Ronald den Boer – Rob Scholte wil postkantoor kopen

Rob Scholte wil het oude postkantoor aan de Middenweg, waarin nu zijn museum zit, kopen

Dat meldde Marc Nihot maandagavond namens de kunstenaar aan de gemeenteraad. Die moest een besluit nemen over het afstoten van allerlei gemeentelijk vastgoed, waaronder dat postkantoor. Volgens Nihot heeft het Rob Scholtemuseum nog steeds de wil om met de gemeente uit de impasse te komen. Hij wees op het belang van het museum voor het imago van Den Helder en de (gratis) reclame die de kunstenaar de stad levert met zijn optredens op televisie. Hoewel Nihot later desgevraagd niet wilde zeggen of Scholte een symbolisch of een commercieel bedrag zal bieden, wil de kunstenaar aankoop ’op korte termijn realiseren’, mocht de gemeenteraad besluiten tot verkoop.

En dat deed de raad. Bij meerderheid van stemmen: de hele coalitie stemde voor. Alle tien oppositieleden stemden tegen. Zij willen dat eerst duidelijk wordt wat de monumentale en cultureel-maatschappelijke waarde van het oude postkantoor is. Volgens sommige deskundigen verdient het gebouw het om als symbool van de naoorlogse wederopbouwarchitectuur behouden te blijven. Gevreesd wordt dat, als het nu verkocht wordt aan bijvoorbeeld een projectontwikkelaar, de gemeente geen enkele grip meer heeft op wat er mee gebeurt – wat zelfs tot sloop kan leiden. De VVD zou daar niet eens veel moeite mee hebben, maakte woordvoerder Kees Visser duidelijk. Volgens hem zijn er ook deskundigen die het postkantoor weinig waarde toekennen. Nu de gemeente er met Scholte niet uit komt heeft de VVD andere prioriteiten. „Eerst het lekkende dak repareren, voordat we de Picasso ophangen.”

De oppositie wees meermalen op de grote waarde van het Scholtemuseum voor Den Helder. De stad mag blij zijn zo’n bekende kunstenaar in huis te hebben. Met name Paul Koopman (Beter voor Den Helder), Michiel Wouters (Behoorlijk Bestuur) en Tjitske Biersteker (ChristenUnie) verweten de coalitie een kille, haast onmenselijke opstelling. Wouters noemde de raad ’grijze muizen’. PvdA’er Andries Pruiksma, die voor het afstoten van vastgoed is maar het museum wil behouden: „Gaat het hier nou om een zak met broodjes of is het meer?” Volgens Peter Reenders (Stadspartij) is het nu aan de kunstenaar zelf: “Rob Scholte heeft net zo veel kans het te kopen als ieder ander.”

NHD, 10 april 2017, 11:13

Reacties:

Monique Kohn · Den Helder
Dus de raad (de coalitie) verwacht nu dat een gehandicapte man alles uit het pand verwijdert voor het in de verkoop gaat en daarna mag die proberen het te kopen zodat alles er weer in kan? Nota bene na eerst jaren de boot af te hebben gehouden wat betreft verkoop van het pand.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Ik herinner me de inspraakavond over de stationslocatie in het postkantoor, die ik mocht leiden, en waarin dhr Reenders zeer enthousiast was over de museale invulling van het postkantoor, hij was soms niet te stoppen. De tijden zijn veranderd. En de politieke beloften, na de coup, in strijd met de verkiezingsuitslag.
Uit het betoog van dhr Reenders bleek dat het gebouw niet verkocht wordt, maar zelfs geveild. “Wie wordt de hoogste bieder?” Een kunstenaar tegenover de commercie. De gemeente heeft jarenlang geen enkele prijs genoemd, en neemt ook niet de moeite haar eigen achterstallig onderhoud zelf op te knappen. Opnieuw een teken van minachting voor haar eigen cultureel en bouwkundig erfgoed. Dat heet niet: “afstoten”, maar verslonzen. Duidelijk is de centrale rol die de overloper Stadspartij hier speelt, een partij die niet het hart heeft voor stadsontwikkeling en -behoud, wat ze pretendeert wel te hebben. Zelfs nu in de Raad legde dhr Reenders niet uit waarom men “er niet uit kwam”, wat toch het minste is wat de burger die de vergadering volgt mag horen. Nogmaals: welk eindbod bracht hij, en waarom accepteerde Rob Scholte dat niet? Leg uit aan de kiezer en burger, wees helder. Dhr Pruiksma sprak hem bovendien tegen, niet dhr Scholte legde de blokkade, okee, leg uit: wie dan wel? Vreemd overigens, dat dhr Pruiksma voor de afstotings- pardon verslonzingsnota stemde. En dan was daar nog de Burgemeester, die zelfs de literaire symboliek van de term “grijze muizen”, toepasselijk gebruikt door dhr Wouters in vergelijking met kunstenaars, niet begreep en zelfs niet toestond. “Iedereen hier heeft een kleur, een mening”, zei hij. Maar een Burgemeester die nog nooit in het museum is geweest, bekent geen kleur en is echt “een grijze muis”.