Ronald Boutkan – Port of Den Helder vraagt 7 miljoen extra + Arie Booy – Pieren beperken kans op een overstroming Den Helder + Nico Volkerts – Regio zoekt samen naar oplossingen voor Teso verkeer

Port of Den Helder vraagt 7 miljoen extra

Den Helder – Het havenbedrijf Port of Den Helder heeft met spoed 7 miljoen euro extra nodig van de gemeente Den Helder, er is een acuut liquiditeitsprobleem ontstaan. De raadscommissie Bestuur en Middelen moet op 22 mei het verzoek bespreken.

Het college van burgemeester en wethouder kondigde begin maart al aan, dat er een flinke investering zou moeten worden gedaan in de Port of Den Helder N.V. Het havenbedrijf verwacht de komende vijf jaar een tekort op de meerjarenbegroting. Inmiddels heeft zij een hulpvraag van 7 miljoen euro gesteld aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders met betrekking tot een liquiditeitstekort in de periode van 2018 en 2019.

“Naar aanleiding van de uitwerking van de nieuwe defensienota, in het bijzonder de nieuwe nautische inpassing van de Marine, is een nieuwe situatie voor Port of Den Helder ontstaan”, aldus het college in een toelichting aan de raad. “De uitbreiding van de Marine is gunstig voor Den Helder en de regio. Voor Port of Den Helder vraagt deze situatie zowel om een nieuwe invalshoek voor de toekomst van Port of Den Helder, als om een herijking van de civiel militaire samenwerking. De inkomsten van Port of Den Helder zijn minder dan voorzien door de veranderende offshore markt olie en gas. Port of Den Helder richt zich op de zich nog ontwikkelende markt van de energietransitie, waaronder de offshore markt windenergie. Het havenbedrijf wil gereed zijn voor de zich ontwikkelende markt van windenergie en de andere aspecten van de energietransitie. Dit vraagt, terwijl de inkomsten sterk zijn teruggelopen, om grote investeringen om klaar te zijn voor de nieuwe markten.”

Het liquiditeitstekort betreft 7 miljoen euro, de accountant van Port of Den Helder kan de jaarrekening nu niet goedkeuren en het bedrijf heeft van de aandeelhouder (dat is de gemeente Den Helder, red.) een ‘letter of support’ gevraagd om dit liquiditeitstekort te kunnen oplossen. “Deze hulp is nodig om hoe de continuïteit van de onderneming te kunnen borgen”, aldus het college.

Reacties:

Ad
11 mei 2018 at 08:09
willemsoord 2.0 ??

Jacques Bierens
11 mei 2018 at 09:57
Een oplossing zou kunnen zijn , Port of den Helder afslanken tot beheer van de haven en de industrie terreinen terug naar gemeente beheer. Industrieterreinen zijn in aantal teveel en versnipperd over Den Helder.

Henk van Kuijk
11 mei 2018 at 10:45
En nog steeds vragen burgers om openheid van zaken (via WOB) over de miljoenoverschrijding verhuizing schouwburg. Aandeelhouder Gemeente deelde de rechter mee die gegevens niet te hebben. Aandeelhouder Gemeente had deze tekorten van Port of Den Helder ook niet gezien? Met het oude motorblok van partijen komt die openheid er ook niet. Doofpotpartijen. Nog een pinautomaat erbij. Eens gaan denken inkomsten uitgaven aan te passen, als je eigenlijk failliet bent?

Kees Jan
11 mei 2018 at 11:39
Gemeente Den Helder is failliet… Met grote dank aan VVD, D66, CDA, PvdA en Stadspartij Den Helder.
.
Het is nooit een goed idee geweest om Port of Den Helder als zelfstandige organisatie te laten opereren. het hoogste Bestuursorgaan (lees gemeenteraad), heeft geen enkele invloed op Port of Den Helder. En mag alleen de portemonnee trekken als het weer eens fout gaat.
.
Het dubieus te noemen dat een van de directieleden (Kees Turnhout) van Port of Den Helder, de echtgenoot is van toenmalig wethouder Wiltrude Turnhout van den Bosch (CDA). De Wethouder die zelf betrokken is geweest bij de oprichting van Port of Den Helder.
.
Er is nu een direct tekort van 7 miljoen euro. Deze tekorten waren er waarschijnlijk niet als er mensen met verstand hadden gezeten. En de baantjes niet waren vergeven aan de CDA prominenten. Ook de sponsoring aan een noodlijdende en bijna failliete Theater de Kampanje hoort niet tot de taken van een havenbedrijf, waarvan gemeente Den Helder 100% aandeelhouder van is.
.
In Den Helder wordt er alleen maar geld over de balk gesmeten, die wij als inwoners moeten ophoesten. En dat alleen maar door een klein clubje politici en bevriende ondernemingen die zichzelf alleen willen verrijken.
.
Port of Den Helder………………………… 7.000.000,-
Openstaande geldlening Port of DH…… 15.000.000,-
Nieuwbouw stadhuis Stationslocatie…… 41.000.000,- (voorbereiding kosten)
Onnodige huur Rabobank Kooypunt ……… 950.000,-
Dok 51……………………………………….. 2.500.000,-
Theater de Kampanje……………………… 2.500.000,- (per jaar)
Openstaande lening Willemsoord……… 14.600.000,-
Verplaatsing horeca naar Willemsoord…… 850.000,-
Investeringskrediet Zeestad……………… 25.000.00,-
Schadeclaim Watertoren……………………. 972.000,-
Schadeclaim onkruidbestrijder …………… 2.500.000,-
Schadeclaim Rob Scholte Museum………………….?
Schadeclaim Dhr. Marinus (Huisduinen)…………… ?
Subtotaal (niet alles is nog bekend)…..112.872.000,-
.
Den Helder is binnen de kortste keren failliet! En binnen de gemeenteraad van Den Helder willen ze een coalitie waar CDA, VVD, PvdA en Stadspartij deel van uit gaat maken? Een regelrechte SCHANDE!!!
.
Beter voor Den Helder (6), PVV (3), CU (2), Seniorenpartij (2), Behoorlijk Bestuur (1), Gemeentebelangen (1) en GroenLinks (1) zouden in Den Helder de dienst moeten gaan uitmaken. Een coalitie van 16 zetels, die niets te maken hebben met de corrupte landelijke partijen die jarenlang onze gemeente kapot maakt.

Sigmund
11 mei 2018 at 14:25
Kees Jan, zouden niet ook de gemeentelijke garantstellingen (zoals € 6.000.000,- voor het voormalige Gemini Ziekenhuis) in dit lijstje vermelding verdienen?

bender rodriguez
11 mei 2018 at 19:07
Heeft Dhr Kees Jan Nihot dan ook de onderbouwing voor al deze cijfers? Vermeld die er dan even bij.

Frk.
12 mei 2018 at 13:07
Bedoeld meneer Bender, de toevoeging van een naam die niet aan Kees Jan behoort als een belediging aan èèn van beide ?

bender rodriguez
14 mei 2018 at 00:32
Zou het dat zijn? Of een verdenking van een trolaccount? U mag het zeggen

Frk.
14 mei 2018 at 11:13
Geen vragen met vragen beantwoorden, dat is een teken van…

Dick Berts
14 mei 2018 at 12:37
U vergeet een vraagteken!

skriks
11 mei 2018 at 12:33
Oef, @ Kees Jan, dit is wel bijzonder heldere taal, ik begin me hier toch wel behoorlijk ongemakkelijk bij te voelen.
Vooral wanneer ik naar de tekst van het bovenstaande krantenartikel kijk, het ziet er namelijk niet naar uit (wanneer je goed tussen de woorden door leest) dat het hiermee, met deze 7 miljoen gedaan is, wellicht is dit nog maar ´een aanbetaling´ …
Ook lijkt me dit een uitermate stekelig begin voor het formatieproces, zo niet dodelijk.
Alleen de bestaande verantwoordelijken kunnen hier denk ik nog ´een draai´ aan geven en er komen dus wellicht dure jaren aan.
Misschien wordt het inderdaad tijd dat er maar eens van buitenaf moet worden ingegrepen.
Ooit heb ik al eens in een art.12 gemeente gewoond, een ramp is het niet maar leuk is anders.
Daarbij, de uiteindelijke verantwoordelijken ontsprongen toen de dans …
Waarom blijft nu maar steeds die lege kanaalhaven door mijn hoofd malen; als een doodse, stilzwijgende getuige van vergane foute zedelijkheid rest ons als inwoners een verstild ´watergat´ in bollenland.
Een gapend gat van verspilling waar je alleen maar langs kunt rijden en niet ´omheen´..
Bij ingebruikname nog omringd door ´kleurige stropdassen en port- en sherryglazen´, nu verstild, als een kaal, koud en eenzaam vissersparadijs.
Ik gun ´het gat´ een nieuwe naam, een haven is het allerminst dus doop ik U hierbij als de ´Put van Port´.
Ere wie ere toekomt, zegt het voort!

Henk
11 mei 2018 at 19:43
Ze zijn al eens artikel 12 geweest, doet me denken aan de ezel en de steen maar daar heeft het bestuur waarschijnlijk nooit van gehoord….. En maar dik doen zoals die pipo van de Vvd, ga zo door kerel maar je eigen huishouden bestier je toch verdorie ook niet op deze manier!!

Theo
11 mei 2018 at 13:32
nu ook weer zo vreemd is, dat het NHD hier niets over bericht evenals het vertrek van het booreiland. Het begint er steeds meer op te lijken dat die krant ook gemanipuleerd word door bepaalde partijen.

Henk van Kuijk
11 mei 2018 at 13:56
We hebben een burgemeester en krant die gekoppeld zijn aan VVD CDA D66 en PvdA. Plus een raad van te laag niveau, die leugens niet aanpakt, zoals het hoort. En nu Beter dat de balans in het college niet in de gaten houdt. Hun les niet heeft geleerd, na de coup van de Junta, drie jaar geleden.

Gekke Henkie
11 mei 2018 at 14:32
Wellicht aast er in navolging van Ronald den Boer, die lucratief emplooi heeft gevonden bij Woningstichting door nimmer kritisch te schrijven over deze verkwister van huurpenningen, een van de redactieleden op een leuk baantje bij een van de door u aangehaalde ‘bepaalde partijen’. Door de moreel verwerpelijke move van de voormalige hoofdredacteur heeft de krant in elk geval de schijn tegen….

Roel Prins
11 mei 2018 at 15:21
7 miljoen teneinde via de onzinnige energietransitie de burger verder uit te kleden. Het is toch onvoorstelbaar hoe de verdomming in het bestuur heeft toegeslagen. Het is ook onvoorstelbaar hoezeer de media deze verdomming bejubelen.

Dick Berts
11 mei 2018 at 16:48
Ik roep al jaren dat deze stad tot op het bot verrot is. En dit zijn nog maar echt hele, hele kleine dingetjes die boven water komen drijven….Iedere stad krijgt de bestuurders die ze verdient. Als ik kijk hoe de paar mensen in dit dorp die wel de moed hebben om de enorme beerputten van dit Palermo aan het Marsdiep aan de orde te stellen, op deze site ondergekakt worden door anonieme puberale figuren die hun onderbuikgevoelens de vrije loop laten, dan weet je wel hoe laat het is. Zelfs als hier een fasc. regime aan de macht zou komen, dan zou het overgrote deel van de Helderse bevolking nog met vlaggetjes langs de weg staan te juichen. Echt volstrekt hopeloos. Ja kom er maar weer in lafaards, met je N9 en je azijnpisser gezeik. En vooral nooit ergens inhoudelijk op ingaan, blijven wegkijken en de brengers van het slechte nieuws blijven besmeuren. Klerezooi! Echt boos!

Hans
13 mei 2018 at 09:10
Dickie dickie, lees jij je stukjes nooit ff terug voordat he ze plaatst?
Oh ja en wanneer je ergens inhoudelijk op in wil gaan, moet je ook iets van de inhoud en van besturen weten.

rc licht
11 mei 2018 at 17:09
Ik ben heel benieowd hoe PoDH met energietransitie geld wil genereren.De olie en gas gerelateerde bedrijven zullen het alleen maar moeilijker krijgen .Er worden ,naar ik weet ,geen onderdelen voor windturbines gemaakt.Dus hoe genereer je dan geld vraag ik me af? Misschien een idee om meer in getijdestroomturbines te gaan investeren.Het zou in ieder geval verstandig zijn van PoDH om onafhankelijk te worden van de gemeente DH en als bedrijf door te gaan die zelf verantwoordelijk is om geld te genereren . Er valt genoeg te verdienen op dit gebied maar dan moet je wel een bizznizz plan hebben zodat je niet hoeft te bedelen om geld.Zolang Den Helder ideeën faciliteert die alleen maar geld kosten zonder dat ze hier zelf aan kunnen verdienen blift het water naar de zee dragen

Roel Prins
11 mei 2018 at 18:23
Getijde- turbines zijn erg duur en leveren in het Marsdiep geen moer op

Theo
11 mei 2018 at 19:50
Kees Turnhout CDA en consorten gebruiken de gemeente weer als pinautomaat. Podh heeft door ingreep marine geen bestaansrecht meer. Dat beetje activiteiten die ze nu nog hebben kan best door gemeentelijke afdeling haven gedaan worden.

Jaco Batenburg
11 mei 2018 at 21:35
De civiele haven zal nooit goed van de grond komen
Na jaren van pappen en nathouden trekt de marine haar belofte over betonningskade in
Kon je zien aankomen
De marine zit echt niet te wachten op grootschalig civiel gebruik van de haven
De economie van deze stad is 1 op 1 verbonden met de marine
Als stad zijn we in principe gegijzeld door de marine
Regering zal ons van alles beloven als marine bezuinigt, maar er zal nooit iets werkelijk veranderen
Maar dat gaan ze nooit toegeven
Veel beloven weinig geven, doet een gek in vreugde leven
Nog erger is echter dat de 4 grootste landelijke partijen in onze raad hier willens en wetens en gedwongen aan mee werken
Deze stad en haar inwoners zijn niet meer dan marionetten

Dick Berts
11 mei 2018 at 21:37
Kees Turnhout gaat niet opstappen wegens financieel wanbeleid, nee zijn maat Schuiling gaat hem uit de brand helpen. En zo is in dit walgelijke circuit dat Den Helder in een dodelijke wurggreep houdt, de ene dienst de andere waard….Den Helder is zijn zelfreinigende vermogen TOTAAL kwijt. Sterker nog, smeer de enkeling die de maffia praktijken aan de kaak durft te stellen in met stront, dat is het devies geworden in dit van God verlaten oord. Ik sprak vanmiddag vertrouwelijk met een ingewijde op het hoogste niveau. Die zei dat Jan Nagel riep dat hij in zijn hele leven nog nooit zoiets ergs tegen is gekomen als politiek Den Helder. Ja klootjesvolk, ga nu Jan Nagel maar door de stront slepen. Lafaards!!

RB
12 mei 2018 at 08:45
heer Berts, ik snap niet wat u in godsnaam nog in dit “van God verlaten oord” zoekt……

Frk.
12 mei 2018 at 10:39
Aardig om te mogen vernemen, dat RB het nu ook een god verlaten oord noemt. En dan nog wel in “”godsnaam”‘ Jij matigt je wel heel wat aan , als je al denkt te mogen spreken uit zijn naam.

Dick Berts
12 mei 2018 at 13:16
Even een citaat uit mijn reactie hierboven: “Ja kom er maar weer in lafaards, met je N9 en je azijnpisser gezeik. En vooral nooit ergens inhoudelijk op ingaan, blijven wegkijken en de brengers van het slechte nieuws blijven besmeuren”. Bedankt voor het N9 voorbeeld RB.

Ad
12 mei 2018 at 22:25
je vergeet Scholte helemaal in je driftbui…. gaat het een beetje met je ?

Ad
12 mei 2018 at 22:24
inderdaad…. deze persoon leeft volgens mij alleen maar om zo negatief mogelijk voor de dag te komen. dit leunt tegen borderline aan. zou niet met hem willen ruilen iig. man man…. kan me niet voorstellen dat je de godganse dag niets anders te doen hebt dan huilen op nieuws sites en eindeloos blijft jammeren over Den Helder. mag geen reclame maken hier natuurlijk maar zou hem dan maar aanraden eens te gaan “googelen” op verhuisbedrijven.

Dick Berts
13 mei 2018 at 13:33
Den Helder dreigt ten onder te gaan. Dat wordt bij de dag meer zichtbaar. Een klein mannetje roept zeer luidkeels, maar wel onderbouwd, dat het stadsbestuur niet deugt en dat de bewoners van Den Helder wegkijkers zijn. Vervolgens wordt hij bespuwd en onder gekakt. Daar komen verder geen argumenten aan te pas. Mensen kiezen uit diepe lafheid altijd voor de machthebbers en onthoofden de brengers van het slechte nieuws.

Maris
11 mei 2018 at 23:22
Misschien snappen wij het wel niet het grootste gedeelte van de helderse bevolking helpt ze toch iedere keer weer in het zadel en vind het goed dat ze belazerd worden.

Chinook
11 mei 2018 at 23:23
Port of Den Helder beschikt over een management laag, waar een wereldhaven jaloers op zou zijn. Volgens mij gaat er iedere maand meer geld uit aan management salarissen dan de inkomsten die ze genereren d.m.v. havengelden.

Frk.
13 mei 2018 at 10:41
Port of Den Helder , Qua bestuur het Rotterdam aan het noordhollands kanaal.

skriks
12 mei 2018 at 10:31
@ Chinook, dat zou nu wel eens zeer interessante informatie zijn. Wanneer het klopt wat U zegt natuurlijk.
Alleen, hoe komen we daar achter, zou zoiets via internet wellicht te achterhalen zijn of misschien via de wet op openbaar bestuur? Ik heb geen idee maar ik ben er wel enorm nieuwsgierig naar.
Toch zal zelfs zúlke informatie meestal niet tot grote veranderingen leiden; de ´schuldigen´ aan buitenproportionele salaris ´vergrijpen´ weten zich, dat leert de geschiedenis, op ´bepaalde´ momenten een poosje muisstil te houden en dan drijven die zaken vaak weer voorbij.
Toch kan zo´n suggestie zoals die van U ook spontaan tot grote veranderingen leiden waar we uiteindelijk allemaal wat aan hebben.
Ten langen leste doet de democratie zijn werk en ik vind het fantastisch dat ik ondanks de excessen in dit systeem mag leven.
En inderdaad er bestaat, zoals je vaak ´verpakt als klacht´ hoort, een grote zwijgende massa maar juist die zorgt ervoor dat de schreeuwerds (mooi woord) geen kans krijgen en op den duur alleen zichzelf frustreren.
In zekere zin is een democratie qua systeem dan ook ´mild´ te noemen tenminste wanneer je haar vergelijkt met andere gangbare systemen in de huidige tijd.
Kwetsbaar blijft zij wel natuurlijk en dat komt vooral doordat men zich zo over het algemeen niet zo goed bewust is van de enorme zegeningen die zij met zich meebrengt en men zich vaak concentreert op uitwassen (hoe terecht dat soms ook is), dat is de mens wel wat ´eigen´.
Let wel dit is natuurlijk geen pleidooi om maar ´in te slapen´ als burger, we zijn wezenlijk in het overeind houden van de boel, zonder kritisch te zijn raakt de democratie zeker uit balans, ´doorschieten´ echter werkt nooit en zelfs tegen je
Het blijft zeker kriebelen Uw ´management laag´ én salarissen!´

Hotmail 2
12 mei 2018 at 10:59
Misschien stelt dit je gerust, skriks ???
De salarissen voor 2017 waren begroot op € 1.762.117,00
Het gehele personeels bestand volgens hun website is;
Algemeen Directeur: Jacoba Bolderheij
Hoofd Infrastructuur & Ruimte: Kees Turnhout (plv. Directeur)
Concern Controller ai: Lauran Schaap
Projectmanager: Richard Harmens
Accountmanager: Katja Naber-Van der Aa
Business Development Manager: René Brocatus
Beleidsadviseur: Andrea van Santen (plv. Port Security Officer)
Financiële Administratie: Erwin de Waal, Tineke van Rooijen, Susanne Plagmeijer, Sven Stoovelaar
Office Management: Thessa Bontekoe (Marketing/Communicatie/PR), Nonna Lobregt en Esther Keppel
P&O: Hans van Wijk
Technisch Beheer: Maarten Boer, David Beun, Sergio Maessen, Hessel Bais
1e Havenmeester / Port Facility Security Officer: Ellen Boers
Assistent-havenmeesters: Mick Parisius, Simon Slot, Ger Kattouw, Raymond Woort, Jeroen Bender, Mattijs de Winter
Projectleider Civiel-Militaire samenwerking: Jeffrey Jong (namens Koninklijke Marine)

Dick Berts
12 mei 2018 at 13:18
Staat Ronald den Boer nog niet op de loonlijst?

Frk.
14 mei 2018 at 14:16
Werkt daar al jaren “””ZWART””” Valt mij mee dat zijn bed daar nog niet staat.

DramFull
15 mei 2018 at 00:23
BENG!!
Doet iemand er nog iets mee?

skriks
12 mei 2018 at 11:46
Dag @ Hotmail 2, dat is lang geleden, goed om te weten dat U nog steeds meekijkt.
Een ruime 60.000 Euro gemiddeld voor 27 man/vrouw, zelf heb ik dat nooit verdiend en gelukkig ook nooit nodig gehad …;) maar het schijnt me niet buitenproportioneel, of zit ik daar naar Uw mening helemaal mis mee?
Het liquiditeitsprobleem voortkomende uit het plotseling aanbreken van ´groene tijden´ en het gebrek aan inzicht, kwaliteit en mogelijkheden om daar op te anticiperen lijkt me een groter probleem? Wat vindt U daarvan?
Mooi overigens dat U die gegevens zo snel bij de hand heeft, ´dat internet´ hè;(.
Dan het gebruik van de woorden ´herijking en nieuwe invalshoek´ en daarnaast nú al weten dat het voor vele jaren gaat gelden dat riekt naar ´tijd kopen´ ten koste van gemeenschapsgeld?
Denkt U dat ´De Port´ uit overmacht (door die plotselinge omschakeling naar ´groen´ na decennia lang consistent het slechtste jongetje van de Europese klas te zijn geweest en natuurlijk de trillende bodem in Groningen) voor die slim gekozen woorden ´Nieuwe nautische inpassing´ heeft gekozen, of is zij wellicht gewoon afgeknepen vanuit Den Haag?
M.a.w minder generieke overheidskosten tegenover meer marktwerking, lees: in de overgang naar een nieuwe situatie de kosten vanuit de gemeenschap halen?
E.e.a omdat het over nog ´behapbare´ bedragen lijkt te gaan? Ik zeg ´lijkt´ omdat de taal uit het artikel mij veel te vrijblijvend schijnt, ik had het zelf geschreven kunnen hebben;).
Het gevaar van ´langdurige tekorten´ lijkt me toch levensgroot?

Hotmail 2
12 mei 2018 at 12:20
skriks, het lijkt mij dat de organisatie het zelf niet meer in de hand heeft. hier kom je dan op +/- 25 personen maar in een interview met de directrice spreekt ze op 26-03-2018 van 15 personen.

Chinook
12 mei 2018 at 12:45
Hotmail 2,
Kunt u aangeven hoeveel mensen er voor de privatisering in dienst waren bij het gemeentelijk havenbedrijf en wat de revenuen waren en zijn van voor en na de privatisering alsmede wie er in de raad van bestuur zit die een toezicht houdende taak heeft en staan deze mensen ook op de payroll?

Hotmail 2
12 mei 2018 at 13:16
Chinook, ga eens naar de website :”welkom op de site van de Helderse gemeenteraad” ga naar documenten en tik in de zoekbalk “privatisering havenbedrijf”.
Veel lees plezier.
De raad van commissarissen vind je hier: http://www.portofdenhelder.eu/nl/organisatie

Dorst
12 mei 2018 at 12:47
Die ass. Havenmeesters (iedere havengebruiker weet wie) doen geen moer! Heb zelf met hen moeten samenwerken en heb er van staan kijken wat zij NIET doen. Het is echt lachwekkend allemaal! Iedere, niet corrupte, havengebruiker heeft een hekel aan bijna alle havenmeesters. Doe daar eerst iets aan! Er wordt daar echt met geld gesmeten! Ook nog allemaal in het kader vd ISPS wetgeving, wat op zichzelf al een bizarre wetgeving is.

Dorst
12 mei 2018 at 13:18
Op het nieuwe werk (anderhalve kade waar amper 2 kleine schepen kunnen liggen) zit 24 uur per dag een “beveiliger” i.v.m. De ISPS wetgeving. Ook op de paleiskade zit 24 uur een “beveiliger” en overdag zelfs 2. Totaal overbodig! Zeker als je ziet wat de havendienst zelf niet doet. Ook is het zo dat als Peterson of Ballast Nedam zegt dat ze iets moeten doen, dan rennen ze direct (behalve een aantal havenmeesters dan hahahaha).. Corruptie is het sleutelwoord in onze kleine haven en stiekem weten we het allemaal omdat er anders natuurlijk niet zoveel kosten worden gemaakt. En dan heb ik die geweldige kooijhaven nog niet eens genoemd.

Nico
12 mei 2018 at 16:42
Kees Jan, ik neem aan dat deze cijfers geheel juist zijn en geen aannames om de boel op scherp te zetten, want de kosten van het stadhuis is me41 mij voorbereidingskosten wel erg hoog. Hoeveel moet het stadhuis dan wel in werkelijkheid kosten. Zoals jij het nu schrijft zijn de opgevoerde kosten al besteedt. Volgens mij zitten er nog wat vraagtekens tussen. Dus aub geen veronderstellingen als waarheid, daar krijg je alleen nog meer ellende van, of is dat ook je bedoeling?
Heb je de kosten die de commissieleden kosten al meegenomen. Die zijn te danken aan de partijen die nu in de raad zitten en de werkzaamheden te zwaar vinden. Iets van “de pot verwijt de ketel”?

Kees Jan
14 mei 2018 at 13:29
Nico, alle cijfers zijn gebaseerd op cijfers die gemeente Den Helder heeft gepubliceerd. In oa de begroting van dit jaar. De kosten watertoren, onkruidbestrijder en Dok 51 stonden in persberichten.
.
Wat de exacte kosten van nieuwbouw stadhuis op de stationslocatie waren? geen idee? Ze waren wel in een ver gevorderd stadium voordat de locatie definitief werd afgeschoten. (Puur een gok, het stadhuis zou totaal ergens tussen 80-100 miljoen uitkomen.)
De 41 miljoen euro is rond 2013 openbaargemaakt door middel van een WOB verzoek van omwonenden stationslocatie.
.
De meeste kosten in het lijstje zijn inderdaad al onnodig uitgegeven. De onkruidbestrijder nog niet, want daar loopt nog een rechtszaak over. En ik mag aannemen dat de 7.000.000,- voor Port of Den Helder nog niet is overgemaakt, al weet je het in Den Helder nooit.
.
De kosten van commissieleden heb ik niet meegerekend, omdat deze toch worden gemaakt. Volgens mij bedoeld u met commissieleden de burgerraadsleden die de raadsleden ondersteunen.. Ik verwacht van die commissieleden meer dan van de huidige raadsleden.

Peter
14 mei 2018 at 14:13
41 miljoen waren de kosten van het Stadhuis als het zou zijn gebouwd. Ik meen me te herinneren dat de voorbereidingskosten iets van 6 miljoen waren. Op zich nog een behoorlijk bedrag voor voorbereiding.

Kees Jan
14 mei 2018 at 15:56
Nee er is aan de omwonenden een lijst aangeboden met kosten die 41 miljoen bedroegen. Dit waren kosten die op dat moment waren gemaakt. En we weten dat er nog geen steen is gelegd. Dus daar zaten nog geen bouwkosten bij.
.
u heeft inderdaad gelijk dat in 2008 het plan was gemaakt (zonder meerkosten) om een stadhuis te bouwen van 42,5 miljoen euro.

wat
12 mei 2018 at 16:55
Gratis over te nemen, gemeente met mogelijkheid tot water recreatie.

Dick Berts
13 mei 2018 at 16:57
Actueel in het nieuws; De Amsterdamse Ombudsman -een steengoeie vent- zegt na persoonlijk onderzoek, dat de Amsterdamse binnenstad tijdens de uitgaansuren volkomen onleefbaar is geworden. Chaos, mega criminaliteit, het recht van de sterkste, iedereen kijkt weg, inclusief politie en handhavers. En weet je wat de Amsterdamse ombudsman in de ogen van het zich misdragende deel van de Amsterdammers is? Een azijnpisser, een negatieveling. Hij wordt verwezen naar de N9 richting Den Helder. Wanneer gaat hij nu eindelijk eens iets positiefs schrijven over het mooie Amsterdam? In werkelijkheid houdt deze man onwijs veel van zijn stad en is hij bereid de strontkar over zich heen te krijgen als hij een moedige poging doet om zijn stad weer leefbaar te maken. Communicatie vraagt de bereidheid om iemand te begrijpen. Natuurlijk is er een verschil tussen de problemen in Amsterdam en die in Den Helder, maar het mechanisme -onthoofd de brenger van het slechte nieuws- is exact hetzelfde.

RB
13 mei 2018 at 17:15
u dwaalt iets van het onderwerp af,
misschien een interessant idee voor u om uw schrijven net als Skriks eens in een leuke column om te zetten hier op de site?

Dick Berts
13 mei 2018 at 17:23
Ik dwaal alleen van het onderwerp af voor mensen die me dwangmatig niet willen begrijpen.

RB
13 mei 2018 at 18:12
om een column te verzorgen verder geen interesse?

Cyberobo
14 mei 2018 at 13:52
Dick, herken je hier iets in? https://www.psyq.nl/persoonlijkheidsstoornis/narcistische-persoonlijkheidsstoornis

louw
13 mei 2018 at 18:55
Gelukkige hebben we nog de kooihaven

RB
13 mei 2018 at 20:15
ja dat gaat gelukkig onze redding worden 🙂

Den Helder Actueel, 11 mei 18 – 06:05

https://denhelderactueel.nl/2018/05/port-of-den-helder-vraagt-7-miljoen-extra/

Pieren beperken kans op een overstroming Den Helder

De aanleg van hogere pieren bij Den Helder om de havenmonding helpt mee om overstroming van de Nieuwe Haven te voorkomen.

Die verwachting heeft directeur Jacoba Bolderheij van het havenbedrijf. Deze week waarschuwde wetenschapper Eric Boschloo, dat het Deltaplan aan de marinehaven voorbij is gegaan.

Bolderheij over de nieuwe pieren: “Dergelijke infrastructuur wordt ontworpen met inachtneming van klimatologische verwachtingen. Daarbij wordt het optreden van risicoscenario’s meegenomen. Ingenieurs van allerlei disciplines worden in de ontwerp/engineering processen betrokken.”

Noordhollands Dagblad, 4 mei 2018, 15:50

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo/pieren-beperken-kans-op-een-overstroming-den-helder

Regio zoekt samen naar oplossingen voor Teso verkeer

Helderse Courant, 20 maart 2018

Helderse Courant, 20 maart 2018

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Port+of+Den+Helder
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kees+Turnhout
https://robscholtemuseum.nl/?s=haven