbaar geen enkele impact op de samenleving hebben nog schrijnende littekens nalaten bij de nabestaanden van degenen, die door zo’n dronken droppie te barsten zijn gereden. Dus gelijke monniken, gelijke kappen: verhoog de accijnzen op alcoholische dranken óók gelijk maar met 250% omhoog.
RickVogelschrick | 25-05-19 | 11:06

Ik rook niet, hooguit één of twee keer geprobeerd en vond het smerig. Heb ook zeer naaste dierbaren er aan verloren of bijna verloren. Maar ik wil ook graag in een vrij land leven en niet in een totalitaire staat, die naast de zekerheid van dood en ziekte (en belastingen) ook nog even Gezondheid, Veiligheid, Milieu of andere idealen door je strot wil duwen als doel van het leven.
Iedere significante keuze in een mensenleven kun je analyseren op kansen en risico’s. Als je altijd moet gaan voor het laagste risico, of de grootste kans om als oudste lijk in het verzorgingshuis te eindigen, is heel je leven voor jou bepaald. Dat houdt echt niet op bij roken, drinken, overgewicht of vlees. Dat wordt ook verplicht sporten, maar ook het verbieden van alle sporten, waarbij je ledematen kunt breken of om kunt komen, permanent een mondkapje en handschoenen dragen om geen andere mensen met griep te besmetten (scheelt op wereldschaal waarschijnlijk honderdduizenden doden), fietsen met een helmpje op een 3wieler, verbod op gemotoriseerd vervoer in de bebouwde kom, geen auto’s meer, maximumsnelheid stapvoets, stoepen van rubber tegels, niks brandbaars in huis en wat voor waanzin men nog meer kan verzinnen. Gewoon neurose tot wenselijk beleid verheffen.
En waarom eigenlijk? Wie heeft in vredesnaam of godesnaam bepaald, dat het doel van het leven is om zo oud mogelijk te worden. of zo lang mogelijk ziekte uit te stellen? Puriteinen vinden zichzelf zo “rationeel”, maar zijn het niet en zij zijn zich totaal onbewust daarvan. Iets wat ze zo ten hemel schreiend irritant en arrogant maakt. Iedereen, die iets ongezonds doet, een maatje meer heeft, rookt, niet fanatiek sport, (rood) vlees eet, er wordt allemaal op neer gekeken met een onmetelijk en misplaatst superioriteitsgevoel.
Je leven laten dicteren door angst voor het onvermijdelijke heeft niets met ratio van doen. Je bent geen haar beter dan de rest. Er wacht je ook geen beloning in je ingebeelde hemel voor het zo lang mogelijk met een zuur smoelwerk achter de geraniums zitten. Afwisselend tegen ongezondaars predikend, postzegels verzamelend. bloemschikkend, punnikend of andere spannende zinledige hobby’s, waarmee je je tijd in het ondermaanse onledig houdt. Nee, dan die dikke padden van om de hoek. Dat tokkie wijf en die vent van d’r roken, drinken, zijn moddervet door zout, zoet, gefrituurd en ander smakelijk eten, neuken er op los, wat zullen die een kutleven hebben, of minstens aan geestelijke armoe lijden vergeleken met ons, de wijzen, die genot uitstellen en onszelf beheersen tot het bittere eind. Ons leven duurt tenminste veel langer. En kost dan ook veel meer aan bejaardenzorg, ouderdomsziekten en pensioenen. Zelfs de grotere kans op ziekte op jonge leeftijd compenseert niet voor de kosten van jaren langer leven en grotere kans op dementie, waar de kans voor 85+‘ers zo’n beetje 50/50 is, als ik me de cijfers van een paar jaar terug goed herinner.
Ondertussen gaan torenhoge accijnzen niet helpen, natuurlijk. Als rokers werkelijk verslaafd zijn, krijg je straks nicotine hoertjes, nadat ze op alles bezuinigd hebben om hun gewoonte te kunnen voortzetten. De (mocro)maffia zal de staatssecretaris erg dankbaar wezen voor de extra klandizie. En “de kinderen,” die er zo pathetisch worden bijgehaald door ouders, die ze zelf moedwillig op de wereld hebben gezet met de zekerheid van de dood, zullen ze ook nog wel krijgen met eerst een gratis of goedkoop pakje en daarna het maximum, wat ze bij elkaar kunnen schrapen of stelen. Misschien zelfs met wat extra aanbod van zwaarder spul. En je bent echt geen betere ouder, omdat je je kind in een gewatteerde cel stopt tot hij, zij, xij 18 of 81 is om de uiterste houdbaarheidsdatum maar te bereiken.
Dat gezegd hebbend, ik kan me leukere dingen voorstellen dan stinken naar rook. Je kunt nog beter aan de wiet gaan, denk ik, tenzij je schizofreen bent aangelegd wellicht. Opiaten, alcohol, vreten, dat heeft tenminste nog een soort compenserende meerwaarde qua genot. Roken levert je vooral een hoger risico om langzaam te stikken door emfyseem of op relatief jonge leeftijd te sterven door (long)kanker. Zoek eens wat anders. Probeer op z’n minst vapen als je het roken niet kunt of wilt laten. Maar je moet het helemaal zelf weten. De overheid is niet je vader of moeder en ook die bepalen dat niet (meer).
Wol | 25-05-19 | 11:04

@Wol | 25-05-19 | 11:48: Eenser dan dit, kan ik niet zijn.. Ja en het leven is kut! Maar ik ga niet mijn dingen allemaal opnoemen.
hetgingperongeluk | 25-05-19 | 11:55

@Wol | 25-05-19 | 11:48:
Ga weg me je jij bak.
Ik dacht, dat je verstandig was. Dat ben je dus niet.
Ongeblustekalk | 25-05-19 | 12:23

@Ongeblustekalk | 25-05-19 | 12:23:
Welke jij bak? Zoiets als iemand, die tégen torenhoge accijnzen op rookwaar of betutteling is een “zeikerige anti rook nazi” noemen? Misschien niet zo vroeg aan de alcohol beginnen. Of ben ik dan weer een zanikende anti alcoholist van de blauwe knoop?
Wol | 25-05-19 | 12:30n

Die prijs moet inderdaad flink omhoog. Zeven euro werkt toch niet ontmoedigend?
Rest In Privacy | 25-05-19 | 11:01

Met een pakje per dag tikt het toch wel aardig aan op jaarbasis.
matatwork | 25-05-19 | 11:05

Doe maar 30 euro. Na de rokers die afhaken ben jij toch wel aan de buurt. Stelen zullen ze van je die boeven van de roverheid. Dan komen ze voor je koffie. Je chocola of wat dan ook. Het is suf om te denken, dat het beleid is om te ontmoedigen. Nee, dat is het excuus. Graaien, dat is de wortel. Net zoals met benzine.
Vageling | 25-05-19 | 11:11

@Vageling | 25-05-19 | 11:11:
Precies, winstmaximalisatie. Zoeken naar de optimale prijs voor maximale opbrengt (qua centen, niet gezondheid). Dus als er teveel mensen afhaken of bij de aardige meneer van de Maffia aankloppen, hoor je een X aantal jaartjes weinig meer erover behalve plechtige beloften en mooie woorden en blijft de accijns gelijk, zodat inflatie haar heilzame werk kan doen om het betaalbaarder te maken. Of ben ik nu te cynisch?
Wol | 25-05-19 | 11:44

Mijn moeder heeft mij altijd geleerd: doorzetten en volhouden.
*draait er nog een*
VanBukkem | 25-05-19 | 11:00

Toegeven aan een verslaving vindt u ‘doorzetten en volhouden”?
Wolfje_Tungsten | 25-05-19 | 11:06

Lijkt me een goed plan. Als je dan ook met dat geld de gezondheidszorg betaald.
Ow, nee, wacht, dat kan niet, want dan moet de premie omlaag en dat willen de verzekeraars niet. Die willen alleen minder betalen door rokers uit te bannen, maar de premies moeten wel omhoog blijven gaan, natuurlijk.

De verzekeraars zijn de baas in Nederland. Zij bepalen de verkeersboetes en de belasting op ongezonde producten en de staat vind het goed. Alleen maar meer geld in de kluis.
Peters82 | 25-05-19 | 10:55

Op zich niet verkeerd. Ik rook helaas zelf ook, maar ben te besodemieterd om te stoppen. Wellicht geeft zo’n prijs me genoeg prikkels om dat wel te doen.
De Ongematigde | 25-05-19 | 10:54

@letopuwzaak | 25-05-19 | 11:41:
Wat mooi, dat de wetenschap tot hier gekomen is, maar wat tragisch om te weten, dat je sterft vanwege datgene, waaraan je dacht iets te ontlenen. Sterkte met jullie verlies!
MickeyGouda | 25-05-19 | 11:48

@MickeyGouda | 25-05-19 | 11:48:
Dank je wel, lieve Mickey. Dat is inderdaad een wrang gegeven (en voor geen enkele ziekte zo onomstotelijk duidelijk), ik denk voor elke vader, man of vrouw, die zich realiseert, dat hij zonder die gewoonte wellicht nog wat langer op deze aarde had kunnen rondlopen bij zijn geliefden.
Je hebt het prachtig verwoord, helemaal raak.
@Fikkieblijf. Ook al is dit één van de weinigen ziekten, waarbij je het zo duidelijk kan vaststellen, blijft het wellicht te ingewikkeld. Waarom de één wel ziek wordt en de ander niet bijvoorbeeld. Het wordt al snel een complex ethisch vraagstuk, wat zich ook als een olievlek naar andere gebieden gaat verspreiden.
Ik ben zelf heel erg voor een enorm ontmoedigingsbeleid en extreem goede voorlichting.
Bijvoorbeeld, dat patiënten zoals op mijn werk (40 en longkanker) naar scholen gaan of iets dergelijks.
Bewustwording. Dat ook als je een opa van 90 hebt, die altijd heeft gerookt, je je wél bewust bent van de rest van de wereld.
Voor veel jeugd is het toch: ik zie het niet, dus het valt wel mee.
letopuwzaak | 25-05-19 | 11:59

Hmm. Ik ben ooit begonnen met roken toen een pakje wat, twee gulden en vijftig cent kostte, en heb de prijs in de loop der jaren zien stijgen tot acht euro per pakje (die zeven euro, waar die CU Hans Worst over rept, da’s alleen die rommel van de Aldi, Ieder A merk is al (veel) duurder).
Geen enkele prijsstijging weerhield mij van het opsteken van alweer de volgende peuk.
Wees realistisch, erken dat je verslaafd bent en ga naar de huisarts voor hulp, als het je niet lukt om met de bekende huismiddeltjes of cold turkey af te kicken.
EefjeWentelteefje | 25-05-19 | 15:44

Typisch, dat socialisten (CU = Christen Communisten) ieder probleem en ieder onrecht altijd willen oplossen met een stroompje geld richting de staat. Overigens is het geen zaak van de staat, wat wij onszelf wensen toe te dienen, omdat ons lichaam van ons is en niet van de staat. Dat het lijfeigendom al eeuwen is afgeschaft is kennelijk nog niet doorgedrongen in socialistische koppen.
wlodek | 25-05-19 | 10:53

De staat betaalt ook de restauratie kosten van het lichaam na decennia roken. Dat ook afschaffen?
smurfige_smurf | 25-05-19 | 10:56

@smurfige_smurf | 25-05-19 | 10:56:
Zeker afschaffen, het is zaak van de verzekeraar, die het risico kan inschatten en de premie daarop aanpassen, gewoon vrije markt alleen hier heeft de staat de ziektekosten verzekeringen ongevraagd gemonopoliseerd en het persoonlijke risico weggenomen, zodat nu iedereen opdraait voor die herstelkosten van het rokerslichaam.
wlodek | 25-05-19 | 11:02

@wlodek | 25-05-19 | 11:02:
Lul niet zo slap. Sommige behandelingen zijn nooit rendabel te maken.
Maar als u meent, dat dit wel zo te moeten aanpakken, dan stel ik voor, dat elke behandeling, die meer dan 25.000 euro kost niet meer voor u van toepassing is, want daar zouden wij dan op moeten toeleggen. En daar was u zo op tegen. Dus voor u enkel nog een griepvaccin en daar houdt de gezondheidszorg voor u dan wel mee op.
Wolfje_Tungsten | 25-05-19 | 11:15

Ik krijg zo n akelig vermoeden, dat men er achter is gekomen, dat roken toch nog ergens (behalve de schatkist) heel goed voor is, of althans bepaalde dingen tegengaat.
Volgens mij wil de overheid, dat voor zich houden, waardoor Henk en Ingrid zo snel mogelijk stoppen moeten en geld kunnen overhouden.
Aardig wat leden van het Koninklijk Huis roken ook, net als heel veel staatshoofden etc.
Zo slaan ze twee vliegen in één klap.
Zet nu mijn aluhoedje weer af!
Maar toch ergens…
Alexander Pechkop | 25-05-19 | 10:52

Nog even en de weedplantjes gaan plaats maken voor tabaksplantjes. Maar als Blokkie denkt, dat wij – hardnekkige verslaafden – gaan stoppen, omdat hij de pakjes sigaretten nog een paar eurootjes duurder maakt, dan heeft hij het mis. De sigaretten gaan gewoon steeds meer de illegaliteit in.
Ik zie een gat in de markt voor criminelen en smokkelaars.
VanBukkem | 25-05-19 | 10:50

Des avonds in het donker op weg naar de fitnesszaal “Pssst, bro. Bolletje tabak kope? Onversneden!”
suscrofa | 25-05-19 | 10:55

Nu de strijd tegen roken goeddeels is gewonnen, gaan gezondheidsfarizeërs zich steeds meer op alcohol richten, alcohol wordt het nieuwe roken.
geenspam | 25-05-19 | 10:49 | 1

Heb wel eens van meeroken gehoord, maar nog niet van meedrinken.
Swoop | 25-05-19 | 14:39

Ik rook niet en iedereen weet, dat roken ongezond is. Extra informeren voor degenen, die het vergeten zijn, prima. Waar komt die Intense behoefte vandaan, om anderen op te leggen wat wel of niet mag? Hé, als je anderen tot last bent, in gevaar brengt of het verkeerde voorbeeld aan kinderen geeft, NIET DOEN! Overheid heeft als taak mensen te beschermen, te informeren, iedereen dezelfde kansen te geven en alle kikkers in de kruiwagen te houden, niet om hen wijze lessen te leren op persoonlijk niveau. Het argument van zorgkosten, gelul, rokers gaan eerder dood (staat op de pakjes!) dus kunnen minder vaak ziek zijn als zij ouder worden. Chirurgen, internisten, specialisten en ziekenhuizen varen wel bij zieke mensen, ook zieke rokers, dus zijn zij een asset. Zorgverzekeraars (indirect de mensen, wij dus) zijn niet gebaat bij mensen, die oud worden, helemaal niet zelfs. Het is statistisch bewezen, dat ziekten, gebreken, eenzaamheid en uitzichtloosheid toeneemt, naarmate mensen ouder worden. Wie heeft baat bij zieke en oude mensen, de ziekenhuizen en de farma industrie. Studie geneeskunde is al jarenlang overvol, omdat er steeds meer zieke mensen zijn. Psychologen, therapeuten en vooral psychiaters zijn pas beschikbaar na een wachttijd van zes maanden. Mevrouw Sigrid Kaag wil wel extra psychosociale hulp bieden (Pauw, 24 mei) aan Verwegistan ellende, knettergek dat wijf. Farma bedrijven zetten maximaal in op de huidige en toekomstige volksziekten, Diabetes, cholesterol, bloeddruk en kanker. Waarom? Omdat zij weten, dat daar het meeste geld te halen is. Het idiote aan deze Logica is dus, waar gaat het nu eigenlijk over? Mensen gebrekkig ouder laten worden kost geld, zieke mensen kosten geld, zieke mensen leveren geld op, oudere mensen leveren geld op, pillenfabrieken draaien overuren en maken torenhoge winsten. Coca Cola, McDonald’s, RTL4, Facebook, Instagram, Philip Morris, Unilever ook. De mens is het SYSTEEM, je douwt er wat slechts in, en je verdient geld aan de gevolgen. Iedereen blij, zelfs de uitvaartindustrie. De overheid heeft niet als taak om aan individuen te vertellen wat wel of niet mag, sterker nog, dat zou verboden moeten worden. Het denken aanmoedigen en verantwoordelijkheid nemen leren en blijven zorgen voor degenen, die dat niet kunnen. Wat een kut klus.
hetgingperongeluk | 25-05-19 | 10:47

Is er geen webwinkel, waar je sigaretten uit Bulgarije of een ander Oost Europees land via de post kunt laten bezorgen?
fikkieblijf! | 25-05-19 | 10:42

Zeker. Ooit gedaan bij een site (c i g s spot), maar weet niet, of die dat nog doen. Site ziet er nu nogal vreemd uit…
joris12345 | 25-05-19 | 10:44

Steeds minder rokers, maar steeds meer kanker.
In plaats van een Jood op zolder wil men nu de rokers aangeven.
Fascisme is geen Hitler, maar een filosofie van intolerantie.
Rokers worden de nieuwe vluchtelingen.
Reizen met het vliegtuig, wordt steeds aantrekkelijker om sigaretten te kopen.
Minder Alzheimer door roken.
2e hands rook gevaarlijker dan uitlaatgas.
Etc.
am*dam | 25-05-19 | 10:39

Je bent niet goed bij je hoofd. Shalom.
Willem_Oltmans | 25-05-19 | 11:04

@Willem_Oltmans
אתה אימפולסיבי, מאחל לך כל טוב. שלום
am*dam | 25-05-19 | 11:58

Dit mogen jullie eigenlijk niet weten.
In Polen kost een pakje Marlboro van 20 stuks vier euro.
sociaal_econoom | 25-05-19 | 10:36

Ja, maar die Poolse tabak komt uit Tsjernobyl.
RickRD | 25-05-19 | 11:42

@fikkieblijf! | 25-05-19 | 10:40:
De fiscus, dat zijn wij. U hebt dus niet de fiscus genomen, maar uw landgenoten.
soldier-of-fortuyn | 25-05-19 | 11:47

@RickRD | 25-05-19 | 11:42:
Maakt toch nix uit. Krijg je gewoon iets eerder kanker of sneller. Beste om dat te voorkomen: stoppen met roken!
fikkieblijf! | 25-05-19 | 11:48

Ik rook graag ’n sigaartje. Die zijn al rond een paar euro per stuk. Goedkoper is Turkse shag roken en heel erg ongezond. Gaat dat ook procentueel mee omhoog?
GormSuil | 25-05-19 | 10:35

Als je het vergelijkt met parkeren in Amsterdam valt het best wel mee, die 20 Euro.
Mr_Natural | 25-05-19 | 10:34

Ik haal mijn sigaretten en sigaren bij de voedselbank.
Ze zijn over datum, maar dat vind ik niet erg.
sociaal_econoom | 25-05-19 | 10:34

Dank voor de tip.
suscrofa | 25-05-19 | 10:48

Zaterdag is blijkbaar altijd de dag, dat een of andere nietszeggende staatssecretaris zijn deuggeld gal mag spuwen in de nationale propagandabladen.
Hij doet maar. Het zal de rokers worst wezen.
Toos Doos | 25-05-19 | 10:33

Ik moest laatst in Ierland 12 Euro betalen voor een pakje peuken, heel weinig gerookt die week. Helpt wel.
Mr_Natural | 25-05-19 | 10:32

Dat blijkt dus een voordeel, stoppen zal de roker niet, maar minder roken wel.
spamzuiger | 25-05-19 | 10:36

Helpt bij jou. Niet bij iedereen.
Willem_Oltmans | 25-05-19 | 11:05

Ik kan me er wel in vinden. Maar alleen, omdat er een bijkomend voordeel is. Als peuken 20 Euro kosten, dan zal smokkel zo populair worden, dat er grensbewaking moet komen. Met hekken, slagbomen, honden en norse mannen.

Win-win.
marcoplarco | 25-05-19 | 10:30

Een echte win win situatie dus.
NLinhetBuitenland | 25-05-19 | 10:31

En voor iedere opgepakte en uitgezette illegaal een gratis ‘kop sigaret’.
HogeNood | 25-05-19 | 10:35

Ik wou, dat ik een vulkaan was, dan lag ik de hele dag te roken en iedereen zou zeggen: ‘Kijk, hij werkt.’
Mr_Natural | 25-05-19 | 10:30

Typisch Nederlands, eerst er 20 euro van maken, wordt het 15, iedereen tevreden.
Muuke | 25-05-19 | 10:28

In India staat al jaren een bovengrondse kolenmijn in de fik.
Het gebied omvat 450 vierkante km., wordt trouwens niet geblust.
Mag dat wel van de minister?
joppo0 | 25-05-19 | 10:28

Voor mensen, die aan open haard schaamte lijden, https://youtu.be/daXeesa5LDI
BrutusBosch | 25-05-19 | 10:34

De kerrie vreters besteden hun geld blijkbaar liever aan iets anders.
Swoop | 25-05-19 | 14:40

Ze willen niet, dat mensen stoppen met roken, ze willen, dat het meer oplevert.
Miss Silly | 25-05-19 | 10:26

En zo is dat! Steeds minder mensen roken, maar de overheidsschoorsteen moet wel blijven reauken.
vic_typh | 25-05-19 | 10:38

Het levert zo ook meer op he. Van het geld hoeven kinderen dan niet langer met honger naar school. Oh, nee, dat streefdoel is 2030. Ik stel voor er exclusieve pandabeertjes van te kopen.
Shareholder II | 25-05-19 | 10:48

Zelf kweken lijkt me leuk! Kanker van eigen kweek!
HogeNood | 25-05-19 | 10:25

Kanker krijg je niet van tabak, maar van de troep, die ze er daarnaast in stoppen.
RickRD | 25-05-19 | 10:33

En van die cellenkweek kun je dan weer hamburgers maken; je eigen Kankahburgers (TM), mmm, nom.
Wolfje_Tungsten | 25-05-19 | 10:39

@RickRD | 25-05-19 | 10:33:
Maar natuurlijk. Een wereldidee, sigaretten zonder kankerverwekkende stof. U bent hiermee vast stinkend rijk geworden.
Swoop | 25-05-19 | 14:42

Als de EU voor alle landen een minimum van 30 euro zou invoeren, dan heeft de EU na 60 jaar eindelijke iets nuttigs gedaan.
W_F | 25-05-19 | 10:24

Tobacco, de nieuwe cannabis.
suscrofa | 25-05-19 | 10:24

U bedoelt vast “tabak”, u weet wel, dat Nederlandse woord.
Rhenium | 25-05-19 | 12:36

Roken is geen aanrader, maar alsjeblieft ga eens vol op het orgel over obesitas. Suikerziekte is echt een dingetje aan het worden bij hele veel jonge mensen. En dat komt, omdat veel mensen nooit geleerd is wat eten is, wat gezond eten is. Vele mensen hebben geen smaak meer. Hebben geen smaken leren kennen. En eten alleen nog maar bewerkt voedsel, met veel suiker, vet en zuren. Onder moslims is de opgang van suikerziekte het grootst. Overheid houd die info onder de pet, maar het is schrikbarend en drukt enorm op de kosten voor gezondheidszorg.
belaberde_reaguurder | 25-05-19 | 10:23

U heeft volkomen gelijk, maar nu ging het even over roken.
devil13 | 25-05-19 | 11:32

Gezond eten is voor veel mensen niet te betalen, man.
drs. P | 25-05-19 | 11:34

@drs. P | 25-05-19 | 11:34:
Onzin. Krop ijsbergsla kost ongeveer 80 cent. Heb je geen patatje oorlog voor.
EefjeWentelteefje | 25-05-19 | 15:48

Roken is voor tokkies.
priks | 25-05-19 | 10:19

@kom hoe heet ie | 25-05-19 | 10:22:
Cocaine verbieden is inderdaad dom, bedenk eens hoeveel accijns ze daarmee binnen kunnen halen!
priks | 25-05-19 | 10:24

@belaberde_reaguurder | 25-05-19 | 10:24:
Hij trekt ook een flinke uitkering, hij kan die peukjes makkelijk betalen.
Je hoeft niet arm te zijn om tokkie te zijn.
priks | 25-05-19 | 10:25

@belaberde_reaguurder | 25-05-19 | 10:24:
Ook voor oranje tokkies.
W_F | 25-05-19 | 10:26

Gezondheid en klimaat… over 5 jaar:
– pakje sigaretten 20 euro
– liter benzine 5 euro
– flesje bier in de winkel 2,50
– klein beetje gas en stroom 300 euro per maand

Alle dingen, waar Den Haag en Brussel accijns, milieu en energieheffing op kan zetten wordt ieder jaar duurder – dit gaan Rutte en Timmermans keurig voor ons regelen.
Daarnaast kan de BTW nog wat omhoog –> dit alles in het kader van gezondheid en klimaat.
sociaal_econoom | 25-05-19 | 10:17

Je bent niet verplicht om in Nederland te wonen. Bevalt het je niet, dan ga je weg. Simpel. In Europa kan je buiten Nederlandje heerlijk wonen, heur. Goedkoper, met een veel hoger kwaliteit van leven en met veel minder belastingen. Ga naar het oosten en je houd zomaar 30% extra in je zak. Word een digital nomad!
belaberde_reaguurder | 25-05-19 | 10:26

Niet roken, auto off grid, laden met zonepanelen en daarmee naar het buitenland rijden om je wijnkelder aan te vullen: 0 euro.
W_F | 25-05-19 | 10:31

@RenHoek | 25-05-19 | 10:25:
Tegels in je tuin is zo Vinex, is zo Leen Bakker. Ik durf te wedden, dat ook alles in je tuin van ongelakt hout is en je barbecue op de meest prominente plek staat.
Wolfje_Tungsten | 25-05-19 | 10:37

Als mensen nou gewoon stoppen met roken, dan hebben we helemaal geen probleem.
dz5b604 | 25-05-19 | 10:14

@Dandruff | 25-05-19 | 10:43:
Mijn urine gaat horrible stinken als ik dag ervoor asperge heb gegeten. Schijnen meer mensen last van te hebben. Als ik dan rook tijdens het plassen ruik ik het minder. Ik eet vaak asperges.
suscrofa | 25-05-19 | 10:52

Als mensen nou gewoon stoppen met roken heb jij wel een groot probleem. Dan gaan ze met steelklauwen iets anders verzinnen ter compensatie. Dus die grijpgrage, die reiken naar de buidel? Dat is de roverheid. Toon is al gezet. Milieuwaanzin. Douche? Slecht voor het milieu. Meer belasting. Je laat jezelf in de maling nemen door die beroepsleugenaars.
Vageling | 25-05-19 | 11:25

@suscrofa | 25-05-19 | 10:52:
Tot het onvermijdelijke moment, dat u ze eens een keer verwisselt.
Swoop | 25-05-19 | 14:43

Als alle accijns van het roken wordt afgehaald, zul je zien dat het aantal rokers wat voor altijd stopt, snel zal toenemen.
kortebroek | 25-05-19 | 10:13

Lees het nu nog eens.
Slabak | 26-05-19 | 00:16

Longkanker? Dat is sinds zo’n 30 jaar vrijwel onnodig. Daar is namelijk gewoon een vaccine voor.
Uiteraard, mogen wij dat niet hebben, want het Westen heeft een broertje dood aan Cuba.
https://edition.cnn.com/2016/08/02/health/lung-cancer-vaccine-cuba/index.html
Dit vaccine is nu, 30 jaar later, ook door de VS clinisch bewezen geacht. Maar goed, in Cuba kost dit vaccine ongeveer 1 $.
Sorry, voor ieder, die – compleet onnodig – iemand heeft verloren aan longkanker.
Mozes Langebroek | 25-05-19 | 10:13

Ik meen me te herrinneren. dat ik voor ’n jaar of 6-7 terug (in ’n vrij korte periode) diverse spotjes met BN‘ers heb gezien op tv. Die meldden, dat nu hèt medicijn tegen kanker was ontdekt en dat er nu alleen nog maar gedoneerd moest worden voor de verspreiding ervan.
Nooit meer iets van gehoord sindsdien.
vic_typh | 25-05-19 | 10:51

@Wolfje_Tungsten | 25-05-19 | 10:33:
Oke, laatste comment dan. Speciaal voor u.
De reden waarom ze spreken over 10 jaar is, omdat Obama & Co het embargo tegen Cuba toen hebben opgeheven. Dit is later terug gedraait.

Vaccine bestaat in Cuba al veel langer.
Mozes Langebroek | 25-05-19 | 10:53

@Mozes Langebroek | 25-05-19 | 10:36:
Non-sketchy“? Van het woord “nonsens”ken ik de betekenis wel. Onder de volgende link kan u een bepaalde uitleg vinden van het woord “sketchy“: https://nl.pornhub.com/gay/video/search?search=sketchy+sex
Rhenium | 25-05-19 | 12:49

Niet roken, niet drinken, geen vlees op de BBQ, van het gas af, warmtepompen, benzine auto’s verbieden, vuurwerk de nek omdraaien en ik ben er vast nog wel een paar vergeten.
We kunnen maar beter stil in een hoekje gaan zitten, niet te veel plezier maken en snel dood gaan, scheelt ook in de uitstoot van CO2.
Zwizalletju | 25-05-19 | 10:12

Ja maar, ja maar. Wat stoot een crematorium uit aan CO2 als een lichaam wordt gecremeerd en in de grond, de grondkwaliteit. Gaat echt weer een ding worden. Waar laten we, ik, het klimaat? Al dat steeds groeiende aantal dode mensen?
fikkieblijf! | 25-05-19 | 10:45

Je vergeet n**kon zonder condoom!
streknek | 25-05-19 | 13:07

Maar wie gaat het verschil in belastinginkomsten dan ophoesten?
Quib | 25-05-19 | 10:10

Huizenbezitters, mensen met een pensioenaanspraak en andere kleine vermogentjes natuurlijk. De gulaggen van de 21e eeuw, met een uitzonderingsregel, maar die geldt niet voor u.
kindapaas | 25-05-19 | 10:34

Maar dan moet de bijstand natuurlijk ook omhoog.
Henk de Vries2074 | 25-05-19 | 10:10

Roken is ook dodelijk en kost de maatschappij veel geld, maar de overheid verdient er ook wel veel aan. Islam is ook dodelijk, kost de maatschappij ook veel geld maar levert niets op. En de kosten van door inteelt veroorzaakte ziektes moeten niet worden onderschat. Seks is ook dodelijk en veroorzaakt een aantal ziektes, die veel geld kosten om te bestrijden. Bovendien ligt er overbevolking op de loer met desastreuze financiële en ecologische gevolgen.
En hoeveel mensen worden er niet ziek door luchtvervuiling. Als je consequent ben, Blokhuis hoofd, zul al die zaken moeten gaan belasten en of verbieden.
wijsvinger | 25-05-19 | 10:09

Je tegel spreekt zichzelf tegen: doodgaan = tegen overpopulatie en vrij goedkoop, mits je niet aan het zorgverzekeringsinfuus hangt.
Belast | 25-05-19 | 10:36

Roken levert de schatkist geld op. En hoewel er 50k medische kosten kunnen ontstaan leven rokers een paar jaar korter, dat is zo een bezuiniging van 150 200k op AOW + pensioen dus.
Max Headroom | 25-05-19 | 10:48

Socialisten, communisten en zwarte kousen: Gij hangt mijn ideeën aan en Gij zult betalen! Gewoon een saffie roken moet gecriminaliseerd worden, over een joint, een coke neus en een Druncker drankhobby moet niemand moeilijk doen. Voor alle duidelijkheid, ik rook niet. Terug naar een verstikkend milieu mag niet, dat is pas slecht voor je gezondheid.
eastender | 25-05-19 | 10:08

Juistem.
Hier ook een niet roker, die zich groen en geel ergert aan het anti rook beleid van een corrupte elite, die stinkend rijk wordt over de rug van het plebs, dat voor de ene na de andere dure maatregel op mag draaien.
Dandruff | 25-05-19 | 10:15

Roken is niet boreaal…
wezen | 25-05-19 | 10:07

Na de sigaretten zal alcohol worden uitgebannen, alle auto’s automatisch rijden, deze gevolgd kunnen worden en zodra je uitstapt. word je mobieltje getracked en getapt en ja, Orson Welles had het voorspeld. Verassing? Nee.
salsaparilla | 25-05-19 | 10:07

De reactie van salsaparilla maakt zeer duidelijk dat roken de hersenen aantast.
Zelden zo’n domme reactie vol fouten gelezen.
Gulliver | 25-05-19 | 10:14

@Gulliver | 25-05-19 | 10:14:
Sja, eigen schuld, had je maar niet zo goed je best moeten doen op school. Dan had je nu geen last gehad van andermans taalfoutjes.
drs. P | 25-05-19 | 11:41

Heren, heren. We zitten hier niet op een taalkundig congres.
streknek | 25-05-19 | 13:09

Stoppen met al die schatkist vullende accijnsen en gooi behandeling voor longkanker uit het basispakket.
Als iemand langzaam rochelend dood wil gaan is het zijn eigen keuze.
Gulliver | 25-05-19 | 10:06

Verkoop van sigaretten registreren en 10 jaar na laatste pakje een medische keuring, daarna pas recht op uitkeringen of vergoeding van gezondheidszorg.
W_F | 25-05-19 | 10:39

Ook mensen, die nooit in hun leven hebben gerookt, kunnen longkanker krijgen. Bij die groep is vrijwel altijd radon de boosdoener.
Rhenium | 25-05-19 | 12:55

@Rhenium | 25-05-19 | 12:55:
Kans is wel ietsje pietsje kleiner.
Swoop | 25-05-19 | 14:46

-weggejorist en opgerot-

Doeslief_allemaal | 25-05-19 | 10:05
Koop een goeie vape en laat de staat niet verdienen aan je rookgedrag.
horsteknots | 25-05-19 | 10:04

@Zeebonkus | 25-05-19 | 10:15:
Ja. Niet zaligmakend maar goede vervanger, veel beter dan pleisters en pillen. Als stevige roker ben ik goed af met de vapresso armour. Ik gebruik 12 mg. nicotine in de vloeistof.
horsteknots | 25-05-19 | 10:28

Dat gaat ook nog wel belast worden. Zodra blijkt, dat er een hoop rommel uit de metalen spoelen verdampt, bijvoorbeeld.
Max Headroom | 25-05-19 | 10:34

@horsteknots | 25-05-19 | 10:28:
Protip. Koop je e-liquid in China bij fasttech punt com. Drie keer zoveel waar voor je geld in vergelijking met NL.
Nightcall | 25-05-19 | 20:59

Ik denk, dat de oude smokkelroutes weer in ere worden hersteld.
postmodernismisdead | 25-05-19 | 10:02

Ja geinig, kan ik mijn smokkelklompen weer eens uit de kast halen, https://toerismebaarle.com/historie/smokkelverleden/.
RickRD | 25-05-19 | 10:05

Illegale tabaksfabriekjes in Brabant.
ChatBot | 25-05-19 | 10:07

Nu nog 1.000 euro boete op het op straat voor uit je autoraam flikkeren van je peuk.
wapster | 25-05-19 | 10:02

Mijn shag heeft geen filter en is 100% afbreekbaar.
am*dam | 25-05-19 | 10:43

@am*dam | 25-05-19 | 10:43:
Hoef je het nog niet op straat te gooien. Heeft je moeder je dat niet geleerd?
wapster | 25-05-19 | 13:58

Ik was acht maanden gestopt, maar toch weer begonnen, omdat ik de hele dag de koelkast aan het plunderen was. Dus heb ik besloten, dat ik liever dood ga aan longkanker, dan aan overgewicht. Ja, kik weet het, geen ruggengraat.
RickRD | 25-05-19 | 10:01

U bent van de soort Homo Sapiens Rubberenruggegratus…
Rhenium | 25-05-19 | 13:00

Het klinkt misschien gek, maar inderdaad, omdat je het ooit al eens acht maanden hebt volgehouden, heb je dus het bewijs, dat je wel degelijk kunt stoppen. Je weet nu ook precies, waar je valkuil ligt – vreetaanvallen! Dus, daar kun je je bij een volgende poging op voorbereiden. Bekijk het dus positief.
Ook ik ben wat kilo’s (zeven om precies te zijn) aangekomen, nadat ik ben gestopt met roken, maar die worden er inmiddels weer afgeperst in het krachthonk onder begeleiding van een personal trainer.
Misschien ook iets voor jou?
EefjeWentelteefje | 25-05-19 | 15:55

Je hebt verdomd veel ruggegraat. Acht maanden is niet niks! Gewoon opnieuw stoppen, en doe dagelijks iets van beweging, dan kun je daarna de koelkast plunderen. Na stoppen komt iedereen zo’n vijf kilo aan, zorg dat dat spiermassa is! Dat kun je, want je hebt meer ruggegraat dan gemiddeld Nederland.
3*links=rechts | 25-05-19 | 18:35

Voor alle niet-rokers die denken dat dit aan hun deur voorbij gaat:
De druk op jeugdzorg loopt de spuigaten uit. Dat wordt onbetaalbaar als er niet iets gebeurt. Wedden, dat onze lieve overheid zich (in)direct nog meer zal gaan bemoeien met de opvoeding? En wat over de invloed van voeding op de (geestelijke) gezondheid? Weet u wel wat, dat allemaal kost? Nou dan. Natuurlijk mag ook het klimaat niet ontbreken, want anders we gaan allemaal dood.
De overheid weet wat goed voor u is. Heus waar. Dit doet even pijn. Maar het is noodzakelijk.
Rest In Privacy | 25-05-19 | 10:01

Als iemand met astma ben ik blij met de strengere regels omtrent rook locaties; ik zou niet kunnen werken in een ruimte, waar wordt gerookt zonder dat mijn ademhaling als een hondenspeeltje klinkt en voelt. Vroeger toen ik 1 2 jaar oud was en de visite niet binnen mocht roken, waren ze zelfs verontwaardigd erover.
Echter zijn de regels omtrent roken al erg streng en duur en zie ik obesitas juist als groter gevaar voor de samenleving als het roken. De oplossing ligt hem echter niet in taxatie. want alles is eigenlijk al duur en nu steek je alles daar nog eens bovenop, alsof het een luxe product is. Jongeren roken overigens minder als de ouderen, als ik me dat goed herinner en er zijn meer ouderen als jongeren dus natuurlijk is het aantal flink hoog. Maar hoe trek je de conclusie, dat roken puur de oorzaak is? Natuurlijk kan het een aanleiding zijn, maar grote kans dat het een combinatie van factoren is. Ik had liever gezien, dat ze een oplossing zochten zonder iedereen de schuld te geven, want als dit door gaat bereid je dan maar voor op een alcohol tax, suiker tax etc. De gezonde dingen maken ze overigens niet goedkoper, enkel de illusie ervan, door alles onbetaalbaar te maken.
Blauwe Wafel | 25-05-19 | 10:00

Als ze serieus willen, dat meer stoppen met roken, moeten ze eerst die rommel eruit halen, die zorgt dat het extra verslavend is.
Roger-Rabbit | 25-05-19 | 09:59

Mee eens.
aliealaaf | 25-05-19 | 10:02

Kent u een gezondheids fraudeur? Zorg dan, dat u niet medeplichtig bent aan volkerenmoord cat #3 (achterhouden van levensbedreigende informatie) E.U gedachte Polizei art. 2.2.23.
rattenvanger XL | 25-05-19 | 09:58

Roken is zo slecht voor je seksleven. Vrouwen kiezen liever geen rokers, omdat die het buiten, dat ze stinken, het amper vijf minuten volhouden, voordat ze naar adem happend haar onbevredigd achterlaten.
aliealaaf | 25-05-19 | 09:56

Daarom is er coke, met een dikke lijn in de neus is het lang vol te houden, hoor. En wanneer ik mijn hoogtepunt heb bereikt en zij voor de derde keer gillend is gekomen steken we lekker een sigaretje op.
Alfred E. Neuman | 25-05-19 | 10:10

@Alfred E. Neuman | 25-05-19 | 10:10:
Hou maar stil, straks verbieden ze dat ook nog.
Veldmaarschalk Sorry | 25-05-19 | 10:19

Waaraan gaan we dan sterven? De levensverwachting is in de afgelopen anderhalf eeuw gestegen van 40 naar 80!
Ik zie temperatuur gecontroleerde – barakken met opeengestapelde rijen van uitgemergelde, immobiele en seniele mensen, die vloeibaar voedsel, medicijnen en antibiotica via een sonde krijgen toegediend en waar de afvalstoffen via een katheter worden afgevoerd. Uit luidsprekers klinkt rustgevende muziek en er brandt gedempt licht.
balustrade | 25-05-19 | 09:56

@aliealaaf | 25-05-19 | 10:00:
In pakjes van meisjes van 20. De totale verveling druipt van de gezichtjes. Gelukkig heb ik thuis de benodigde apparaatjes tegenwoordig.
Langshetrandje | 25-05-19 | 10:11

@balustrade
Dat is de verwachting, als de werkelijkheid daarvan afwijkt, dan is dat een toevalligheid, die kan worden genegeerd.
kindapaas | 25-05-19 | 10:38

Precies. Gewoon doodgaan is goed voor het milieu en voedseltekorten, die kunnen ontstaan. Daarnaast ook voor migratiestromen. Stel je eens voor, dat Afrikanen gemiddeld 80 worden, met hun 8 10 kinderen. Waarom wordt doodgaan zo rond je 78ste niet gepropageerd? Die ouderwetse stomme drang naar eeuwige jeugd is dat. Accepteren is de sleutel.
Willem_Oltmans | 25-05-19 | 11:41

Zijn er suggesties om dan het gat van 2,5 miljard te dichten? Reaguurderstax?
Earl_of_Doncaster | 25-05-19 | 09:54

Als het Blokhuis echt om de gezondheid zou gaan, dan zou hij alle rookwaar verbieden. Maar ja, dan heeft de staat ineens een heleboel minder inkomen en dat is waar het echt om draait: de centjes. Pas als de behandelingskosten hoger zijn dan de opbrengst van het roken zal er echt iets aan het roken gedaan worden. Als je realiseert, dat een verhoging van de prijs niet leidt tot stoppen met roken, maar alleen tot minder roken, waarvan de gezondheidsvoordelen minimaal zijn, dan weet je dat het enkel en alleen om geld gaat. De gezondheid heeft daar niets mee te maken, sterker nog: de gezondheidszorg is ook gewoon een bedrijfstak, waar winst gemaakt moet worden, anders zouden ziekenhuizen niet failliet kunnen gaan. Iedereen, die rokers (be)veroordeelt zou ze eigenlijk moeten bedanken, want zonder die rokers zouden ze zelf meer belasting moeten betalen. Daarbij leven rokers korter en zitten dus minder lang in een verzorgingstehuis of iets dergelijks, een besparing op de zorgkosten. Eigenlijk zou roken gepromoot moeten worden.
Easy_S | 25-05-19 | 09:53

Blokhuis heeft het sausen van tabak nog niet verboden. Daar is je bewijs, dat het hem niet om gezondheid gaat.
eastender | 25-05-19 | 10:21

Waarom worden sigaretten niet uitsluitend op doktersrecept via de apotheek verstrekt? Dan beginnen er minder jeugdigen aan, en over enkele decennia is het afgelopen.
Hedieho | 25-05-19 | 09:52

En vergoed door de zorgverzekeraar! LOL!
keestelpro | 25-05-19 | 09:53

Ik ben een gestopte roker, maar mocht ik horen, dat ik terminaal ben, dan is het eerste wat ik doe een pakje sigaretten kopen. Het is toch wel verdomd lekker dat roken.
yeps | 25-05-19 | 09:51

Hoe meer mensen zullen stoppen met roken, hoe duurder de tabak zal worden, want de schatkist moet natuurlijk wel goed gevuld blijven.
komtdatschot | 25-05-19 | 09:50

Net zoiets als energie, elk jaar minder gebruiken door er verantwoord mee om te gaan of zo, en elk jaar meer betalen.
J-van-de-Bontekoe | 25-05-19 | 10:01

Ik kan me nog wel herinneren, dat de rokers op het werk gewoon achter hun bureau zaten te roken. En in de trein de rookcoupé. Ik rook zelf niet, maar soms was alleen daar plaats. Het ging een poosje goed tot één passagier een sigaret opstak. Meteen kwam er een soort kettingreactie op gang en zaten alle rokers te dampen. Ik ben toch blij, dat ik dit allemaal niet meer in hoef te ademen.
Nu nog die brommertjes met 2takt motor totaal verbieden.
matatwork | 25-05-19 | 09:50

En dieselmotoren, koeien, friettenten en oliebollenkramen, houtkachels enz.
J-van-de-Bontekoe | 25-05-19 | 10:03

Ik kom nog uit de tijd, dat bij men communiefeestje van die glaasjes met sigaretten op tafel stonden. Naast de zoutstengels.
fikkieblijf! | 25-05-19 | 10:48

De eerste kanker patiënt, die een producent van 2takt motoren aanklaagt, moet nog geboren worden.
Swoop | 25-05-19 | 14:47

Wat een onzalig plan. Ik ben een zware kettingroker. 50+ sigaretten per dag is standaard hier. De prijzen zouden niet verhoogd moeten worden, maar tabak zou gewoon verboden moeten zijn. Als het niet te koop is, dan houdt het voor ons rokers gewoon op. Er zal best een zwarte markt zijn, maar in die wereld zitten de meesten niet. Als een pakje shag € 35 gaat kosten, stop ik wel. Dat is de magische grens, waarbij ik dan moet gaan kiezen tussen eten of roken. Maar goed, dat riepen we ook toen een pakje shag ƒ. 3,50 ging kosten. O ja, nog een dingetje. Dat je eerst aan het eigen risico moet snoepen om een afkickprogramma te kunnen volgen, werkt ook niet echt bevorderend om ermee te stoppen. Stop dat gewoon in het basispakket van de zorgverzekering. Ligt de drempel om te stoppen toch wat lager dan nu het geval is.
LV-223 | 25-05-19 | 09:50

Als je echt nergens meer peuken kan kopen, dan raak je heus wel in “dat wereldje” verzeild, waar illegale sigaretten wel te koop zijn. Als je zelf al niet op zoek zou gaan (onwaarschijnlijk, want verslaving), dan gaan dealers wel op zoek naar jou.

Als je wil stoppen moet je dat gewoon doen.
Over wel of niet in het basispakket stoppen heb ik geen mening. Ik denk wel, dat als je wekelijks tientallen euro’s aan tabak uitgeeft, een investering in een afkickcursus goed te doen is.
Dandruff | 25-05-19 | 10:05

Ik had de grens op 10 gulden liggen. Ben in 2004 gestopt toen een drum half zwaar 50 gram € 4.50 kostte.
Jos Tiebent | 25-05-19 | 11:07

Afkickprogramma’s zitten al in het basispakket van de zorgverzekering (het is er een of twee jaar uit geweest, maar het er zit sinds 2017 weer in).
En wat een onzin zeg, dat het niet onder het eigen risico zou moeten vallen. Dus een open hart operatie kost je eerst € 385 eigen risico, maar omdat je zo’n slappe Jan Doedel bent, die niet kan stoppen met roken, dan moet het dus maar meteen gratis? Pffft!
Tip: de medicatie om je te helpen ervan af te komen kost ongeveer evenveel als dagelijks een pakje peuken. Alleen ben je er met medicatie na een maand of drie voorgoed vanaf. Lijkt me zeer zeker een poging waard.
EefjeWentelteefje | 25-05-19 | 16:02

Gewoon roken op de openbare weg verbieden. Werkt veel beter.
SamV | 25-05-19 | 09:49

Roken is superlekker en het spekt de schatkist via accijnzen en kortere levensverwachting. Een beetje respect voor rokers, want die dragen significant meer bij aan de staat, dan niet rokers, die maar redelijk gezond veel te oud worden (asociaal). Daarom wordt het niet verboden! Langzaam iedereen all in mee laten gaan en de pot pakken.
Willem_Oltmans | 25-05-19 | 09:49

Je hebt gelijk. Voornamelijk het stukje “kortere levensverwachting”. Dat zorgt voor aanzienlijk lagere zorgkosten en levert de maatschappij een hoop geld op.
Kijk deze aflevering van De Rekenkamer maar eens: https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/38109/De_Rekenkamer.html
Der Roedie | 25-05-19 | 10:22

@Willem_Oltmans | 25-05-19 | 09:53:
Er is een verschil tussen weten en snappen, maar dat weet je pas als je het snapt.
SamV | 25-05-19 | 10:34

Gulliver. Behandelen en oud worden is veel duurder. Daarom wordt roken niet verboden.
Willem_Oltmans | 25-05-19 | 11:43

Het is kiezen tussen kanker of Alzheimer.
Jimmy Mc Clure | 25-05-19 | 09:48

Het aanpakken van de illegale sigaretten wordt vast net zo succesvol als de aanpak van de drugsproductie en handel.
Die aangiften van beroving kunnen best even wachten, kwestie van prioriteiten. Zeker bij stijgende accijnzen.
Nichtsneues | 25-05-19 | 09:47

In Eritrea zijn de peuken pas goedkoop.’Sigarettenprijzen: wat kost een pakje sigaretten in het buitenland?’ https://www.landenportal.nl/informatie/sigarettenprijzen-per-land.htm
Maar daar heeft de regering andere methoden om de staatskas te vullen , namelijk hun burgers hierheen sturen en expat belasting heffen.’Vluchteling harde valuta voor Eritrea | TROUW, https://www.trouw.nl/nieuws/vluchteling-harde-valuta-voor-eritrea~b4181a26/
Arnold Layne | 25-05-19 | 09:47

De overheid geeft geen donder om onze gezondheid. Belasting op fruit omhoog, fijn stof drempels worden verhoogd om maar binnen de marges te vallen, idem met drinkwater, 5G en WIFI inclusief smart everything worden gepromoot ondanks alle gezondheidsschade (aantal gevallen van kanker onder huisdieren gaat al door het plafond) etc., etc. Kortom, een ordinaire belastingmaatregel.
OudeNederlander | 25-05-19 | 09:46

@Nichtsneues | 25-05-19 | 09:50:
www.youtube.com/watch?v=ICA19oKPi5I
OudeNederlander | 25-05-19 | 10:09

@F. von Zeikhoven | 25-05-19 | 10:00:
Leen of schaf een stralingsmeter aan en meet de waardes. Ik heb dezelfde meter gekocht als in de YT film, was wel 500 euro, maar had het er graag voor over. Als je ziet wat je WIFI en ook je mobiele telefoon voor waardes geven, dan kun je zelf een inschatting maken hoe groot het probleem bij jou is. Hangt af van afstanden in huis (straling neemt kwadratisch af met afstand), merk apparatuur, etc. etc. Zit je dicht bij een openbare zendmast, hoogspanningskabel of telefoonmast? Ook dat kan de oorzaak zijn.
OudeNederlander | 25-05-19 | 10:24

@Easy_S | 25-05-19 | 10:04:
De cancer.gov link zegt juist dat er geen relatie is aangetoond. Het sci am linkje verhaalt over ratten met zeer zeldzame tumoren, maar alleen bij mannelijke ratten, niet bij vrouwtjes of muizen. Ook is er vanaf ver voor het algemene gebruik van GSM geen stijging in de kankerregistraties van hersentumoren te zien bij mensen.
Correlatie is nog geen causaal verband, zie http://tylervigen.com/spurious-correlations en dat test je met je case control studies. In cohort onderzoek komt het verband er niet uit.
Nichtsneues | 25-05-19 | 13:21

Ik rook niet. Al maken ze een pakje 50 euro, ik word er niet door geraakt. Veel rokers zullen echter blijven roken, die stoppen nooit.
Maar mijn kinderen hebben voorlopig geen 50 euro in de week om aan roken te besteden. Dit is wel een manier om een nieuwe generatie niet aan roken te laten beginnen.
Ik ben gedeeltelijk positief.
JanVergoor | 25-05-19 | 09:45

Klopt, die jeugd koopt pilletjes van een euro per stuk… Of beginnen op jonge leeftijd aan lachgas ampullen. Ballonnetjes overal verkrijgbaar. Wiet is ook zoiets gaafs… En over de alcohol onder de 18 niet schenken… Ze zuipen eerst in, of bij iemand thuis of in een park. Er is er altijd wel één bij, die 18 plus is, die de alcohol kan leveren.
fikkieblijf! | 25-05-19 | 10:51

Er wordt van alles door de tabaksindustrie bedacht om mensen aan het roken te houden en of mensen aan het roken te krijgen!
JI-HAAT | 25-05-19 | 11:32

@fikkieblijf! | 25-05-19 | 10:51:
Lachen dat lachgas… Met gratis kans op een blijvende dwarslaesie… Maar goed, je leeft dan nog wel. Horen we weinig tot niets over. Maar roken is zo gevaarlijk.
Ommezwaai | 25-05-19 | 11:34

Waarom nog drugs smokkelen als tabak straks net zo winstgevend is. Mensen gaan niet stoppen met roken, omdat de prijs hoger wordt, zoals een heroïne junk niet stopt omdat heroïne duurder wordt. Het is een maatregel om mensen geld uit de zak te kloppen, meer niet.
Onno Barendsen9337 | 25-05-19 | 09:45

Ik voorzie een bloeiende handel met deze voorkennis!
Mr_Pikibelly | 25-05-19 | 09:45

Roken is slecht. Alle maatregelen, die het terugdringen zijn goed. Wil je het toch, doe het dan en draag de financiële en gezondheidsgevolgen dan maar. Jammer, maar iedereen heeft recht op zijn of haar eigen ellende.
devil13 | 25-05-19 | 09:45

Ik stel voor, dat alle rokers gewoon een maandje gaan staken als geluid naar de roverheid, dat ze geen melkkoe zijn.
Terra | 25-05-19 | 09:44

Al maken ze het 100 euro per pakje, zelfs dan gaan rokers niet staken. Ze zijn geen melkkoe, maar willoze verslaafden. En zoals Brentjeee al meld, wie nog rookt in plaats van vaped is dom.
aliealaaf | 25-05-19 | 09:48

Roken is veel lekkerder.
Willem_Oltmans | 25-05-19 | 09:54

@aliealaaf | 25-05-19 | 09:48:
Alsof dat zo gezond voor je is.
normanius | 25-05-19 | 10:36

Ik heb ooit zelf gerookt en ben daar om evidente verstandige redenen mee gestopt. Geen dag spijt van gehad!! Ik vind mensen, die roken echt dom. Je gaat toch ook niet boven de barbecue hangen om die rook in te ademen? Want je weet, dat dat slecht is voor je longen. Maar ondertussen is dat wel, wat je doet door te roken. En het ziet er ook nog eens heel erg dom uit. Zoeits als dikke mensen, die (op straat) een hamburger eten. Kijk mij eens onverstandig dom zijn. Je straalt uit: ik krijg zeker weten gezondheidsproblemen, maar ik ben te slap om dat te willen voorkomen. En jij mag betalen voor mijn ziekenhuis kosten. Het is gewoon asociaal. Zowel roken als dik zijn door te veel eten. Wat denk ik altijd het geval is. Kom maar op met de op je pik getrapte reacties. Je weet, dat ik gelijk heb.
Rheia | 25-05-19 | 09:42

En zie hier de hypocrisie van de gemiddelde ex roker.
normanius | 25-05-19 | 10:35

@normanius | 25-05-19 | 10:35:
Leg uit wat hier hypocriet aan is.
Rheia | 25-05-19 | 13:18

@normanius | 25-05-19 | 10:35:
Gemiddelde rechtse ex roker: “Ik ben blij dat ik gestopt ben!”

Gemiddelde linkse ex-roker:
“Rokers zijn dom en eikels en iedereen moet stoppen, want dat heb ik ook gedaan!”

Socialistische Heilstaat reactie
Binkoo | 25-05-19 | 13:58

Wie inmiddels nog rookt en niet vaped is dom.
Brentjeee | 25-05-19 | 09:42

@aliealaaf | 25-05-19 | 09:49:
Doodgaan is de beste manier om te stoppen met roken. Vapen is de beste manier om je geest voor de gek te houden en dat je stiekem toch nog wel héél graag wil roken.
Binkoo | 25-05-19 | 10:06

@Binkoo,
En wat is daar exact het probleem mee? Het is bij u alles of niets? Diesel of lopen, vlees of veganistisch, vliegen of thuisblijven, wodka of water?
Brentjeee | 25-05-19 | 10:35

@Brentjeee | 25-05-19 | 10:35:
Zeg ik, dat ik daar een probleem mee heb? U bent degene, die alle rokers dom noemt. Ik heb niets tegen vapers, maar daarmee hijs je nog steeds een partij lichaamsvreemde stoffen naar binnen, die op termijn nooit goed voor je kunnen zijn. Er zit alleen geen teer in, maar ik ken iemand, die nog verslaafder is aan aan dat dampen dan aan het roken wat hij voor die tijd deed.
Maar goed, vroeger rookte ook iedereen en wist men ook niet, dat het zo schadelijk was, over een jaar of 30 gaat dat exact zo met die vape hype.
En even over uw laatste vraag: diesel, vlees, nog meer diesel, en bier. En roken uiteraard.
Binkoo | 25-05-19 | 13:51

Ik denk dat managers en bestuurders veel gevaarlijker zijn voor de volksgezondheid dan roken ,
leo59 | 25-05-19 | 09:41

Gelovigen , die zijn het grootste gevaar voor de gezondheid !!! Ben voorstander van het invoeren van een geloof tax. #geloofmaaktmeerstukdanjeliefis
janleuk | 25-05-19 | 09:44

Zeker weten. Werken is pas slecht voor de gezondheid. Van stress ga je dood.
Rheia | 25-05-19 | 09:45

Wanneer stopt hij zelf met roken?
overVecht | 25-05-19 | 09:40

Ben fanatiek niet roker en probeer al jaren een tante een fervente rookster van het roken af te brengen maar helaas het werkt niet kan beter tegen een muur praten, ze zegt die paar jaar die ik nog heb maak het ook niet meer uit, ze wordt volgende maand 91 jaar en nog nooit ziek geweest zover ik weet.
Jan70 | 25-05-19 | 09:37

Lekker laten roken.
Rheia | 25-05-19 | 09:46

Je kunt je inspanning beter richten om de jeugd van het roken af te houden dan je oude tante te laten stoppen. Mogelijk is op haar leeftijd stoppen nog gevaarlijker dan doorgaan!
du Roi Soleil | 25-05-19 | 15:31

Laat die oude tante toch gewoon lekker roken met haar 91 jaar.
EefjeWentelteefje | 25-05-19 | 16:06

Ik ben een groot voorstander om hard drugs te verbieden. Dus niet het gebruik, maar de handel hierin en alles wat hier achter zit, zoals ook de fabricage en meer. Dan is dat ook verleden tijd en heeft niemand hier meer last van.
Mark van Leeuwen | 25-05-19 | 09:37

@Willem_Oltmans | 25-05-19 | 09:45:
Handelt de mocro maffia in alcohol dan? Probleem met drugs is de criminaliteit.
Rheia | 25-05-19 | 09:47

@Rheia | 25-05-19 | 09:47:
En het afval van synthetisch gefabriceerde zooi.
Ommezwaai | 25-05-19 | 09:53

@ mark,
I see what you did there. Nice!
Tuborg øl | 25-05-19 | 14:17

Ex rokers zijn de grootste zeikerds. Een blije roker is geen onruststoker. Ik zeur toch ook niet over de viezigheid, die jouw auto uitstoot als je langs rijd als ik op een terrasje zit.
RickRD | 25-05-19 | 09:36

@RickRD | 25-05-19 | 09:43:
Stop met roken, kun je ’n auto kopen!
Lohengrin | 25-05-19 | 09:49

@Rheia | 25-05-19 | 09:47:
Roken in het bos, het beste van twee kanten.
Mark van Leeuwen | 25-05-19 | 09:54

@Lohengrin | 25-05-19 | 09:49:
Zal ik eerst mijn rijbewijs gaan halen dan, anders begin je daar weer over te zeuren.
RickRD | 25-05-19 | 09:58

De overheid is bezorgd over onze gezondheid en neemt maatregelen om ons tegen onszelf te beschermen. Wie kan daar op tegen zijn?
Ad_Hoc | 25-05-19 | 09:35

Vandaar, dat ik zo blij zal zijn, als onze overheid straks GeenStijl gaat verbieden. Zo word ik immers tegen mezelf beschermd.
MAD1950 | 25-05-19 | 09:42

De overheid heeft, zoals altijd, boter op het hoofd, nee, noem het hypocriet.
Vliegtuigmotoren stoten een pak ellende uit, waar een Fries paard de hik van krijgt. Daar hoor ik weinig tot niemand over. Echter mag de “gewone man” deze vieze bende rond Schiphol of andere vliegvelden dag in dag uit inademen. Maar hij rookt niet…
Ommezwaai | 25-05-19 | 09:47

@Muxje | 25-05-19 | 09:39:
Veel ouders geven het verkeerde voorbeeld.
Rheia | 25-05-19 | 09:48

En wederom betutteling ten top. Politici doen niets anders dan verkeerde prioriteiten stellen. Man man, zielig weer dit.
F1802 | 25-05-19 | 09:32

Maak roken gratis. Fabrikanten stoppen, niet meer in shops etc..
roosvrij | 25-05-19 | 09:32

Geniaal: aanbod om zeep!
Winter_is_coming | 25-05-19 | 09:42

Vorige week had ik een prima aanbieding voor een fles whiskey. Fantastische blended malt voor nog geen twee tientjes! Wie gaat er dan nog roken?
squadra | 25-05-19 | 09:32 | 2

Drink die eens met een Cubaan van circa € 10. Is je avond nog mooier en smaakt die whiskey beter.
Willem_Oltmans | 25-05-19 | 09:50

Nou, een peukie bij m’n glaasje whiskey is lekker heur.
Onno Barendsen9337 | 25-05-19 | 09:50

Alles wordt verboden in dit land. Straks komt er een wet, die verbiedt dat je tegen de wind in mag pissen.
Winter_is_coming | 25-05-19 | 09:31

Had je maar geen GroenLinks of PvdA moeten stemmen. Die zijn net als de islam tegen op alles wat gezellig is.
Rheia | 25-05-19 | 09:49

Als er wind waait tijdens een blaaslediging, bent u buiten en dan heet het wildplassen. Is verboden!
Ommezwaai | 25-05-19 | 09:51

Van meeroken kan iemand kanker krijgen, maar op een motor zitten zonder helm, daar heb je alleen jezelf mee en niemand anders.
Swoop | 25-05-19 | 14:50

Ze kunnen ook trapsgewijs een wettelijk maximum aan nicotine jaarlijks verlagen (-2% per jaar).
Dan stopt iedereen automatisch!
Maar ja, dat is een praktische oplossing, hè. Dat ligt teveel voor de hand.
boerk | 25-05-19 | 09:31

Als iedereen in Nederland subiet stopt met het gebruik van tabak, zal deze regering een zware pijp roken.
Ommezwaai | 25-05-19 | 09:50

Dan gaan rokers meer sigaretjes roken.
Langshetrandje | 25-05-19 | 09:54

Een goed, slim, praktisch en uitvoerbaar idee. Jij werkt niet voor de overheid, gok ik.
DMaN | 25-05-19 | 12:21

Ik heb nog altijd het idee, dat die klucht van Rob Scholte in Den Helder met de gemeente en dat atelier en museum, dat dat 30 minuten was, maar dan door Michiel Romeyn. Wat een verschrikkelijke aansteller is die man. Maar ik vind sowieso, dat die Scholte alles wat hem overkomt altijd enorm opblaast.
Nanker Phelge | 25-05-19 | 09:30

Leuke woordspeling. “Opblaast”.
Ommezwaai | 25-05-19 | 09:43

Open grenzen voor wapens, gelukszoekers en smokkelwaar.
Dus maakt niet veel uit.
Fijnstoffer | 25-05-19 | 09:30

Idee: belasting op gelukszoekers, want die zijn slecht voor mijn financiële gezondheid?
Winter_is_coming | 25-05-19 | 09:32

In Australië kost een pakje meer dan 20 euro, waarschijnlijk eerder 30 inmiddels. Maar dat is een eiland, ver weg van de bewoonde wereld. Dat vergeten politici hier.
Vrouwtje_haram | 25-05-19 | 09:30

Horen ze ook nooit. Hebben geen internet op de departementen en kennen niemand, die er ooit is geweest. Fijn, dat je het even openbaart!
Willem_Oltmans | 25-05-19 | 09:51

“The price of one package of Marlboro cigarettes in Melbourne is $ 23 (AU$ 33)”. Dus € 20.50
appelboor | 25-05-19 | 10:04

Als je niet de ballen hebt tabak op de opiumlijst te zetten, dan ben je een slappe lul als je steeds de prijs verhoogt.
happen_maar | 25-05-19 | 09:29

Wat zijn christenen toch vervelende mensen.
Rest In Privacy | 25-05-19 | 09:28

Honden zijn het. Allemaal.
Langshetrandje | 25-05-19 | 10:01

@Langshetrandje | 25-05-19 | 10:01:
Tuigh!
Rest In Privacy | 25-05-19 | 10:07

Staat niet eens in de bijbel.
Muuke | 25-05-19 | 10:27

Een politicus, die alles maar denkt op te lossen met prijsverhogingen, is een waardeloze zak stront.
keestelpro | 25-05-19 | 09:28

Een overheid, die geen rekening houdt met de calculerende burger, kan niet rekenen. Dat zagen we al bij het ophogen van de alcohol accijnzen: uitwijken naar de buurlanden verlaagde de belastingopbrengsten (hier, niet in België en Duitsland).
Winter_is_coming | 25-05-19 | 09:30

Mans Timmerfrans?
SinisterNL | 25-05-19 | 09:30

Als je er achter komt, dat het eeuwige leven niet bestaat, is langer leven op de aardkloot een alternatief.
roosvrij | 25-05-19 | 09:27

Als je erachter komt, dat de dood onontkoombaar is en dat heel oud worden vaak betekent heel afhankelijk zijn van anderen, kan het gebruik van rookwaren en alcohol een heel sociale overweging zijn.
keestelpro | 25-05-19 | 09:31

@keestelpro | 25-05-19 | 09:31:
En zo denk ik er ook over, je leeft maar één keer, doe het dan ook goed, neuken, zuipen en roken.
Gokmaar | 25-05-19 | 09:37

@Gokmaar | 25-05-19 | 09:37:
Een Gristen denkt, dat ie verder leeft in het hiernamaals. Dat moet een verklaring zijn.
Ommezwaai | 25-05-19 | 10:23

Roken is een smerige verslaving en zou ook zo moeten worden aangepakt. Dus niet zo als nu als melkkoe. In de openbare ruimte verbieden en dit handhaven zou een leuk begin zijn.
Franciscus Borchwerf | 25-05-19 | 09:27

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat roken verboden is in openbare ruimtes. Cafés en restaurants, overheidsgebouwen, etc. Tenzij u de buitenlucht als een openbare ruimte beschouwd natuurlijk.
Ommezwaai | 25-05-19 | 09:42

Die stank van bier, wijn of andere drank is als je niet drinkt ook vreselijk. Maar gun iedereen zijn drankje. Laat de rokers dan ook eens met rust.
gato | 25-05-19 | 10:34

@Ommezwaai | 25-05-19 | 09:42:
Handhaving schiet vaak nog te kort. En ja, buitenlucht valt daar ook onder als ik gedwongen wordt een gebouw te betreden via een haag van rokers. Tot zelfs ziekenhuizen aan toe heb je vaak radar nodig om binnen te komen.
Franciscus Borchwerf | 25-05-19 | 10:53

Ik pleit al vele tientallen jaren voor een totaalverbod op roken. Roken veroorzaakt ieder jaar enkele honderden keren meer doden dan alle drugsdoden in Nederland bij elkaar opgeteld. Alcohol in beperkte mate is gezond, maar één sigaret is er altijd één te veel.
Wladimir 1928 | 25-05-19 | 09:27

@Mark van Leeuwen | 25-05-19 | 09:29:
Doe dan gelijk ook maar alle voer en vliegtuigen met verbrandingsmotoren verbieden.
Ommezwaai | 25-05-19 | 09:39

Volgens mij heeft alcohol geen gezondheidseffecten of wegen deze niet op tegen de nadelige effecten ervan. Dus alcohol is per definitie ook ongezond.
Vies washandje | 25-05-19 | 09:47

@Vies washandje | 25-05-19 | 09:47:
Vergeet de sociale overlast van alcohol niet. Agressie, verkeer, etc.
Ommezwaai | 25-05-19 | 10:21

In Zuid Europa voor € 3. Zo is je vakantie weer snel terugverdiend.
Winter_is_coming | 25-05-19 | 09:27

@gato | 25-05-19 | 09:29:
Portugal € 3. Lekker in de zon van Algarve. Bier € 1,50 op het terras.
Winter_is_coming | 25-05-19 | 09:34

Mooi. Alle verslaafde bejaarden naar Portugal. Niet terugkomen als je ziek wordt, he? Mooie oplossing wachttijden ziekenhuizen.
Langshetrandje | 25-05-19 | 09:56

Griekenland rond de € 4,5, en dat is dus nog iets wat me zo tegenstaat aan de EU.
marrretje | 25-05-19 | 09:58

Dankzij mijn liefde voor duursport ben ik zelden verkouden. Gisteravond heb ik een neusverkoudheid opgelopen – en mijn luchtwegen spelen een beetje op – omdat ik direct in de rook zat van een meneer naast mij op een terrasje. Kom er maar in, rokers en andere sceptici, maar als tweedehands roken (keer op keer) dit effect heeft op luchtwegklanten, dan kan uw gezondheid er toch ook niet schadevrij vanaf komen. Ik citeer in dit kader nog even een arts (tijdens een slecht nieuws gesprek met iemand, die inmiddels helaas al niet meer onder ons is): “Roken is de slechtste dienst, die je je lichaam kunt bewijzen.”
MickeyGouda | 25-05-19 | 09:27

@zwellevertje | 25-05-19 | 09:39:
Nee, want daarvoor heb ik het te vaak meegemaakt. Zet me er een avond in en ik heb een longontsteking. De eerste zes jaar van mijn leven ben ik chronisch ziek geweest. Toen het zorgwekkende normen aannam, hebben hebben de artsen gedacht aan taaislijmziekte, Bleek achteraf gewoon, dat mijn ouders beter niet gebruikelijk in mijn buurt hadden kunnen roken en dat ik verder kerngezond ben. Nu er meerdere mensen in mijn omgeving zijn weggevallen als direct gevolg van roken, vind ik, dat ik het in ieder geval aan hen verplicht ben om niet domweg te zwijgen bij cognitieve dissonantie omtrent roken.
MickeyGouda | 25-05-19 | 09:47

Je wordt verkouden door een virus, niet door sigarettenrook.
gato | 25-05-19 | 10:03

@gato | 25-05-19 | 10:03:
Maar die sigarettenrook in je longen maakt dus wel, dat je (veel) vatbaarder wordt voor verkoudheid en griepvirussen.
Rokers zijn aantoonbaar veel vaker verkouden dan niet rokers.
EefjeWentelteefje | 25-05-19 | 16:12

Hmmm, iets met maffia en drooglegging.
Rest In Privacy | 25-05-19 | 09:25

Het is mij gelukt en ik zou het iedereen aanraden; stoppen met roken en boven de grond blijven.
Eppo | 25-05-19 | 09:22

Als je niet rookt, heb je het eeuwige leven en ga je nooit dood? Ik heb een tegenvoorbeeld. Een neef van me had nooit gerookt, op z’n 52e dood aan longkanker.
Stormageddon | 25-05-19 | 13:27

En terecht. Wie vandaag de dag nog rookt is een oerdomme en asociale tokkie. Dan verdien je het ook om financieel geplukt te worden. “A fool and his money are soon parted.”
Tapu | 25-05-19 | 09:22

Het is nu een pakje peuken. Dadelijk is het een liter benzine of een biefstuk, die ze 20 euro maken, dus wees voorzichtig met wat je wenst.
Sjonie01 | 25-05-19 | 09:26

Wie vandaag de dag nog een smartphone gebruikt is een oerdomme asociale tokkie. Weet jij waarom? Omdat iedere 100 smartphones één afrikaan het leven kost. En dat vind ik nou asociaal. Jij kan onzinnige shit op die smartphone doen en daarvoor moet een Afrikaan, vaak een kind, doodgaan in een gore mijn.
belaberde_reaguurder | 25-05-19 | 10:06

@Sjonie01 | 25-05-19 | 09:26:
Precies, nu lekker rokers pesten, maar volgend jaar gaat je buurman zeiken, dat ze jouw vlees, patatje, auto, biertje enz. ook maar eens drie maal zo duur moeten maken.
En politici vullen graag al deze wensen in: lekker betuttelen en geld scheppen. Dus niets steeds lopen bedelen om andere dingen, dan (ook) maar duurder te maken.
5611 | 25-05-19 | 10:11

Hmm, nog even en je kan beter benzine roken qua accijns.
Shoarmamasutra | 25-05-19 | 09:21

Ik krijg de kriebels van ChristenUnie politici. Segers, die dan zegt, dat hij de schepping wil beschermen tegen klimaatverandering en die Blokhuis, die precies zo klinkt als zijn broer Leo, maar die vertelt interessante verhalen over seks, drugs en rock n roll. Bij Paul Blokhuis mag je juist geen seks, drugs en rock n roll. Geef mij dan maar CDA, dat zijn tenminste echte nepchristenen, die het nooit over God hebben.
Middensteun | 25-05-19 | 09:20

Haha, echte nepchristenen. Maar verrek, dat zijn dus broers. Nu je het zegt, ze lijken ook wel op elkaar.
sprietatoom | 25-05-19 | 09:41

Ze zouden het ook gewoon kunnen verbieden. Maar die inkomstenbron is wel lekker, en vinden ze belangrijker.
frickY | 25-05-19 | 09:18

Sterker: Als iedere roker vandaag stopt, hebben ze, en we, een behoorlijk probleem. Als roker houdt je de schatkist gevuld. En de pensioenpotten blijven ook wat dikker. Als daar nog wat in zit.
NiCeY | 25-05-19 | 09:30

@NiCeY | 25-05-19 | 09:30:
Dat zal inderdaad aanzienlijk schelen op de begroting. Daar zullen de zorgkosten flink van zakken.
HA, BIER!1! | 25-05-19 | 11:20

@NiCeY | 25-05-19 | 09:30:
Ik geloof er niks van. De zorgkosten van rokers zijn veel hoger dan het voordeel van de accijnzen.
Geert Maksimaal | 25-05-19 | 14:11

Ben zelf ex. Ik zie van dichtbij wat roken aanricht. Maar ik geloof in vrijheid blijheid. Investeer liever in krachtdadige voorlichting in een vroeg stadium op scholen. Twintig euro lost niks op, woekert alleen de zwarte markt aan.
Dirrek | 25-05-19 | 09:18

Ik zie inderdaad handel: even op en neer naar Tsjechië, kofferbak vol en met leuke marge verkopen. Eerder gedaan met 100 sloffen tegelijk, € 1.000 marge per ritje en je bent het zo kwijt. Dit soort betutteling moet gewoon gesaboteerd worden.
5611 | 25-05-19 | 10:15

@Nederlandop1 | 25-05-19 | 09:27:
Buiten roken wordt inderdaad een plaag. Vooral als je lekker een vorkje wilt prikken op een terras. Maar ja, vroegâh zat je gebroederlijk naast elkaar in het restaurant te dampen als een dolle. Iedereen deed het.
Dirrek | 25-05-19 | 10:22

@Dirrek | 25-05-19 | 10:22:
Als je mensen overal verbiedt om binnen te roken, staan ze inderdaad allemaal buiten. Maar gelukkig hebben de niet rokers jarenlang gevochten voor een rookvrij restaurant en kroeg, zodat zij geen last meer hebben van een ander.

Maak hier dan ook gebruik van!
Binkoo | 25-05-19 | 13:29

Het kan niet duur genoeg worden!!!!!
*Kijkt verliefd naar z’n eigen teelt tabaksplantjes*
zwellevertje | 25-05-19 | 09:18

Bij € 20 per pakje schakel ik ook over van wiet naar tabak.
Wladimir 1928 | 25-05-19 | 09:31

Als je kloten hebt, verbied je het gewoon, dan zal ik ook moeten stoppen. Een verbod komt er niet, want to, de staatskassa moet rinkelen. Halfzachte eitjes.
goedverstaander | 25-05-19 | 09:17

Met die prijzen stappen mensen vanzelf wel over op coke.
_Roy_ | 25-05-19 | 09:17

Alles is gezonder dan sigaretten. Het aantal slachtoffers van roken loopt ieder jaar in de tienduizenden alleen al in Nederland.
Wladimir 1928 | 25-05-19 | 09:33

Overigens klopt ook de berekening niet van Rob Scholte over de hoeveelheid geld, die naar de staat gaat bij één pakje per dag. Als de stelling zou kloppen, dat dat maar liefst 6,98 per pakje zou zijn. Dat zou zowat 2500 euro moeten zijn.
RayHolland | 25-05-19 | 09:16

Als je zo graag wil, dat mensen niet roken, maak je het illegaal, net als andere hard drugs. Weer lafjes, zoals gewoonlijk, dit.
obi1 | 25-05-19 | 09:16

Ja, want dat helpt ook bij wiet, coke, heroïne en pillen?
RickRD | 25-05-19 | 09:34

@RickRD | 25-05-19 | 09:34:
Ik beweer niet, dat het helpt. Ik beweer, dat je daarmee als minister een duidelijk standpunt inneemt. In plaats van hypocriet van twee walletjes te eten.
obi1 | 25-05-19 | 10:25

Vroeger was je een cowboy als je rookte.
wiener mit pommes | 25-05-19 | 09:15

Hier de stoere cowboy Yul Brynner over zijn eigen dood: https://youtu.be/iikQoFpNBNg
Wladimir 1928 | 25-05-19 | 09:43

Ja, toen bestond avontuur nog.
Afgeschminkte Bassie | 25-05-19 | 10:04

@Wladimir 1928 | 25-05-19 | 09:43:
En Bill Hicks, ook een slachtoffer.
https://www.youtube.com/watch?v=q8a3W_LbKc4
miko | 25-05-19 | 15:07

Helemaal oneens. Sigaretten moeten gewoon gratis worden. En zelfs dan zal ik er niet één oproken. Een happy meal moet ook gratis. Vreet ik het nog niet.
artie | 25-05-19 | 09:15

In mijn omgeving roken steeds minder mensen, dus heb het idee, dat het de goede kant op gaat. De mensen, die nu nog roken stoppen met geen enkele prijsverhoging en daar denkt Blokhuis handig gebruik van te maken om lekker wat extra belastingen binnen te harken.
witwas | 25-05-19 | 09:14

Religie maakt meer kapot dan 1.000 pakjes peuken.
RickRD | 25-05-19 | 09:14

@RickRD | 25-05-19 | 09:34:
Inderdaad helemaal als we de religie van de vrede meerekenen.
Enige verschil is, dat je door te roken met zekerheid je leven verkort.
SanderEvers | 25-05-19 | 10:55

In 2017:
18.814 doden wereldwijd door terrorisme. Doden door roken wereldwijd jaarlijks ongeveer zeven miljoen. In Nederland 20,000 mensen. Met andere woorden: in Nederland gaan er meer mensen door aan roken dan wereldwijd aan terrorisme. Ik ga de weddenschap graag aan.
Die nare vent | 25-05-19 | 11:33

@Die nare vent | 25-05-19 | 11:33:
Die zeven miljoen hebben anders het eeuwige leven en gaan niet dood?
Stormageddon | 25-05-19 | 13:24

Zo lang sigaretten op meer plekken verkocht worden dan verse groenten en vers fruit is dit een ordinaire belastingverhoging. Sterke drank kan je alleen kopen in slijterijen met een speciale vergunning, dat was vroeger voor tabak ook de regel. Zo lang mensen niet om hoeven te lopen om aan hun peuken te komen als ontmoedigingsbeleid is het beleid uw centen uit de zak te kloppen en uw longen uit uw borstkast. U mag leeggezogen door de fiscus creperen aan COPD.
Feynman | 25-05-19 | 09:13

@keestelpro | 25-05-19 | 09:17:
Stas Blokhuis: “Pakje sigaretten naar 20 euro.”
Feynman | 25-05-19 | 09:27

@Feynman | 25-05-19 | 09:27:
Die laatste regel las een beetje lastig. Ik zie nu inderdaad, dat u achter de maatregelen van Blokhuis staat. Jammer ik dacht nog wel zo’n koddige comment te maken. 😉
keestelpro | 25-05-19 | 09:37

@keestelpro | 25-05-19 | 09:37:
Waar maak je dat uit op?!
Ik ben er vooral op tegen dat Blok oreert over gezondheid en dat mensen minder moeten roken en financiële prikkels om vervolgens deze accijnshouder op zo veel mogelijk plekken in kleine verpakkingen te verkopen. Op die manier winkelen in wetenschappelijke artikelen om een belastingverhoging in te pakken is hypocriet en volksverlakkerij.
Feynman | 25-05-19 | 12:31

Wanneer gaat de prijs van zo’n Happy Meal naar 20 euro? Is ook ongezond dus belasten die hap!
Binkoo | 25-05-19 | 09:13

@Binkoo | 25-05-19 | 09:42:
Ik begrijp nooit, dat ze een terras of restaurant niet in twee aparte gedeeltes doen, een voor rokers en een ander voor niet roken.
Ik haat ook reizen, want in geen enkel hotel mag je niet meer roken. Doe daar ook een gedeelte voor rokers.
gato | 25-05-19 | 10:39

@gato | 25-05-19 | 10:39:
Een terras met roken deel is als een zwembad met een plassen deel.
Jan Toeternuitje | 25-05-19 | 10:46

@gato | 25-05-19 | 10:39:
Dat is ooit geprobeerd, maar plotseling was het niet rook gedeelte compleet uitgestorven. Vooral in kroegen was dit het geval. Om dit te voorkomen, heeft onze overheid dan maar bedacht om dan roken overal maar te verbieden. Rookvrije kroegen zijn overigens nooit een succes geworden.
Ommezwaai | 25-05-19 | 11:25

Haha, hij rookt zeker zelf niet meer. De lul met vingers.
tragic1911 | 25-05-19 | 09:11

Gestopte rokers zijn het ergste.
Muuke | 25-05-19 | 09:23

@Muuke | 25-05-19 | 09:23:
Hetzelfde geldt voor afvalligen. Die stoppen ook vaak met roken.
keestelpro | 25-05-19 | 09:25

Waarom moet de politiek in alles compleet doorslaan?
Wasbakplasser | 25-05-19 | 09:11

Zolang de Nederlandse mensch niet met fakkels en hooivorken op het Binnenhof staat, is en blijft deze manier van politiek bedrijven zeer lucratief.
Halul gebakken | 25-05-19 | 11:03

Dat er veel accijns op zit geloof ik, maar dat een pakje eigenlijk maar 2 cent kost en 6,98 naar de staat gaat, is feitelijk onjuist.
RayHolland | 25-05-19 | 09:11

Ik geloofde ook al vrij weinig van die bewering.
Tapu | 25-05-19 | 09:20

Ik dacht eigenlijk, dat een pakje sigaretten 25 euro koste maar dat er 18 euro subsidie van de overheid af ging.
keestelpro | 25-05-19 | 09:23

Paar jaar geleden was het circa 1,20 voor Marlboro op een pakje van 6 euro. De rest was voor de overheid (op wat transportkosten na).

DMaN | 25-05-19 | 12:30
Mooi, die spreuken van Rob Scholte. Beter dan die verplichte horrorfoto’s, waarop de EU zijn ware gezicht laat zien. Breng die spreuken maar op de markt als overplakstickers voor sigarettenpakjes.
keestelpro | 25-05-19 | 09:10

Goede zaak, roken hebben we echt helemaal niets aan.
Fcknwckd | 25-05-19 | 09:10

“We” hebben er dus niet alleen twee miljard aan inkomsten via accijnzen en belastingen aan, het levert het ook werkgelegenheid aan duizenden mensen en het scheelt “ons” miljarden aan AOW en ziektekosten, doordat rokers eerder de pijp uitgaan.
Niet rokers, daar hebben “we” helemaal niks aan. Leveren niks op en kosten alleen maar meer. Als je dan toch een analyse wilt maken over een collectief “we”.
Stormageddon | 25-05-19 | 13:22

@Stormageddon | 25-05-19 | 13:22:
Ghehe.
Hem | 25-05-19 | 15:41

Integendeel, hoe meer rokers des te meer valt er voor mij en mevrouw Stofzuiger te verdienen.
*sigaretten op basisschool gaat uitdelen*
kapotte_stofzuiger | 25-05-19 | 19:03

Alleen maar blanken op pakjes sigaretten.
Waarom?
@Pritt Stift | 21-10-19 | 09:30

‘Grenzen dicht! En wel voor de e-sigaret! !1!’
Denk vijf tellen na of je een cool persoon kent, die doet aan vapen.
@Mosterd | 07-10-19 | 13:03

Hoge Raad sloopt ook allerlaatste rookruimte.
Ughe ughe ughe!
@Ronaldo | 27-09-19 | 14:35

FILMPJES. Tabaksfabrikant Imperial Tobacco benadert zittend Kamerlid voor baan als lobbyist
GAAT FOUT!!!
@Ronaldo | 23-09-19 | 11:29

Het Grote GeenStijl Daklozen Topic (met oplossing)
Kijken we mee, Paultje ‘schrik’ Blokhuis? In 6 stappen naar een Mooier Nederland!
@Pritt Stift | 23-08-19 | 21:50

GeenStijl Kultuurkamer x Frans Koevoets. De volgende 19 nummers ook ontsigaretten s.v.p
Deze discussie mag niet uitdoven.
@Mosterd | 14-08-19 | 16:30

Eindelijk ACTIE. ‘NOS moet stoppen met rookpromotie in tune Met Het Oog Op Morgen’
Wat Frans Koevoets uit Dieren nog te zeggen heeft, duurt een sigaret.
@Ronaldo | 12-08-19 | 13:00

Dit mag straks ook niet meer
Toe maar weer: alle stations rookvrij
WACHT MAAR
@Mosterd | 31-07-19 | 09:05

‘Fles wijn net zo slecht als tien sigaretten’
Wetenschappelijke doorbraak
@Ronaldo | 28-03-19 | 10:35

Stas Blokhuis wil antivaxx boeken verbranden
Goed idee, doen we niet.
@Ronaldo | 16-03-19 | 12:44

https://www.geenstijl.nl/5147835/stas-blokhuis-pakje-sigaretten-naar-20-euro/

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/hans-de-booij-teer-en-nicotine/
https://robscholtemuseum.nl/hans-de-booij-huub-elst-koor-de-sigaretjes-teer-nicotine-van-hans-de-booij/
https://robscholtemuseum.nl/atom-malchick-rob-scholte-met-de-serie-rook-op-de-twente-biennale-2011/
https://robscholtemuseum.nl/rob-scholte-rook-bij-twente-biennale-in-enschede/
https://robscholtemuseum.nl/tabaktueel-exclusief-kunstenaar-rob-scholte-samen-roken-is-liefde-delen/
https://robscholtemuseum.nl/harrie-ronhaar-smoke-in-your-eyes/
https://robscholtemuseum.nl/sonja-philipp-restriktionskommunikation/
https://robscholtemuseum.nl/hoofdredactie-de-telegraaf-weg-met-die-rookhokken-hans-brandsma-roker-weer-doelwit-van-betutteling-cas-broxterman-wel-of-niet-rokers-hok-in-de-bouwplannen/
https://robscholtemuseum.nl/blinde-bennie-rookverbod-in-mijn-stamcafe/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


CAPTCHA ImageChange Image