Ronald den Boer – Schouwburg De Kampanje ziet bodem van portemonnee

Den Helder – Schouwburg De Kampanje heeft de gemeente een nieuwe lening van 2,5 miljoen gevraagd om acute geldzorgen te voorkomen.

In een brief aan burgemeester en wethouders meldt directeur Arjaen Kersten dat de inkomsten van de nieuwe schouwburg op Willemsoord volgens de begroting zijn, hoewel die uit commerciële activiteiten nog achterblijven. Toch verwacht De Kampanje de aanloopverliezen in 2018 ingelopen te hebben.

Dat laat onverlet dat de nieuwbouw en verhuizing De Kampanje in acute liquiditeitsproblemen dreigden te brengen.

De schouwburg heeft daarom van een geldschieter een krediet van een half miljoen euro gekregen. Dat blijkt evenwel voor 2017 niet genoeg te zijn en rente en aflossing maken dit tot een dure oplossing.

In 2007, bij de verzelfstandiging van de schouwburg, kreeg ze van de gemeente een lening van 2,5 miljoen euro.

Daarvan is een miljoen euro afgelost. De Kampanje vraagt nu de lening terug op 2,5 miljoen te brengen. Een gemeentelijke lening kent een lagere rente en is dus goedkoper. Daarmee kan De Kampanje het krediet aflossen en krijgt ze ook voor 2017 meer lucht.

NHD, 9-11-2016, 15:37 (Update 9-11-2016, 15:37)

Reacties:

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Ik vroeg dit jaar de Rekenkamercommissie om onderzoek te doen naar de twee extra gebouwen die in 2014 plotseling bij het schouwburgproject zijn getrokken, zonder financiële verantwoording naar raad en burger. Eerst kreeg ik als antwoord dat die vraag zou worden meegenomen met dezelfde vraag van een aantal politieke partijen. In september, echter, kreeg ik als antwoord dat deze vraag geen prioriteit had, en er was geen geld voor….. gaat de Raad nu wel echte vragen stellen, met cijfers op tafel, nu de schouwburg het water aan de lippen staat? Dan hoef ik geen WOB-verzoek te doen. P.s. dit gaat niet over de architectuur van de schouwburg, maar wel over financiële verantwoording. Een burgemeester, die zelfverdiend geld aan de gemeente schenkt? Ook uiterst merkwaardig…. je belooft toch in de eed geen giften te doen?

HenkJan Kroese · Den Helder
Waarom een lening van de gemeente vragen ? Zet gewoon een crowdfunding project op.
Gelet op de lovende reacties van talloze inwoners bij de opnening van het theater, heb je dat miljoen zo bij elkaar.
Dan is het pas echt ” onze ” schouwburg.