Tom Kellerhuis – Peter Klashorst, 1957 – 2024, Wilde Beest in Nairobi
Peter Klashorst, 1957 – 2024, Wilde Beest in Nairobi
Schilder Peter Klashorst is op 67 jarige leef tijd over leden in Amsterdam. Dat maakte zijn uit gever woens dag avond bekend. Klashorst over leed aan de gevolgen van Lymfe Klier Kanker. In 2001 zocht HP|De Tijd hem op in Nairobi, Kenia.
Het is winter in Kenia. De zon laat zich al een week lang niet zien. Om half zeven is het pikke donker en koud, zo N tien graden Celsius, aan de Thigiri Ridge Road, de in de ambassade buurt gelegen weg even buiten het centrum van Nairobi, waar aan de villa van Peter Klashorst ligt. Thigiri Ridge Road staat momenteel te boek als de gevaarlijkste weg van dit gebied, hier worden de meeste auto’s gekaapt. Gewapend met pistolen en kraaien poten proberen bendes voor al nieuwe auto’s van de weg te plukken.
De op rij laan van de Klashorst villa wordt beschermd door een zwaar getralied hek werk en 24 uur per dag bewaakt door drie gewapende ‘Askari’s’. Er schalt pop muziek uit het naast de villa gelegen atelier van Klashorst, op de grond liggen de zo juist gemaakte portretten van de meisjes, die hier model staan. Het vertrek heeft meer weg van een boudoir. Hier vinden we naast een voor raad verf, kwasten en onbeschilderd linnen, tevens een hemel bed, een bad kamer en een WC.
In deze ruimte werden de meisjes Honny, die in het echt Halima heet, en Veronica, Wonggoi, geschilderd en bezwangerd door Klashorst. Honny was op haar twaalfde uit gehuwelijkt en is weg gelopen van huis, Veronica komt uit de sloppen wijken van Nairobi. Klashorst pikte deze meisjes op in één van de vele clubs in Nairobi. Vrij wel elke nacht stroopt hij ze af op zoek naar modellen. Veel van die meisjes weten in middels de weg naar de villa te vinden en dienen zich gedurende de dag of avond uit zich zelf bij de poort aan. Hier is namelijk vol doende voedsel en drank te vinden, en met een beetje mazzel ook wat geld.
Klashorst geeft zijn modellen alles wat ze willen, des ondanks verdwijnt er nog al eens wat uit de villa. Er is in het hele huis geen wijn glas en geen hand doek meer te vinden. Zijn TV en video recorder heeft hij onder gebracht in het voor Honny, in middels tot ‘Money’ gedoopt, gehuurde appartement. Ook de pas aan geschafte Mini Station uit 1963 heeft hij haar al beloofd.
Veronica stal vroeger ook, maar nu ze zwanger is, lijkt ze, volgens Klashorst, veranderd. Hij zegt, dat ze zich onlangs op AIDS heeft laten testen en het niet heeft. Dus kan hij het ook niet hebben, zegt ie.
Ze slaapt in het bed van Klashorst, maar ze moet weg als er modellen komen, want ze is verschrikkelijk jaloers, Het is al een paar keer op een hand gemeen uit gelopen tussen haar en andere modellen, de laatste keer vlogen de zakken chips in het rond.
De pas aan geschafte Ridgeback puppy, die straks als waak hond dienst moet gaan doen, sliep tijdens de vecht partij onverdroten voort. Rakker moet dus nog veel leren, want ook roof overvallen zijn in Nairobi aan de orde van de dag. Tijdens ons verblijf is er een poging tot roof geweest bij een andere villa aan Thigiri Ridge Road, en zelfs de luxe hotels in het centrum zijn niet meer veilig. Onlangs nog is de lounge van het Intercontinental Hotel op klaar lichte dag overvallen.
Klashorst noemt de stad niet voor niets ‘Neuk Robbery’. Hij wil zich er het liefst voor goed vestigen, om dat hij niet meer zonder de kick van de seks en de spanning kan.
Wanneer ontdekte je, dat neuken het belang rijkste is wat er bestaat?
“Toen schilderen ook het belang rijkste werd.”
Hoe zo?
“Het probleem met die schilderijen van mij is, dat ze gedicteerd worden door het onder werp, in dit geval vrouwen. Zonder vrouwen kan ik eigenlijk niet schilderen, heb ik zo lang zamer hand ontdekt.”
Hoe zou dat nou komen?
“De vrouw is na tuurlijk de moeder van de creatie. In zo N meisje zie ik de hele kunst geschiedenis aan me voor bij trekken. Het hele leven, de oorsprong van de mensheid, het paradijs van de onschuld.”
Gebruik je de schilder kunst niet gewoon als excuus om hier de seks toerist uit te hangen?
“Dat zou je kunnen denken. Maar in Amsterdam woon ik vlak bij De Wallen, dus ik hoef maar vijf meter te lopen om de seks toerist uit te hangen. Dan ga je toch geen acht uur in een vlieg tuig zitten om te kunnen neuken! Voor de prijs van één ticket kan ik zeker met twintig meiden in Amsterdam wippen. En daar ben ik dan toch wel een paar dagen zoet mee.’
Leg die relatie tussen schilderen en neuken nog eens even fijntjes uit.
“Neuken is een fysieke bezigheid, net als schilderen. Als ik S avonds in bed een boek over Picasso lees, dan denk ik wel over schilderen na, maar op het moment, dat ik zelf aan het schilderen ben, niet. Als ik in mijn bed lig te masturberen, denk ik over neuken na. Maar als ik lig te neuken, word ik één met die vrouw. Ik ben geen denk schilder, ik ben iemand, die een kwast pakt en aan de slag gaat. Dat is met neuken ook zo.”
Wat is het top punt van genot?
“Dat ik tien schilderijen maak en tien vrouwen neuk op één dag. Soms neem ik wel vier of vijf meisjes tegelijk; dan zie ik echt de Drie Gratiën voor me. Wie is het mooiste? En als ik niet kan kiezen, schilder ik ze alle drie maar en neuk ik ze ook alle drie maar.”
Zo vaak seksen op één dag, dat kan toch hele maal niet?
“Maar ik ben geen American Psycho. die vrouwen tot bloedens toe kapot wil rammen! Wat is er romantischer voor een vrouw dan om geschilderd te worden? Dan om bewonderd te worden door een man? Ik trek met een zakdoekje aan mijn lans ten strijde. Het is één groot Ivanhoe gebeuren, weet je wel. Ik zou voor al die vrouwen willen sterven. Echt. In die zin is het geen egoïstische bezigheid, zo van: ik móet klaar komen.”
Er zit meer achter?
“Ja zeker! Die vrouwen hier zie ik als een soort heldinnen, die ik financieel en moreel ondersteun door ze te schilderen en ook door ze te neuken. Ze neuken zich op een bepaalde manier vrij.”
Klashorst de bevrijder?
“Ik denk, dat elke kunstenaar een bevrijder is. Rembrandt was dat ook in zijn tijd. Heel veel filosofen, schrijvers en kunstenaars hebben een bevrijdend effect gehad op het denken van mensen. Die boodschap zit in mijn werk.”
En jij draagt hier de Nederlandse cultuur uit?
“Ja, ik ben een Cultureel Ambassadeur, dat was ik in Senegal ook. Mis schien is niet ieder één het er mee eens, dat uit gerekend ik, dat ben, maar ja (…) Ik heb net weer zo’n Moslim meisje hier een huisje bezorgd. Ze was uit gehuwelijkt, is gevlucht, en nu heeft ze dit toch maar. Ik geef haar een kans een ander bestaan op te bouwen. Sommigen zijn me dankbaar, anderen lopen me te belazeren. In mijn werk zie je dat misschien niet zo expliciet, maar dat is wel wat het voor stelt. Het is het Vrijheid beeld van de Afrikaanse vrouw.”
Dat ze door jou, onder het mom van schilders model, geneukt worden?
“Daar wind ik toch geen doekjes om? Maar het is voor die meisjes bij wijze van spreken een politieke daad om naakt voor me te gaan staan, om dat ze anders gesluierd moeten rond lopen. Dat is de point van mijn hele verhaal. Het neuken als politieke daad, als voor bode voor de Seksuele Revolutie, die hier nog moet plaats vinden.”
Eén Klashorst hier is toch een druppel op een gloeiende plaat?
“Maar als die ene Klashorst hier een tijd zit, dan gebeuren er vast wel aller lei dingen. Ik zou eigenlijk verschrikkelijk gesubsidieerd moeten worden. Er zijn mensen wier leven is veranderd door mijn aan wezigheid. Ze zijn anders gaan denken over hun eigen maatschappelijke positie, en zeker die vrouwen. Bij mij zijn ze vrij als een vogeltje. Ze kunnen roken, ze kunnen drinken, ze kunnen korte jurkjes dragen, ze kunnen doen, waar ze zin in hebben.”
Bestaat er een minimum leef tijd voor de meisjes, die je mee naar bed neemt?
“Hahaha, die is er wel, ja.”
Meisjes van negen of tien?
“Nee, 5 of zo. Kom op, nou. Onder de 16 ben ik er volgens mij nooit op gedoken. 16, dat is wel de limiet hier.”
Ik geloof er niks van.
“Nee, geloof me, dat zou ik echt niet doen. Ik heb wel een soort verantwoordelijkheid ten op zichte van de jeugd. Maar Pedofilie is hier in Afrika de normaalste zaak van de wereld. Waar je in Nederland voor jaren het gevang in moet, daar maken ze in Afrika een groot feest van. Meisjes worden hier op hun 12de en soms nog jonger tijdens een groot huwelijk feest publiekelijk ontmaagd.”
Maar jij houdt je aan de Nederlandse wet?
“Op zich maakt het me hele maal niet uit. Als twee mensen met elkaar willen neuken, of ze nou 80 zijn of 12, dat moeten zij toch weten? Ik kan me ook best voor stellen, dat jonge meisjes zich aan getrokken voelen tot oudere mannen en met ze naar bed willen. De maatschappij vindt, dat het niet kan, maar die seksuele gevoelens bestaan wel.”
Heb jij die ook?
‘Voor heel jonge meiden. Nee. En er heeft nog nooit een meisje tegen mij gezegd, moet je luisteren, Klashorst, ik ben 13 en laten we gaan neuken of zo.”
Wat is je dag record?
“Toen ik hier pas kwam, neukte ik wel twaalf meisjes op een dag. Dat ging echt bij na 24 uur per dag door. Maar ik maakte in die periode ook minstens tien schilderijen per dag.”
Ik begrijp niet, dat jij elke dag zin hebt.
“Ja, maar jij neukt mis schien om het neuken, ik niet. Dat schilderen is er echt mee verweven. Maar er zijn gigantisch veel mensen, en zeker kunstenaars, die dit totaal belachelijk vinden. Kunst kan je hele maal niet verweven met neuken, want kunst zou iets hoogs zijn.”
Hoe blijf je op je 44ste zo potent?
“Ik denk, dat het redelijk normaal is voor iemand van mijn leef tijd. Mijn manager, Peter Taetes, is 28 en hij neukt er zes op een dag. Momenteel zit ik trouwens in een diep dal, ik heb er nog geen 6 geneukt van de week. Ik heb een beetje een depressie in het schilderen, dus is mijn seks leven ook eventjes van slag.”
Even uit geneukt?
“Nou, dit is al twee weken aan de gang. Best zorgelijk. Ik heb veel stress hier, aller lei schuld complexen en toe standen met vrouwen, die beweren zwanger van mij te zijn. Dat komt er alle maal nog eens bij. Ik heb het de hele tijd over de oorsprong van het bestaan en binnen kort lopen er hier dus aller lei kids van mij rond.”
Wat gebeurt er met je als er geen seks is?
“Dan word ik heel chagrijnig. Dan ben ik niet te genieten.”
Je beweert dat je jaarlijks zo’n 1.000 meisjes bezit. Hoe komt het, dat je dat zo makkelijk af gaat?
“Het gaat me hele maal niet makkelijk af! Het is één grote ramp.”
Zou je niet een iets kleinere penis willen hebben en een wat mooiere kop?
“Nee, dat niet. Ik denk, dat geen enkele vrouw iets om je hoofd geeft. Ik heb nog nooit mee gemaakt, dat een vrouw het belang rijk vindt hoe je kop er uit ziet.”
Wat vinden ze dan wel belang rijk aan seks?
“Dat is nog steeds een raadsel voor me. Die meisjes liggen hier al tijd te piepen, zo nauw zijn ze. En ik al tijd maar denken, dat die negers van die enorme lullen hebben.”
Ben jij een meester in bed?
“Dat kun je van jezelf toch nooit zeggen? Ik zou het niet weten. Ik merk wel, dat het hele seks gebeuren hier totaal anders is. In Nederland wordt ontzettend veel waarde gehecht aan het voor en na spel, maar hier is het recht toe, recht aan. Van een kut likken hebben ze nog nooit gehoord, dat vinden ze hier smerig.”
Word je nooit moe van je zelf?
“Ik wou vaak dat ik geen schilder was en dat ik gewoon één vrouw had.”
Huh?
“Er zijn er dan nu toe vallig 3 van me zwanger, maar ja, dat is nog enigs zins normaal. In plaats van één vrouw drie vrouwen. Maar met 3 vrouwen een normaal bestaan op bouwen, zelfs dat lukt me niet. Ik heb toch nog meer vrouwen nodig. Dus ik word in der daad een beetje wan hopig van die figuur Peter Klashorst.”
Ik zit je toch niet de put in te lullen?
“Ook ik wil gewoon normaal zijn. Ik heb zat vrienden van wie de vrouwen het niet leuk meer vinden, dat ze met mij om gaan. Om dat ik zo krank zinnig met de burgerlijke moraal om spring, zijn ze bang, dat die vreselijke Klashorst ziekte ook op andere mannen kan over slaan. En dat gebeurt na tuurlijk ook vaak.”
Kun je nog wel een normaal bestaan leiden?
“Nee, dus. Ik word er knetter gek van om met één vrouw een week in een huis te zitten. Maar hoe veel mannen zitten er niet S avonds achter de computer stiekem porno te downloaden? Ik wil niet stiekem leven, want als kunstenaar moet ik in een soort waarheid geloven. Dat is het moeilijkste wat er is in het leven, eerlijk zijn tege nover jezelf en eerlijk in je werk.”
En dat ben je nu aan het realiseren?
“Sinds ik de vaste relatie en het schilderen heb los gekoppeld, heb ik gevonden wat ik al tijd al heb willen doen. Ik heb mijn jongens droom gerealiseerd.”
Wat houdt die in?
“Lekker vrij zijn en schilderen en neuken, wanneer ik zin heb. Ik denk eigenlijk, dat ieder één dat in wezen zou willen. Ik ken zeer gerespecteerde schilders, die een heel lelijke vrouw hebben. Daar heb ik dan toch zwaar mijn twijfels over. Want hoe kun je nu een geweldige kunstenaar zijn en op van die lelijke vrouwen vallen? Dat gaat er bij mij niet in.”
Kom, schoonheid kan toch ook een innerlijke zaak zijn?
“O, zo N vrouw kan best geweldig zijn, maar om daar nou mee het bed in te gaan, is weer een ander verhaal. Ja, mis schien met een zak over haar hoofd en een gat er in, hahaha. Maar ieder één zal mij, als ik dit zeg, wel een verschrikkelijke lul vinden.”
Je vrijt hier zonder condoom, ter wijl veel vrouwen in Nairobi zero positief zijn. Waar om dat spel met de dood?
“Dat vind ik een heel hypocriete benadering. Ja, Klashorst doet het zonder condoom. Hoe ben jij dan geboren? Hebben je ouders het dan met condoom gedaan? Ik denk, dat het grootste gedeelte van de wereld het zonder condoom doet.”
Maar dat neukt geen 1.000 partners per jaar.
“Kom nou op, man. 2,000 jaar geleden was het voor het laatst, dat iemand zonder neuken een kind heeft gekregen. Ieder één met kinderen heeft geneukt zonder condoom, dus ieder één neemt dat risico. Waar om zou Klashorst geen kinderen mogen krijgen?”
Ben je nooit bang dan?
“Tuurlijk ben ik bang. Maar als ik zo’n ding om mijn lul schuif, denk ik, nu ben ik dus aan het neuken om het neuken. Ik schilder toch ook niet met voor behoud? Als ik daar aan moet denken, hoeft het voor mij al niet meer.”
Ben je je dan hele maal niet bewust van de risico’s, die je neemt?
“Dit klinkt mis schien heel onzinnig en ik zal er van daag of morgen misschien wel verschrikkelijk door God voor gestraft worden, maar ik heb hier nog nooit iemand met AIDS ontmoet. En ik ken ook hele maal niemand met AIDS. De laatste persoon met AIDS, die ik kende, was Robert Mapplethorpe.”
Je beweert, dat je het niet krijgt als je er zelf niet in gelooft?
“Ik las net in het boek over honden, dat Ridgebacks bijna nooit ziek worden, om dat ze zo zelf verzekerd zijn. Maar poedels worden juist heel vaak ziek, om dat ze zo gestrest zijn, en over al bang voor.”
Maar je slaat je toch voor je kop als je door je eigen onvoor zichtige gedrag AIDS oploopt?
“Jean Jacques Rousseau schreef een boek over het op voeden van kinderen ter wijl hij zijn eigen kroost te vondeling heeft gelegd. In zijn Émile zegt, hij dat je beter kort en hard kunt leven dan lang en pijn vol. Zo zie ik het ook.”
Waarom betaal je eigenlijk voor seks?
“Daar mee koop ik iets af. Als ik een vrouw betaal voor seks, dan koop ik me zelf als het ware vrij. Dan hoef ik haar geen liefde te geven. Ik koop liever een paar schoenen voor haar dan haar twee uur van mijn kostbare tijd te geven.”
Je wilt geen liefde geven?
“Ik ben één van de vreselijkste mannen ter wereld, hoe meer ik er over na denk. Ik wil gewoon schilderen, en daar is me alles om te doen, dus ik heb geen tijd voor al dat gecompliceerde geneuzel.”
Want het is je louter om het schilderen te doen?
“Napoleon zei ooit, dat elke soldaat een maarschalk staf in zijn ransel heeft zitten. Zo is het met die meisjes ook. Elk van die meisjes, of het nou een hoer is of een universiteit studente, geeft mij de mogelijkheid een meester werk te creëren. Dat is, wat ik wil. Ik wil uit eindelijk net zo goed worden als Rembrandt. Of als Titiaan. Ik ben op zoek naar hun geheim, naar het absolute schilderij, waar in alles samen komt. Ik denk, dat éen van die meisjes mij dat van daag of morgen cadeau gaat geven.”
Wat ben je per maand kwijt aan al die hoertjes en meiden?
“Dat durf ik niet te zeggen. Jezus, man, dat gaat om gigantische bedragen. Echt hele jaar salarissen geef ik weg.”
En dat interesseert je niet?
“Ik maak me wel eens zorgen, maar als ik me zorgen maak, kan ik niet meer schilderen. Dus wil ik er gewoon hele maal niets mee te maken hebben. Het zal van daag of morgen wel een keer fout lopen. Maar mijn vader voor spelt, dat al twintig jaar. Ik leef nog steeds, ik ben gezond en sterk, ik kan nog steeds mijn verf en mijn doeken betalen.”
Je geeft kapitalen per jaar uit aan modellen en zelf hou je niks over?
“Maar ik voel me schat rijk. Ik heb me van mijn leven nog nooit arm gevoeld. Het geld lijkt momenteel gewoon aan de bomen te groeien, maar er zijn periodes, dat ik de telefoon en de elektriciteit niet kan betalen. En dat komt dan louter door dat ik zo veel uit geef, om dat ik denk, dat ik stinkend rijk ben. Als ik net een mooi schilderij heb gemaakt, denk ik: waar om zou ik mijn video en mijn TV niet weg geven? Of zo’n meid heeft een nieuwe jurk nodig en een paar schoenen, het liefst met een bij passende tas. Dat kost me dan twee ruggen, en dat vind ik de normaalste zaak van de wereld. Ter wijl ik het voor mez elf nooit zou uit geven. Ik koop hoog uit eens in de vijf jaar een paar nieuwe schoenen.”
Maar dat is toch niet normaal?
“Dat zal ieder één wel vinden. Ik heb één van die meiden ook al de auto beloofd , die we gisteren gekocht hebben. Dat maakt me hele maal niet uit. Ik krijg er toch in esthetisch op zicht veel voor terug!”
Maar je vindt het niet vervelend, dat je om ringd wordt door uit vreters?
“Nee, waar om? Alles gaat toch gewoon goed? Als er voor ieder één te vreten is, dan is er toch niks aan de hand?”
Hoe veel verdien je per jaar?
“Weet ik echt niet. Maar ik heb in ieder geval zelf nooit geld. Al het geld, dat binnen komt, gaat voor 100% naar het werk.”
Je hebt een zaak waar nemer, die alles voor je regelt en je werk in Nederland verkoopt. Waar om doe je dat niet zelf?
“Ik heb voor niemand gekozen, hij heeft voor mij gekozen. Trouwens, dat niet alleen, hij neukt ook voor me. Hij heeft veel taken van mij over genomen, ook het neuken van die modellen. Maar ja, het is ook wel gezellig, samen neuken.”
Hoe hebben jullie het financieel geregeld?
“Niet. Ik las laatst een boek over Winston Churchill en ontdekte, dat ik niet de enige gek ben. Die Churchill had ook nooit geld op zak, daar had hij al tijd een kerel voor. Nou, dacht ik, dat is na tuurlijk hart stikke chic. Ik weet niet wat er binnen komt, laat hij dat alle maal maar uit zoeken.”
Maar jouw manager vertrekt binnen kort weer naar Nederland. Hoe gaat het dan?
“Dan laat hij wat geld achter tot hij weer terug komt. Maar ja, dan moet ik zelf weer gaan betalen en dat gaat dan weer faliekant fout.”
Want je kunt niet met geld om gaan?
“Voor me zelf heel goed. Ik kan bij wijze van spreken van 100 gulden in de maand heel makkelijk leven. Maar ja, die modellen hebben elke dag een nieuwe outfit nodig. Of geld of mobiele telefoons en weet ik veel wat. Mij gaat het alleen om het schilderen en de rest kan me gestolen worden. Alles mogen ze van me hebben. En als het op is, is het op.”
Je bent dus een goed mens?
“Ik denk, dat ik wel een goed mens ben. Ik heb één fout punt en dat is dat ik niet kan beantwoorden aan het ideaal beeld van de getrouwde man.”
Wie goed doet, goed ontmoet?
“Ik vind me zelf een ontzettend rijk mens. Zo juist in mijn atelier poseerde er een vrouw voor me die 100 keer mooier is dan Naomi Campbell. Ze is ook nog zwanger van me, en ik mag haar schilderen. Wat kan ik me nog meer wensen? Er komt er straks wéér één. De aller mooiste meisjes ter wereld lopen hier voort durend in en uit. Als ik mocht kiezen tussen een solo ten toon stelling in het Stedelijk Museum of één keer één van die meisjes schilderen, dan kies ik onvoor waardelijk voor dat laatste. Ik ken heel veel collega kunstenaars. die verschrikkelijk succes vol zijn, maar ik zou daar nooit jaloers op kunnen zijn. Dat is niet te vergelijken met wat ik hier heb.”
Veel mensen vinden je brutaal, onbeschoft en onbetrouwbaar. Dat imago kleeft je kennelijk aan. Hoe komt dit?
“Geen idee.”
Mis schien wel door die zelf verzekerde tronie van je?
“Ik denk het. Of door mijn schilderijen. Of door mijn uit spraken. Vroeger, toen mijn voor tanden er nog uit lagen, kwamen mensen mij niet graag in een donkere steeg tegen. Maar ik zal nooit iemand kwaad doen, weet je, dat zit niet in me.”
Maar wel als het moet?
“Als het moet, dan moet het. De enigen, die ik pijn doe, zijn de mensen van wie ik het meest hou. Want die verwachten iets van me, dat ik niet kan geven.”
Waar heb jij spijt van?
“Dat ik heel veel meisjes pijn heb gedaan. Nog steeds, dat gaat maar door. Ik wek meer verwachtingen dan ik kan waar maken. Daar heb ik veel spijt van. En ik heb ook wel heel veel slechte schilderijen gemaakt.”
Ben je vaak één zaam?
“Er is niemand hier, die echt van me houdt. En er is niemand van wie ik echt hou. Het liefdes gevoel,dat ik nog had toen ik vijf tien was, is vol ledig verdwenen.”
Dus één zaam?
“Ja, op een bepaalde manier wel. Maar het is zelf gekozen één zaamheid. Ik ben een soort heel rare monnik.”
Liefde en vriendschap bestaan niet voor jou?
“Ik ben er wel naar op zoek, maar ik neem het alle maal met een korrel zout. Daar kom je wel achter als je in Afrika in de gevangenis hebt gezeten. Als het fout gaat, merk je pas wie je vrienden zijn. En dat blijken er dan misschien maar heel weinig te zijn.”
Heb jij wel echte vrienden?
“Wat ik zeg. The Proof of the Pudding is In the Eating.“
Toen je in Senegal in de gevangenis zat voor het zelfde gedrag, dat je hier ten toon spreidt, bleek je vader, die alles heeft gedaan om je er uit te krijgen, op eens je grootste vriend te zijn.
“Je grootste vijand blijkt vaak je grootste vriend te zijn. Al tijd enorme conflicten met hem gehad, maar nu ik ouder word, begrijp ik hem beter.”
Hij geeft kennelijk ondanks alles heel veel om je.
“De man is zijn vrijheid vol ledig kwijt geraakt toen ik geboren werd. In de jaren 50 was scheiden er nog niet bij en leven zo als ik nu leef, kon na tuurlijk hele maal niet. Mis schien had hij veel liever over de wereld gezworven dan elke dag geld te verdienen voor zijn kinderen.”
Zijn jullie nader tot elkaar gekomen na het Senegal avontuur?
“Nee, dat niet. Maar ik begrijp wel beter, dat ook hij er wel eens van baalde zijn vrijheid te moeten op geven voor zijn kinderen en zijn vrouw.”
Hij heeft ruim schoots aan zijn vaderlijke plicht vol daan door jou uit die gevangenis te halen.
“Dat is de consequentie van het hebben van kinderen. Daar voel je je als vader al tijd verantwoordelijk voor.”
Heb je wel eens een goed gesprek met hem gevoerd?
“Ik heb so wie so heel weinig goede gesprekken in mijn leven gevoerd. Hahaha.”
Ben je vaak in mensen te leur gesteld?
“Voort durend. Ik word elke dag te leur gesteld. Zeker hier in Afrika.”
En toch wil je hier blijven wonen?
“Om dat je hier op het scherp van de snede leeft.”
Waar om neem je al die enorme risico’s?
“Om dat het een voort durende test is. Daar om. Je kunt hier gewoon geen foutje maken. Als je je mobieltje twee seconden uit het oog verliest, ben je hem kwijt.”
Maar wat voegt dat toe aan je bestaan?
“Ik word daar door scherper, en dat komt mijn werk ten goede. Je kunt niet anders dan het leven abstraheren tot het absoluut essentiële. Je hebt veel schilders, die een jaar of een half jaar over een schilderij doen. Als die een foute beslissing nemen, kunnen ze het nog eens even fijntjes over doen. Maar ik moet in één streek die cirkel trekken, als een soort meester proef. Het moet bij mij in één keer raak zijn. Dat heb ik hier ook met het dagelijkse leven. Als je even niet uit kijkt met een taxi chauffeur, dan gaat het fout.”
Heb jij vijanden?
“Ongetwijfeld.”
Mensen die je naar het leven staan?
“Ik word regel matig bedreigd, ja. Maar ik neem dat nooit serieus.”
Je bent niet bang uit gevallen?
“Nou ja, je kunt er toch niks aan doen. Het leven is zo als het is. Ik ben trouwens wel laf. Ik ben ook wel eens paranoïde, dat ik denk, tsjonge, tsjonge, dit gaat in der daad goed mis. Maar ja, wat kan ik er aan doen?”
Je gaat gewoon door met riskant gedrag. Dat moet toch een keer fout gaan?
“Ik heb absoluut geen zin om het Senegal avontuur hier te her halen. Ik zie wel eens een gevangenis auto door de straat rijden en dan kan ik me goed voor stellen hoe mensen zich voelen, die ooit in een kamp hebben gezeten.”
Toch neem je grote risico’s met al die meisjes over de vloer en al die naakt portretten, ter wijl dat hier verboden is. Waar om speel je zo met je leven?
“Ik heb het over voor de kunst. Ik heb ook de straat kinderen, met wie niemand hier zich in laat, geschilderd. Ik ga ook de sloppen wijken in.”
Dan vraag je er toch om?
“Als persoon ben ik misschien laf, maar als schilder niet.”
Hoe kom je zo onverschrokken?
“Het zal wel een soort stomp zinnigheid van me zijn. Ik ben waar schijnlijk heel dom of verschrikkelijk naïef. Maar het komt voort uit een soort absoluut geloof in de goedheid van de mens.”
Wat is er naast schilderen en seks dan nog meer belang rijk voor je?
“Verder eigenlijk niks.”
Schaam je je eigenlijk niet?
“Die fase zijn we al lang gepasseerd. Ik hoef me niet fatsoenlijker meer voor te doen dan ik ben.”
HP|De Tijd,
https://www.hpdetijd.nl/2024-09-12/peter-klashorst-1957-2024-hield-van-seks-en-schilderen
Ben nooit gecharmeerd van zijn werk geweest…
— WRLLMDHR (@JdeW1913) September 13, 2024
Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ton+Kellerhuis
https://robscholtemuseum.nl/?s=HP|De+Tijd
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+Klashorst
https://robscholtemuseum.nl/?s=Wilde+Beest
https://robscholtemuseum.nl/?s=Cultureel+Ambassadeur
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rare+Monnik
https://robscholtemuseum.nl/?s=Straat+Kinderen+Schilderenn
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ridgeback
https://robscholtemuseum.nl/?s=Askari
https://robscholtemuseum.nl/?s=Drie+Gratiën
https://robscholtemuseum.nl/?s=Publiekelijk+Ontmaagd
https://robscholtemuseum.nl/?s=Pedofilie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Seksuele+Revolutie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+Tates
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jean+Jacques+Rousseau
https://robscholtemuseum.nl/?s=Émile
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rembrandt+van+Rijn
https://robscholtemuseum.nl/?s=Titiaan
https://robscholtemuseum.nl/?s=Pablo+Picasso
https://robscholtemuseum.nl/?s=Robert+Mapplethorpe
https://robscholtemuseum.nl/?s=Napoleon+Bonaparte
https://robscholtemuseum.nl/?s=Winston+Churchill
https://robscholtemuseum.nl/?s=Naomi+Campbell
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zero+Positief
https://robscholtemuseum.nl/?s=AIDS
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zonder+Condoom
https://robscholtemuseum.nl/?s=Lymfe+Klier+Kanker
https://robscholtemuseum.nl/?s=Op+is+Op
https://robscholtemuseum.nl/?s=The+Proof+of+the+Pudding+is+In+the+Eating
https://robscholtemuseum.nl/?s=De+Wallen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Stedelijk+Museum
https://robscholtemuseum.nl/?s=Amsterdam
https://robscholtemuseum.nl/?s=Senegal
https://robscholtemuseum.nl/?s=Thigiri+Ridge+Road
https://robscholtemuseum.nl/?s=Intercontinental+Hotel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nairobi
https://robscholtemuseum.nl/?s=Neuk+Robbery
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kenia
https://robscholtemuseum.nl/?s=Afrika
https://robscholtemuseum.nl/?s=Seks+Toerisme
Plaats een reactie