Winnie van Galen – 500 Miljoen Kilo op de Afsluitdijk + Koninklijke BAM Groep – Op de Schop + Placement + Mike Deutekom – Hollands Kroon en Rijkswaterstaat Botsten over ‘Waddenpoort’ op A7

De Afsluitdijk met de nieuwe bekleding (foto Rijkswaterstaat)

Strategie Afsluitdijk (foto Telegram)

Een betonnen huid van bijna 500 miljoen kilo op de Afsluitdijk

De 6500 kilo wegende blokken, die als een beschermende mantel tegen de Afsluitdijk worden aangelegd, boezemen ontzag in. De komende jaren verlaten 75.000 van die golfbrekers de vorige week in Harlingen geopende fabriek. Met als doel Nederland tegen natte voeten te beschermen.

Er zit tempo in het maken van de zogeheten Levvel blocs, iedere negen minuten is er eentje klaar. Per dag zijn het er honderd. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor de Afsluitdijk en worden gemaakt via een geautomatiseerde carrousel. Daarin draaien ruim honderd stalen mallen rond, een ’unieke werkwijze in de waterbouw’, aldus Rijkswaterstaat.

De mal wordt volgegoten met beton en na het uitharden wordt de gietvorm verwijderd. De lege mallen worden geïnspecteerd, vrijgemaakt van cementresten en klaargemaakt voor de volgende betonstort. De bovenkant van de blokken is ruw en bestaat uit poeltjes waarin water kan blijven staan wat de kans op plantengroei oplevert.

Tien hectare

De fabriek in Harlingen is vorige week geopend. Levvel, een bouwconsortium bestaande uit BAM, Van Oord en Rebel, heeft hiervoor een terrein van tien hectare in de Industriehaven van Harlingen gehuurd. Er staan een loods van circa 4.000 m2, een carrousel, een betoncentrale, opslagsilo’s en depots voor zand, grind en cement en een grote portaalkraan. Via een opening in de loods gaan de Levvel blocs met ene kraan naar het naastgelegen opslagdepot. In het verlengde van het depot is een insteekhaven aangelegd, waar een kraan de blokken op schepen laadt voor het transport naar de Afsluitdijk. Vanaf het water worden de betonnen blokken op de dijk geplaatst. Via deze methode blijft de hinder voor het wegverkeer beperkt, aldus Rijkswaterstaat.

Een zogeheten Levvel bloc waarvan er 75.000 worden gemaakt (fotoJacob van Essen/Hoge Noorden)

Een zogeheten Levvel bloc waarvan er 75.000 worden gemaakt (fotoJacob van Essen/Hoge Noorden)

Footprint

Tot de tijd dat de blokken naar de Afsluitdijk gaan (verwachting en planning is begin april), worden ze bij de fabriek in Harlingen opgeslagen. Bij de productie zijn zo’n 25 man betrokken verdeeld over drie ploegen.

De fabriek is circulair gebouwd, na afronding worden de onderdelen gedemonteerd en elders ingezet. Zowel bij de bouw als bij het productieproces zijn diverse partijen uit de regio betrokken. De Friese gedeputeerde Avine Fokkens opende de fabriek. “Omdat de Levvel-blocs vlakbij de Afsluitdijk worden geproduceerd, hebben we korte transporten over het water en een kleine ecologische footprint. Dit past bij het karakter van de Afsluitdijk,” aldus Fokkens.

De versterking van de in 1933 geopende Afsluitdijk duurt tot en met 2022. Daarbij hoort ook de bouw van extra spuisluizen en gemalen om meer water van het IJsselmeer naar de Waddenzee af te voeren, aldus Rijkwaterstaat. Op het hoogtepunt van de werkzaamheden zijn zo’n 850 werknemers actief. Een deel van hen bivakkeert door de week in speciale logiesgelegenheden, zoals cruiseschip De Rousse, dat in de Zuiderhaven van Den Oever is afgemeerd.

Kijk voor meer informatie op http://www.deafsluitdijk.nl.

Voor een animatie van de productiefaciliteit via WeTransfer: https://we.tl/t-sTQyNaZH1K

Helderse Courant, 2 oktober 2019, 19:55

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191002_46145820/een-betonnen-huid-van-bijna-500-miljoen-kilo-op-de-afsluitdijk

Afsluitdijk op de schop

Gepubliceerd op 23 apr. 2018

Ook benieuwd hoe de vernieuwde Afsluitdijk eruit komt te zien. Bekijk de animatie!

Reacties:
https://youtu.be/RewDn3ERVyk

Placement Trial Afsluitdijk

Gepubliceerd op 18 jul. 2018

Reacties
https://youtu.be/_pp-X94Xn4M

Hollands Kroon en Rijkswaterstaat botsten over bord ’Waddenpoort Den Oever’ op A7

Gewenste situatie A7 (foto Joris de Haan/Cyclomedia/HMC)

Gewenste situatie A7 (foto Joris de Haan)

Zo zou Hollands Kroon het graag zien: bij de afslag Den Oever op de A7 een verwijzing naar Waddenpoort Den Oever.

Hollands Kroon wil Aandacht voor Waddenpoort

Den Oever – Wethouder Theo Meskers van de gemeente Hollands Kroon is flink geërgerd over de ’weigerachtige houding’ van Rijkswaterstaat om Waddenpoort Den Oever op de borden langs de snelweg A7 te plaatsen.

De gemeente Hollands Kroon wil, dat het project om toeristen naar de haven van Den Oever te trekken wordt ondersteund met bewegwijzering langs de snelweg. Rijkswaterstaat wil daar niet aan. “Dat past niet binnen ons beleid“, laat woordvoerder Erik Suik van Rijkswaterstaat weten. “We hanteren een aantal landelijke richtlijnen waar iets aan moet voldoen voordat het een plekje op de borden langs een rijksweg krijgt. Dat is om een wildgroei aan borden te voorkomen.”

Volgens wethouder Meskers ontstaat er nu een ’kip en het ei’ verhaal. “Als er niet genoeg mensen komen, mag het niet op de borden. Maar om genoeg mensen te trekken moeten die wel weten, dat het er is en waar ze het kunnen vinden. We werken al jaren nauw samen met Rijkswaterstaat, in het project Waddenpoort Den Oever, maar ook bijvoorbeeld bij de renovatie van de Afsluitdijk. We vragen nu alleen om ’Waddenpoort Den Oever’ aan te geven, zodat het verkeer op de A7 dat ook kan vinden. We willen Waddenpoort als product in de markt zetten, zodat dag toeristen de haven van Den Oever gaan vinden.”

Suik begrijpt, dat het een ’beetje bureaucratisch’ overkomt, maar stelt dat zijn organisatie niet aan de richtlijnen kan gaan tornen. “Die zijn er niet voor niets.

Hij adviseert de gemeente om – desnoods op het terrein van derden – zelf het publiek naar de haven van het dorp te leiden. “Volgens mij ben je er al bijna als je de afslag Den Oever van de A7 neemt.

Meskers geeft de strijd, die de gemeente al sinds de start van het project in 2016 voert, niet op. “Strand Nulde bij Almere staat ook op het bord dus waarom de haven van Den Oever niet? We hebben binnenkort weer overleg met Rijkswaterstaat over de Afsluitdijk. We hopen daar steun te krijgen van de provincie en de gemeente Súdwest Fryslân.

Schager Courant, 4 juni 2019

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190603_54189046/hollands-kroon-en-rijkswaterstaat-botsten-over-bord-waddenpoort-den-oever-op-a7

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Afsluitdijk
https://robscholtemuseum.nl/?s=Waddenzee
https://robscholtemuseum.nl/?s=IJsselmeer
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rijkswaterstaat
https://robscholtemuseum.nl/?s=Waddenpoort
https://robscholtemuseum.nl/?s=Den+Oever
https://robscholtemuseum.nl/?s=Hollands+Kroon
https://robscholtemuseum.nl/?s=Theo+Meskers