Ronald den Boer – Maffe flat in Nieuw Den Helder wordt spraakmakend

DEN HELDER – Ze houden er bij Woningstichting Den Helder al een beetje rekening mee: hier gaat bijna iedereen in Den Helder wel iets van vinden. En spraakmakend mag je het idee voor de metamorfose van een van de drie flats aan de Waddenzeestraat met recht noemen. Wat nu nog een saai rechttoe-rechtaan-gebouw uit de jaren 50 is, krijgt straks landelijke aandacht als de metamorfose naar de ideeën van de beroemde kunstenaar en architect Friedensreich Hundertwasser is voltooid.

Van deze flat is geen lijn recht
Wat Gaudi voor Barcelona is, is de in 2000 overleden Hundertwasser voor Wenen. Hij maakte naam met zijn ontwerpen waarbij ecologie, natuur en het ontbreken van rechte lijnen de hoofdrol speelden. Bomen op het dak? Eftelingbalkons? Niets was hem te gek. En Woningstichting vooralsnog ook niet.

Maar: een flatgebouw in heel felle kleuren, ronde balkonvormen, tegelmozaïeken, ronde plantenbakken aan de kopgevel, Kremlinachtige torenkoepels en misschien zelfs wel bomen op het dak. Hebben ze bij Woningstichting een klap van de molen gehad?

Zeker niet. Het idee om van een van de zestig jaar oude flatgebouwen aan de Waddenzeestraat iets bijzonders te maken, in de stijl van de befaamde kunstenaar en architect Friedensreich Hundertwasser, wordt momenteel met volle overtuiging uitgewerkt.

Primeur

In de wetenschap dat het in Den Helder veel stof tot discussie kan geven, maar landelijk ook veel aandacht zal trekken. In Wenen en diverse Duitse steden zijn ze al bekend met woon- en winkelcomplexen volgens de ideeën van Hundertwasser. Nederland kent slechts twee gebouwen, maar geen van beide is een wooncomplex. Den Helder heeft dus de primeur.

Ton op ’t Ende is manager vastgoedbeheer bij Woningstichting. Hij legt uit: ,,De gevels van de drie flats aan de Waddenzeestraat, tussen de rotonde aan de Texelstroomlaan en die aan de Marsdiepstraat, zijn in slechte staat. Ze moeten opnieuw opgemetseld worden. We wilden van de gelegenheid gebruik maken om de flats een aantrekkelijker, moderner uiterlijk te geven.’’

,,De meest oostwaartse flat blijft redelijk in originele stijl, de middelste krijgt al wat meer bijzondere kenmerken en de derde ondergaat een complete metamorfose. Het betreft overigens alleen de buitenkant, in de woningen zelf doen we niets.’’ Mogelijk wordt ook het terreintje in het verlengde van de flat in de stijl van Hundertwasser ingericht.

De in 2000 overleden kunstenaar Hundertwasser liet zich onder meer inspireren door de in Barcelona beroemde Antoni Gaudí. Hundertwassers stijl kenmerkt zich door het ontbreken van rechte lijnen, toepassing van fel gekleurd pleisterwerk met mozaïeken en het gebruik van bomen en planten.

Afvalwater

Hij bedacht dat je bomen vanuit een binnenbalkon naar buiten kon laten groeien, zodat ze ’s zomers schaduw gaven en ’s winters licht doorlieten. En dat je afvalwater van een gebouw kon filteren door het via bakken waterzuiverende planten, die aan de gevel hangen, te laten lopen.

Het eerste ontwerp voor de flat werd door de welstandscommissie afgekeurd. Niet omdat het te heftig is, maar – vrij vertaald – omdat het nog wel wat heftiger kan. Op ’t Ende: ,,We gaan hier dus mee door. Wij geloven erin.’’ Uitvoering volgt op z’n vroegst na de bouwvak van 2016.

En de bewoners?

Bij zo’n ingrijpende metamorfose van de flat moeten we tijdig met de bewoners praten, dachten ze bij Woningstichting. Maar tot haar verrassing lijken die het wel best te vinden. Een bijeenkomst begin juli in het Wijkhuis werd door welgeteld twee huishoudens bezocht.

Daarop besloot Woningstichting speciaal een keet voor de flat neer te zetten, zodat afstand geen bezwaar kon zijn. Er werd bij bewoners een persoonlijke brief bezorgd en in het trappenhuis een oproep opgehangen. Maar ook in de keet was de opkomst bedroevend: slechts van drie van de achttien woningen kwam iemand opdagen.

,,Spijtig nu we juist nadrukkelijk bewoners erbij willen betrekken. Maar de mensen die we spraken waren enthousiast’’, zegt Ton op ’t Ende.

NHD, 24-10-2015, 8:00 (Update 24-10-2015, 8:00)

Hier info over de echte Hundertwasser: