RTV Oost – SodM: ‘Gaswinning Hardenberg te hoog + NAM: verschil van inzicht met SodM over aardgas in Hardenberg + Zorgen bij Overijsselse fracties over ongeoorloofde gaswinning NAM

Staatstoezicht op de Mijnen: ‘Gaswinning Hardenberg te hoog, NAM moet productie staken’

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) heeft veel meer gas gewonnen uit het gasveld Hardenberg-Oost dan was toegestaan. Dat meldt

Staatstoezicht op de Mijnen (SodM).

Het SodM wil dat de NAM binnen 24 uur de gaswinning in Hardenberg-Oost staakt. Gebeurt dat niet, dan wordt er een dwangsom geëist die kan oplopen tot twee miljoen euro.

Tijdens een controle van de productiecijfers van de winning bleek dat er in Hardenberg dertig procent meer gas was gewonnen dan toegestaan. In Monster en Maasdijk werd nog veel meer gas gewonnen, daar werd respectievelijk 47 en 317 procent meer gas gewonnen dan mocht.

GroenLinks wil van het provinciebestuur weten welke risico’s de inwoners van Hardenberg lopen en wat de milieurisico’s zijn. Ook wil de partij weten welke maatregelen er getroffen worden en of het college op de hoogte was van het feit dat er meer gas werd gewonnen dan was toegestaan.

RTV Oost, dinsdag 8 augustus 2017 | 23:34 Laatst bijgewerkt: 9-8-2017 | 11:13

NAM: verschil van inzicht met SodM over hoeveelheid gewonnen aardgas in Hardenberg

Er is een verschil van inzicht tussen de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) en het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM), over de hoeveelheid aardgas die in gasveld Hardenberg-Oost is gewonnen. Dat zegt woordvoerder Terpstra van de NAM. SodM zegt dat de NAM dertig procent meer aardgas heeft gewonnen dan mocht. Maar de NAM zet kanttekeningen bij die conclusie.

Volgens SodM heeft de NAM in Hardenberg dertig procent meer gas gewonnen dan toegestaan. “Er is onduidelijkheid over het toetsmoment vanaf waar je gaat rekenen. We zijn daarover al langer in gesprek met SodM.” De brief van SodM aan de NAM is daarin een stap, aldus Terpstra.

SodM heeft in een brief aan de NAM laten weten dat de gaswinning uit dat gasveld – en een aantal andere velden – binnen vierentwintig uur moet worden gestaakt. “Maar we hebben eerst nog tot 29 augustus om te reageren op de brief”, zegt Terpstra. “Tot het moment dat SodM definitief een besluit neemt zetten we de gasproductie voort.”

Is er een kans op aardbevingen, zoals in Groningen? “Aardbevingen in deze kleine velden komen zelden voor. Ze komen voor, maar de kans is vele malen kleiner dan in Groningen.”

RTV Oost, woensdag 9 augustus 2017 | 12:27 Laatst bijgewerkt: 9-8-2017 | 12:41

Zorgen bij Overijsselse fracties over ongeoorloofde gaswinning NAM in Hardenberg (UPDATE)

“Deze vos verliest zijn streken nooit.” CDA-Statenlid Bouwien Rutten is verontwaardigd over het nieuws dat de NAM veel meer gas uit het gasveld Hardenberg-Oost heeft gewonnen dan toegestaan. “Hoe kan het in hemelsnaam zover komen?”

Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) meldt dat tijdens een controle van de productiecijfers van de winning is gebleken dat er in Hardenberg dertig procent meer gas was gewonnen dan toegestaan. De NAM moet binnen vierentwintig uur stoppen met de winning, eist het SodM. De NAM heeft tot 29 augustus om te reageren op de brief die het van SodM heeft ontvangen.

“Het is toch te gek dat een bedrijf als de NAM niet lijkt te leren”, zegt Rutten. Vorig jaar was Rutten al bang dat, toen de gaswinning in Groningen naar beneden werd geschroefd, de winning ergens anders omhoog zou gaan. Bijvoorbeeld in Hardenberg dus. Maar ook in Monster en Maasdijk was de winning respectievelijk 47 en 317 procent meer dan mocht.

‘Meteen stoppen’

Statenlid Robert Jansen van GroenLinks ziet liever dat de NAM nu meteen stopt. “Gaswinning gaat met aardbevingen en bodemdaling gepaard, dat kan zijn uitwerking op woningen hebben. En ik ben heel benieuwd naar de milieuschade. Er wordt nu gas gewonnen zonder enige mate van zekerheid dat er niet zo heel veel kan gebeuren.”

De NAM zegt dat er sprake is van een verschil in inzicht, maar dat zegt Robert Jansen niet zo veel. “De NAM zegt altijd dat er een verschil in inzicht is en dat ik het niet begrijp. Ik heb niet zo heel veel vertrouwen in de NAM.”

Handhavingsverzoek

De Statenfractie van het CDA bereidt vandaag vragen voor de gedeputeerde voor, zegt Rutten. “Ik wil in elk geval weten hoe het zover heeft kunnen komen en hoe we dit in de toekomst in de gaten gaan houden.”

Jansen wil dat de Provincie een handhavingsverzoek neerlegt bij het ministerie van Economische Zaken, zodat die wel moet ingrijpen. Hij vertrouwt de uitkomst van een eventueel overleg tussen het ministerie en de NAM niet.

RTV Oost, woensdag 9 augustus 2017 | 11:45 Laatst bijgewerkt: 9-8-2017 | 13:06