URGENT| R – Bericht van het Helderse front (3): Van der Grinten leeft !!!

Morgen sloopt Zeestad zonder procedures af te wachten met instemming van het gemeentebestuur van Den Helder een deel van het station van de architect G.J. van der Grinten !!!

Alsof het niets is.
Alle rapporten van Anita van Breugel in de open haard.
Cuypers Genootschap en Rob Scholte Museum ten spijt.

NS Vastgoed wist niet eens dat Van der Grinten nog leefde.
Die dachten daar wel even mee weg te komen.
Oeps, foutje!

Alleen is het geen foutje.
Het is bewuste vernietiging van de laatste resten cultureel erfgoed in een stervende stad.
Zeestad en dit gemeentebestuur houden niet van deze stad.
Ze proberen zoveel mogelijk middelen uit de algemene ruif te regelen voor hun vriendjes en zichzelf.
Zo wordt de Beatrixstraat om de paar jaar van nieuwe bestrating voorzien, dat zal wel weer snel gaan gebeuren.

De schade, die zij toebrengen is niet meer te overzien.

Van der Grinten stelt zich achter de bezwaren van Werkgroep Stationslocatie.
Hij is intellectueel eigenaar van zijn ontwerp.
Niemand heeft het recht zijn ontwerp zonder zijn toestemming te veranderen.

Laat dat dan ook niet gebeuren !!!

Morgenochtend om 7 uur begint Zeestad met de sloop van het terras aan de oostzijde en het V-vormige muurtje aan de noordzijde van het stationsgebouw.
Verzet u tegen dit cultuur barbarisme !!!
Hoe erg is het nou om de uitslag van een door betrokken bewoners aangespannen kort geding af te wachten.
Nee, het zal en moet worden gesloopt.

Het wordt tijd, dat Zeestad wordt opgeheven en dat de sloophamer in dit College van Burgemeester en Wethouders gaat.
Liegen en bedriegen !!!

Ik sta morgen vroeg op en naar ik hoop anderen met mij om uiting te geven aan mijn totale ongenoegen over hoe dit bestuur omspringt met het belangrijkste culturele wederopbouw monument van deze stad en de wil van haar prachtige bewoners.

De originele bouwwerken met bakstenen zijn na sloop niet meer te herstellen.

Van der Grinten is tegen deze aantasting van zijn oorspronkelijker ontwerp.
Het station is door hem opgeleverd op mijn geboortedag 1 juni 1958.
Daarom en om veel veel meer redenen sta ik morgen op zijn balkon en zit ik op het muurtje, dat Van der Grinten zo bedoeld en ontworpen heeft.
Van der Grinten is te oud om zelf te komen, daarom ga ik daar morgen staan.

Rob Scholte is morgen Van der Grinten !!!

Den Helder, het V-vormige muurtje hoort bij het station als een pier bij de oceaan.
Laat de pier staan.
Anders hebben we alleen nog de oceaan.

PLEASE SHARE !!!

4 Comments

1. Gemeente en zeestad ten voeten uit even google raadplegen en ze hadden kunnen weten dat de heer van der Grinten nog in leven is.
    Wie heeft hier profijt van ?

2. Wat wordt hierna gesloopt ?
    Het oude gemeentehuis aan de kerkgracht ?

3. Loes Vermeer-lagerveld 9 januari 2017 op 22:59

Wat een bewondering heb ik voor Rob Scholte die als niet oorspronkelijk Helderse opkomt voor de architectuur uit de na-oorlogse wederopbouw periode en daar daadwerkelijk ook iets aan doet door morgenochtend vroeg uit naam van de architect Joos van der Gringen voor het station te gaan zitten en wel voor het behoud van deze bijzondere architectuur, te weten het enige gave kopstation van na-oorlogse architectuur in Nederland. Een en ander staat uitvoerig beschreven in het rapport van Drs.Anita van Breugel, nota bene geschreven in opdracht van de gemeente Den Helder. Waar haalt men de enorme minachting voor het recht van burgers vandaan om ondanks het komende Kort Geding voor de rechtbank in Haarlem door te gaan en niet de beschaafdheid te kunnen opbrengen om deze uitspraak af te wachten. Hoe kan men van burgers waarden en normen eisen wanneer degenen die een voorbeeldfunctie hebben, deze volkomen niet toepassen.!!! Gemeenteraad, kom in actie in het belang van de burgers van Den Helder….

4. Ach een muurtje???? De rechtstaat wordt hier tot de grond afgebroken. Dit kan niet erger….

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.