Jacques van Velzen, afstammeling van Gerardus van Velzen – Mail aan Rob Scholte & Lijsje Snijder over de moordenaar van Floris V, 23 januari 2020

Anonymous – Portret van Gerard van Velzen, de moordenaar van Floris V (foto jilinchen.com)

Gerard van Velzen (foto Noord Hollands Archief)

Beste Rob en Lijsje,

Vorig jaar rolde ik met mijn huidige vriendin door de bossen van Santpoort en omgeving.
Daar is ook de ruïne van Brederode. Op een bepaald moment tijdens onze tocht door het grote bos en over korrelige zandpaadjes verstilde ineens alles om mij heen. Een enorme rilling kwam opzetten in elke cel van mijn lichaam. Het was een indrukwekkend moment, waar ik geen betekenis aan kon geven, behalve de enorme binding met die plek, die ik ergens diep heb gevoeld. Het ontging mijn vriendin niet, die daarop vroeg wat er was. Ik vertelde, dat ik een sterke connectie voelde met de plek. We gaven er verder geen aandacht meer aan, en vervolgden de lange wandeling. Zij achter mij aan. Ik in mijn rolstoel. Verder genietend van de leuke dag.

Sinds een jaar ben ik bezig met de zoektocht, waar ik vandaan kom. Ik tracht al langer een boek te schrijven. Voor dit boek is het belangrijk om dat te weten. Tot vorig jaar wist ik niet wat de volledige naam was van mijn opa. Doordat ik het geboortebewijs van mijn vader, via een omweg in het gemeentehuis, wist te bemachtigen, kon ik met hulp van mijn vriendin aan het genealogisch onderzoek beginnen. En het verhaal wat ik je nu ga vertellen is mindblowing.
Rob, ik ben er zo van ondersteboven, dat ik vind, dat ik dit met jou moet delen. Later in het verhaal zal je wel begrijpen waarom. Je hebt wel eens in een interview verteld, dat het leven al bepaald is. Je bestemming je lot. Dat het toevallige gedeelte daar in zekere zin beperkt is. Tenminste veel minder dan menig mens zelf doet bevroeden. En de enige speelruimte, die je hebt, naar je bestemming, zijn de keuzes, die daarin enige vrijheid lijken te verschaffen. Dit is vanzelf een volledig geëxtraheerde versie van wat je daarbij allemaal nog meer in dezelfde context vertelde. Maar ik wil het graag beknopt houden. Aan het eind van mijn verhaal is wel duidelijk hoezeer dit maar weer eens een gegeven blijkt te zijn.
Na een lange speurtocht, vooral door mijn vriendin kwam ik erachter, dat ik afstam van Gerardus van Velzen. In de literatuur wordt hij uitvoerig beschreven, door PC Hooft, hoe deze man tragisch aan zijn einde kwam. Later kwam ik nog een artikel tegen op jouw website. In 2015 geplaatst, waarin de moord op Gerardus wordt verteld door ik meen uit mijn hoofd Edzard Dideric.
Hij werd drie dagen lang in een spijker ton van het kopje van Bloemendaal gerold, nadat hij Graaf Floris V met messteken om het leven had gebracht. Dan zou je denken, dat dat wel voldoende moest zijn geweest. Maar daarna is hij nog gevierendeeld. Overigens had deze Graaf daarvoor zijn vrouw verkracht. Tragiek op en top.
En voor het exacte verhaal verwijs ik je graag terug naar je eigen website, waar ik het toevalligerwijs ook weer las.
Rob, ik word gevierendeeld. Afgelopen jaren ben ik twee maal toe aan mijn nek geopereerd. Vorig jaar weer voor de zoveelste keer aan mijn knie, na een langdurig rolstoel bestaan. Je weet hoe ik eraan toe was, toen ik nog vrijwilliger in het Rob Scholte Museum was. Ik heb zoveel complicaties opgelopen van deze operatie, dat mijn linkerbeen tot boven mijn knie geamputeerd gaat worden. Daar weet je zelf helaas dubbel zoveel van.
Om even terug te gaan naar Gerardus. Hij had een dochter, Clarisse van Velzen, die kwam tussen de nonnen terecht in de Abdij van Egmond. Op de weg, waaraan dat ligt, ben ik aan puin gereden, vroeger, de reden van al mijn knie heup en inmiddels nek problemen. Over toeval gesproken.
Rob, ik word al jaren lang gevierendeeld. Zowel psychisch als lichamelijk. Mijn leven is een aaneenschakeling van absurdisme, dat elk voorstellingsvermogen te boven gaat. Ik wil er al heel lang een boek over schrijven. Maar er ontstaat in mijn storm, zelden een moment, waarin ik dit kan realiseren.
Dan nog dit.
Ik ben geboren op 10 01 19 73
Nummer logisch wordt mijn datum dan 10=1 01=1 19=1+9=10 10=1 73=7+3=10 10=1
0fwel 1 1 1 1 Vier en deel”.
Ik denk, dat er iets te veel toeval zit in wat ik je vertel.
En als laatste: mijn vriendin woon in Santpoort. Een paar meter achter haar huis, stond vroeger Het Huis Van Velzen van Persijn. Ik heb het afgelopen jaar op al die plekken gerold. Maar dat ik een afstammeling ben van Gerardus, weet ik pas een week of twee..

Ik zou het fijn vinden om eens met je te kunnen afspreken, zodat ik je alles kan laten zien wat ik heb gevonden in mijn speurtocht. Er zijn te veel toevalligheden en parallellen met mijn eigen leven.
Maar ook dat jullie op mijn weg zijn gekomen is niet voor niets geweest. En toen ik dat verhaal over mijn stamvader vorige week terug las op jouw website, wist ik, dat ik jou hierover moest berichten, om mijn ervaring met je te delen. Buiten dit verhaal om gebeurt er ook zoveel in mijn leven momenteel. Altijd al gedaan. Ik hoop, dat je mij verder kan helpen met mijn verhaal en het verhaal wat er zich om mij heen aan het ontstaan is. Het zou ook absoluut een documentaire waardig zijn. Het moet verteld worden.
Ik weet, dat jullie ook in onrustige tijden zijn. Ergens hoop ik, dat er een stukje wind is gaan liggen voor jullie. Veel wijsheid en liefde wens ik jou, Lijsje en jullie kinderen toe.

Met vriendelijke groet.

Jacques van Velzen