Kleintje Muurkrant | WK – Op de barricades in Frankrijk (11) + | Konfrontatie Digitaal – Boursin en vin, zie daar wat de Nederlander weet over Frankrijk

Op de barricades in Frankrijk (011)

NOS Teletekst - Opnieuw minder gele hesjes protesten (foto Twitter)

NOS Teletekst – Opnieuw minder gele hesjes protesten (foto Twitter)

Er wordt in MSM over de zogenoemde mindere opkomst (het aantal bleef gelijk) bij ‘Acte V’ beweerd, dat ‘het tij is gekeerd’ en de gele vestjes op hun retour zijn, na de toezeggingen van Macron en de terreuraanslag in Straatsburg. Dat kan. De feestdagen komen er aan. In Frankrijk (het meest katholieke land ter wereld) heilig. En het wordt kouder op de barricades op de rond-points. Hoe zal ‘Acte VI’ verlopen? Verlopen? Macron zou de zoveelste Franse president worden, die ‘het gepeupel’ weerstaat ten gunste van het geld. Het gemene volk, dat werd uitgekleed en van haar organisaties beroofd (PCF en CGT) om zich te verdedigen. Maar het communistisch dagblad ‘L’ Humanité’’ bestaat nog en zelfs ‘Le Travailleur Catalan’ het weekblad van de partij in Frans Catalonië! Partijkantoren in alle steden van betekenis. Jonge mensen, die in het communisme inspiratie vinden. In Nederland iets extreem futuristisch. ‘De gestaalde kaders terug’.
In de VS gelooft de helft van de bevolking, dat Washington zelf iets te maken had met 911. Van de moord op JFK weten ze het zeker. Moeten de Fransen geloven, dat Chérif C., bekende van de politie, deze aanslag aan de vooravond van ‘Acte V’ uitvoerde ‘op eigen initiatief’? Of werd hij door de hem controlerende agenten tot dit moment gedwongen? Chérif, ‘un petit voyou’, kan het niet meer navertellen uiteraard.
Bij ‘Acte IV’ een week eerder stond er een helikopter klaar om Macron te evacueren uit het Elysée. Deze megalomane ‘zonnekoning’, die alleen maar werd verkozen, omdat men Lepen niet als president wilde, moet zich hebben willen spiegelen aan Generaal de Gaulle in ’68. Die nam inderdaad de helikopter. En trad niet veel later af om zich terug te trekken in Colombey-Les deux Églises en zich nooit meer te mengen in de vaderlandse politiek. Het is het scenario, dat ik voorzie voor Emmanuel Macron.

Kleintje Muurkrant, 21 december 2018

Boursin en vin, ziedaar wat de Nederlander weet over Frankrijk

‘Het ziet er naar uit, dat de gele vestjes over hun hoogtepunt heen zijn’, stelt Rob Lubbersen in een bijdrage voor deze site vast: precies wat MSM ons ook probeert wijs te maken. Vreemd niet? Maar het is jammer voor Rob, dit is een leugen. Natuurlijk, na de fooi, die Macron de laagstbetaalden toewierp en de terreuraanslag in Straatsburg (uiteraard ‘een bekende van de politie’ en ‘Auf der Flucht erschossen’) was een toename van het aantal demonstranten bij ‘Acte V’ niet te verwachten. Voeg daarbij de naderende feestdagen, heilig in het meest katholieke land ter wereld, ‘de beschermheer van het Vaticaan’.

Toch is het gelijk blijven van het aantal demonstranten, dat de barre winterkou trotseert (minder in Parijs, meer in de provincie) geen indicatie, dat de actiebereidheid van de ‘mobilisatie van het volk’ zou stoppen. Bekijk de demonstratie van afgelopen zaterdag in Avignon. De grootste ooit daar. Rob rekent zich rijk, net als de Macron kliek, die hoopt dat het ‘voorbij’ is. Dan kent hij de geschiedenis niet. In 1905 dachten ze in Rusland ook, dat het voorbij was. Daarbij gaat het hier om een veel bredere beweging (de revolutie in Rusland was erg lokaal in het enorme rijk), die, net als de grote Franse Revolutie, zijn tentakels uitslaat in de wereld in zijn geheel. Zelfs het duffe Nederland met z’n ‘poldermodel’, waar comfortabel links, dat het materieel aan niets ontbreekt, de gele vestjes beweging aan extreem rechts laat.

Het totaal ontbreken van enige kennis van wat er echt speelt in ‘Nederlands favoriete vakantieland’ maakt een betrouwbare analyse van de gebeurtenissen onmogelijk. ‘Boursin en vin’, dat is ons idee van Frankrijk. Kennis van de Franse taal was nooit wijd verbreid, maar is door de Anglo-Amerikaanse oriëntatie helemaal vertrokken. Kennis van de Franse (revolutionaire) geschiedenis is door het Nederlandse onderwijs slim uitgebannen. Het zou ze maar op ideeën brengen. Maar helaas voor hen gaat de geschiedenis gewoon door.

Ik kan Rob en anderen aanraden ‘Opstand der Proletariërs’ van Dr. Jan ten Brink uit 1871 te lezen. 1871: het voorlopig laatste revolutiejaar van Frankrijk. De contouren van wat zich ook nu voorzichtig afspeelt in het centrum van de macht Parijs, met prachtige kaarten van de stad, die je nu bij ‘de slag om de Arc de Triomph’ van pas zullen komen. Gewoon in het Nederlands, dus dat kan geen belemmering zijn.

Konfrontatie Digitaal, vrijdag, 21 december 2018

Meer informatie: