Ronald den Boer – Wethouder Den Helder vaste klant bij taxidienst

DEN HELDER – Een autoloze wethouder is wellicht goed voor het milieu, maar minder voor de gemeentekas. Stadspartij-wethouder Pieter Kos heeft zich in de eerste 3,5 maand na zijn aantreden in Den Helder voor bijna vijftienhonderd euro in taxi’s laten rondrijden.

Dat blijkt uit het declaratieoverzicht van burgemeester en wethouders over de tweede helft van 2014.

Over dit jaar is nog geen informatie vrijgegeven. GroenLinkser Pieter Kos verplaatst zich privé doorgaans fietsend en per trein, maar voor een groot aantal werkbezoeken laat hij de taxi voorrijden. Alleen al over oktober declareerde het taxibedrijf op zijn naam voor ruim 727 euro aan ritten per ’auto met chauffeur’. De meeste binnen Den Helder.

Provinciehuis

In de stad zelf hanteert de onderneming een vast tarief, buiten Den Helder kan het aardig oplopen. Zo kostte een bezoek van Kos aan het provinciehuis in Haarlem per taxi ruim 252 euro. Burgemeester Koen Schuiling, die er ook wel eens komt, neemt doorgaans de trein (44,80 euro) of eigen auto (56 euro aan gedeclareerde kilometers).

Kos had eind oktober op één dag afspraken in Heiloo en Alkmaar. Dat kon mooi in één keer met dezelfde taxi, al betekende dit wel dat de chauffeur totaal vijf uur moest wachten. Hetgeen 170 euro kostte bij een ritprijs van 151 euro.

Vergeten

De overige leden van het college gebruikten, op een incidentele rit door wethouder Odd Wagner na, vorig jaar zelden de taxi. Of het moesten busjes zijn waarmee gezamenlijk bezoeken afgelegd werden. Opvallende uitzonderingen zijn een taxi die speciaal naar Anna Paulowna reed om een vergeten iPad van wethouder Dirk Pastoor op te halen en een taxi die van Rotterdam naar Dordrecht moest om cadeautjes te brengen die een vergeetachtige wethouder in de wagen had laten liggen.

Het nieuwe college declareerde in zijn eerste maanden een enkele keer lunch of diner, maar was daarin niet opvallend buitensporig in de menukeuze.

Per fles

Wijn werd per glas en niet per fles genuttigd.

Ook burgemeester Koen Schuiling hecht niet aan luxe. Voor een goodwillbezoek aan de Clipperrace in het Noord-Ierse Londonderry vloog hij rechtstreeks met goedkope prijsvechter Easyjet.

NHD, 22-8-2015, 7:00 (Update 22-8-2015, 7:00)

Reacties:

Jan Ludekuize · Projectleider bij Koninklijke Landmacht
Een goede fiets lijkt me een betere optie! Eveneens beter voor zijn conditie!!

Ed Schotman · Werkt bij ROC Kop van Noord-Holland
Jan, Hij heeft al een fiets en alles binnen Den Helder doet hij dan ook met dit vervoermiddel c.q. stalen ros. Groetjes Ed Schotman

Fred Kwast
Ja, En ? Alle bestuurders in het land, rijden in auto met chauffeur en nog wel in vaste dienst. Dat is stukken duurder dan een taxi nemen. Met een eigen auto , krijg je weer , dat deze gedeclareerd gaat worden. Dit is Typisch iets van het zwaar politiek gekleurde NHD.( zij hebben een kantoor naast de Burgemeester lijkt wel). Alles waar zij de stadspartij maar mee kunnen schaden zetten ze maar in deze dorps krant. Nooit heb ik ze gehoord, dat er permanent een speciaal daarvoor aangeschafte taxi met chauffeur klaarstond voor de gemeente bestuurders m.n voor de Burgemeester. Maar nee, nu het de stadspartij betreft, moet het breeduit in de krant omschreven worden.

Ed Schotman · Werkt bij ROC Kop van Noord-Holland
Fred, Helemaal met je eens. Altijd maar weer spijkers op laag water zoeken om een Partij te beschadigen. Het maakt blijkbaar niet uit of het links om is of rechts om is maar de Stadspartij moet gewoon kapot gemaakt worden. Stop eens een keer met die onzin of schrijf wat meer over de Partijen die in Den Haag zitten en die heel Nederland naar de afgrond helpen. Groetjes Ed Schotman

Joost van den Vondel
Dan had dat van tevoren bij de functie-eisen vermeld moeten worden. Nu Pieter Kos eenmaal wethouder is, hoef je niet van hem te verwachten dat hij alsnog z’n rijbewijs haalt, tenzij wellicht op kosten van de gemeente.

Jacques Van Velzen · Huis tuin en Keuken Slaaf bij Monika Merlina Lorena Mathilde
Als hij net zo gaat sturen, als dat hij bestuurt, is het wellicht verstandiger dat hij met de taxi blijft rijden…

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article27480886.ece/Wethouder-Den-Helder-vaste-klant-bij-taxidienst

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article27480893.ece/Stelling-Wethouder-Kos-moet-zijn-rijbewijs-halen?lref=SR_2

De stelling

De Stelling van de Week wordt iedere zaterdag opgeworpen aan de hand van een actuele kwestie op de opiniepagina’s van de Helderse Courant en de krantenwebsite. Stemmen – en het onderbouwen van die stem middels een reactie – kan vervolgens de hele week op dichtbij.nl. Donderdags publiceert het Helders Weekblad al een tussenstand. De einduitslag van de peiling en een paar van de leukste of meest prikkelende reacties van voor- of tegenstanders zijn weer terug te vinden op deze zelfde opiniepagina’s van het dagblad, gevolgd door een nieuwe Stelling van de Week.

De stelling van deze week luidt: Wethouder Kos moet zijn rijbewijs halen, dat is goedkoper voor de stad.

Eens? Oneens? Stemmen kan op:
http://www.dichtbij.nl/noordkop/regionaal-nieuws/artikel/4108989/stelling-wethouder-kos-moet-zijn-rijbewijs-halen.aspx

1 Comment

  1. Ik heb destijds tot aan de Raad van State moeten procederen, om de stelling van diverse politici (waaronder Bram Peper) te doorbreken, dat de staatskas waaruit ze declareerden hun privacy gevoelige domein was. Als de staatskas het privacy gevoelige domein van politici zou zijn, dan zeggen ze in feite; De staatskas is van ons en wij kunnen hem met allerlei flauwe smoezen leeghalen als wij dat willen. Zo werkt dat niet in een democratie. De staatskas is van ons! Van de burgers die hem vullen en dus mogen wij weten wie er waarom wat uit de staatskas haalt.

    Democratie vraagt om volwassen burgers en niet om zeikerds. Pieter Kos is een heel actief baasje, die zich overal flink inzet voor de stad. Of hij dat nou op een goede manier doet, is een vraag die hier nu even niet aan de orde is. De vraag is of je Kos wat kunt verwijten, omdat hij flink wat taxi ritten declareert. Dat hangt natuurlijk van zijn functie, zijn inzet en het doel van de ritten af. Met andere woorden, uit de hier door het Noordhollands Dagblad gepresenteerde gegevens vallen nauwelijks conclusies te trekken. De opmerking van het NHD dat wat Kos doet niet goed is voor de gemeentekas vind ik tendentieus en een kwaliteitsmedium (?) niet waardig. Want de vraag is, wat Kos met zijn ritten verdient voor de gemeente. En dat hij zijn rijbewijs moet gaan halen, vind ik ook maar een vreemde opmerking. Is dat omdat het NHD hem straks opnieuw door de stront wil trekken, als hij met een slok op achter het stuur heeft gezeten, na een van de sociale verplichtingen die je als wethouder nu eenmaal hebt?

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.