Ronald Boutkan – Kunst uit Scholte museum wordt niet zo maar vrijgegeven

Den Helder – De huisraad van Rob Scholte ligt nog steeds in de opslag. Volgens de gemeente heeft hij tot nu toe pas enkele spullen opgehaald. “De heer Scholte weet, dat de huisraad gewoon opgehaald kan worden bij de opslagplaats”, aldus een woordvoerster van de gemeente.

Ook de kunstwerken liggen nog steeds opgeslagen. Of het ooit tot een openbare verkoop komt is onduidelijk, de gemeente laat in elk geval weten, dat hierover nog geen besluit is genomen. Onder de opgeslagen kunst ook werk van kunstenaar Joop Stoop, die boos is over het feit, dat hij het niet terugkrijgt. Dat heeft te maken met aan kunnen tonen, dat het werk ook echt van hem is. “Tot op heden heeft de heer Stoop geen verklaring kunnen overhandigen van de heer Scholte, dat hij inderdaad de rechtmatige eigenaar is”, aldus de gemeente.

“Vanwege de belangen van de heer Scholte, kan een kunstwerk niet zonder meer afgegeven worden. Als de gemeente zonder overtuigend bewijs kunstwerken vrijgeeft en op laat halen door derden, bestaat het risico, dat de heer Scholte de gemeente daarvoor op een later moment aansprakelijk voor zal stellen. Daarom is een verklaring van de heer Scholte, dat het niet om zijn kunstwerken gaat essentieel om kunstwerken terug te kunnen leveren. De heer Stoop deed eerder overigens afstand en/of ging akkoord met de procedure, daarom gaan wij hier uiterst zorgvuldig mee om.”

Betalen

Kunstenaars, die hun eigen werk ophalen, moeten een bedrag betalen alvorens ze het meekrijgen. Dat bedrag is volgens de gemeente gebaseerd op de duur van de opslag en omvang van het kunstwerk. “Met het in rekening brengen van het bedrag wordt voorkomen, dat de gemeenschap voor de opslag betaalt. Kortom, de kosten voor de inwoners van Den Helder worden zo laag mogelijk gehouden.” Stoop gaf aan 75 euro te moeten betalen.

Behalve van Stoop zijn er op dit moment bij de gemeente geen andere verzoeken bekend van eigenaren/kunstenaren tot teruggave van kunstwerken. Het aantal werken, dat inmiddels is teruggegeven aan de kunstenaars (anders dan Scholte zelf) bedraagt minder dan tien.

Den Helder Actueel, 7 augustus 2018 – 09:20

Reacties:

7 augustus 2018 at 11:32
Wat hypocriet! Stoop moet 75 euro betalen “Om de kosten van de inwoners van Den Helder zo laag mogelijk te houden”. De gemeente denkt m.b.t. deze minieme opslag kosten aan haar inwoners. Bij echte grote bedragen, waar het er echt om gaat, heeft dezelfde Gemeente lak aan inwoners. Leningen aan de private Schouwburg, Port of Den Helder en Kooihaven, de onzinnige verplaatsing naar Kooipunt Gemeentelijke ambtenaren, lening aan Dok 51, debacle Watertoren, het inhuren van peperdure adviesbureau’s enz. En nu plots witte voetjes halen door te melden dat deze minieme kosten worden verhaalt bij derden om de inwoners te beschermen voor een financieel gelag?? Lachwekkend.

Henk S
7 augustus 2018 at 18:00
Peter, vergeet niet dat er nu een nieuw college zit, de veroorzakend hypocriete geldverslindende corrupte ruzieschoppers zijn er grotendeels(gelukkig) uit, wat betreft het college en komen ook hopelijk nooit meer terug.

Joop vd werf
7 augustus 2018 at 18:26
Voorlopig is er nog steeds niets veranderd, nog

7 augustus 2018 at 19:09
Sorry hoor, maar er is feitelijk niet zoveel veranderd. Joop heeft daar gelijk in.

Henk S
8 augustus 2018 at 07:12
Klopt dat gaat ook niet van de een op de andere dag.
Wat ik bedoel te zeggen is dat dit nieuwe college er niets aan kan doen wat de voorgaande kliek veroorzaakt heeft, ook al hebben we helaas nog steeds met restanten ervan te maken (ook binnen het college), het is niet meer de meerderheid.
Het is in ieder geval koren op de molen van voorgaande boevenbende als het nieuwe college zou sneuvelen, bepaalde( vriendjes-voortrekkende) wethouders zitten te springen om terug te keren, zodat ze verder kunnen gaan met hun burgerminachtende praktijken.
Laten we het nieuwe college een kans geven.

Bodelo
8 augustus 2018 at 14:30
Joop Stoop is nogal controversieel. Verdiep je via Google eens in deze “kunstenaar” uit IJmuiden.
Lees overigens ook het stuk eens goed; Stoop gaat akkoord met de voorwaarden …. en even later toch weer niet. Tekenend voor dit figuur.

Meer informatie: