Ronald den Boer – Inwoners Den Helder bijgepraat over grote bouwprojecten

DEN HELDER – Liefst negentien bouwprojecten staan de komende vier jaar op stapel in het stadshart. Inwoners van Den Helder worden volgende week dinsdag 3 november uitgebreid bijgepraat over de belangrijkste projecten en hoe getracht wordt de overlast voor ondernemers en publiek zoveel mogelijk te beperken. De bijeenkomst is vanaf half acht in de Stadshal van De Kampanje op Willemsoord, inloop vanaf kwart over zeven. Iedereen is er van harte welkom.

Zo zal uitleg worden gegeven over de zogeheten Halter Bellevue, vernoemd naar het vroegere hotel dat op de plek van C&A stond. Nog dit jaar begint de sloop van de oude schouwburg en ook zal het voormalige arbeidsbureau aan de Stationstraat tegen de vlakte gaan. Op de plek van beide gebouwen komen woningen, winkels en een parkeerdek en ook is de schouwburglocatie in beeld voor eventuele nieuwbouw van het stadhuis.

In de eerste helft van 2016 wordt begonnen met de verbouwing van pizzeria Costa Smeralda aan de Prinsenstraat. Dit moet de aanzet worden tot de inrichting van het Anton Pieckplein. tegelijkertijd wordt de Koningstraat en het noordelijk deel van de Spoorstraat heringericht, zodat hier weer eenrichtingsverkeer mogelijk is. Afhankelijk van de voortgang van plan Bellevue begint Woningstichting de huizen aan de Spui- en Stationsstraat te slopen voor nieuwbouw.

Begin 2016 opent de nieuwe bibliotheek in en naast School 7 aan de Weststraat zijn deuren. In de loop van volgend jaar gaat Woningstichting beginnen met de verbouwing van de oude bibliotheek aan het Bernhardplein, dat een nieuwe bestemming krijgt.

Ookop de plek van de voormalige zusterflat aan het Julianaplein en van het VBM-kantoor aan de Prins Hendriklaan gaat Woningstichting zoals eerder bericht in 2016 bouwen.

Tenslotte wordt informatie gegeven over het met elkaar verbinden van de twee gescheiden delen van het Stadspark en een tijdelijke invulling van braakliggende grond op en rond het Bernhardplein.

NHD, 27-10-2015, 10:46 (Update 27-10-2015, 11:11)

Reacties:

Sjoerd Hansum · Johannes College Den Helder
Dit is puur positief nieuws. Nieuws om blij van te worden. Den Helder bouwt steeds meer naar een stadscentrum dat in de afgelopen 20-30 jaar, na de komst van Hema en V&D, verpauperde.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Probleem in deze stad is, dat de burger “wordt bijgepraat”. Er was een stadsdebat over de stationslocatie. Het gebied was uiterst klein, te klein, en het station deed niet mee. Hoe zit het met de beloofde inspraak bij al die projecten? Allemaal op tijd van tevoren geregeld? De kiezers zeiden: “geen nieuw stadhuis”. Deze Junta van Reenders en Zeestad zeggen: “plek voormalige schouwburg in beeld voor nieuw stadhuis”. De kiezer wordt belazerd door de ouwe club, plus Reenders Trots, als vertrouwd aanhangsel. Waarom kan het prima gebouw van de oude schouwburg niet verbouwd worden tot jongerenwoningen? Is meermalen geopperd, maar alles is al geritseld en geregeld. Decadente vernietiging. U wordt “bijgepraat”, mag alleen enthousiast ja-knikken. Het oude, inspraakloze beleid is weer terug, dank zij de onbeschofte coup. Voor niks gestemd.
Overigens, waar diverse gemeenten goede pogingen doen om inspraak te geven, voorafgaand aan opvang van vluchtelingen/migranten, ook dit is met de uitbreiding Doggershoek/Maaskamp in het geheel niet gebeurd: bijpraten alleen. Het is zelfs niet in de gemeenteraad geweest.

Fred Kwast
Het wordt gewoon een avondje “dit gaan we doen en dat drukken we u hier op deze avond door de strot ” De stenen zijn al geteld nu alleen het stapelen nog. De Spoorstraat en Koningstraat weer open voor verkeer en we hebben ook de afstemde Noordelijke randweg er toch doorheen gedrukt.