Wio Joustra – Fries is dol op zijn museum, als hij mag stemmen

Wim van Krimpen mag blijven als parttime directeur van het Fries Museum in Leeuwarden. Van de 2784 mensen, die zondag in het museum hun stem uit brengen zijn 1891 voor Van Krimpen…

De uitslag van het vertrouwensreferendum werd zondagmiddag in het tv programma De Plantage bekend gemaakt. Maar al lang voor dat tijdstip is het in het Fries Museum al duidelijk, dat Van Krimpen van de meeste Friezen niet weg hoeft. Zijn tegenstanders, de hoeders van het Friese erfgoed, die vrezen voor de ‘RTL-isering’ van het museum, moeten het afleggen tegen de vernieuwers in de kunst.
Er zijn zondag duizenden extra bezoekers naar het Fries Museum gekomen. Van Krimpen, tevens directeur van de Rotterdamse Kunsthal, slaat de onverwachte drukte ontspannen gade. Ook de Friese Skots ploeg (volksdansen in traditioneel kostuum), die hem een enkele treinreis Leeuwarden-Rotterdam aanbiedt, kan zijn humeur niet bederven.
Want deze dag, die geboren is uit bittere ruzie, die in de Friese media woedt, draait uit op een PR stunt van jewelste. ‘Fantastisch’, zegt Van Krimpen. ‘Normaal hebben we op een zondag tussen de 300 en 500 bezoekers. Er lopen hier nu duizenden mensen rond, die nog nooit in het Fries Museum zijn geweest. En het leuke is, iedereen stemt.
‘De bezoekers konden zondag een bon uit de Leeuwarden Courant mee nemen, waarmee ze zich voor Van Krimpen kon uitspreken. Voor de hoofdingang van het museum vormt zich een lange rij. De bezoekers maken grapjes over iets, wat nog niet eerder in de museumwereld is vertoond: een directeur, die het publiek laat stemmen of hij mag aanblijven of niet.
Vraag: Hoe krijg je zo veel mogelijk Friezen in een stemlokaal? Antwoord: Hef geen entree en geef ze gratis koffie en Beerenburg. Ook in het museumcafé vormt zich een lange rij voor de gratis versnaperingen, gedoneerd door typisch Friese bedrijven Douwe Egberts en Sonnema.
‘Zo zie je, dat als je iets aan de kunst toevoegt, je de mensen wel binnen krijgt. We moeten vaker open weekeinden voor het Friese museumpubliek organiseren’, zegt Van Krimpen. Maar de directeur weet heel goed welke zondag hij voor dit vertrouwensreferendum uitkiest. Er is een Star Wars expositie voor de kinderen op de bovenverdieping. En de primeur van Rob Scholte’s Plug-ins, een serie van 32 schilderijen van mooie vrouwen. Voor de bewakers van het Friese erfgoed is er de expositie Koningen van de Noordzee, over het eens machtige Friese rijk langs de Noord kust van Nederland, Duitsland en Denemarken.
De directeur verkrampt als hij wordt aangesproken op de vermeende verkwanseling van het Friese erfgoed. Van Krimpen komt dan tot uitspraken als: ‘Iedere fiets, waar ooit een Fries op gereden heeft, is hier cultureel erfgoed.’ Of: ‘Er is hier een neiging om alles, wat ouder is dan tien jaar, Fries erfgoed te noemen.
‘Ik ben wel eens wat spontaan’, zegt Van Krimpen verontschuldigend. Hij wil er alleen maar mee aan geven, dat de Friezen zich zelf soms te serieus nemen. Gebeurt vaker bij volken, waarvan de hedendaagse status in geen verhouding meer staat tot de rijke historie. Kijk maar naar de Britten.
Maar het zijn deze uitspraken, die veel Friezen tegen het hoofd stoten. ‘Randstedelijke arrogantie. Onfatsoenlijk, beledigend, kwetsend’, vinden ze. Een tegenstemmer: ‘Ik ben niet tegen moderne kunst, maar van mij mag Van Krimpen weg, omdat hij te veel verpest in de sfeer en de samenwerking met mensen. De uitspraken, die hij doet versterken het beeld van achterlijke Friezen.’

De Volkskrant, 14 februari 2000, 00:00

Meer informatie: