Silence Out Loud (23): Mail van Joost Zwagerman aan Rob Scholte 16 februari 2014 om 21.31

Beste Rob,

in dit pdf bestand tref je ‘De blauwe teil’ aan van L Splilliaert. Recent meldde Ann Demeester, nieuwe directeur van het Frans Hals Museum, dat zij dit schilderij het mooiste en beste aller tijden vond, mooier zelfs dan de stillevens van Zurbaran of Coorte. ‘De blauwe teil’ siert ook de cover van ‘Bijlichtingen’, het boek uit 20001 van de Vlaming Bernard Dewulf. Het schilderij is een klein meesterwerk.

Het verbaast mij dat je niet meer weet dat je zei dat je had gehuild om de dood van Warhol. Je zei dit tegen mij toen ik bij je op bezoek was in de Haarlemmerstraat. Jij hebt een goed geheugen, maar ik ook. Overigens was die opmerking goed bedoeld, zowel over jouw statuur als die van Warhol.

Als gezegd, ik ga mijn best doen om naar Dordrecht te gaan. KUUB in Utrecht ken ik, ik hield daar niet zo lang geleden een lezing over ‘stilte in de schilderkunst’. Goeie ruimte.

Misschien vormt het tentoonstellen van de Sluijters collectie in De Fundatie een goeie aanleiding voor een artikel in de Volkskrant in mijn reeks ‘Zwagerman kijkt’ Dan ga ik daarheen, ipv naar Den Helder.

Over Hammerstein: ik zal je mijn artikel sturen van ettelijke jaren geleden, in NRC Handelsblad. Ik schreef dit artikel nadat ik overleg had gehad met Martin Bril en Joost Niermöller. Later schreef Bril nog een column nav mijn stuk.

Ik weet niet wat mijn stuk uit NRC Handelsblad over mij zegt, en als jij het weet, mag je het zeggen.

Overigens bezocht ik met plezier het Dordrechts Museum, nav de jaren tachtig tentoonstelling Stop Making Sense. Jouw werk dat daar hing heeft nadien niet aan kracht ingeboet, integendeel.

In maart opent overigens mijn tentoonstelling in Teylers Museum, ‘Zwagerman kijkt’. Als je een uitnodiging wilt ontvangen, plaats ik je graag op de gastenlijst.

Hartelijks, Joost