Cees Strauss – Aan Slag van 1994 heeft Rob Scholte als Mens en Schilder In Grijpend Veranderd
Aan Slag van 1994 heeft Rob Scholte Als Mens en Schilder In Grijpend Veranderd
Amstelveen – Van Rob Scholte Hangen deze Week in het Amstelveense Van der Togt Museum Niet Eerder Vertoonde Schilderijen. Voor deze Gelegenheid is Scholte Even in Nederland. Hoe Wel de met Behulp van de Computer Vervaardigde Schilderijen Niet naar die Éne Fatale Dag in november 1994 Verwijzen , Het is Ruim Drie Jaar Oud Werk, dat Nu Pas te Zien is, om dat Sponsor Sony Nieuwe Beeld Schermen in Nederland Introduceert, blijkt Scholte Nog Vol Op met de Aan Slag op zijn Leven Bezig te Zijn. En hij Schroomt Niet Er Vol Uit Over te Praten.
De Dag, die de Geschiedenis In Ging als ‘De Dag van de Granaat Aan Slag‘ is Nog Steeds Realiteit voor Scholte. Hij moet de Dag Immers Zien Door te Komen als een Ernstig Gehandicapt Schilder. De Aan Slag heeft hem Beide Benen Af Genomen, Benen, die hij Nodig had om Tijdens het Schilderen Af Stand te Kunnen Nemen van het Doek.
“Ik heb een Liftje, Waar Mee ik Langs het Doek Om Hoog en Neer Kan, Dat Gaat Wel Goed. Ik Kan een Schilderij Zo Hoog als Mijn Atelier van Drie en een Halve Meter Aan, maar Af Stand Nemen, Gaat Niet Echt Gemakkelijk. Ik Moet Dan van het Liftje Af en met de Rol Stoel Achter Waarts Rijden. Dat Gaat Niet Echt Vlot. En Je Moet Toch Echt van Tijd tot Tijd Af Stand Nemen.”
Zichtbaar in de Doeken is die Beperking Niet, Scholte Weet Ook als hij Heel Dicht op het Doek Werkt, de Beschouwer te Dwingen om de Juiste Kijk Af Stand te Nemen.
Rob Scholte Werkt op het Canarische Eiland Tenerife. Hij heeft een Oud Restaurant, dat Als een Schip de Zee in steekt, Tot een Goed Geoutilleerd Atelier Verbouwd.
“Ik heb een Prachtig Uit Zicht op Zee, die Beukt tegen de Muur van het Atelier. Ik Merk, dat de Zee Spiegel Lang Zaam Stijgt. Nog Even en Mijn Boeken Kasten worden Bedreigd door het Naar Binnen Sijpelende Zee Water. Mijn Eerste Zorg aan het Huis is het Water Dicht Maken.”
Anders Dan Wat Vaak wordt Gedacht, Woonde Scholte Al voor de Aan Slag van Eind 94 op het Spaanse Eiland. Hij was Er Al Vaker Geweest, Toen hij in 1993 Besloot Zich Er Definitief te Vestigen. Na dat hij Amsterdam voor Brussel had In Geruild, wilde hij Nog Verder van Nederland Weg.
“In Brussel Merkte ik Geen Privacy Meer te Hebben. Ik Zat Nog Heel Erg aan Amsterdam Vast. Af Spraken Kwam ik in Amsterdam Na, Waar door ik Meer dan Ooit in de Auto Zat. Op Tenerife kan ik Ongestoord Werken, Al Blijf ik Regel Matig naar Nederland Komen. Ik Heb in mijn Oude Atelier aan de Haarlemmer Weg in Amsterdam de BV Scholte Aan Gehouden, het Bedrijf, dat Zich Ten Doel Stelt om Schilderijen te Produceren. Nee, met het Atelier in de Laurier Straat [in de Om Geving, Waar Van de Aan Slag Zich Vol Trok, CS] Wil ik Niets Meer te Maken Hebben.”
Op Tenerife Werkt Scholte Niet Alleen. Hij heeft Dagelijks een Vier Tal Assistenten om Zich Heen, een Europese Jongen, Twee Mensen, die van het Eiland Af Komstig zijn en Één van het Na Burige Gran Canaria. Ze Werken Al Vele Jaren voor Hem.
“We Vormen een Kleine Familie, zijn Heel Trouw aan Elkaar. Na de Aan Slag heb ik Gemerkt Hoe Belang Rijk Het is, dat ik Af en Toe een Handje Hulp Krijg.”
Kans, dat Scholte naar Nederland Terug Keert, is Er Voor Lopig Niet. Hij heeft Het Zeer naar Zijn Zin op het Eiland, maar Boven Al Voelt hij Zich in Amsterdam Niet op Zijn Gemak.
“Zo Lang de Dader van de Aan Slag Niet in de Gevangenis Zit en Vrij Rond Loopt, Wil ik Niet in Amsterdam Zijn. Zijn Veroordeling is Voor Mij een Voor Waarde om Me Hier Weer te Vestigen.”
Op die Veroordeling is Het Overigens Lang Wachten, want Er Zit tot Op Heden Totaal Geen Schot in deZzaak.
De Aan Slag en de Gevolgen Er Van hebben een Stempel op hem Gedrukt. Zijn Houding ten Op Zichte van zijn Mede Mensen maar Ook naar Zich Zelf, is Drastisch Veranderd. En Dat heeft Ook zijn Werk Veranderd. Scholte Was en Is een In Houdelijke Schilder, die in Elk Doek Thema’s aan de Orde Stelt. Op de Lopende Expositie bij Ronnie van de Velde in Antwerpen is te Zien, dat hij Zijn Onbekommerdheid heeft Verloren. Niet, dat hij Cynischer of Bitterder is Geworden, maar Het gaat Nu Wel over Grote Zaken in het Leven. Hoe Wel het Geweld dat Hem heeft Getroffen Niet Zichtbaar is, Verwijst hij Er in Menig Werk Naar, een ‘ Stil Leven‘ van het Motor Blok van een BMW, Waar Aan een Fles Nitro Glycerine is Toe Gevoegd, een Straat Tafereel, waar in een Galerie Houder Schilderijen een Atelier Binnen Draagt die Alle Maal over Voeten Gaan, een Portret van Prins Willem Alexander met een Doornen Kroon getooid.
Voor Al dat Laatste Schilderij Roept Veel Vragen Op.
“Ik Heb in een Boek Gelezen, ‘Behold A Pale Horse‘ van de Amerikaanse Schrijver William Cooper, dat Prins Bernhard Beweert een Directe Af Stammeling van Christus te Zijn. [Zie het Kader onder de Foto op Deze Pagina, Redactie] In het Boek staat, dat Bernhard aan zijn Klein Zoon de Beginselen van de Ridders van de Maltezer Orde wil Door Geven, Waar Mee het Lijden van Wilem Alexander zou Beginnen. Je Zult dat Boek Niet Kunnen Lezen, ik Weet Dat het in Nederland is Verboden. Het Schilderij Kun Je ook Beschouwen als een Parodie op dat Lijden. Je kunt je Af Vragen in Hoe Verre een Leidse Student Zonder te Hoeven Lijden voor Zijn Denk Beelden Koning kan Worden. Dat Stel ik Me Zelf in dat Schilderij als Vraag.”
Het Controversiële Portret van de Kroon Prins heeft Tot Nu Toe Geen Stof Doen Op Waaien, Mis Schien om Dat Het Over de Grenzen, in Antwerpen te Zien is. Meer Verwonderd is Scholte over het Feit, dat Er Zo Weinig is Te Doen over het Volgens Hem Zo Provocerende schilderij ‘Apartheid‘. Het Doek Stelt een Affiche voor, waar op de Schilder Leveranciers van Negers Op Roept Zich met hun Handel Waar in zijn Kantoor naast het Paleis op de Dam te Melden.
Scholte “Het Verbijstert Me, dat niemand het Werk heeft Besproken. Het is Toch een Verschrikkelijk Schilderij, het Roept Vragen op Rond Moraliteit, Waar Je Niet Aan Voor Bij kunt Gaan. Maar de Mensen Reageren Totaal Niet op mijn Verzoek om Negers te Leveren. Dat zegt Veel over het Belang van de Schilder Kunst en Nog Meer over de Manier, Waar Op naar Kunst wordt Gekeken.”
Scholte maakte het Werk om Zich Zelf in de Rol van Slaven Handelaar te plaatsen.
“Zo N Kunst Criticus als Paul Groot, die Durft te Schrijven, dat ik Mijn Assistenten als Slaaf zou Behandelen. Sommigen Werken Al Twaalf Jaar voor Mij, Zouden die Zich Dan Slaaf Voelen? Ik ben Op Tal Loze Manieren Gecriminaliseerd. Ik heb Het Nog Steeds Moeilijk met Mensen, die Me van Alles In de Schoenen Willen Schuiven. Maar ik Geloof in een Verelendung Theorie, Het Moet Eerst Nog Slechter Worden Om het Uit Eindelijk Goed te Krijgen.”
“Ja, Mijn Op Vattingen over de Wereld zijn Wel Veranderd. Ik was Heel Naïef over de Werkelijke Macht Verhoudingen in de Wereld, ik Zie Nu, dat Die Heel Anders Liggen. Ook Mijn Op Vattingen over Vriendschappen zijn Veranderd. Mensen Hebben Me Bedrogen met Dingen, Waar ik Pas Later Achter ben Gekomen. Ik was Vroeger Naïef, Optimistisch, Vrolijk, maar ik Weet Nu, dat ik Weinig Vrienden heb. Dat is Geen Cynisme of Bitterheid, Wel is het Realistisch.”
“Door de Aan Slag heb ik Veel Geleerd over Me Zelf en mijn Om Geving. Ik Kreeg Aan Mijn Ziek Bed na de Aan Slag een Groep van Acht Psychiaters in Wording Staan, die Vroegen Me Steeds hoe ik in Zo N Situatie te Recht kon Komen. Daar Ga Je Wel over Na Denken. De Eerste Vraag, die de Politie Stelde was, Of ik Het Zelf had Gedaan. Dat Zegt Iets over de Ideeën, die Over Mij Bestaan. Daar had ik Tot Dan Toe Geen benul Van.”
Veel Zaken, die hem Bezig Houden wil Scholte Beschrijven in een Biografie, die in maart Komend Jaar zal Uit Komen. “Het wordt Geen Auto Biografie”, zegt hij Grappend, Daar Mee Verwijzend naar het Feit, dat hij Geen Auto Meer Kan Rijden.
‘Mijn Rij Bewijs is Na Acht Tien Jaar Rijden In Genomen, Om dat ik Geen Rij Vaardigheid Test heb Af Gelegd Na de Aan Slag‘.
Het Boek begint in 1978 met de Kraker Rellen in de Vondel Straat in Amsterdam en Beslaat de Daar Op Volgende Twintig Jaar.
“Ik wil Er Nu Niets over Zeggen, Maar Er zal Veel over de Auto in mijn Leven Staan. Die Speelt een Heel Vreemde Rol in Mijn Leven.”
Trouw, 9 december 1997, 00:00
Dienst Mede Deling
Expo in RSMuseum sinds 8 feb 2016 om 06:5
Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Cees+Strauss
https://robscholtemuseum.nl/?s=Trouw
https://robscholtemuseum.nl/?s=Van+der+Togt+Museum
https://robscholtemuseum.nl/?s=Sony
https://robscholtemuseum.nl/?s=Amstelveen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kraker+Rel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Vondel+Straat
https://robscholtemuseum.nl/?s=William+Cooper
https://robscholtemuseum.nl/?s=Milton+William+Cooper
https://robscholtemuseum.nl/?s=Behold+A+Pale+Horse
https://robscholtemuseum.nl/?s=Prins+Bernhard
https://robscholtemuseum.nl/?s=Prins+Willem+Alexander
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kroon+Prins
https://robscholtemuseum.nl/?s=Doornen+Kroon
https://robscholtemuseum.nl/?s=Orde+van+Malta
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ridders+Orde+van+Malta
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paul+Groot
https://robscholtemuseum.nl/?s=In+Schoenen+Schuiven
https://robscholtemuseum.nl/?s=BMW
https://robscholtemuseum.nl/?s=Motor+Blok+BMW
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nitro+Glycerine
https://robscholtemuseum.nl/?s=Aan+Slag+1994
https://robscholtemuseum.nl/?s=Haarlemmer+Weg
https://robscholtemuseum.nl/?s=Laurier+Straat
https://robscholtemuseum.nl/?s=Slaven+Handel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paleis+op+de+Dam
https://robscholtemuseum.nl/?s=Dam
https://robscholtemuseum.nl/?s=Amsterdam
https://robscholtemuseum.nl/?s=Leiden
https://robscholtemuseum.nl/?s=Universiteit+Leiden
https://robscholtemuseum.nl/?s=Lijden
https://robscholtemuseum.nl/?s=Stil+Leven
https://robscholtemuseum.nl/?s=Apartheid
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ronnie+van+de+Velde
https://robscholtemuseum.nl/?s=Antwerpen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Brussel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Gran+Canaria
https://robscholtemuseum.nl/?s=Dos+Hermanos
https://robscholtemuseum.nl/?s=Roque+des+Dos+Hermanos
https://robscholtemuseum.nl/?s=Punta+del+Hidalgo
https://robscholtemuseum.nl/?s=Tenerife
https://robscholtemuseum.nl/?s=Canarisch+Eiland
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bernard+zur+Lippe+Biesterfeld
https://robscholtemuseum.nl/?s=Daniël+Groen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Koos+Dalstra
https://robscholtemuseum.nl/?s=John+Studulski
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paul+Blanca
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+Klashorst
https://robscholtemuseum.nl/?s=Oscar+Hammerstein
https://robscholtemuseum.nl/?s=Eef+Hoos
Plaats een reactie