Vriendelijke brief aan de Burgemeester van Den Helder (2)

Beste Koen,

Het moet me van mijn hart. Jij en musea blijken geen gelukkige combinatie. Ik heb geen idee of jij ooit het Käthe Kruse Museum in Den Helder bezocht hebt. Je hebt het onlangs, vermoedelijk met een glimlach, en zeker zonder een cent, in elk geval weg laten gaan. Net op tijd. Want een paar weken geleden zag ik de indrukwekkende nieuwe speelfilm ‘Käthe Kruse’, in Duitsland op Paaszaterdag op prime time uitgezonden op het eerste net. Negentig minuten pure reclame voor een Käthe Kruse Museum. Miljoenen kijkers. Jubelende recensies. En ik dacht aan jou. Al die vervelende toeristen hoeven nu gelukkig niet naar jouw gemeente te komen voor dit museum, want die unieke collectie van Käthe Kruse (verreweg de grootste ter wereld) is intussen weg uit Den Helder, vertrokken naar Duitsland. Wat zullen ze glimlachen daar in Donauwörth, vooral de winkeliers en de horeca.
Zoals ze ook in Bergen (NH) nog steeds glimlachen. Alkmaar besloot vier jaar geleden dat de stad het Lucebert museum niet hoefde. Het resultaat: Museum Kranenburgh in het nabije kleine dorp Bergen trok vorig jaar maar liefst 74.000 bezoekers (vertaal dat eens in kopjes koffie, biertjes, uitsmijters en meer).
Een kunstmuseum, zoals het Rob Scholte Museum, beste Koen, is namelijk niet alleen goed voor de geest, maar uiteindelijk ook voor de lokale portemonnee.

Vriendelijke groet,
Theo Knippenberg