Trees van der Paard, wethouder Cultuur – Cultuur in Den Helder: wees trots, straal het uit – en geef uw leven kleur!

Ik hoop dat u een fijne decembermaand hebt gehad! Persoonlijk vind ik Sinterklaas een leuk familiefeest. Ik hou ook erg van de gezellige tijd rondom de kerstdagen. Heerlijk, die sfeer in huis en op straat. Overal lichtjes, kerstmarkten, de ijsbaan in de Beatrixstraat. Tradities waaraan wij in Nederland waarde hechten, die horen bij onze cultuur.

En u? Misschien hebt u in deze donkere dagen een mooi concert bijgewoond. Een kerstfilm bekeken. Of de ‘drukte’ aan u voorbij laten gaan en u op de bank genesteld met een spannend of romantisch boek uit onze prachtige bibliotheek. Hoe dan ook, grote kans dat u de afgelopen weken hebt genoten van ‘iets’ cultureels.

Cultuur geeft kleur!

Cultuur is belangrijk in ons leven. Het doet iets met je, het geeft je leven kleur. Het verbind je met anderen. Het maakt onze stad levendig en aantrekkelijk. Gelukkig dus maar dat er meer maanden in het jaar zijn dan alleen december!

Als verantwoordelijk wethouder wil ik graag cultuur nog dichter naar u toe brengen. Het afgelopen jaar hebben we als gemeente samen met onze culturele verenigingen en instellingen de richting voor de komende jaren bepaald. We hebben een prachtige stad met veel positieve energie in het culturele veld en samen kunnen we Den Helder nog meer laten stralen. Daarvan ben ik overtuigd. Ik wil daarom graag dat iedereen aan al die mooie dingen kan meedoen en vooral de kinderen in onze stad. Je kunt er niet jong genoeg mee beginnen! Ik ben al met het onderwijs in gesprek om te kijken hoe zij cultuur in hun lessen op school een vaste plek kunnen geven.

Ook voor de regio

Naast zoveel leuke, ‘kleine’ activiteiten kunnen we ons in Den Helder natuurlijk ook weer verheugen op geweldige evenementen: Sail en de Marinedagen, De Halve van Den Helder, de Havendagen, het Historisch Weekend, Zomerdromen, de Tour de Lasalle, TedX, het Vliegerfeest aan Zee, Théatre du Jardin, diverse popfestivals – om er maar een paar te noemen.

Jong en oud ontmoeten elkaar daar. En niet alleen Nieuwediepers. Ook veel inwoners van onze buurgemeenten genieten van al dat moois in onze stad. Den Helder is gewoon het culturele hart van de regio! Dat gaan we al die andere mensen daarom eens wat vaker vertellen. Ik hoop dat u dat ook doet als u iets leuks hebt meegemaakt of bijgewoond in onze stad.

Samen wordt meer

Onze drie grote culturele instellingen – de bibliotheek, theater de Kampanje en Triade – spelen een grote rol in het culturele leven van Den Helder. Met hun aanbod en door veel samen te werken, onder meer met het onderwijs, bereiken zij een groot deel van onze inwoners. Zij vormen de motor van onze culturele samenleving, sámen met de culturele verenigingen en organisaties in onze stad. Ik ben dan ook heel blij dat de gemeenteraad onlangs heeft besloten dat de geplande bezuiniging van 400.000 euro op cultuur niet door gaat.

Kom met ideeën!

Daarnaast liggen er volop kansen voor kleinere verenigingen en organisaties. Wij belonen namelijk nieuwe initiatieven: we hebben vanaf volgend jaar 20.000 euro beschikbaar als ‘Impuls voor culturele experimenten’. Dus hebben jullie leuke, vernieuwende ideeën: kom maar op! Verder is er veel voordeel te behalen door goed samen te werken. Met elkaar in contact komen en blijven is daarvoor een eerste vereiste. Ik blijf daarom graag met de verenigingen en organisaties in gesprek. In ieder geval organiseren wij volgend jaar, samen met het cultuurplatform, twee keer een bijeenkomst.

Het kan niet anders of 2017 wordt op cultureel gebied een gelukkig nieuw jaar! Mijn wens voor u, is dat u van al die activiteiten vooral geniet. Of u nu zelf actief deelneemt of uitingen van anderen bijwoont, dat maakt niet uit. Wees er trots op, straal het uit – en geef uw leven kleur!

PvdA Den Helder, 28 december 2016

1 Comment

1. “Den Helder is gewoon het culturele hart van de regio!”, schrijft wethouder van der Paard. Ik zie nu het beeld “Verwoeste stad” van Zadkine voor me. Mevrouw van der Paard maakt deel uit van een voor deze stad meer dan verwoestend bestuur. Bovendien is zij mede verantwoordelijk voor het middels, leugens, listen, bedrog en contractbreuk uitrukken van het culturele hart uit deze stad.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.