xx/lenn – OUD ZEER, NIEUW VUUR

deel 1: het retro-visioen

Subject: RoXY 21/6/2009

Gezien de geweldige reputatie van de RoXY wordt dit een eenmalige kans om over over over de top te gaan, kaarten 200e, het GEHELE budget wordt natuurlijk besteed aan decor en shows.
Hier een voorzetje:

Een hedonistisch sprookjesbal in een futuristisch RoXY paleis.

De Paradiso wordt omgetoverd tot een decadent futuristisch sprookjespaleis, een sci-fi Versailles, een psychedelische post-Rococo fantasie met gewelven van triplex en piepschuim, overdadige nepkoperen ornamenten van fabeldieren, levende marmer- gebodypainte beeldengoepen, kroonluchters vol stroboscopen, fonteinen van de duurste champagne, naakte lakeien met zilveren schalen vol drugs, valkeniers, syberische witte tijgers, Bianca op een wit paard, een langlaufbaantje van cocaine etcetc, een hedonistische hemel, vol overdaad, passie en eeuwig geluk. Een paleis zoals dat van koningin Amidala van de planeet Naboo, Dali’s Castel Pubol en Katharina’s Hermitage. Op het podium een overweldigend gedecoreerde reuzetroon met genoeg zit en ligplaatsen voor de gehele in futuristische outfits gehulde RoXY hofhouding, bestaande uit de originele crew, erboven een heel groot geschilderd meesterportret van onze overleden koning PLM Giele, die op ons allen neerkijkt, gemaakt door Albert Mantje.

Het sprookjesbal wordt opgeluisterd door haar speciale gasten, zoals een koningsbal betaamt krijgt iedereen een speciale opdracht bij de uitnodiging, een persoonlijk Royaal RoXY Decreet waaraan de gast dient te voldoen. Cryptisch maar prikkelend, bijvoorbeeld: “Kom als de naakte waarheid” of “Verberg je innerlijk paradijsvogel, alleen je uiterlijk
telt” of “Kom als vrouw, maar gedraag je als een man”
De gasten worden bij binnenkomst door spreekstal lakei Franz Kubin voor het voltallige publiek aangekondigd en gepresenteerd aan de hofhouding. Op een door persmuskieten omgeven felverlichte rode loper komt in een gouden koets om 5 voor twaalf als laaste gast Lenn Aartzen binnenrennen, een van haar naaldhakjes verliezend.
Als iedereen er is kan het grote bal beginnen, het startsein wordt gegeven door een pulserende beat van muziek en fonkelend vuurwerk, een sprookjesbal waarin de scheidslijn tussen realiteit en fantasie, tussen show en publiek gedurende de lange lange nacht langzaam verdwijnt…

1000 kaartjes is 200.000, komen we mee uit.
Het decor kost 100.000e, show en styling 50.000e, blijft er nog 50.000e over om Madonna te laten draaien.
No guestlist, no press, no police, no brandweer, no dierenbescherming, no rules.

OUD ZEER, NIEUW VUUR

Subject: deel 2, de ontheffing

Hier een opzet voor een persbericht, het heeft de vorm van een aanvraag voor een speciale ontheffing van de gemeente Amsterdam voor een avond vol drugs, vuurwerk en sex.
Een goede schrijver kan dit veel beter, maar de boodschap lijkt me duidelijk, belangrijk is denk ik, dat de nieuwe generatie een kans krijgt de geest van de RoXY te beleven.

Amsterdam, 23 februari, 2009,
Betreft: Verzoek tot eenmalige ontheffing voor recreatief drugsgebruik, het afsteken van vuurwerk en hard-erotisch entertainment

Datum: 20 en 21 juni 2009 te Paradiso, Amsterdam

Geachte burgemeester en wethouders van Amsterdam,
21 juni 2009 is het precies 10 jaar geleden dat de legendarische nachtclub RoXY aan de stad ontviel. De RoXY was in haar hoogtijdagen een collectief creatief podium van zelfexpressie, het was een podium waar kunst, muziek, mode en vrije levensstijl samenkwamen.

Vermaard tot ver over de grenzen straalde de reputatie van de RoXY in de jaren 90 dan ook af op de stad Amsterdam, als stad van vrije geesten en onbegrensde mogelijkheden.

Helaas zijn de tijden veranderd, regulering heeft de organisatie voor grote bijeenkomsten van vrije zelfexpressie erg moeilijk gemaakt.

Toch is er vandaag nog steeds een enorme behoefte aan een podium waar zonder belemmering kan worden geexperimenteerd, een podium die reflektie biedt aan de verlammende angst en somberheid van de huidige tijd.

Er gaat geen dag voorbij of er wordt in de stad ergens met weemoed en verlangen teruggedacht en gesproken over de RoXY, iedere dag, en dat de afgelopen 10 jaar.

Je zou denken dat deze gevoelens met het verstrijken van de tijd vanzelf zullen wegebben, maar het tegendeel is waar. Zelfs de nieuwe generatie, vroeger veel te jong voor de RoXY, verlangt nu terug naar de herinneringen van de oude!

Om aan dit gedeelde verlangen gehoor te geven heeft de RoXYcrew het initiatief genomen de oude tijden nog eenmaal te doen herleven. Twee historische avonden, waarbij jong en oud samen de grenzen van de uitbundige zelfexpressie zullen verkennen, geheel in de geest van de RoXY.

U en wij begrijpen dat de huidige wetten en regelementen van toepassing op nachtelijke evenementen zullen wringen met de plannen die wij voorhebben met deze speciale RoXY avonden.

Toch vertrouwen wij erop dat U hiervoor een speciale ontheffing zou willen verlenen, een ontheffing niet verleend op juridische, maar op historische gronden, een ontheffing die waarde doet aan al datgene wat de RoXY voor de stad Amsterdam heeft betekent en nu nog kan betekenen.

Was getekend, De ROXYcrew

OUD ZEER, NIEUW VUUR

Subject: hoor wie klopt daar kinderen?

deel 3: de lions gate from hell!

Hallo mensen, hier nog een berichtje van uw oud collega lennart, het betreft een decor voorstel. Het lijkt erop dat ik geinspireerd ben geraakt over dit evenement, en dat klopt, we gaan nog 1 maal het vuur laten branden voordat we met definitief met pensioen gaan.
De RoXY is trouwens ook het enige bedrijf ooit via waar ik pensioenpremie heb betaald, bij mijn AOWtje krijg ik nog later nog enkele tientjes per maand….van de firma Nepco valt weinig te verwachten ;)

Ons koperen deurkloppertje, al die jaren poeslief hangend aan de voordeur, keert na 10 jaar terug als een gigantische brullende en boze leeuw from hell.
Op het podium wordt een grote stijger neergezet die als frame dient waaraan een 10 meter hoge koperkleurige leeuwenkop wordt bevestigd, zijn lange wilde manen rijken tot ver in de zaal. Het contrast tussen dit icoon van kracht en mannelijkheid zal goed werken met een zaal vol vrouwen en als vrouw verklede mannen.
De bek van de briesende leeuw is de poort waaruit de artiesten en performers via fel tegenlicht en rook hun dramatische entree maken, als the gate from hell, twee sierlijk gebogen paleistrappen rijken tot aan het podium.
De bek kan open en dicht via een slimme trusconstructie met elektrische lieren.

De enige man ter wereld die dit kan maken is Matthew, hebben wij even geluk dat hij een oud collega is :)

Met een intelligent ontwerp en slimme produktie is dit decor in 1 dag op te bouwen zonder het ouderwetse RoXY-getimmer en gefrutsel.

Attached een schetsje van pinky.

OUD ZEER, NIEUW VUUR

Subject: deel 4: eewig op de blaren zitten

Lieve mensen, op veler verzoek dan nog 1 verhaaltje uit de bundel: Oud zeer, nieuw Vuur

Na deel 1: het Retro-Visioen, deel 2: de Ontheffing en deel 3: The Lions Gate to Hell, nu het laatste en 4de deel, getiteld: Eeuwig op de Blaren Zitten.

De avond is een drieluik: de Zonde, het Oordeel en de Hel, losjes gebaseerd op de Garden of Delights van Hieronymus Bosch

deel 1: Zonde

Na het vallen van het grote projektiedoek zien we de RoXY in al haar ouderwets zondige glorie, het podium is gevuld met performers die ons doet terugverlangen naar de tijd dat artistieke zelfexpressie in de nacht nog heel gewoon was.
Een levende “mega-mix” van hoogte en dieptepunten uit de annalen van vroeger: Anaal schilderen, de Doos van Zu, beffende poedels, slingeren en ander creatief spel met kettingen, majorettes met dikke dijen, zelfbevlekkende siamese tweelingen, aura-fotografie, de Lul, kabouters, het is 1 groot psychedelisch performance-orgasme, alles door en met elkaar…

deel 2: Het Oordeel

Deze mooie en fijne bubble wordt natuurlijk onvermijdelijk doorgeprikt, het Laatste Oordeel kan voor al deze zondigheid niet uitblijven.
Ondersteund door heel heel veel rook, stroboscopen en een zee van blacklight komt GOD op.
God is een witte albino-pauw, blind, met witte aderige lenzen in, gespeeld door Rob Scholte, zittend op een troon wordt hij binnengedragen door Zijn Leger van Leernegers, een leger afgekleed in smetteloos wit-lederen militaristische uniformen, ontworpen door Jaap Hinten.
Het podium wordt met veel geweld ontruimd, de zondaars worden door de geopende poort van de hel binnengesleept…verzet is zinloos.

Als stille getuige blijft alleen het narokende hoofd van de Man Zonder Hoofd op het podium achter…

deel 3: Hell

Als God dan als laatste door de Lions Gate is vertrokken, en de deze weer is gesloten, wordt het opeens lang donker in de zaal, de onheilspellende monotone dansmuziek maakt het publiek in de gitzwarte nacht bang en onzeker, de enige lichtbron is Peter’s glas in lood raam, iedereen voelt dat de Hel snel nadert…

In het pikkedonker doemt van achter uit de zaal een onheilspellend zwart silhouet op, het is de Duivel, onze Curtis, gezeten op een grote zwarte eenhoorn met oogkleppen, een gestyled politiepaard getraind om de ergste rellen en lawaaidemo’s te doorstaan. Op zijn teken gaat Lions Gate weer open, een lange stroom verdoemden en gestraften uitspugend. Het LeerNegerLeger, nu gehuld in zwart leer, schopt de veroordeelden zonder genade het podium op.

In de apocalyptische hel die volgt, dansen ondode Pantera meisjes aan palen waar dopeheads op gespiest zijn en deelt Lenn Aartzen in een felrode lakleren jurk onafgebroken zweepslagen uit aan een om genade schreeuwende Eddie de Clerq, 120 slagen per minuut. House coryfeeen krioelen over de grond, mismaakt, half mens, half dier, Pinky, vroeger het mooiste meisje van de RoXY, is veranderd in het allerlelijkste dier, de molerat.

De avond bereikt een kookpunt, in de apotheose van dit vagevuur zet Joost van Bellen een mix van Madonna’s Vogue en Take That’s Relight my Fire op. Opeens is er een grote vlam, een voguende stuntman staat nu in lichterlaaie, het vuur reikt meters hoog, de verdoemden en mismaakten op het podium kruipen voor de verzengende hitte weg, het publiek schreeuwt in extase!

Ondertussen vraagt boven DJ Fresh-UP zich af waar iedereen toch blijft in het Realiteitszaaltje..

De totale ontlading in de grote zaal is jammer genoeg van korte duur, sirenes loeien, de van tevoren ingelichte brandweer stormt met groot materieel binnen, met een enorm vlamdovend schuimbad wordt aan deze brandende hel, aan dit herontstoken vuur, voorgoed en voor eeuwig een einde gemaakt…

Lang Leve de RoXY!

Zal ik Willem de Beukelaer bellen en vragen of ze ervaring hebben met brandende stuntmannen bij publieksevenementen? In het verleden heb ik bij zijn vader, nu met pensioen, auditie gedaan op de stuntschool, het ontbrak me niet aan lef, maar helaas faalde ik totaal bij de psychologische test, te onstabiel, geen heldere en realistische kijk op gevaar…het is achteraf gezien toch beter dat ik geen stuntman geworden ben…

PDF:
OUD ZEER, NIEUW VUUR

http://www.nepco.nl/wordpress/theatre/oudzeernieuwvuur.pdf