Uit in Magazine – Waarom topkunstenaars in Venray zijn

Odapark in Venray is een van de meest bijzondere cultuurplekken in Zuid-Nederland. Al bijna twintig jaar strijken internationale kunstenaars er neer. Zoals nu William Sweetlove, die gelijktijdig exposeert in Miami, Moskou en Milaan. Zijn werk bediscussieert de grens tussen hoge en lage kunst. Tegelijk stelt hij prangende vragen over hoe wij met onze aarde omgaan. Zijn dierenbeelden bereiden zich voor op een toekomst waar het milieu verder in het nauw komt.

Sweetlove staat niet op zichzelf. Tijdens een grote tentoonstelling vorig jaar in Odapark zag je er Jan Fabre en Banksy.

Gratis entree

Waarom brengen deze topkunstenaars hun werken graag naar deze Limburgse plattelandsgemeente? Niet voor het geld; daar heeft Odapark niet veel van. Het kunstencentrum kan bestaan dankzij subsidie van de provincie Limburg en de gemeente Venray. Uit overtuiging vraagt de organisatie geen entree. Kunst moet toegankelijk zijn. Voor zoveel mogelijk mensen. Dat is een belangrijke reden waarom Rob Scholte met Odapark samenwerkt. De internationale kunstenaar uit Nederland vindt dat zijn kunst de laagst mogelijke drempel nodig heeft. En die krijgt Scholte in Venray.

Van iedereen

Het staat voor iets wezenlijks bij Odapark. Wie het park binnengaat, voelt dat het hier slechts om één belangrijke zaak draait. Kunst. Vanaf het eerste moment ervaar je een prachtig samenspel met de natuur; de bomen lijken te waken over de vele permanente kunstbeelden aan hun voeten (en soms in de takken).

Loop verder tot je bij de heuvel komt, met bovenop een honderd jaar oud gebouw. Dames op leeftijd uit de regio kunnen je vertellen dat ze hier onderwijs kregen van de nonnen.

Datzelfde gebouw is nu het hart van Odapark. Ga de ontvangstruimte in, waar veel licht door het glazen dak naar binnen valt op tafels en stoelen voor bezoekers. Je treft er waarschijnlijk meerdere vrijwilligers. Ze zijn in de weer met koffie, gebak of klusjes. Zonder de tientallen vrijwilligers zou Odapark verloren zijn. Zij onderstrepen wat dit kunstencentrum is. Van iedereen.

Ruimte gemaakt

Links ga je het Theehuis binnen, rechts de projectruimte. In beide zalen draait het om niets anders dan kunst. Een of twee exposities. Beelden en schilderijen, in een vaak onverwachte onderlinge samenhang, tentoongesteld met veel gevoel voor ruimtelijkheid. Exposities die vanwege hun inhoud met regelmaat in het nieuws komen.

Maar wie Odapark werkelijk wil begrijpen, zou de enige kamer moeten zien die ontoegankelijk is voor publiek. Een smalle kamer met twee rijen bureaus en computers. Werkplek voor de kleine club die de organisatie van Odapark vormt. Ze zitten een beetje op elkaar. Letterlijk hebben ze ruimte gemaakt voor het allerbelangrijkste: de kunst in de rest van het gebouw.

Kiki Lamers

Die kamer is een aanhoudend broeinest van plannen rond kunst. Zie het nieuwe educatiepaviljoen waarvan de bouw dit najaar start. Een nieuwe aanbouw waar iedereen van alles kan leren over kunst en er ook zelf mee aan gang kan gaan. Of bezoek straks de expositie over geld, met vele internationale kunstenaars.

Het mag duidelijk zijn waarom kunstenaars als Kiki Lamers naar Venray komen: Odapark ademt kunst.

Speciale aanbieding

Speciaal voor de lezers van het Uit in Magazine heeft Odapark een aanbieding. Alle soorten koffie/thee met gebak krijgt u voor 4 euro. Of alleen koffie of thee voor 1,75. Noem tijdens uw bestelling een van drie plaatsen – naast Venray – waar William Sweetlove deze zomer heeft geëxposeerd. De namen staan in dit verhaal. Deze actie is geldig tot 1 november dit jaar. Verder krijgen alle lezers gratis toegang tot de expositie ;-).

Locatie Datum
Odapark Venray 13 aug 2015 t/m 04 okt 2015

ODAPARK VENRAY
center for contemporary art

ODA MAASTRICHT
oda art location 2 cannerberg

Bezoekadres / Postadres
Merseloseweg 117 / 5801 CC Venray

Telefoon +31 / 478 – 513 690

Email algemeen / office:
info@odapark.nl

Email beeldende kunst / curatoren:
marijke.cieraad@odapark.nl / pascalle.mansvelders@odapark.nl

Email facilitair / horeca / feesten en bruiloften:
facilitair@odapark.nl

Email educatie / rondleidingen: educatie@odapark.nl

Email pers en communicatie :pers@odapark.nl / pascalle.mansvelders@odapark.nl

Ter verdere informatie betreffende contact:

Onze curatoren waarderen het dat Odapark wordt gezien als een podium waar men graag wil exposeren. Echter, indien u besluit ons, zonder verzoek daartoe van onze kant, informatie toe te zenden, via email of post, realiseert u zich het volgende: Het is onmogelijk voor ons om op al deze verzoeken persoonlijk, in welke vorm dan ook, te reageren. Indien wij een mogelijke kans zien tot deelname aan een expositie zullen we u dat laten weten, indien niet dan hoort u niets van ons. We beseffen hoe belangrijk kunst is voor de maker, immers dat is het voor ons ook, desalniettemin zijn we organisatorisch niet in staat hier op een andere wijze invulling aan te geven. Met dank voor uw begrip en uw belangstelling voor Odapark.