Wim van der Beek – Expositie ‘Reproductie Verplicht’ Zoomt In op de Kunst van het Kopiëren | Rob Scholte ‘Schilderkunst is Mijn Moedertaal

Zaal uit de TentoonstellingReproductie Verplicht” van Rob Scholte (foto Museum de Fundatie)
Rob Scholte – Question Mark (foto Museum De Fundatie)

Rob Scholte – De Schreeuw (detail) (foto Wim van der Beek)

ExpositieReproductie VerplichtZoomt In op de Kunst van het Kopiëren, Rob Scholte Schilderkunst is Mijn Moedertaal

Je ziet het pas als je het door hebt’, constateerde Voetbal Legende Johan Cruijff. Wie de Tentoonstelling van Rob Scholte in Museum de Fundatie bezoekt (en hopelijk mag dat na 15 januari weer!), zal zich in Eerste Instantie wellicht Vertwijfeld Afvragen wat de Samenhang is tussen de Verschillende Voorstellingen, die de Kunstenaar over de Bezoekers uit stort. Gelukkig bieden de Zaal Teksten Uitkomst.

Ze vestigen de Aandacht op het Feit, dat Scholte in de Kunst Wereld Bekend staat als de Koning van het Copyright. Afbeeldingen uit Kunst, Reclame en Dagelijks Leven zijn Uitgangspunt voor zijn Schilderijen. Vrijmoedig bewerkt hij de ‘Geleende’ Afbeeldingen. De Aanpassingen en Veranderingen van het Oorspronkelijke Beeld reflecteren de Visie en het Commentaar van een Kunstenaar, die Alles Wat hij Waarneemt van Kanttekeningen voorziet.

Vrijmoedig intervenieert Rob Scholte in de Werkelijkheid, die Voorheen door Anderen is Gecreëerd. De Artistieke Ingrepen en Nieuwe Betekenissen, die hij daarmee toevoegt, bepalen zijn Authenticiteit en Idioom. „Schilderkunst is mijn Moedertaal”, licht hij toe. „Mijn Schilderijen gaan In Essentie over de Veranderlijkheid van Betekenissen. Een Hart Kan Van Alles Betekenen, de Kleur Rood ook. Die Betekenissen staan Niet op Voorhand Vast. Veel Mensen realiseren zich dat Niet. Daardoor sluiten ze Andere Mogelijkheden uit.” In de Tijd van het Corona Virus, waarin Waarheid en Werkelijkheid Dagelijks Veranderen, is de Dominantie van het Veranderingsprincipe een Behartigenswaardig Uitgangspunt.

Museum de Fundatie in Zwolle gaf Rob Scholte Alle Ruimte om Fors Uit te Pakken. Dat heeft hij Gedaan!Reproductie Verplicht’ biedt het Meest Complete en Omvangrijke Museale Overzicht, dat Tot Nu Toe van de Veel Besproken Kunstenaar is gemaakt. Een Duizeling Wekkende Hoeveelheid Schilderijen met Uiteen Lopende Onderwerpen openbaart zijn Ongekende Productiviteit en wat Nog Opvallender is,  Elk Schilderij geeft een Vindingrijke Draai aan de Werkelijkheid. Zo’n Twist is bijvoorbeeld de Terugkerende Golvende Vorm in een serie Vrije Bewerkingen van Mondriaans Composities. Die Golf Beweging verstoort de Orde van Strakke Lijnen, Geometrische Vormen en Primaire Kleuren, en kantelt dus ook Mondriaans Denkbeelden.

Zaal met Bordspellen op “Reproductie Verplicht” (foto Wim van der Beek)

In Ander Werk laat Scholte de Kijker Langer Zoeken naar zijn Bedoelingen. ‘”We kunnen een Probleem Niet Oplossen met de Denkwijze, die het Probleem Veroorzaakt heeft,” merkte Einstein ooit op. Scholte beaamt dat Volmondig. Heersende Opvattingen vereisen een Andere Benadering om ze in een Nieuw Daglicht te kunnen plaatsen. In de Jaren 90 werkte Rob Scholte in Japan Jaren Lang aan een Hollands Zeehelden Epos. Hij maakte Furore met zijn Project ‘Nagasaki Holland Village’, waarin hij de Nederlandse Kunst Historie becommentarieerde. In Diezelfde Tijd plaatste hij ook Vraag Tekens bij Japanse Reclame Teksten. Dat leverde de CyclusQuestion Marks’ op. Een aantal Werken uit die Serie zijn in Zwolle te zien. Dankzij Scholtes Gevoel voor Humor, Understatement en Omkering van Feiten ontstonden Opmerkelijke Verbindingen tussen Nederlandse en Japanse Cultuur.

Rob Scholte – Question Mark (foto Wim van der Beek)

Imitatie Zucht

Japanners lezen een Beeld Verhaal Anders Om dan wij”, legde hij destijds uit. „Daar komt bij, dat Imitatie Zucht in Japan de Normaalste Zaak van de Wereld is. Voor Japanners is mijn Zeehelden Epos een Onbetwist Kunstwerk, dat Niets met Plagiaat te Maken heeft. Zij hebben er Geen Moeite Mee, dat het Werk Gebaseerd is op het Naschilderen van Oude Meesters. Met de Serie Question Marks, die ik maakte Op basis van Japanse Reclame Teksten, laat ik zien Waarmee een Mens Worstelt, wanneer hij Geconfronteerd wordt Met Teksten, die hij Niet kan Ontcijferen en dus ook Niet kan Begrijpen. Zo gaat het ook in het Dagelijks Leven. Pas als je weet Welke Sleutel in Welk Slot Past, kan je Toegang krijgen tot een bepaalde Cultuur of Bron. Anders blijf je In het Duister Tasten. De Japanse Cultuur is Rigide. Er bestaan Veel Regels, die Wij Niet Kennen, waardoor we in De Val dreigen te lopen. In Japan ontdekte ik, dat het Ideaalbeeld, dat Van Gogh van het Land had, Drastisch Bij Gesteld moest worden.”

Clichés

Wat voor Japan als ‘Vreemde Natie’ geldt, gaat ook op voor de Schilderkunst van Rob Scholte. Voor het Ontcijferen er van is het Noodzakelijk om Anders naar Clichés te kijken. Zo heeft Scholte Kunst en Ondernemerschap met Elkaar Verbonden. Daarmee doorbrak hij het Cliché van de Lijdende Kunstenaar. Tijdens zijn Japanse Jaren was hij Werkgever van een Geolied Bedrijf met Tientallen Medewerkers, die de Nederlandse Geschiedenis Na Schilderden. In Eigen Land werd door de Kunst Elite met Fronsende Wenkbrauwen Gekeken naar die Aanpak.Typisch Scholte! Voor een Kunstenaar, die de Controverse niet schuwt, is Scepsis een Aanmoediging om nog een Paar Stappen Verder te gaan. De Kunst van het Kopiëren kan in zijn Geval Niet Los Gezien worden van de Kunst van het Toevoegen.

Als je Iets Wilt hebben, Moet je Het Juist Laten Gaan”, vertelt hij. „Iedereen wil Uniek en Origineel zijn, maar het wordt Pas Interessant als je Níets wilt Uitdrukken, Géén Fantasie hebt en Tóch Iets Maakt, Waar je Van Houdt. Want Als je Er Niet Eerst Zelf van Houdt, kan een Ander Er ook Niet Van Houden.”

Tentoonstelling Rob Scholte, Reproductie verplicht, tot met 3 april 2022 in Museum De Fundatie, Zwolle.

Preview

Reproductie Verplicht
Rob Scholte
Waanders Uitgevers
Nederlands | Engels
24 x 29 Centimeter
176 Pagina’s
Rijk Geïllustreerd
Luxe Paperback
ISBN 9789462622906
Artikel N° 211201
26,50

Info
https://www.museumdefundatie.nl/nl/rob-scholte

https://steenwijkercourant.nl/uit/Rob-Scholte-Schilderkunst-is-mijn-moedertaal-Expositie-Reproductie-verplicht-zoomt-in-op-de-kunst-van-het-kopi%C3%ABren-27379291.html

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Wim+van+der+Beek
https://robscholtemuseum.nl/?s=Steenwijker+Courant
https://robscholtemuseum.nl/?s=Museum+De+Fundatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zwolle

1 Comment

  1. Twee bordjes bij de ingang;

    “Deze tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door de gemeente Zwolle”.

    “Deze tentoonstelling werd bijna onmogelijk gemaakt door de gemeente Den Helder”.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.