Theo Knippenberg – Leugens (29): The misfits

Jarenlang woonde ik aan het Vondelpark in Amsterdam. Zo´n plek waar het leven telkens andere prioriteiten kiest. In de jaren zestig groeide het Vondelpark onverwacht uit tot ´s werelds beroemdste ´Tuin der Lusten´, het epicentrum van Free Love. Aangemoedigd door John en Yoko vanuit hun bed in suite 702 van het Hilton om de hoek, probeerden jongelui uit de hele wereld de Vietnam Oorlog te beëindigen door een sperma offensief in het Vondelpark.
Het allerleukste vind ik nog steeds dat het gelukt is. De ´make-love-not-war´ beweging bleek een sluipmoordenaar voor de moraal van al die jongens die in Vietnam moesten vechten tegen een vijand die vooral uit vrouwen en kinderen leek te bestaan.
Toen ik er kwam wonen was het Vondelpark intussen honderdtachtig graden gedraaid en een themapark geworden voor de slachtoffers van die ´free love´ samenleving.
Vooral ´s nachts, terwijl de bevoorrechten uit het aangrenzende Oud-Zuid in hun (of andermans) bed de nacht doorbrachten, werd het Vondelpark de arena van de pechvogels, de seksueel bedrogenen, de in relaties afgewezenen, die ook in de psychiatrie of de daklozenopvang niet meer welkom waren vanwege bezuinigingen.
Er was veel kruisbestuiving toen ik daar woonde. Een zakenman, een advocaat, een bevriende uitgever, die daar even een uurtje in het donker zat uit te huilen over zijn gebroken hart, over het bedrog door zijn vrouw, of het bedrog door zijn minnares. Zonder zich te realiseren dat de meeste vaste nachtbewoners van het Vondelpark ook ooit een gezin hadden, met een geliefde, die hen bedroog.
De meesten van ons zijn of hebben bedrogen.
Velen van ons weten hoe gemakkelijk het is om te bedriegen, zonder te beseffen hoe gemakkelijk het is om bedrogen te worden, vooral op die momenten dat je er het minst op bedacht bent.
De confrontatie met de wrange waarheid, of juist met de als waarheid vermomde leugen, blijkt voor veel mensen de reden om te gaan drinken, of snuiven, of spuiten. De meeste nachtbewoners van het Vondelpark weten daar alles van.

Meer informatie: