Vriendelijke brief aan de Burgemeester van Den Helder (3)

Beste Koen,

Waarom krijg ik toch sterk de indruk dat ‘cultuur’ sowieso niet zo aan jou besteed is?
Behalve dat je blijkbaar geen waarde hecht aan musea lijk je ook niet warm te lopen voor de schouwburg. Want de schouwburg van Den Helder, dit laatste bolwerk van cultuur, wordt nu ook uit het centrum verwijderd. Niet omdat zij daar iemand in de weg zou staan, maar om het nog steeds zieltogende Willemsoord weer wat op te krikken. Willemsoord is blijkbaar ook jouw stokpaardje, net als van jouw voorganger, en ik vind het ook oprecht zielig voor jullie dat daar maar geen leven in wil komen, maar om daarvoor nou de hele binnenstad op te offeren? Vind je dat zelf ook niet wat ver gaan?
En is het niet zo dat je de cultuur beter onder de mensen kunt laten? Mensen naar de cultuur toe trekken is veel moeilijker. En al die lege horeca daar helpt ook niet echt.
Ik moest wel lachen toen je met droge ogen vertelde dat de horeca in Den Helder vergelijkbaar was met Maastricht, de hoofdstad van horecaland. Ja, dacht ik, misschien wel evenveel kroegen, maar in Maastricht zitten ze vol.
En ineens wist ik wat het meest opvallende is aan het nieuwe Den Helder. De leegstand! In het centrum opvallend veel lege horecalokalen en lege winkels met lege etalages. En in Willemsoord was de leegte nog overdonderender.
Blijkbaar houd je van leegte. Ik zag je trots glimlachend in het Stadspark vertellen hoe de kinderen daar speelden en hoe volwassenen op alle tijden van de dag van dat nieuwe park genieten, terwijl de camera intussen rustig deze nogal winderige open grasvlakte afzoekt naar enig teken van menselijk leven. Zelfs jouw stadspark staat blijkbaar meestal leeg!
En moet dan dat oude postkantoor ook nog koste wat koste leeg? Want een stadhuis mag je er niet bouwen van de Raad van State. En Vroom & Dreesmann gaan het ook niet huren, zelfs niet voor een halve huur. Blijkbaar heb je veel liever nog een leegstaand gebouw erbij dan een museum.
Een hartensvraag: Ik weet dat er bouwburgemeesters bestaan, burgemeesters die graag bouwen, hoe groter hoe liever. Zelfs musea! Maar heb jij wellicht een heimelijke fetish voor leegte? Een onweerstaanbare neiging om alle cultuur en leven om je heen te vervangen door leegte? Ben jij onder die glimlach in het diepst van jouw hart misschien stiekem vervuld van leegte? Vertel het me! Dan zoek ik wel een therapeut die jou, en daarmee Den Helder, kan helpen.

Vriendelijke groet,
Theo Knippenberg