Ronald den Boer – Wig dreigt in coalitie Den Helder om Rob Scholtemuseum

DEN HELDER – Wethouder Pieter Kos en Stadspartij-fractievoorzitter Peter Reenders proberen te voorkomen dat er een wig in de coalitie wordt gedreven over het Rob Scholtemuseum.

Wethouder Kos tegen coalitie: ‘Blijf daar weg’

Scholtes secondant, het oud-raadslid Marc Nihot, heeft alle fractievoorzitters van die coalitie –met uitzondering van Reenders – uitgenodigd voor een gesprek. Ze worden dan bijgepraat over de situatie rond het museum en andere ’dossiers’, zoals het vertrek van de nu ex-wethouder Geurt Visser. Volgens Nihot komt het idee voor de uitnodiging van Stadspartij-raadslid Marcel de Knijf.

In een reactie waarschuwt wethouder Kos de fractievoorzitters dat de coalitie en de eigen wethouders (’jullie college’) door Nihot en Scholte tegen elkaar uitgespeeld worden. Voor de zomervakantie is afgesproken dat een opzet wordt uitgewerkt voor het oude postkantoor, met daarin plek voor het Rob Scholtemuseum. Scholte kan een stuk kopen of huren, in de rest van het gebouw komen activiteiten die het postkantoor rendabel moeten maken.

Volgens Kos zijn Scholte en Nihot voortdurend bezig het college zwart te maken. ’De meerwaarde van een gesprek met mensen die niets anders willen dan ons het moeras in trekken ontgaat mij.’ En: ’Het grootste probleem voor het ontzettend sympatieke Scholtemuseum is inmiddels Scholte zelf en in zijn kielzog Marc Nihot. (…) Blijf daar weg is mijn advies, het kan onmogelijk iets goed opleveren.’

Ook Reenders waarschuwt zijn collega’s per mail: ’Je begeeft je op glad ijs.’

NHD, 16 augustus 2015 13:35

Reacties:

Corneel Buitendam
Nihot adjudant van Scholte? Dan heeft hij een belang in dat museum en moet hij, zijn eed of verklaring/belofte, afgelegd bij zijn beëdiging als raadslid, getrouw blijven. Hij moet zich terugtrekken: zijn handelwijze lijkt heel sterk op belangenverstrengeling!

Monique Kohn · Den Helder
Nihot is geen raadslid meer, al een tijdje niet.

Ruud Van de Kerkhof · Geen
Als er een persoon niet te vertrouwen is dan is dat Nihot dat moet iedereen zo langzamer hand wel weten ‘.

Johan Jong
Snap niet wat meneer Kos er op tegen heeft dat een groep mensen bij elkaar komt en gaan praten over de chaos in Den Helder, hij is toch niet bang dat er dingen op tafel komen die hem niet zo goed uitkomen??

Jeroen Bodewus
Ik snap het wel; je nodigt iedereen uit of niemand. Maar niet een samengesteld gezelschap.

Johan Jong
Jeroen Bodewus Ik houd het op angst, als de “bazen” niet deelnemen aan een bijeenkomst als deze komt er vaak veel meer uit vanwege het feit dat ze vrijer durven/kunnen spreken.