Theo Stielstra – Wat was Blvd. van plan met Rob Scholte?

Het zal ieder tijdschrift een keer overkomen: tijdens het produktieproces gebeurt er iets wat het verhaal in een ander licht zet….

Het overkwam ‘Tijd Schrift’ Blvd. onlangs. Op de dag dat beeldend kunstenaar Rob Scholte het slachtoffer werd van een aanslag, werd de voorpagina van Blvd. gelithografeerd. Paniek bij de redactie, want op de voorpagina van het januarinummer stond prominent: ‘Rob Scholte in de politiek.’ Het kondigde een interview aan met de hoofdman van de Nederlandse avantgarde-kunst. Hoofdredacteur Frank Bierens veranderde het tekstje nog dezelfde dag in een neutraler klinkend: ‘Interview Rob Scholte’.
Toch beviel dat Bierens ook niet. ‘Stel je voor, het nummer ligt pas op 15 december in de winkel. Dan is de aanslag op Scholte bij de meeste mensen al weer een beetje weggezakt. Zo’n kop zou suggereren dat we Rob na de aanslag hebben gesproken. Het blad zou dan wel uit de kiosk zijn gevlogen, maar het is ook een beetje misleidende informatie op die manier.
‘Vlak voordat het blad zou worden gedrukt wijzigde Bierens de aankondiging alsnog in: ‘Wat waren de plannen van Rob Scholte?’ Nog steeds een wervende tekst, geeft Bierens toe, maar meer in overeenstemming met de inhoud van het afgedrukte gesprek met de kunstenaar. Bij het interview plaatste Bierens een kadertje met een verklaring over het moment waarop het interview werd afgenomen.
Uit het vraaggesprek blijkt de brede belangstelling en de ongebreidelde dadendrang van de kunstenaar. Scholte laat weten een overstap te willen maken naar de mode. Het werk van Alaïa, Paul Smith en de overleden Moschino heeft zijn interesse. Vooral de extreme standpunten van deze modemannen spreken hem aan. ‘Het is toch krankzinnig dat er geen Nederlands antwoord is op de Belgen, op Dries van Noten?
‘Maar bij mode alleen zal het niet blijven, vertelde Scholte. Samen met de Amerikaanse architect Peter Fend ontwikkelde hij plannen om olie te oogsten uit onderwatervelden met algen. ‘Een onschadelijke brandstof ter vervanging van olie.’ Voor 1999 moet het Giant Algea System (GAS) revenuen opleveren. ‘Echt een James-Bondproject, Mission Impossible, die sfeer. Onze aanval is een heel utopisch project, maar wel realistisch. Het grote gemis van mijn generatie is dat er geen politieke vertaling van de idealen is gekomen. Behalve Felix Rottenberg steekt niemand z’n nek uit. Ik wil heel graag aan een politiek, maatschappelijk en biotechnisch forum werken.
‘Uieindelijk moet de politiek ook iets opleveren, zegt Scholte, niet zonder ambities: ‘Nu ik op Tenerife woon, heb ik besloten: ik ga pas terug naar Nederland als ik de regering kan overnemen. Als een soort Berlusconi, met mijn eigen GAS.’

De Volkskrant, 6 december 1994, 00:00