Ronald Boutkan – Herinrichting stationsgebied niet voor Sail klaar + NH Nieuws – Zeeleeuwen beeld Den Helder heeft nieuwe plek + Redactie DHA – Zeeleeuwen op nieuwe locatie

Herinrichting stationsgebied niet voor Sail klaar

Den Helder – De herinrichting van het stationsgebied is toch niet gereed voor de start van Sail 2017. Toch vindt op 16 juni al wel de officiële opening plaats van het gebied. Dat blijkt uit een bericht dat Zeestad op haar eigen website heeft geplaatst.

De werkzaamheden gingen eerder dit jaar snel (volgens sommigen te snel en zonder inachtneming van de juiste procedures) van start. Doel was al het werk af te hebben voordat Den Helder ‘groots op de kaart’ wordt gezet tijdens het evenement Sail, van 22 tot en met 25 juni. Er werd zelfs af en toe ’s nachts doorgewerkt.

Nu blijkt dus dat het grote doel om alles voor Sail gereed te hebben niet gaat lukken. “Het laatste stukje, waar nu de bouwketen van de aannemers staan, aan de westzijde van het station, doen wij pas na Sail. Het gaat om de herinrichting van de fietsvoorziening. Maandag na Sail start dit laatste stukje herinrichting. De aannemer verwacht hier nog ongeveer twee weken voor nodig te hebben. Omdat het om een wijziging in de planning gaat, ontvangen de omwonenden van ons hierover een brief”, zo schrijft Zeestad.

Den Helder Actueel, 9 mei 2017 – 11:25

Reacties:

George
9 mei 2017 at 11:29
Het wordt, is al deels, prachtig, maar waarom het nu voor Sail gereed moet zijn, is mij een raadsel.

Judge X
9 mei 2017 at 12:09
Het artikel meldt de reden al: ‘om Den Helder groots op de kaart te kunnen zetten’.
Nu wordt Den helder minder groots op de kaart gezet,maar dat was men hier en in den lande al gewend; ook gezien de gelopen procedure,met landelijke media aandacht. 😉

Den helder liefhebber
9 mei 2017 at 13:42
Je kunt ook zeggen, het station is bijna klaar op een paar puntjes na! Dit klinkt meteen zo negatief. Het is toch al een hele verbetering dat het er nu zo mooi uit ziet voor Sail!

RB
9 mei 2017 at 18:57
ja ik vind het ook een hele verbetering, trouwens de hele binnenstad ziet er met de week beter uit

Erik
9 mei 2017 at 19:19
Waarom een nieuwe fiets voorziening terwijl er onder het station een complete fietsenstalling in gericht kan worden,,, dan had je al klaar geweest in mijn ogen…

Henk van Kuijk
9 mei 2017 at 23:18
Erik, bij de inspraak hebben wij bezwaar gemaakt tegen 400 fietsen met een heg eromheen naast het station, terwijl er onder het station een kelder is voor 300 fietsen. Ik zei: “het is ook heel lelijk.” Er zou nog een gesprek volgen met Zeestad hierover, maar dat kwam niet, ze gaan verder gewoon hun (gebruikelijke) gang. Er zou overleg komen met de NS, ook hierover hebben we niks meer vernomen. De inspraak bestaat nog steeds niet in Den Helder, die is schijn.

Rasjutter
10 mei 2017 at 00:20
Gebouw is van NS dat zou je gesprekspartner moeten zijn, Zeestad heeft hier niks over te vertellen.
Dus vraag aan de NS of je het mag huren en exploiteren, heb je gelijk een bloeit bedrijf, of toch niet?

Judge X
10 mei 2017 at 00:40
Je leest de tekst van Henk van Kuijk blijkbaar niet goed.

Fred
10 mei 2017 at 09:49
Vooral , die heg erom heen. Die wordt gezet , om hun eigen gecreeerde puinhoop te camoufleren. Ik reis veel met de trein, en zie dat het bij bijna elk station zo’n puinhoop van fietsen is. Ik vraag mij daarom af , of dit wel gemeente beleid is ! Je ziet het ,zoals ik al zeg ,bijna bij elk station. Bij sommige stations , staan ze wel tweehoog in de rekken. De fietsenstalling , weer onderbrengen in de kelder van het station, brengt alleen maar voordelen. Eèn, die puinhoop is van de straat en Twèè, het brengt werkgelegenheid, voor meerdere personen ,of ondernemer ,vooral met een fietsen reparatie werkplaats erbij. Ik begrijp niet waarom zij zo halsstarrig vasthouden aan een puinhoop die ge camoufleert moet worden , naast het station, terwijl er een bijna pasklare nette oplossing ,die alleen maar voordelen biedt , aanwezig is.

‘t Kraaiennest
9 mei 2017 at 19:24
“Het laatste stukje, waar nu de bouwketen van de aannemers staan, aan de westzijde van het station, doen wij pas na Sail”. Dit zal vast wel goedkomen. Maar het grote probleem zit nu toch echt aan de oostzijde, die smerige hoek met hotel Wienerhof. Vorig jaar na de zomer zou het allemaal gaan gebeuren, Heldersche Courant 23 mei 2016, “Van “Oubollig “ naar modern hotel”. Bijna een jaar later, helemaal niets. Deze hoek is nu echt een aanfluiting met Sail.

Rasjutter
9 mei 2017 at 21:49
Heel verstandig van Zeestad, er moet immers ook nog verhuist worden en zou zonde zijn als de boel dan stuk gereden wordt.

dirk
10 mei 2017 at 06:26
net een racebaan het is wachten op ongelukken

Juul
10 mei 2017 at 15:11
Om de ondergrondse fietsen stalling te kunnen exploiteren moet er stalling geld worden betaald. De meeste mensen willen niet betalen en zoeken toch ergens een gratis plaats.

Fred
10 mei 2017 at 15:25
Complete onzin ! Als ik kan kiezen tussen een betaalde fietsenstalling waar mijn fiets veilig staat en eventueel gemaakt kan worden terwijl ik op reis ben , of mijn fiets onbeheerd buiten in weer en wind moet stallen en gejat/vernield kan worden ( station zuid ) , dan kies ik toch wel voor de betaalde stalling. Deze stalling heeft altijd goed gedraaid, waarom zou dat nu niet mogelijk zijn ?

Henk van Kuijk
10 mei 2017 at 15:55
Precies daarvoor hebben wij gepleit, Fred. Tijdens de inspraakprocedure vroegen we ook te bezien of er achter het postkantoor een bewaakte stalling kon komen. Het antwoord van West8, Edzo Bindels (namens Zeestad), was: “We gaan toch niet een half miljoen daar aan uitgeven, als er onder het station een kelder voor 300 fietsen is?” Ik: “Oké, dat begrijp ik, maar gebruik die dan.” Hij: “Ja, we moeten gauw stevig in gesprek gaan met de NS hierover.” Dat gesprek kwam nooit. Verder: de stations Alkmaar, Zaandam, en Beverwijk zijn gerenoveerd, met behoorlijke fietsvoorzieningen. Station Den Helder wordt totaal verwaarloosd, bij een nieuw stationsplein (waar overigens goede kanten aan zitten, als je de inspraakkant en respect voor procedures niet meetelt).

Bodelo
10 mei 2017 at 17:18
Het is zo simpel Fred; zoek iemand die het wil exploiteren.
Volgens mij wil de NS niets liever ………

Henk van Kuijk
10 mei 2017 at 18:11
Al een advertentie of oproep van de NS of Gemeente gezien? Of een financieel bod aan Rob Scholte? Neehoor, en de 400 fietsen werden van meet af aan ingetekend, zie het grote reclamebord. Geen enkele actie zelf, of naar NS.

Jonathan
10 mei 2017 at 19:21
Ik vraag me echt af wat het gaat kosten om van Zeestad als projectontwikkelaar af te komen. Het is me niet erg duidelijk waarom dit bedrijf zomaar op eigen houtje blijkbaar kan gaan sleutelen in de stad. Is er soms een mandaat?

Judge X
10 mei 2017 at 20:36
Zeestad is een gezamelijke BV van de gemeente Den Helder en de Provincie Noord-Holland Jonathan; zij zijn aandeelhouder en tevens opdrachtgever,voor de stedelijke vernieuwing en vernieling zonder langetermijnvisie,die al een paar jaar druk gaande is.
De voortdurende breek,bouw en vooral her-inrichtingen zonder inspraak,maar tevens alle aanhangende gerechtelijke procedures,worden gefinancierd met ons gemeenschapsgeld en aanvullende subsidies van het rijk en provincie.
Follow the money ! 😉

Bodelo
11 mei 2017 at 09:51
Het voordeel van Zeestad is dat er nu een koers wordt ingezet en gevolgd.
Toen de gemeente het zelfstandig deed werd de halve Sluisdijkbuurt gesloopt om vervolgens na de sloop te constateren dat er een aantal zaken niet uitgevoerd zouden worden.

Dick Berts
11 mei 2017 at 10:48
Zolang er nog zoveel mensen zijn die verlangen naar een dictatoriale leider die in zijn eentje de koers uitzet, is er geen hoop voor ons.

Judge X
11 mei 2017 at 11:24
De Sluisdijkbuurt werd gesloopt onder gezag en aanvoering van Woning Stichting.
Daarna zou de Visbuurt aan de beurt komen.
Volgens mij loopt u voor een ons onbekende broodheer,te roeptoeteren zonder enig historisch besef Bodelo.

Rasjutter
10 mei 2017 at 17:21
Waarom is hij dan dicht gegaan, als het zo’n “Goudmijn” is/was?

Bodelo
11 mei 2017 at 09:48
Juist Rasjutter! De enige juiste vraag.

Judge X
11 mei 2017 at 13:55
Hier een wedervraag als antwoord:
Waarom moet een dienstverlenende fietsenstalling tbv de trein reiziger speciaal een ‘Goudmijn’ zijn,als er bij een Groot Verlieslijdend Theater andere maatstaven aan de dag worden gelegd ?

Rasjutter
10 mei 2017 at 19:53
Waar komt alle vernieuwingen nu vandaan en waar knapt de stad nu echt van op, dat is echt niet van de ideeen van jutters als Henk

Henk van Kuijk
10 mei 2017 at 20:04
Ha, Rasjutter, je was duidelijk niet bij de inspraakavonden. Ik wel, bij alle drie. En daar gaf ik mede vorm aan de visie: “meer groen, verkeersluw en maritieme sfeer”. Die krijgt nu vorm. Maar de visie op fietsen is hopeloos slecht. Daar is men doof.

George
10 mei 2017 at 22:33
Niet alleen de stalling, maar ook in het verkeer behoort den Helder bij de meest fietsonvriendelijke gemeentes

‘t Kraaiennest
11 mei 2017 at 08:43
Beste Henk, welke inspraakavonden? Het waren presentaties van de plannen. 19 april (in de Kampanje) en 14 december (in School 7) .

Henk van Kuijk
11 mei 2017 at 10:46
Er waren er drie, onder leiding van een onfhankelijk voorzitter: in Windkracht 13 voor de globale richting (orienteren), in de middenzaal van de Schouwburg (peilen met kastjes, groen, verkeersluw en maritiem kwam daar uit), en in de kleine zaal van de Schouwburg (presentatie, met laatste opmerkingen, o.a. van de taxichauffeurs en van ons, over de hopeloze fietsenstalling). Dat heb je dus gemist, was aangekondigd

Will rensmaag
10 mei 2017 at 20:56
Ik ben nergens bij geweest maar de enige constatering die ik kan maken is dat het een puinhoop tijdens de Sail,
We laten ons weer van de beste zijde zien….

Bodelo
11 mei 2017 at 09:50
Man hou toch op! De binnenstad wordt steeds mooier. En tijdens Sail ziet het er prima uit! De entree vanuit het station is echt een leuke entree.

Henk van Kuijk
11 mei 2017 at 10:48
Over de fietsen en het station houden wij zeker
niet op, Bodelo. En over het respecteren van burgerprocedures ook niet. Dat heet fatsoenlijk democratisch bestuur.

Fred
11 mei 2017 at 11:36
Maar, ten koste van wat Bodelo ? Vraag eens aan Cees. Er is veel historie van de Helderrse binnenstad verloren gegaan. Zo, stomweg gesloopt zonder inspraak of wat dan ook. En dat begon destijds met het station aan de Prins Hendriklaan, vervolgens , zijn we Hotel Belleveu en de monumentale Bethelkerk verloren Cafè Minnebo ,Cafè List, De bioscopen Tivolie en de Witte, etc etc .. We mogen blij zijn , dat er nog mensen zijn die zich inzetten om nog zoveel mogelijk van de historie van de stad te redden. Als Cees destijds niet in het geweer gekomen was , was de oude “chinees” in de Beatrixstraat met zijn unieke houten gevel verloren gegaan. Nu is binnenkort de Koningstraat aan de beurt. Daar staan nog zeker waardevolle historische gebouwen tussen, waarvoor het vechten voor behoud daarvan , of in ieder geval de gevels daarvan, zeer de moeite waard is.

Bodelo
11 mei 2017 at 11:49
Kijk Fred, dat ben ik nu wel volkomen met je eens. Ik weet ook zeker dat we nu in een andere tijd leven. Terug kijken naar wat er ooit stond is prachtig tijdens “Afgestoft”. Maar niet nu tijdens herinrichting van het centrum. Het is gebeurd, wat rest is ergens ingemetseld in een muur in de Kroonpassage (een “draak” van een winkelcentrum overigens). Maar wat er op dit moment gebeurd is m.i. niet verkeerd.
Kijk bijvoorbeeld naar de gevel renovatie in de winkelstraten; er staan nog 16(!) panden op de wachtlijst.
Wat er nog is moeten we zeker behouden, wat er niet meer is moeten we koesteren tijdens “Afgestoft” maar niet als argument gebruiken om nu te frustreren.

Judge X
11 mei 2017 at 12:30
U klinkt als een Afgestofte burgemeester in oorlogstijd,die een virtuele historische stad aanprijst.

Fred
11 mei 2017 at 13:29
Met die mening , moet je in Amsterdam aankomen. Die gooien je gelijk in de gracht. Daar , wordt koste wat het kost , historische gevels / gebouwen te restaureren cq in stand gehouden.

Judge X
11 mei 2017 at 11:46
Hier nog zo’n lekker voorbeeld van onze stinkende bestuurskliek:
http://denhelder.vandaag.nl/wethouder-pia-bruin-overleeft-motie-van-wantrouwen/

Fred
11 mei 2017 at 16:01
Maar Wil weet wel waar hij over praat. Hij kijkt dagelijks tegen die roestige berg tweewielig staal aan. En hij heeft gelijk. Het is een armetierig rot gezicht Een vlag op een strontschuit voor Den Helder.

Jacques van Velzen
11 mei 2017 at 12:48
Wordt prachtig!!!!! Zelfs met 400 fietsen er om heen…Den Helder 2007 of 2017.. Voor de mensen die geen 100% verbetering zien, zal het nooit wat worden. Dat je vragen steld bij de tot standkoming en de besluitvoering, dat is vanzelf prima.. Maar sluit je ogen niet voor de moeite en inzet die wordt gepleegt om dit afvoerputje, wat het jaren is geweest, weer tot een leefbare omgeving succesvol te transformeren. Positief zijn in en over Den Helder is niet zo moeilijk…

Henk van Kuijk
11 mei 2017 at 13:49
400 Fietsen, waarvan een deel een rommeltje, prachtig??? Even nadenken, Jacques. Kijk in andere steden, eindelijk heeft Utrecht ruime bewaakte stallingen. Hier wordt beschikbare ruimte genegeerd, de kelder. Ruimtelijke wanordening. Morgen kan een bewaakte stalling als werkgelegenheidsproject voor jong en oud worden gerealiseerd. Met verhuur voor toeristen, in een toeristenstad!

Fred
11 mei 2017 at 13:31
Je lijkt wel een stadspartijer, die draaien ook 180 graden. Ik heb je weleens anders gehoord.

http://www.denhelderactueel.nl/2017/05/herinrichting-stationsgebied-sail-klaar

Zeeleeuwen beeld Den Helder heeft nieuwe plek

Den Helder – Het zeeleeuwen beeld dat sinds de opening van het station, eind jaren ’50 van de vorige eeuw, bij de entree stond, is vandaag verhuisd. Met een grote kraan werd het beeld op zijn nieuwe plek bij Lands End gehesen.

Hobbyfotograaf Gerrit Jan Kranenburg volgt de verhuizing op de voet. Hij maakt tientallen foto’s. Rond 10.00 uur wordt het beeld, gemonteerd op ijzeren balken, van zijn oude plek bij het station de lucht in gehesen en achter op een vrachtwagen gezet: “Het kwam hier met de opening van het station. Ik weet nog dat het een fonteintje was. Dus dat heb ik allemaal nog meegemaakt.”

Toen bekend werd dat het beeld vanwege de verbouwing van het stationsgebied moest verdwijnen, kwamen buurtbewoners in actie. Zij zijn blij dat het beeld nu in ieder geval behouden blijft voor Den Helder. Maar ze hadden liever gezien dat de zeeleeuwen een nieuw plekje in de buurt hadden gekregen.

Fotootje van de dijk

“Dat ze nu achter de dijk komen te staan, vind ik helemaal prachtig.”, zegt Kranenburg. “Want die beesten horen bij het water.” Daarna springt hij op zijn fiets richting Lands End. Als het zware beeld op zijn nieuwe plek staat, neemt hij tevreden nog een paar foto’s: “Jan en alleman komt hier langs. Dan kunnen ze hem mooi bekijken en meteen een mooi fotootje maken van de dijk.”

NH Nieuws, dinsdag 09 mei 2017 | 14:46

https://nhnieuws.nl/nieuws/205701/zeeleeuwenbeeld-den-helder-heeft-nieuwe-plek

Zeeleeuwen op nieuwe locatie

Den Helder – De zeeleeuwen die vele jaren bij het station te vinden waren, zijn dinsdag verplaatst. Ze hebben een nieuwe plek gevonden nabij Lands End en de Teso veerhaven. Tot de nieuwe locatie is gekomen in overleg met de erven van kunstenaar Karl Pelgrom. Die lieten eerder weten graag betrokken te worden bij de verplaatsing.

Den Helder Actueel, 10 mei 17 – 07:21

Reacties:

Dick Berts
10 mei 2017 at 21:45
Zo demonstreren de bestuurders van deze stad hun macht. Herstel de bestuurder van deze stad, want Ferdinand Vreugdenhil is hier natuurlijk in zijn eentje de baas. Directeur van Zeestad, dat werd opgericht door de crimineel Hooijmaijers met als enige doel een einde te maken aan de democratie in Den Helder, want bij het bedrijf Zeestad is niets openbaar. Keer op keer de binnenstad omwoelen ten bate van de lokale aannemers, dat is Den Helder. En monumenten die landmarks, orientatiepunten zijn voor burgers steeds weer zonder enige inspraak verplaatsen. Velen staan er nog bij te juichen ook. By the way, hoe vaak is het monument voor hen die vielen al verplaatst? Zes keer geloof ik. En aan de zevende keer wordt zeker gewerkt. Want het voelt heerlijk om een stad letterlijk naar je hand te kunnen (ver)zetten, zonder met wie of wat dan ook rekening te houden. Laat staan met de omgeving waarmee een kunstenaar via zijn kunstwerk een gesprek aanging.

Bodelo
11 mei 2017 at 09:55
Voor iemand die “leeft bij de gratie van complottheorieën” is het verplaatsen van een versleten beeld van een paar zeeleeuwen natuurlijk koren op de molen ….

Henk van Kuijk
10 mei 2017 at 22:48
Inspraak door familie, niet door bewoners. Voor de commissie beroep&bezwaar betoogde B&W dat ze niet over de financiële stukken van de Schouwburg kon beschikken, omdat Zeestad de poortwachter daarvoor was, die bepaalde of ze openbaar werden. Het bestaan van Zeestad blokkeert elke democratie en openbaarheid hier. Maar de commissie moet nog uitspraak doen, en anders volgt de rechter. Hoog tijd dat Zeestad verdwijnt. Zodat de burgers inzage krijgen in een uitgave van 1.7 miljoen.

Judge X
11 mei 2017 at 11:19
Ja heren,er loopt duidelijk een VVD coalitie-as van het provinciehuis in Haarlem naar het stadhuis in Den Helder.
Het doortrapte politieke slagerskliekje keurt dan ook graag regelmatig het eigen vlees:
http://denhelder.vandaag.nl/aandeelhouders-geven-zeestad-een-voldoende/

Henk van Kuijk
11 mei 2017 at 15:51
Nieuws: De Rekenkamercommissie gaat een onderzoek instellen naar de financiën schouwburg, wat betreft de nieuwbouw en verhuizing. Het rapport wordt eind 2017 aan de Raad aangeboden. Ons WOB-verzoek op dit punt wordt ingewilligd, openbaarheid en verantwoording, de poort van Zeestad gaat open.

Judge X
11 mei 2017 at 16:51
Ik zat toevallig vanochtend een PDF te lezen betreffende de verzoeken van H. van Kuijk en K.H. Selie,en de misleidend met leugens gemotiveerde tegenwerpingen van B&W.
Mijn felicitaties Henk; maar wel een beetje vreemd dat particulieren een WOB-verzoek indienen en dat er daarna hierover zaken met de raad wordt gedaan,betreffende echte openbaarheid niet verkeerd natuurlijk.

Henk van Kuijk
11 mei 2017 at 18:40
Dank, Judge. Je snijdt een belangrijk punt aan: wij hebben het werk gedaan, wat de Raad had moeten doen, transparantie naar de burger, ook een taak van de Burgemeester. Ook de minderheid (de oppositie) had nooit mogen accepteren dat er geen openbaarheid kwam, daar heb je namelijk als individueel Raadslid zonder meer recht op. Je moet namelijk via je mandaat kunnen terugkoppelen naar je kiezers. De rol van de Burgemeester als voorzitter van de Raad is hierbij dus heel slecht.

Jonathan
11 mei 2017 at 19:04
Zou het mogelijk zijn dat de zeeleeuwen na de verkiezingen na inspraak weer terug verhuizen naar de oude plek?

Judge X
11 mei 2017 at 22:24
Zeehonden moet je niet te vaak verplaatsen Jonathan,daar kunnen ze niet tegen en het brengt nutteloze kosten met zich mee,bovendien hebben ze nu uitzicht op – en zijn ze dichter bij hun natuurlijke omgeving. 🙂
Verplaatsing van bestuurders ligt na de verkiezingen iets genuanceerder qua verplaatsen,nutteloze kosten,visie en natuurlijke omgeving; maar ja dat is dan ook een soort die vooral goed voor zichzelf kan zorgen. 😉

Fred
11 mei 2017 at 16:17
Die Poort zal wel zeer roestige scharnieren hebben. Daar heb je liters kruipolie voor nodig om die geheel open te krijgen.

http://www.denhelderactueel.nl/2017/05/zeeleeuwen-op-nieuwe-locatie/

1 Comment

  1. Rasjutter, de ondernemer die de fietsenstalling exploiteerde vertelde mij dat hij stopte omdat de NS de huur zodanig verhoogde dat er voor hem niets meer te verdienen viel. Of de stadhuis saga daar in die tijd meespeelde?

Comments are closed.