Silence Out Loud (27): Mail van Joost Zwagerman aan Rob Scholte 17 februari 2014 om 09.51

Beste Rob,

Spilliaert is naar mijn idee tot 1912 een groot en belangrijk schilder. En met Ann Demeester had De Appel een heel fijne directeur. Dat zij het Frans Hals Museum en De Hallen verkoos boven het directeurschap van het Stedelijk Museum Amsterdam, waarvoor zij de meest genoemde kandidaat was, is alleen maar iets om, nu wonend in Haarlem, heel blij mee te zijn.

Het was idd Haarlemmerweg, en niet Haarlemmerstraat.
Bril, Niemoller en ik vonden het destijds spijtig dat de politie nooit nader de rol van Hammerstein in de zaak rond jouw aanslag heeft uitgediept. Spijtig, omdat de dader dan misschien wél was getraceerd, opgepakt en veroordeeld. Of daders.

Over het huilen om de dood van Warhol nog mijn laatste opmerking: ik heb jou nooit om de dood van Warhol zien huilen, het enige is dat je mij ooit vertelde dat je om Warhols dood had gehuild. Maar: ik zei dit in een gesprek over de publicatie van mijn boek ‘Americana’. Dat was een gesprek van elf minuten, waarin die ene zin misschien twee of drie seconden in beslag nam. Ik heb nadien niemand gehoord over die ene zin, niemand heeft er mij op aangesproken noch is er in de media iets over geschreven. Het was een detail van een detail van een detail. Dat jij die twee seconden uit dat gesprek over ‘Americana’ licht en er zo uitgebreid op in gaat, zegt vervolgens meer over jou dan over mij. Wel besteed ik in ‘Americana’ ongeveer een halve pagina aan het feit dat jouw werk niet was opgenomen in de tentoonstelling ‘Pop Life’ in Tate Modern in 2009/2010, en dat ik dat ontbreken van jouw werk onterecht en, opnieuw, spijtig, vond. Dat is naar mijn idee veel en veel belangrijker dan die ene minimale opmerking bij DWDD, die overigens uitsluitend het gevolg was van het feit dat de fotoredactie, zonder dat ik dat wist, een collage van foto’s van Nederlandse kunstenaars uit de jaren tachtig toonde. In totaal gaf ik vierentwintig interviews over ‘Americana’ en alleen in dat interview in DWDD kwam die opmerking over jouw reactie op de dood van Warhol -heel zijdelings- ter sprake. We moeten bepaalde details niet onnodig groter maken dan ze zijn, lijkt mij.

Goede groet, JZ