Ronald Boutkan – Geen toekomst voor Helderse V&D

Den Helder – De kans lijkt groot dat de vestiging van V&D in de Helderse Beatrixstraat binnenkort definitief dicht gaat. Volgens het NRC wordt inmiddels wel gesproken over een doorstart van de warenhuisketen, maar valt daarbij voor een flink deel van de filialen het doek. De vestiging in Den Helder wordt daarbij nadrukkelijk genoemd.

V&D mikt volgens het NRC op een doorstart met de helft van de winkels. “De surseance, die vermoedelijk op zeer korte termijn uitmondt in een definitief faillissement, biedt partijen die V&D mogelijk willen overnemen de gelegenheid tientallen slecht presterende warenhuizen te sluiten. Die winkels zitten veelal in provinciesteden, zoals Den Helder, Meppel, Weert, Hengelo en Zeist.” Eerder deze week werd al bekend dat leveranciers niet meer leveren aan V&D.

Als V&D in Den Helder daadwerkelijk sluit, betekent dat opnieuw een groot leeg winkelpand in de Helderse binnenstad. Het pand van de Block, aansluitend op V&D, staat ook al geruime tijd leeg en aan de overkant sloot in oktober MyCom de deuren.

Den Helder Actueel, 30 december 2015 – 11:02

Reacties:

Fred
30 december 2015 at 12:36
Het ging al vele, vele jaren niet goed met V&D. Deze winkel werd steeds kleiner. Er werd steeds meer afgestoten Er zat ook een meubel afdeling in en een kampeerafdeling ,witgoed e.d. Alle winkels er onder en de woningen erboven, waren vroeger één grote V&D. Er zat zelfs een supermarkt in. Dus wat er nu gebeurd, is al vele jaren aan de gang. Toch is het zonde dat zij weggaan uit Den Helder. En probeer zo’n groot pand maar weer eens een bestemming te geven. Het is te groot en voor deze tijd veel te duur in huur. Dit raak je aan de straatstenen niet meer kwijt.

Fitzgerald
30 december 2015 at 14:06
Woningstichting zal het misschien wel overnemen en woningen er van maken

menneke
30 december 2015 at 14:14
als de maar niet zon skrale primarkt in komt.
Dan verloedert je stad pas echt

a.klomp
30 december 2015 at 14:24
een mooiere plek voor een stadhuis kan je je niet wensen?

Anton Hagen
30 december 2015 at 14:47
U bent mij net een slag voor, geachte A.Klomp.
Het enige erge wat ik er aan vindt als V&D dicht gaat is het ontslag van de medewerkers , zoek maar weer eens een baan in Den Helder.
Hopelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als dat die wordt opgediend, voor de medewerkers.
Ikzelf zal V&D niet missen.

Kobus
31 december 2015 at 12:36
Mooie combinatie met dat hok van Blok. Eén geheel van maken en een beetje uitstraling. Desnoods een paar kleine winkeltjes er in.

Jinny
30 december 2015 at 14:58
Dat van die supermarkt weet ik ook nog, verder is het een beeldbepalend gebouw daar, wist niet dat er tegenwoordig woningen boven zitten…

bckske
30 december 2015 at 20:08
Geweldige supermarkt Jinny met een gebak afdeling Joanie van de Rhee stond er

Simon H
30 december 2015 at 15:08
Eureka en de natte droom van een klein deel van de inwoners van den helder is wederom het onder deel van gesprek wel eens nagedacht over de parkeerbehoefte van al die ambtenaren en bezoekers

Fred
30 december 2015 at 15:45
Er zit een parkeerdek aan vast.

Melissa van Ee
30 december 2015 at 15:26
PRIMARKKKKKK!!!!!!!!!!!!!!!!!

RB
31 december 2015 at 09:30
alstublieft niet, dan gaat zeker de rest v/d stad over de kop….

a.klomp
30 december 2015 at 16:22
Fred,je hebt volkomen gelijk maar amtenaren kunnen ook fietsen en kunnen die kwijt in de kelder en trouwens het openbaarvervoercentrum ligt op kruipafstand en ze worden verwend met een superkantine dus dat personeel kan zo worden overgenomen?

astrid
30 december 2015 at 16:44
het is slecht voor iedereen zoals de aanleveringsbedrijven heb er jaren gewerkt toen de supermarkt er nog was een hele prettige tijd ,de pc brengt vele winkels naar de afgrond ,je kan er ook meerdere winkeltjes in onderbrengen

oscar
30 december 2015 at 17:09
Ik zeg de action weer terug in de stad

Danny
30 december 2015 at 18:12
Sinds de grote reorganisatie bij V&D kom ik zelf niet meer. Je merkte een grote verandering in het aanbod en in de mentaliteit en behulpzaamheid van personeel. Een duidelijk verschil wanneer er sprake is van een familiebedrijf of een keten waarin medewerkers worden behandeld als een nummer. Het pand ombouwen tot stadhuis lijkt mij niet verstandig. Daarmee wordt het winkelgebied minder interessant en zal het centrum nog verder verloederen. Vanuit een zakelijk oogpunt zou ik willen adviseren om het pand een gelijkwaardige aansluiting te geven op de Kroonpassage oftewel verder uitbreiden. Dit biedt mogelijkheden om het pand met parkeerdek een nuttig bestemmingsplan te geven. Ook dient er rekening te worden gehouden met de bovenliggende woonhuizen. Dit is jullie (enige) kans om het winkelgebied drastisch om te toveren tot iets succesvol !!

Bodelo
5 januari 2016 at 09:45
Danny, juist bij V & D was een grote ommekeer gaande (natuurlijk gevoed door de crises waarin het bedrijf verkeerde) waardoor het personeel kennelijk extra training heeft gekregen. De klant benadering was het laatste jaar beter dan in menig andere winkel (uiteraard mijn persoonlijke beleving).
Even ter info; het pand is van een belegger uit Heerhugowaard. De woningen erboven zijn bij mijn weten van Woningstichting. De Kroonpassage is van een andere belegger. Het beeld van verbouwen wat jij schetst wordt derhalve knap lastig.
Wat bedoel je overigens met “dit is jullie enige kans”? Wie is jullie?

4711
30 december 2015 at 19:17
Het is nu huilie huilie in Den Helder maar de VenD was gewoon een doorloop winkel. Werkelijk waar bijna geen jutter die er wat koopt. De meeste heldenaren hebben geen stuiver op hun bibs te krabben. Dus is dit het einde van een tijdperk. Jammer.

Uwe
30 december 2015 at 19:35
Al heel lang is er een verschuiving in de winkelmarkt. Schaalvergroting. Kijk naar het aanbod op het Ravelijncenter. Meer vierkante meters op een goedkope locatie. Met gratis parkeren. In de Action loopt je over de hoofden heen en V & D gebruik ik al jaren om van de Kroonpassage naar de Beatrixstraat te komen. Internet prijzen zijn gebaseerd op magazijnen op een goedkope locatie met LBO personeel.Winkelstraatlocatie hoge huren en MBO opgeleid personeel. Dat is het prijsverschil. De wereld is in beweging. Hoe verder. Dat kan geen professor Molenaar oplossen.

a.klomp
30 december 2015 at 19:38
beste danny,overdekte winkelcentra,s zijn ook gedoemd te verdwijnen omdat mensen in kleine winkeltjes willen shoppen en wat brengt dan een kroonpassage voor extra,het is er tussen geperst en een binnenmarktje is ondenkbaar omdat het gewoon te smal is en wat zou de volgende stap wezen,h&m verhuizen,c&a [ook ouwe meuk]weg,hema?,blokker we zullen het afwachten en hopen dat het tij keert maar heb er een hard hoofd in.

Danny
30 december 2015 at 20:58
Beste @a.klomp bent u bekend met de grotere winkelcentra zoals bvb Middenwaard in Heerhugowaard? Met een goede organisatie erachter zal er veel mogelijk zijn. Uiteraard dan geen 20 kledingzaken naast elkaar neerzetten… het pand van V&D zou uitermate geschikt zijn voor kleinere winkeltjes. Anderzijds hoeven we niet hetzelfde te realiseren zoals de Bazaar maar graag iets voor langer termijn. Genoeg ideeën en nu maar afwachten wat het zal worden. Een langdurig groot en leegstaand pand biedt in ieder geval geen positieve aantrekkingskracht. De kans op een doorstart van V&D is vrijwel nihil. Misschien alleen voor de grotere steden maar helaas niet voor Den Helder.

Danny
30 december 2015 at 21:00
Een Ballorig speelparadijs met 3 verdiepingen? hahaha

Fred
30 december 2015 at 21:06
Gezien de steeds groter wordende leegstand, lijkt het mij niet verstandig het aantal winkel vierkantemeters uit te breiden. Er komt nog nieuwbouw bij in de halter belleveu. Het is compleet kolder om nu nieuwbouw te plegen voor leegstand. Er staan volgens de berichten nog veel meer bedrijven op omvallen.

Bodelo
5 januari 2016 at 09:48
Inderdaad Fred, het lijkt mij uitermate zinvol om die bouwplannen, met de huidige kennis van zaken, nog eens tegen het licht te houden.

Henk
30 december 2015 at 21:26
Ook volgens trouw kan het wel eens einde verhaal zijn, nou dan staat de helft van de Beatrix straat leeg, vanmiddag werd er nog een ader pand leeggehaald.
Gezellige boel! Er staat nu zoveel leeg, ook in de Keizerstraat!
Nieuwbouw schrappen op plek oude theater, mooi park van maken met rechte bomen, geen dure architectonische wondertjes, gewoon mooi park.
Primark erin??
Reply

strandloper
31 december 2015 at 02:42
Dit artikel met een korte maar trieste inhoud deed mij weer eens terug denken aan andere tijden. V&D failliet was ondenkbaar. Zeker triest voor de medewerkers, de leveranciers die achter blijven met een strop en ook voor Den Helder. Eens een gerenomeerd bedrijf op de hoek van de Keizerstraat en de Spoorstraat en dan later in de Beatrixstraat. De Helderse V&D, onder andere, werd geleid en was in het bezit van de bekende V&D familie Rosenmöller. Een nazaat van een van de oprichters, meneer Anton zoals die veelal werd genoemd, ofwel prof. dr.drs. Anton Dreesmann en in 2000 overleden was dit faillissement niet overkomen. Een begenadigd intellectueel, visionair en koopman. Onder zijn leiding van de grote V&D zaken, zag hij kans de onafhankelijk staande vestigingen te bewegen tot een samengaan. Daarna kende zijn expansiedrift ogenschijnlijk geen grenzen. Onder andere nam hij de Edah over. Vandaar de supermarkt aan de Beatrixstraat die een aantal lezers zich nog herinneren. Ook nam meneer Anton schoonmaakbedrijven en uitzendbureaus over alles onder de naam Vendex. Ook de Bijenkorf werd ingelijfd.
Meneer Anton moest om gezondheidsredenen de leiding afstaan. Zijn beoogd opvolger prof. van der Zwan werd nog vanuit het ziekbed van meneer Anton teruggefloten. Hij was het niet eens met de koers die van der Zwan voorstond.
Daarna brak de tijd aan van de financiële gokkers en grootverdieners. De winkelketen V&D werd uiteindelijk verkocht aan Amerikaanse gokkers. In dit geval hebben zij verkeerd gegokt, dus stoppen met die handel. Afboeken en elders weer grote winsten behalen. Uiteraard zonder enige compassie met het bedrijf en de medewerkers.
Een van de leukste verhalen van meneer Anton, vind ik zijn behendigheid om op de kermis de zogenaamde hijskraantjes leeg te plukken. Samen met zijn broer werd hij regelmatig weggestuurd, omdat zij teveel uit de bak haalden. Tegenwoordig kan dat ook niet meer met hijskraantjes die maar af en toe voldoende grijpkracht krijgen om iets naar boven te halen. Het lijkt mijn wereld niet meer ondanks dat ik nog niet stokoud ben.
Anyway, een leuk en voorspoedig nieuwjaar.

Gertjan
31 december 2015 at 10:25
Triest, maar te verwachten, de huur van het pand was immers al opgezegd. Persoonlijk vind ik het wel jammer, ze hebben best geinige spullen en de kleding vind ik niet verkeerd, maar echt onderscheidend is V & D al jaren niet meer. En Den Helder is er denk ik ook geen meer stad voor, die kopen het liefst alles bij Action, Kruidvat of Zeeman. Als er wat extra geld is, dan wordt dat uitgegeven in Schagen of Alkmaar, dus het ligt echt niet alleen aan internet.

apolocat
31 december 2015 at 13:02
“Het Liefst” !!!!! of is dat nood gedwongen ?

Willem J. Sloot
31 december 2015 at 13:20
Na de reacties op het artikel te hebben gelezen nog een aantal wetenswaardige feiten. Het oude pand van V&D op de hoek Spoorstraat/Keizerstraat was best wel een grote winkel met veel vierkante meters verkoopoppervlak.
Toch dreigde het pand uit zijn jasje te groeien want Den Helder zou groeien naar een inwoneraantal van boven de 100.000!!!! zielen. Vandaar dat er werd gekozen voor grootschalige nieuwbouw aan de Beatrixstraat. Hoe het Den Helder vergaan is wat het inwoneraantal betreft is bekend. Na de top van ruim 60.000 is het inwoneraantal gestaag aan het dalen. Daarnaast hebben de Nieuwediepers een laag gemiddeld besteedbaar inkomen waardoor de low budget winkels levensvatbaar kunnen zijn. Het merendeel van het winkelbestand is in handen van projectontwikkelaars die de huurprijs per vierkante meter winkeloppervlak (veel) te hoog houden wat de leegstand alleen maar in de hand werkt. Wij als inwoners van Den Helder moeten beseffen dat wij in een onomkeerbare situatie zitten, een neergaande spiraal die mijn inziens nog wel even aan zal houden.

ooghduyne
31 december 2015 at 13:46
Primark kan een trekker zijn.Kopers uit de hele regio zullen komenk

4711
31 december 2015 at 13:54
Mooi geschreven meneer Sloot. Alle feiten op een rij. Triest maar waar. Alleen al kijkend naar de mensen die zaterdag door de stad lopen met bijhorende plastic tasjes van low budget winkels.

Hijneken
31 december 2015 at 14:53
Vroom & Dreesman…

Fred
31 december 2015 at 16:06
Net op het nieuws, V&D is failliet verklaard. Alle 10.000 werknemers verliezen hun baan.

RB
1 januari 2016 at 05:33
yep ook gehoord, en over de 40 in Den Helder, erg voor ze vooral in deze slechte tijden

ooghduyne
1 januari 2016 at 15:35
Ik zie grote mogelijkheden voor het COA

juul
9 januari 2016 at 18:24
V&D blijft gewoon waar ze nu zijn.

Willem Hoekstra
14 januari 2016 at 20:02
Dat geweldige stukje aan het gebouw waar het restaurant deels in zit, die ronde toren op die pilaar, dat is zo`n stukje nostalgie, dat moet bewaard blijven. Een icoon. Als kind toen ik in Den Helder woonde stond het er natuurlijk al en het was geweldig daarin te zitten. (ben inmiddels 57 en woon in zuid holland) Een markant beeld in de straat en m.i. een monument.
Dat moet echt behouden worden, ik hoop dat het lukt wat men er ook van maakt of mee doet verder.

Fred
16 januari 2016 at 10:23
Mooi kantoor voor de burgemeester. Kan hij de goudkust van Den-Helder met al zijn leegstand overzien.

Ano
16 januari 2016 at 09:44
Wat denken ze van een Ikea in het pand zal de binnenstad zeker goed doen

Cor Jellema
16 januari 2016 at 11:10
@ Ano, wat bedoel je met ZE? Denk jij nu zelf dat een Ikea naar Den Helder zou willen komen?

ooghduyne
17 januari 2016 at 22:27
Ikea?Ja het zal storm lopen bij de ontbijtjes van een paar euro.Maar verder zal er weinig animo zijn

Johnny Bravo
18 januari 2016 at 16:48
Action, Lidl, Mediamarkt en Primark zijn publiekstrekkers die passen bij het Helderse inkomsten- en uitgavenpatroon. Daar hoort dan wel gratis parkeren bij. Als deze bedrijven zich vestigen in het centrum, komt de loop weer in de stad en profiteren andere winkels en de horeca daarvan mee. Als Action uit het Ravelijncentrum verdwijnt, zal dat weinig tot geen invloed op de omzet van de bouwmarkten aldaar hebben, dat is een heel ander segment en beïnvloed elkaar niet of nauwelijks. Andere oplossingen voor het centrum zoals apps, spaarsystemen, mooie lichtjes e.d. gaan m.i. niet werken. Retailprofessor Molenaar is wat dat betreft een dromer en geen realist vrees ik. Ik vind dit best wel een goede opmerking/oplossing van mezelf 😉

Bodelo
18 januari 2016 at 17:25
Professor Bravo; even een paar voetnootjes. Als Action weg zou gaan uit het Ravelijncentrum laat U een (Nieuwedieper) ondernemer achter die huurinkomsten mist.
Mediamarkt is onderdeel van een Duits moederbedrijf wat in Nederland nimmer winst heeft gemaakt. Echter, vestiging alhier het zou wel ten koste gaan van enkele goede lokale bedrijven.
Tenslotte, hierboven “roeptoeteren” velen wat er in onze binnenstad zou moeten komen. Echter, in de grote mensen wereld werkt dit zo niet. Het zijn alle ondernemingen die eerst maar eens voor onze stad geïnteresseerd moeten worden. Dat wordt al moeilijk. Dan moeten ze een pand zien te vinden wat aan hun eisen voldoet (weet U nog hoeveel eisen de Aldi centrum en Action stelden?). Vind maar eens een ondernemer die bereid is om zijn pand aan te passen in deze tijd.
Tenslotte kan men wel een wensenlijstje opstellen maar zolang niemand zijn nek uitsteekt (ondernemer zijnde eigenaar of franchiser) zal er niets gebeuren.
Vaak is het de taak voor het vinden van een huurder voor dit soort grote panden van de pandeigenaar (beleggers in geval van het V&D pand) zelf.

DickB
18 januari 2016 at 23:50
Je hoeft geen professor in de retail of iets dergelijks te zijn om te snappen dat inmiddels ongeveer de helft van de Helderse bevolking moeite heeft om rond te komen. De andere helft kijkt alleen in de winkels en besteld vervolgens online via het goedkoopste adres.. Daar helpen geen mooie straatjes of gratis parkeren meer aan. De melkboer en de bakker aan de deur zijn allang verdwenen; de buurtsupers zijn daarop weg geconcurreerd door de grote ketens en nu zijn de winkels in de centra aan de beurt. We leven inmiddels in een andere tijd en veranderingen zullen altijd plaatsvinden. Nogmaals er is geen professor die daar iets aan kan veranderen. Maak er een mooie woonomgeving van en zorg dat bezoekers aan Den Helder het een bezoek waard vinden in het kader van de zee, de haven en de diversiteit van onze mooie natuur ( duinen, bos, landschap, wad, etc.)

Bodelo
19 januari 2016 at 09:56
DickB, meer mensen hebben dezelfde stelling als jij (citaat; “inmiddels ongeveer de helft van de Helderse bevolking moeite heeft om rond te komen”). Als deze stelling juist zou zijn dan betekend dat dat uitsluitend Den Helder een probleem met centrum leegstand kent. Niets is echter minder waar, je ziet het in elk centrum! Het een wat meer dan het ander.
Wel zijn er in onze mooie stad in de glorie dagen een paar mooie winkelcentra bijgekomen (vergelijk het maar eens met 15 jaar geleden). Deze groei is abrupt tot stilstand gekomen. Inkrimpen is hierop het antwoord.
De gemeente stelt dat pandeigenaren aan het einde van de Spoorstraat maar over moeten gaan tot de bouw van appartementen. Maar stelt daar vervolgens niets tegenover. Het resultaat laat zich raden; leegstand mogelijk leidend tot faillissement (de sterkste overleefd).
We hebben behoefte aan een duidelijk beleid. Op dit moment is het alleen Woningstichting die de kar trekt. Dat is niet juist (hoewel het wel de redding van onze stad betekend). De gemeente zou de kar moeten trekken.
Waar blijft de beschouwing van halter Bellevue? Of gaan we stoïcijns door met het bouwen van appartementen en winkelruimte? Wat doet onze gemeente om de eigenaren van de dagwinkels te helpen die moeten wijken voor hetzelfde plan? Wat doet onze centrummanager?
Maar goed, uiteindelijk zijn we het wel eens; we leven in een snel veranderende tijd. Maak een mooie woonomgeving voor bezoekers EN inwoners en nog lang zullen we blijven genieten van dat mooie stekkie in de Noordkop!

Danny
19 januari 2016 at 12:44
In een wereld waar Internet het sociale leven vernietigd.. vele duizenden bedrijven elkaar concurreren met de laagste prijsacties… zal de ondernemerswereld waaronder pandeigenaren tegemoet moeten komen om de ‘echte’ winkeliers overeind te houden. Ben trouwens van mening dat die vele prijsacties op Internet verboden zou moeten worden…. met oog op de verdere toekomst. Straks komen we helemaal de deur niet meer uit. Back to the 80’s?

Fred
19 januari 2016 at 16:16
Krijg net te horen, dat het rommelt bij Xenos. Het personeel wordt morgen ( woensdag) ingelicht. Volgens mij , zou Exnos in de nieuwbouw op de hoek Keizerstraat /Beatrixstraat komen. Als dit zo is en het gaat fout met Exnos, dan hebben we hier een voorbeeld van teveel aan winkelvierkantemeters bij bouwen. Dus bouwen voor leegstand. Zo wordt de Beatrixstraat straks volgebouwd met winkels die direct bij oplevering leeg staan.

Bodelo
20 januari 2016 at 11:18
Fred, ik begrijp je verhaal. Maar plan Zoetelief is al enige jaren geleden ontwikkeld. Dan volgt er nog dat de oude panden aangekocht moeten worden, sloopvergunningen regelen, bouwvergunningen regelen, financiering regelen (dit alles in willekeurige volgorde). Daar gaat flink wat tijd overheen.
Om nu op basis van een gerucht (“het rommelt bij Xenos”) direct te veronderstellen dat er voor de leegstand wordt gebouwd is wat kort door de bocht.

Fred
20 januari 2016 at 12:20
Lees je eigen bericht van 5 januari nog eens terug .

Bodelo
20 januari 2016 at 13:32
Fred, je verward iets wat nu gebouwd wordt met iets wat nog gebouwd moet worden (in aanbouw is niet hetzelfde als bouwplannen). Zoetelief en Bellevue bijvoorbeeld zijn twee compleet verschillende projecten.
Laat niet onverlet dat er voor Bellevue ook al heel veel voorwerk is verricht wat zich niet zomaar laat terugdraaien.
Vandaar mijn idee om Bellevue wel te bouwen maar flexibel; kantoren die op redelijk eenvoudige wijze in appartementen verandert kunnen worden. Hiermee zou Bellevue een mooi nieuw Stadhuis kunnen worden ….

Fred
20 januari 2016 at 16:19
Beste bodelo , voor het plan zoetelief, zit nog geen paal in de grond. Het kan zo ingezaaid worden tot plantsoentje

Bodelo
21 januari 2016 at 10:07
Fred, wat doen we dan met alle materialen die voor plan Zoetelief besteld zijn? Opslaan op dat veldje?

HZdwg
19 januari 2016 at 15:30
Danny is dus voorstander van een “geleide economie”, waar niet de consument zelf mag beslissen hoe hij zijn geld besteedt, maar waar de overheid dat voor hem uitmaakt? Als we de weg vervolgen die Danny wil inslaan, dan krijgen we straks boete omdat we iets ergens gekocht hebben terwijl we het volgens de overheid ergens anders (duurder) hadden moeten kopen.
Er mag nog zo veel mankeren aan het systeem waar we nu onder leven, maar ik zou zeggen: nee dat liever niet.

Danny
20 januari 2016 at 09:45
Beter mijn aanpak dan in jouw straatje meedenken en de economie naar de klote zien gaan voor mijn kinderen, kleinkinderen etc etc. Misschien ben jij een eendagsvlieg en erg geldbelust.. ik kijk verder naar de toekomst 😉

Bodelo
20 januari 2016 at 11:21
Danny, wat jij voorstelt werkt in Noord Korea. In deze Westerse wereld is het mogelijk om direct bij een leverancier of zelfs producent te bestellen. Helaas, dit is de tegenwoordige tijd en dat valt niet te stoppen.
Desalniettemin ben ik er van overtuigd dat er altijd een behoefte zal blijven bestaan aan fysieke winkels. Een voorbeeld is Cool Blue; begonnen als internet bedrijf en het groeit tegen de klippen op. Toch hebben ze recentelijk een zevental fysieke winkels geopend.

Danny
20 januari 2016 at 11:28
Misschien maken wij het ooit nog mee @Bodelo.. dat ze op hoger hand gaan inzien wat Internet en Social Media kapot maakt binnen Nederland en de rest van de wereld. Zal me niks verbazen als tzt de teugels uit economische nood worden aangetrokken. Onthoudt deze woorden! 😉

DogA
20 januari 2016 at 19:06
Op zich zouden er best wat restricties opgelegd mogen en kunnen worden, en dan heb ik het over de import uit ‘nieuwe economie landen’. Voor een paar stuivers zelf rotzooi importeren, (bijvoorbeeld buiten de hier geldende CE verplichting om, welke de fabrikant of importeur bepaalde verantwoordelijkheden oplegt) hier in het stopcontact steken en vervolgens je handje ophouden bij de verzekeraar (lees maatschappij) omdat je huis is verandert in een bbq kan niet de bedoeling zijn. Geldt ook voor de zorgverzekeraar die je nieuwe gebit mag vergoeden nadat je je nieuwe fiets hebt uitgeprobeerd, en ga zo maar door. Ook zou er een controle op herkomst betreffende milieu, arbeidsomstandigheden en van mijn part dierenwelzijn het prijsverschil behoorlijk kunnen corrigeren, al moet dIe controle dan ook gelden voor de goederen die in de winkel liggen. Dit soort import controle is momenteel ‘up and running’ in een derde wereld land…!
Ik zou je er zaterdag onder het genot van een raspatatje pinda helaas heel, heel, heel veel over kunnen vertellen.

HZdwg
20 januari 2016 at 12:15
Niet meteen gaan schelden, Danny. Als twee ondernemingen (in dit geval winkel versus internet) de consument iets bieden, dan is het aan de consument om te kiezen. Dat is nu eenmaal het principe van onze economie.
Degene met de meest aantrekkelijke aanbieding van overheidswege dwarszitten alleen om de belangen van de andere te beschermen, dat gaat dwars tegen de principes van vrije economie in. Als je er vóór bent om van die príncipes af te wijken, weet dan wel welke weg je inslaat.
De enig juiste manier om de consument weer terug in de winkel te krijgen, dat is het winkelen voor hem aantrekkelijker te maken.

Danny
20 januari 2016 at 12:39
Je weet het mooi te vertellen @HZdwg… hoe kan je een consument in de winkel terugkrijgen als ondernemers met maandelijkse vaste lasten niet kunnen concurreren met een internetwinkel en noodgedwongen moeten stoppen. Leg jij eens uit hoe je ondernemers in een winkel kan houden. (ook graag uitleg over langer termijn..) Ps.. noem jij het eerlijk als winkeliers moeten strijden tegen Internetwinkels?

Bodelo
20 januari 2016 at 13:42
Danny, als je met je onderneming niet in staat bent om je maandelijkse lasten te betalen dan kan je een aantal conclusies trekken. Bijvoorbeeld, je hebt nooit geïnnoveerd/geïnvesteerd, je zit in de verkeerde handel of je service niveau is onvoldoende. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.
Dat het wel kan laten de ondernemers van het jaar zien. Zij groeien tegen de stroom in.
Daarnaast gaat het er in de handel niet om wat eerlijk of niet eerlijk is. Je moet gewoon slim zijn en met je tijd meegaan. Voor mij als “stuurman aan de wal” gemakkelijk gezegd natuurlijk.
Hans kan je ongetwijfeld uitleggen dat je vroeger naar de speciaalzaak ging voor je stoffering. Vervolgens kwamen er een paar prijsvechters die zich “cash and carry” winkel gingen noemen. Als je daarin niet meeging kon je alleen maar toekijken hoe je markt verloor.

HZdwg
20 januari 2016 at 14:06
Danny, er is inderdaad veel aan het veranderen in de detailhandel, dat zal zeker veel mensen veel pijn doen. Voor sommige artikelen en diensten zul je de mensen nog wel naar de winkel krijgen, voor sommige andere misschien wel nooit meer. Voor veel mensen een trieste zaak, ik begrijp de zorgen die je je maakt, ben kind van een winkelier.
Toen het machinaal weven werd uitgevonden waren er ook Danny´s die zulke machines wilden verbieden om degenen te beschermen die er niet tegen konden concurreren en er waren zelfs ook rellen waarbij die machines kapot werden gemaakt. Het heeft niet geholpen, in onze maatschappij luistert de economie nu eenmaal alleen naar haar eigen wetten. En die gelden ook voor de handel via internet. Aandringen op van overheidswege verbieden of hinderen lijkt mij een heilloze weg.

Fred
19 januari 2016 at 17:59
Maak van de Beatrixstraat ook gelijk maar een woonstraat. Zijn we gelijk van alle leegstand en het gezeur daar over ook af. Xenos, die in de Beatrixstraat hoek Keizerstraat zou komen, daar rookt het ook al. Dat voorspeld niets goed.

Jantje123
19 januari 2016 at 19:49
Inderdaad. Gewoon weer een doorgaande weg van maken zoals de Beatrixstraat oorspronkelijk is bedoeld. Dan wordt het ook weer wat minder druk op de Ruyghweg en Fabrieksgracht.

Fred
20 januari 2016 at 20:11
Voorals nog, lijkt het bij Xenos te gaan om 250 ontslagen. Dus de vrees dat Xenos ook zou omvallen lijkt mee te vallen. Maar meestal , als dit soort maatregelen genomen gaat worden, is er wel wat meer aan de hand.

Bodelo
21 januari 2016 at 10:12
Fred, als ik het zo lees wil je bij voorbaat al bij elk bedrijf wat in de problemen zit het pand ombouwen naar woningen. Je gaat hierin voortvarend te werk dus ik wil jouw lijstje nog wel even aanvullen hoor; Ziengs heeft afgelopen jaar geen winst gemaakt. Lees de geschiedenis over de Hema. En Xenos is van de Blokker Holding, dus ook daar zal het wel slecht gaan.
Het wordt mooi wonen in ons centrum ………

Fred
21 januari 2016 at 10:31
Ziengs, neemt volgens de laatste berichten Scapino over . Dus zo slecht zal het wel niet gaan. Xenos is inderdaad zoals jij zegt van Blokker Holding. Maar daar is nog niet zolang geleden ook al gereorganiseerd. net als bij de Hema. Dat doen zij niet voor niets. (Zo is het bij V&D ook begonnen)Ik hoop niet dat deze zaken hier ook nog weggaan , want dan wordt de spoeling wel erg dun in Den-Helder. En of er al spullen voor de bouw besteld zijn, dat weet jij niet en ik ook niet. Maar het gaat erom , dat er weer vierkantemeters bijgebouwd worden terwijl niet eens zeker is of deze in de toekomst wel benut gaan worden. Dat ie net hetzelfde als met Halter Bellevue, daar zijn ze nu druk voor aan het slopen ( heb er net nog foto’s van genomen.) en daar weet je ook niet of er al materialen voor de nieuwbouw besteld zijn. En de hoek Beatrix/Keizerstraat, daar ligt de boel nu stil.

Bodelo
21 januari 2016 at 16:18
Fred, plan Zoetelief kent twee huurders. Door gras in te zaaien (zoals je eerder voorstelt) benadeel je een succesvolle Helderse ondernemer om een mooi pand te openen. Dit staat los van de situatie bij Xenos.
En nogmaals, bouwplannen bevriezen op vermoedens is niet handig. Xenos heeft een huurcontract getekend en daarmee is bouwen voor plan Zoetelief legitiem (en allerminst bouwen voor leegstand).

Fred
21 januari 2016 at 16:24
Al bekend welke firma daar gaat bouwen Bodelo??

Bodelo
21 januari 2016 at 16:40
Het saneren van de grond is in week 2 gestart. Einde van deze maand zouden de voorbereidingen voor de bouw starten. Geen idee wie gaat bouwen (Dozy?). Is dat relevant?

Fred
21 januari 2016 at 17:26
Ja, naar aanleiding van jou reactie , “bestelde materialen”. Nog geen bouwer bekend, betekend ook ,nog niets besteld.

Danny
21 januari 2016 at 17:28
Wordt hier langzaam nieuwsgierig naar de persoon achter Bodelo. Met zoveel kennis van zaken zou je bijna denken…. 😉

Fred
21 januari 2016 at 18:25
Hij houd van lekker eten. Althans zijn profielfoto laat zien dat hij lekker zit of zat te smikkelen bij N’joy. Nu weet je nog niets, maar dat laat ik aan Jeroen zelf over .

Fred
21 januari 2016 at 17:31
Oh . En huurcontracten, zijn niet bindend, Als je gaat bouwen omdat er huurcontracten zijn , dan ben je goed stom bezig. Huren kunnen ten alle tijden opgezegd worden Als het nu koopcontracten waren,dan was het wat anders. Maar bouwen voor verhuur, is voor risico van de bouwer.

http://denhelderactueel.nl/2015/12/geen-toekomst-voor-helderse-vd/

1 Comment

  1. En in dat pand gaan we géén museum doen! En alles ombouwen naar woningen is ook geen optie. Om ergens woningen van te maken heb je huurders/kopers nodig. Dat zijn niet zelden mensen met een baan en de werkgelegenheid in Den Helder is nu eenmaal gering. Of V&D een herstart maakt staat nog steeds in de sterren. En als dat zo is zal de nieuwe eigenaar kiezen voor die filialen die het beste rendeerden. En laat in dat rijtje Den Helder nu wèl staan. Voor de mensen die dat weer in twijfel willen trekken…. Dat is niet iets wat ik hoop of denk, het is iets wat ik weet. Gewoon uit eerste hand. De cijfers van V&D B.V. in Amsterdam. Er zijn dus verschillende scenario’s denkbaar. De hele boel gaat failliet en er blijft niets over, Hudson Bay wacht tot de schulden er uit zijn en gaat dan ‘cherry picken’, het Nederlandse plan van Kahn wordt alsnog -al dan niet in afgeslankte vorm- doorgevoerd met wat meer intelligentie en passie van ING, er duiken andere geïnteresseerden op, enz. enz. Het is allemaal heel fragiel, maar meer is er op het ogenblik niet. Dit is waar men zich op dit moment aan moet vastklampen.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.