Toef Jaeger – Bij veiling collectie Rob Scholte dreigen ook bruiklenen verkocht te worden

Bijschrift van F Starink in handschrift van Vrouwkje ‘Hink Stap Sprong Zebrapad AMC? Prijs‘ op cover Volkskrant Magazine (foto De Volkskrant)
Frank, na hartinfarct op de IC, met een van zijn kostbaarste bezittingen dit Volkskrant Magazine, hij las, herlas en herlas het, wilde er met iedereen over praten, hoe erg het was wat Den Helder je aandeed” (foto Vrouwkje Tuinman)

Bij veiling collectie Rob Scholte dreigen ook bruiklenen verkocht te worden

Executieveiling

De collectie van Rob Scholte, die via executieveiling verkocht dreigt te worden, bevat ook werken in bruikleen. Eigenaren willen dat werk terug, maar er zijn geen officiële bruikleenovereenkomsten.

Een van de fotowerken van dichter/kunstenaar F. Starik die in bruikleen werden gegeven aan Rob Scholte.

Een fotowerk van dichter kunstenaar F Starik, dat volgens Tuinman in bruikleen werd gegeven aan Rob Scholte Museum (f
oto F Starik)

Met de executieveiling van het werk van kunstenaar Rob Scholte moet nog even worden gewacht. Scholte heeft tot 24 februari de kans om kopers te vinden, die bereid zijn meer te betalen dan de 350.000 euro, waar de hele collectie nu op geschat is door veilingbedrijf BVA Auctions. Dat bepaalde de rechter vrijdag in een zaak tussen Scholte en de gemeente Den Helder.

Scholte heeft onder meer een ‘chuld van 550.000 euro bij de gemeente Den Helder. De reden voor het uitstel is dat BVA Auctions, waar de kunstcollectie ligt opgeslagen, volgens de advocaat van Scholte de zaken niet goed op orde heeft. Geïnteresseerden hebben daardoor geen goed zicht op wat er is.

Bruiklenen

Dat laatste gaat niet alleen op voor de werken van Scholte, maar ook voor de kunst die Scholte in bruikleen kreeg van zijn vrienden, vertelt Vrouwkje Tuinman. Haar man, de dichter en kunstenaar F. Starik, had in 2015 enkele werken in bruikleen gegeven aan het Rob Scholte Museum, om ze te zijner tijd op een expositie te laten zien. Dat kwam er niet meer van. Starik overleed in 2018 en het museum werd opgedoekt. Tuinman wilde Stariks werken terug: „Al sinds de ontruiming heb ik, in mijn rol als executeur van de nalatenschap, gepoogd te achterhalen. hoe het met de werken van Frank zit.

Rob Scholte in het Rob Scholte Museum, werk van Frank Borst links, het overige van Scholte zelf (foto NRC)

Dat eerste is me inmiddels gelukt”, vertelt Tuinman. „Ik heb foto’s van de meeste werken, en twee getuigenissen van mensen die er bij waren toen ze opgehaald werden.” Dat ze in bruikleen zijn gegeven, is zeer lastig aan te tonen, zegt ze. „Ik kan bankgegevens overleggen, en facturen. Dan kan iedereen zien dat er niets is vastgelegd over een verkoop (die er namelijk niet was). Maar dat is blijkbaar geen bewijs. Franks juichende bericht aan een literaire website dat een deel van zijn werken naar het Scholte Museum gaat, en dat mogelijke kopers van de rest dus haast moeten maken om iets te bemachtigen, wordt daarentegen gezien als bewijs dat hij de werken dus wel aan Scholte verkocht zal hebben.”

Boedelveiling

Intussen is de situatie ontstaan dat BVA Auctions, als er voor 24 februari geen oplossing wordt gevonden, een boedel gaat veilen, die geen eigendom van Scholte is. Hoeveel mensen er hebben aangegeven werk in bruikleen voor het Rob Scholte Museum te hebben gegeven, is onduidelijk. BVA Auctions kan niet ingaan op de zaak, laat Julia de Jong namens het bedrijf weten. Ze verwijst naar de Gerechtsdeurwaarders.

Deurwaarder Koen van der Meer kan niet op afzonderlijke zaken inhoudelijk ingaan en dus ook niet aangeven hoeveel mensen er hebben aangegeven, dat zij de eigenaren zijn van bepaalde werken of spullen. Wel legt hij uit, dat er standaard van uit wordt gegaan dat „wie het werk bezit ook de rechthebbende is. Het is mogelijk om aanspraak te maken op bepaalde objecten, maar dan moet je een bruikleenovereenkomst kunnen overleggen.”

Tuinman „Het gaat me er niet om de werken te willen bezitten. Ik wil het liefst dat ze deel uit gaan maken van het hopelijk ooit te vormen nieuwe Rob Scholte Museum. Wel wil ik de werken kunnen zien en fotograferen en, in het uitzinnige geval, dat ze geveild zouden worden, de kans krijgen om ze voor de veiling uit te verwerven.”

Lees ook: Rechter: Rob Scholte heeft een huurovereenkomst in Den Helder

Arjen Ribbens – Rechter: Rob Scholte heeft huurovereenkomst in Den Helder