Ronald den Boer – Commentaar: Scholtemuseum: de kunst van elkaar vinden

De afgelopen weken was kunstenaar Rob Scholte meermalen op radio en televisie. Plezierige interviews, waarin Scholte altijd wel Den Helder noemde. Hier heeft hij zijn museum in het oude postkantoor. Opvallend daarbij was de neutrale en nog vaker positieve manier waarop hij over de marinestad sprak. Een stad waar hij zijn plek heeft gevonden en waar zijn museum een meerwaarde kan hebben.
Immers Zwolle geniet met museum De Fundatie veel bekendheid. Scholtes tijdelijke tentoonstelling daar oogst veel publiciteit en, door de bank genomen, waardering.
Deze week herhaalden burgemeester en wethouders hun eerdere aankondiging dat ze klaar zijn met Scholte en geen heil meer zien in verdere onderhandelingen over verkoop van het postkantoor aan de kunstenaar. Beide partijen hebben zich inmiddels meters diep ingegraven. Zelfs over een onafhankelijke bemiddeling is ruzie ontstaan. Het college kondigt aan een koper te zoeken voor het postkantoor, wat, als het lukt een gegadigde te vinden, waarschijnlijk weer uitdraait op verbouw tot appartementen. Scholte voorspelt op zijn beurt een lange juridische strijd en weet zelfs al wie de winnaar wordt.
Jammer voor Den Helder, waar ongeveer over alles heisa ontstaat, dat de kunst van het elkaar vinden ook in dit geval nog niet is ontdekt.

Helderse Courant, zaterdag 11 juni 2016