Tien vragen aan… Dirk Jan Vries

REGIO | 30 januari 2015 | Door de Dichtbijredactie (ZOB AM Den Helder)

DEN HELDER – In het Zondagochtendblad Den Helder verschijnt wekelijks de rubriek: ‘Tien vragen aan…’ Deze week geeft Dirk Jan Vries de antwoorden.

Dirk Jan (roepnaam Dick) Vries (1953), geboren in den Helder vertelt: ‘Eind 2013 ben ik gestopt als secretaris en kwaliteitscoördinator bij het kenniscentrum ECABO in Amersfoort door gebruik te maken van een reorganisatieregeling voor 60-plussers. Mijn vrouw en ik zijn daarna naar Den Helder verhuisd waar we al vele jaren een appartement in het stadscentrum hebben. Samen met mijn goede vriend Jan Klootwijk heb ik de afgelopen twee jaar intensief en met heel veel plezier gewerkt aan het boek ‘Zr. Ms. Schorpioen van ramschip tot museumschip’. De door het marinemuseum georganiseerde feestelijke presentatie van het boek aan boord van de Schorpioen op 17 december van het afgelopen jaar was fantastisch.

Waar kunnen ze u ’s nachts voor wakker maken?

In deze wintermaanden voor erwtensoep.

Waar zou u uw laatste tien euro aan uitgeven?

De kans is vrij groot dat ik er een boek voor zou kopen.

Hoe komt u echt tot rust?

Een rondje wandelen over de dijk, langs de havens en over de oude marinewerf.

Wat zou verboden moeten worden?

We moeten denk ik terughoudend zijn met verbieden.

Welk boek, welke film en cd zou u iedereen willen aanraden?

Een knap geschreven recent boek is ‘De Officier’ van Robert Harris over de Dreyfus-affaire in Frankrijk aan het einde van de 19e eeuw.

In plaats van een film kies ik de Deense serie Borgen die ik deze winter op dvd zag en verslavend vond.

Qua muziek ben ik een luie allesgenieter en luister ik met net zo veel plezier naar Lady Gaga als naar Dionne Warwick.

Wie zou u wel eens willen ontmoeten?

Ik wil niet brutaal overkomen, maar ik denk aan koningin Maxima omdat zij er in slaagt om voor het oog van het hele volk op overtuigende wijze te functioneren. Ze lijkt het bovendien met oprecht plezier te doen.

Wat is uw grootste overwinning?

Om weer heerlijk in de frisse lucht en dichtbij zee in Den Helder te wonen.

Wat wilt u nog doen voor uw dood?

De sensatie van het schrijven aan een boek smaakt naar meer.

Wat is de beste (en slechtste) beslissing die de Helderse politiek het afgelopen jaar genomen heeft?

Het afblazen van een nieuw stadhuis op de stationslocatie is denk ik een juiste beslissing. Bovendien kan het voormalige postkantoor daardoor ruimte bieden aan de ambities van kunstenaar Rob Scholte en dat lijkt me goed voor de stad. Ik vind het wel erg zorgelijk dat er nog zo weinig concrete plannen lijken te zijn voor de herbestemming van die straten in het stadscentrum waar de winkels verdwijnen. Het is natuurlijk een waanzinnig ingewikkeld vraagstuk, maar het geopperde ‘omkatten’ van winkels naar woningen kan hooguit een deeloplossing zijn. De vraag is bovendien of daarmee daadwerkelijk in een behoefte van onze krimpende stad wordt voorzien.

Wat wenst u uw medemens?

Gemoedsrust.
(Foto: Albert Vermeulen)

Volgende week in deze rubriek: Adri Rijpert.
Reden voor nominatie: Adri is een voormalig zeeloods en een bekende jutter (betrokken bij de instandhouding van de voormalige reddingboten Dorus Rijkers en Zeemanspot).