Wichard Maassen – ‘Halfgod’ Rob Scholte op troon gezet

Voor de Amersfoortse kunstenaar Norbertus is Rob Scholte een halfgod. Met een rijdend kunstwerk zet hij zijn internationaal vermaarde collega letterlijk op de troon. Het opmerkelijke eerbetoon, een houten troon op het onderstel van een rolstoel, krijgt een plek in het Rob Scholte Museum in Den Helder. Daar worden honderden werken uit de privécollectie van Scholte, van onder anderen Jeff Koons en Peter Klashorst, geëxposeerd.

,,Kitsch in optima forma”, noemt Norbertus zijn ‘roltroon’. En wat vindt Scholte (57) ervan? ,,Niet mooi, eerder curieus. Het is een ontzettend barok ding, dat sterk leunt op monarchistische tronen. Het legt bovendien erg de nadruk op mijn invaliditeit. Mijn kunst is juist heel valide.” Bij een nooit opgehelderde aanslag met een autobom in 1994 in Amsterdam verloor Scholte beide benen.

Wanneer de ‘roltroon’ van Norbertus wordt tentoongesteld in het Rob Scholte Museum in Den Helder, is onduidelijk. Het privémuseum in een voormalig postkantoor ligt in de clinch met de gemeente over een grootscheepse uitbreiding. Juist daar wil Scholte het Amersfoortse eerbetoon een plaats geven.

Kleine jongen
De status van het kunstwerk is onduidelijk. Volgens Norbertus is het een schenking, waarvoor hij in ruil nog een kunstwerk van zijn idool krijgt. Scholte spreekt over bruikleen. Hoe dan ook: de Amersfoorter voelt een grote verwantschap met hem. ,,Vergeleken met Scholte ben ik een kleine jongen. Maar hij verzamelt net als ik van alles om zich heen. Daarmee haalt ie de gekste dingen uit.”

Scholte exposeert nu in museum De Fundatie in Zwolle de achterkanten van borduurwerken. Hij kocht ze voor een paar euro kocht op rommelmarkten. Met zijn handtekening eronder zijn ze het duizendvoudige waard. Norbertus kocht de troon twee jaar terug in een galerie en bespoot hem met goudverf en nepedelstenen. ,,Daaronder heb ik de constructie van een rolstoel gelast. Scholte kan er zó mee weg rijden.” Hij noemt hem een ‘creatieve spookrijder’. ,,Scholte heeft bijvoorbeeld knikkers in expoxy gegoten. Zo maakt hij kunst van een jeugdherinnering. Briljant toch?”

Algemeen Dagblad, Amersfoortse Courant, 13-5-16 – 10:28