Ronald den Boer – Postkantoor: nog even niks

Helderse Courant, donderdag 26 februari 2015

De oppositie in de Helderse gemeenteraad draait burgemeester en wethouders maandag de duimschroeven aan over het oude postkantoor. Binnen de coalitie wordt intussen angstvallig geprobeerd de eenheid te bewaren. Eerder deze maand werd gevreesd voor een motie van wantrouwen van D66 tegen wethouder Pieter Kos. Die zou de raad onjuist hebben geïnformeerd over afspraken met kunstenaar Rob Scholte een politieke doodzonde.

D66, VVD, CDA en PvdA hebben voor komende maandag een debat (‘interpellatie’) aangevraagd over het postkantoor. In dat gebouw heeft kunstenaar Rob Scholte zijn museum gevestigd en hij heeft ambitieuze plannen.

Afspraken

Nadat eind vorig jaar gesprekken daarover met de gemeente bijna op de klippen liepen en Den Helder het museum dreigde kwijt te raken, maakte wethouder Pieter Kos afspraken met Scholte. Uitgangspunt is dat de kunstenaar in het postkantoor de ruimte krijgt.

De oppositie kraakt daarover harde noten. Met name D66 en VVD vinden dat burgemeester en wethouders éérst met een invulling moeten komen voor het totale stationsgebied en pas dan voor onderdelen ervan – zoals het postkantoor. De VVD komt daarover maandag met een motie. Deze sneuvelt uitsluitend als de coalitie, die een meerderheid van één stem heeft, voltallig is én als eenheid stemt.

Irritatie

Achter de schermen is de afgelopen weken verwoed geprobeerd die eenheid te bewaren. Tijdens een eerdere commissievergadering bleek dat wethouder Kos iets anders verkondigde dan wat volgens kunstenaar Scholte is besproken. Dit leidde tot irritatie bij oppositie Èn coalitie. Woensdagavond 11 februari vond overleg plaats tussen een aantal coalitiefractievoorzitters en de wethouders Kos en Geurt Visser ‘om de lucht te klaren’. Afgesproken werd, zo blijkt uit interne mail-wisseling tussen coalitiepartijen, dat de dreiging van een motie van wantrouwen ‘bij de wethouder vandaan gehouden kan worden’ als de coalitie ‘volhoudt dat het college volgens het coalitieakkoord heeft gehandeld’. Ook kregen de eigen vertegenwoordigers opdracht om tijdens de commissievergadering van vorige week zo min mogelijk concreet over het postkantoor te spreken.

Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/