Vriendelijke brief aan de Burgemeester van Den Helder (1)

Beste Koen,

Ik tutoyeer je maar meteen. Ik ben immers verreweg de oudste van ons twee.
En jij bent bijna uniek! Van de pakweg honderd burgemeesters (in Nederland en de omringende landen) van gemeentes met een kunstmuseum binnen hun grenzen, zijn er voor zover ik weet slechts twee die hun ‘eigen’ kunstmuseum nog nooit bezocht hebben.
Jij deelt deze twijfelachtige eer met een Duitse collega die niet alleen nòg vaker glimlacht maar vooral een beter excuus heeft: Ze draagt haar ambtsketen nog maar heel kort en het museum in haar gemeente is gesloten wegens verbouwing.

Hoe anders is de rest van jouw collega’s. Trots tronen die hun belangrijkste gasten mee naar ‘hun’ musea. Jouw Haagse collega Jozias sleurde president Obama naar Mondriaan, zag ik vorig jaar in het Journaal. Ook een ‘moderne’ Hollandse kunstenaar. Tja, Rob Scholte is nog niet half zo beroemd, zul je zeggen. Maar, toen Mondriaan leefde en pakweg zo oud was als Rob Scholte nu, was ie een stuk minder bekend dan Rob Scholte op dit moment. In die tijd verkocht Mondriaan z’n schilderijen nog voor vijftig gulden (22 euro en 69 cent) per stuk. Had jij toen maar geleefd, en wel van cultuur gehouden, en er dus eentje gekocht. Een welgemeend advies, koop nù een Rob Scholte! En zorg alsjeblieft dat je zijn museum voor jouw gemeente behoudt.

Vriendelijke groet,
Theo Knippenberg

1. loes vermeer-lagerveld 5 mei 2015 op 14:15

Ik hoop dat de ludieke toon (met een welgemeend advies) waarmee dit bericht is gepubliceerd, de burgemeester tot nadenken stemt en zich als een sportief verliezer gedraagt nu zijn “”kindje”” een nieuw stadhuis op de stationslocatie, niet doorgaat. Persoonlijke rancune dan wel verlies van een plan, wat democratisch is tot stand gekomen, mag nooit een reden zich zo te gedragen.De burgemeester dient aan het belang van Den Helder te denken en zich daarom positief op te stellen en alle medewerking te verlenen tot het definitief tot stand komen van dit museum. Het kan zelfs zo zijn dat zijn houding bij de bevolking negatieve reacties opwekt en zijn handelen tot irritatie leidt.
    Zelfs Helderse scholen, zoals o.a. de Comeniusschool en Scholen aan Zee, zijn al op bezoek geweest. Ook een school met docenten uit Amsterdam heeft het museum bezocht. De leiding van deze scholen begijpt dat kennis maken met (moderne) kunst -en nog wel in je eigen stad- voor kinderen een prachtige gelegenheid hun mening over kunst te bepalen,die je niet kunt negeren. Burgemeester, neem daar een voorbeeld aan en stimuleer iedereen aan dit museum een bezoek te brengen !! Het is nog maar de aanloopfase van veel meer kunst dat daar te zijner tijd zal worden geëxposeerd.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.