Delano Weltevreden – ’Geldlening’ niet meer in akte verkoop postkantoor + ‘Postkantoor te koop’

’Geldlening’ niet meer in akte verkoop postkantoor

Den Helder – In de notariële akte in verband met de verkoop van het postkantoor staat niet meer, dat de gemeente Den Helder een geldlening heeft verstrekt aan bouwbedrijf Tuin bij de verkoop van het postkantoor.

Dat is maandag gebleken bij de rechtbank Alkmaar. Drie rechters buigen zich nu over de vraag, of Rob Scholte al een koopovereenkomst had met de gemeente, voordat het gebouw, waarin zijn museum was gevestigd, aan Tuin werd verkocht. En of de verkoopovereenkomst met Tuin vernietigd moet worden. Volgens stadsadvocaat Bill Vis is er nooit sprake geweest van een koopovereenkomst met Scholte, omdat de advocaten daar geen mandaat voor hadden. De advocaten van Scholte bestrijden dat.

Staatssteun

De rechters moeten ook beoordelen, of er sprake is van ongeoorloofde staatssteun aan Tuin. In de notariële akte stond namelijk, dat het bouwbedrijf van de gemeente een geldlening heeft gekregen van 324.000 euro. Het bedrijf had al 326.000 euro betaald. Volgens advocaat Benno Friedberg is Tuin bevoordeeld, omdat in de openbare inschrijving niets stond over de mogelijkheid een geldlening te krijgen. Als dat er wel in had gestaan, hadden wel meer gegadigden gereageerd, is zijn overtuiging.

Asbest

De gemeente had eerder laten weten, dat er van een lening geen sprake is. Bouwbedrijf Tuin moet dat bedrag betalen, zodra het pand van asbest is ontdaan. Maar volgens Friedberg voelde de gemeente nattigheid, nadat de rechter had gevraagd die geldlening uit te leggen. De notariële akte is vervolgens aangepast. Gerectificeerd, zegt de gemeente, want het was een fout. Gerepareerd, vindt Friedberg, omdat de gemeente op die manier probeert een kromme situatie recht te breien. Volgens stadsadvocaat Ilse van der Poel heeft de notaris ten onrechte het woord geldlening gebruikt. Rechter Martine van Rijn vond die verklaring een beetje vreemd: “Een notaris is deskundig op dat gebied.”

Uitleggen

Friedberg vindt het raar, dat de gemeente Den Helder steeds moet uitleggen wat er eigenlijk bedoeld wordt met wat er op papier staat. Zo is het bod van Tuin volgens hem drie kwartier na de uiterste termijn van de openbare inschrijving binnengekomen, om kwart voor vijf. Klopt niet, zegt de gemeentelijke manager vastgoed, die ook op de zitting was. “Toen ik om tien voor vier de kamer binnenkwam, lag het bod van Tuin er al. Het proces verbaal van de notaris is om kwart voor vijf opgemaakt.”

Bouwbedrijf Tuin zou bereid zijn het voormalige postkantoor aan Rob Scholte te verkopen. Dat zegt Benno Friedberg. Omdat hij volgens de rechtbank huurder is, wilde Scholte terug in het pand. Tuin wilde daar niet over praten, wel over verkoop van het gebouw. De gemeente zegt, dat eventuele verkoop van het gebouw een zaak is tussen Tuin en Scholte. Friedberg zegt, dat de gemeente partij is, omdat die uiteindelijk bepaalt, of het museum er mag komen.

De rechtbank doet op 23 januari uitspraak in deze slepende zaak.

Noordhollands Dagblad, 10 december 2018, 17:55

Reacties:

George Bethlehem
affaire watertoren heeft 10 jaar geduurd, dus kunnen nog wel een paar jaar voort.

‘Postkantoor te koop’

Noordhollands Dagblad, 11 december 2018

Meer informatie:

1. Loes Vermeer-Lagerveld 10 december 2018 op 22:39

De notariële akte is een authentieke akte waar de wet volledig bewijs aan heeft toegekend. In de onderhavige akte staat duidelijk vermeld dat sprake is van een akte van geldlening, ik heb die akte persoonlijk gelezen. Met deze authentieke akte is het bewijs derhalve geleverd dat sprake is van een geldlening. Om als gemeente nu de notaris de schuld te geven dat hij een en ander onjuist in deze notariële akte heeft vermeld en dan een of andere “rectificatie” op te stellen is gewoon beneden niveau. Je moet als gemeente toch wel heel diep gaan om je gelijk te willen halen. Naar mijn mening gelooft geen rechter dit verhaal….

2. Heb na het horen in de rechtbank van alle argumenten een positief gevoel over de uitslag

3. Heeft u een drinkwaterfilter? De hele westerse wereld gaat aan totale leugenachtigheid ten onder. Den Helder voorop. Dit had allang een zaak voor de Rijksrecherche moeten zijn, maar Justitie is zelf tot op het bot verrot. Het punt waarop alle banken en winkels zullen sluiten, er geen water meer uit de kraan komt en de wilde hordes de baas worden op straat, nadert met rasse schreden. Berts gek? Wait and see…

4. Leugens houden geen stand.
    Carrières en ‘goede naam’ komen onder druk.
    De tijd van loenen is aangebroken.
    Wie het eerst loend, loend het best.
    Het kaartenhuis begint in te storten.
    Ik steek nog maar eens een goede sigaar op ….

5. Den Helder in een tegen Rob Scholte aangespannen kort geding: “Meneer de president, de burgers van Den Helder hebben er een groot en vooral spoedeisend belang bij, om een internationaal top-museum in wording, zo snel mogelijk om te zetten in het volgende jarenlang gapende lege gat in de binnenstad. Ze hebben er ook groot belang bij, om de uitkomst van de bodemprocedure niet af te wachten, want dan zou de schade hooguit in de duizenden kunnen lopen. Als we een kort-geding vonnis -geheel op risico van de gemeente- met spoed mogen uitvoeren, dan kunnen we een miljoenenrisico lopen. En dat is fijn, want in onze gemeente vindt een opeenhoping van geld plaats. We weten van gekkigheid niet meer hoe we er vanaf moeten komen. Wat zegt u meneer Friedberg? De wraak van Schuiling? Onzin, het gaat hier om een collegebesluit. En iedereen die ingevoerd is in de Helderse politieke verhoudingen, weet dat de burgemeester slechts een ondergeschikte rol speelt in het college. Bovendien is hij een groot kunstliefhebber. Nog nooit een stap in het Rob Scholtemuseum gezet? Scholte heeft hem daartoe nooit uitgenodigd. En dat laatste is vastgelegd in een aangepaste notariele akte.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.