NH Nieuws – Scholier (15) opent eigen museum + Maxime Smit – Havoleerling strikt Rob Scholte voor tijdelijk museum over Kate Bush

Scholier (15) opent eigen museum

Zaandam – Het profielwerkstuk van de Zaanse Luna van der Horst loopt een beetje uit de hand. De vijftienjarige examenkandidaat schrijft haar slotstuk van de middelbare school over de extravagante zangeres Kate Bush. Ze is zo enthousiast dat ze nu zelfs een museum over haar idool heeft geopend. Gewoon thuis, in de woonkamer.

Vijftien kunstenaars hapten toe toen Luna hen vroeg om mee te doen aan de expositie. “Ik heb gevraagd of ze kunst willen maken gekoppeld aan Kate Bush, bij elk kunstwerk hoort ook een liedje”, vertelt ze.

Ouder
Uit stad en land komen Kate Bush fans toegesneld om de museumstukken te bewonderen. Over het algemeen zijn deze fans wel een paar decennia ouder dan Luna. Wat haar betreft maakt dat echter niks uit. “Kate Bush is zo speciaal, iedereen kan er wel fan van zijn.”

Halve wereld
“Het is mooi als je kijkt naar al het materiaal dat ze bij elkaar gehaald heeft. Op zo’n leeftijd al zoveel dingen uit die tijd”, zegt één van de bezoekers, die het halve land is doorgereisd om het museum te bezoeken.

Haar cijfer weet Luna nog niet, maar dat dit hoog zal zijn spreekt voor zich. De directeur van het Zaans Museum was zo enthousiast dat hij haar alvast een elf gaf.

Ook volgend weekend is het museum nog te bezoeken.

NH Nieuws, zaterdag 03 december 2016 | 20:03

Havoleerling strikt Rob Scholte voor tijdelijk museum over Kate Bush

Havoleerling Luna van der Horst (15) uit Zaandam heeft bij haar thuis een pop-up­museum over Kate Bush ingericht en wist daarvoor zelfs kunstenaar Rob Scholte te strikken.

Kate Bush heeft zich nog niet gemeld, maar van Rob Scholte heeft Luna van der Horst van het St. Michaëlcollege negen werken in bruikleen aan de muur hangen.

Dit weekeinde opende op de begane grond van het ouderlijk huis van
Van der Horst het Kate Bushpop-up­museum, een uit de hand gelopen profielwerkstuk voor het vak Culturele Kunstzinnige Vormgeving. Van der Horst wilde vooral iets maken wat niet als werken voelde, zegt ze.

Babooshka
Een Kate Bushmuseum werd het dus, want Van der Horst is sinds drie jaar een groot fan van de Britse zangeres. “Mijn moeder heet Anouschka en Kate Bush heeft een liedje dat Babooshka heet. Mijn moeder had me dat een keer laten horen en toen ben ik meer van Kate Bush gaan luisteren.”

Scholte was bij de officiële vip­opening en de directeur van het Zaans Museum kwam speechen

In het tijdelijke Kate Bushmuseum zijn in de woonkamer, tuin en het tuinhuisje van de familie Van der Horst posters van Kate Bush te zien, albums, buttons, postzegels en eigenlijk zo’n beetje alles waar Kate Bush ooit op is afgebeeld.

Daarnaast hangt er dus kunst van bijvoorbeeld Rob Scholte. Zijn werken zijn dan weer gekoppeld aan een nummer van Kate Bush.

“Mijn ouders hadden op televisie gezien dat Rob Scholte in huis een museum heeft, net als ik nu, dus toen heb ik hem een e-mail gestuurd en daar reageerde hij heel enthousiast op.”

Brief
Scholte was bij de officiële vip­opening, afgelopen vrijdag, en de directeur van het Zaans Museum kwam speechen. Van der Horst moet er wel om grinniken dat het zo groot is geworden. “Eerst wilde ik alleen maar spullen van Kate Bush verzamelen. Toen vond ik dat een beetje weinig en had ik bedacht om zelf allemaal dingen te maken. Dat was dan alleen weer best lastig, dus toen dacht ik: ik vraag anderen en nu is het dit geworden.”

Aankomend weekeinde is het museum nog een keer open voor iedereen. Van der Horst hoopt voor die tijd nog wat van de echte Kate Bush te horen, want ze heeft haar een brief gestuurd. De zangeres moet dan alleen niet doordeweeks komen, want dan is het pop-upmuseum dicht. Van der Horst moet ook nog naar school.

Het Kate Bushpop-upmuseum is zaterdag en zondag te bezoeken, Boten­makersstraat 9 in Zaandam, 11.00-17.00 uur. Toegang: een vrijwillige bijdrage.

Het Parool, 5 december 2016, 11:33