Visit Oostende – De Zee van Jan Hoet

De Zee van Jan Hoet, een eerbetoon

Visit Oostende

‘Ik weet niet wat kunst is. De kunst zelf zal ons vertellen wie ze is. Niet ik. Ik kan alleen maar een ticket voor de ontdekkingsreis aanbieden.’ (Jan Hoet)

Vandaag, op donderdag 27 februari 2014, nemen we met pijn in het hart afscheid van Jan Hoet. Onze gedachten gaan uit naar zijn echtgenote, zijn kinderen en kleinkinderen, zijn hele familie en zijn grote kring van kunstvrienden wereldwijd. We wensen hen veel sterkte toe en proberen hen met warmte te omringen.

Dit droeve nieuws komt niet geheel onverwacht. Begin januari werd Jan Hoet reeds opgenomen in het ziekenhuis met ernstige gezondheidsproblemen. Gedurende de voorbije weken en dagen hebben we met hem en zijn naaste familie nauw overlegd hoe we al dan niet verder konden gaan met zijn laatste grootschalig tentoonstellingsproject: een eerbetoon aan De Zee. Geruggensteund door zijn zegen, werken we vandaag helaas verder zonder Jan en hebben we beslist om deze hommage aan de zee uit te breiden en een heus salut d’honneur (dit was ooit een werktitel voor een van zijn tentoonstellingen) aan ‘de meester’ zelf te maken. De volgende weken en maanden gaan we een grote groep kunstenaars en museummensen betrekken bij De Zee van Jan Hoet — een eerbetoon, die in het najaar van 2014 zal plaatsvinden in Oostende.

De tentoonstelling brengt een zee van verhalen over Jan Hoet als tentoonstellingsmaker, pionier en pleitbezorger van hedendaagse kunst in België. We laten kunstenaars aan het woord, collega’s uit binnen- en buitenland, museummensen, journalisten… We nodigen hen uit om een uitzonderlijke bijdrage te leveren aan deze tentoonstelling die in verschillende hoofdstukken en golfbewegingen ook zal terugblikken op het internationale parcours en de passie voor kunst van Jan Hoet.

Jan Hoet was amper 77 jaar jong en hoewel hij met gezondheidsproblemen kampte, zat hij vol vuur en passie voor de kunst samen met ons aan tafel om hier in Oostende een eerbetoon te maken aan de zee. Zijn idee was klaar en duidelijk. Hij wilde nog een laatste tentoonstelling maken waarin hij hedendaagse kunstenaars zou uitnodigen om in dialoog te gaan met meesters uit de kunstgeschiedenis. De grote lijnen voor De Zee werden tijdens de zomer en in het najaar van 2013 door Jan Hoet zelf uitgetekend, in nauwe samenwerking met co-curator Phillip Van den Bossche. Het productieteam bestaande uit Melanie Deboutte en Mieke Mels werd de afgelopen weken versterkt door Hans Martens, vroegere rechterhand van Jan Hoet. Doorheen de kunstgeschiedenis hebben we een selectie gemaakt van meesterwerken van onder meer Gustave Courbet, Edouard Manet, Claude Monet, James Ensor, Odilon Redon, Léon Spilliaert, Constant Permeke, Jean Brusselmans, Georges Braque, kunstenaars die volgens hem eer zouden doen aan het brute geweld, maar ook de rust, de speelsheid en de nimmer aflatende aantrekkingskracht van de zee.