Roger van den Berg – Het begin van het einde

Lijdensweg van een schilder is een eenzaam bestaan. Zelf zeg ik altijd dat je r niet blij mee hoeft te zijn als je deze gave hebt, mits je erkend word natuurlijk. dit bereiken helaas meer kunstbenaderaars als echte kunstenaars. Andere dingen zoals sporten die worden vaak gezien CQ gescout maar voor een schilder die de kans niet krijgt om zich te laten zien gaat het spreekwoord van, een goeie komt vlug niet op, mocht het eindelijk wel een keer zo rond je 40ste zo zijn, dan zeggen ze vaak waar heb je toch al die tijd gezeten?

Probleem 1)

Ik ken maar twee personen in mijn omgeving en dat zijn Harrie en Maikel (die naar eigen zeggen het zelfde probleem hebben natuurlijk) waar ik mee kan praten als het over de techniek van schilderen gaat, ieder ander beroep is technisch aan elkaar uit te leggen, zoals een oogchirurg en een metselaar elkaar uit kunnen leggen over technieken etc., hoe moeilijk de stof waarschijnlijk voor de metselaar zal zijn maar het is uit te leggen, met schilderen kan dat niet want dat is niet uit te leggen, wel over te brengen aan iemand met hetzelfde talent,(daarom willen de meeste kost wat kost rond de 40e jaar les gaan geven (logisch) toch? Dit is ook waarschijnlijk het feit dat r nooit iemand iets over vraagt omdat ze dat niet snappen behalve of ze het mooi vinden of niet ook logisch vinden wij, dus nemen dit ook niemand kwalijk maar blijft lastig. Uiteindelijk wil een mens zijn kennis overbrengen en voor schilders geld dat nog veel meer omdat je de eerste 40 jaar r alleen mee rond loopt.

Probleem 2)

Dan is r nog de oneerlijkheid en erkenning, dit noem ik de Bubble of ART waar een triljard in omgaat wat wereld wijd uitgegeven word aan rotzooi zoals Rot(zooi)ko, P(fiasco)icasso’s,(alhoewel ik denk dat Picasso wel iets betekent heeft) Appels(appels met peren vergelijken), (pietje)Mondriaan, M(a)onk, Andy W(o)arshole Roy (op)Lichtenstein, Anton (kl)Heiboer, Ernst(ig) Wilhelm Nay en blauwe vlakken,(let wel de kunstbenaderaars zelf neem ik niks kwalijk) per dag gaat deze rotzooi want dat is het onder de hamer voor 77 miljoen of 150 miljoen p/s, en dan diegene die r veel te interessant over praten die kunnen wat mij betreft vandaag nog vermorzeld worden. Pas als al die rotzooi gezien word als rotzooi dan komen r kansen voor diegene die echt kunnen schilderen, en het verdienen om ergens te hangen, en dan zijn die die r veel te interessant over praten gelijk de mond gesnoerd en komt r al dat geld vrij voor degenen die het verdienen, en een Triljard of meer dat is heeeel veel geld,
Rembrandts en Caravaggio’s komen nog niet eens in de lijst top 500 voor, terwijl al wat r boven staat nog geen 10 m2 cm van een Rembrandt na kan schilderen, en dan heb ik het wat mij betreft nog over de donkerste stukken

Een paar voorbeelden, als ik twee vossen thuis heb heb ik nog geen dierentuin, of als ik met een bal loop ben ik nog geen voetballer MAAR iemand met een canvas een schort en een kwast, is of mag zich meteen kunstenaar of kunstenares noemen, ze zouden ze kunstbenaderaars moeten noemen.

Wat is nou erger voor een piloot die alles heeft zoals papieren en talent maar hij mag nooit vliegen, of een architect maar mag nooit iets bouwen, weet je hoe gefrustreerd dat is?

Waarom praten ze zo niet bij een bv vliegtuiglanding wat helemaal scheef op 1 wiel land met de vleugel bijna in het gras zo net als over een slecht schilderij van 100 miljoen wel doen, dan krijg je ja kijk eens hoe speels dat dit aan de grond gezet word met al die rook en spektakel, dit is echt geniaal gedaan zo moet het, beter kan het niet, dan denk ik dat ieder normaal mens zegt,….. (vul dit zelf maar in) dat is toch echt belachelijk, nou dit gebeurt alleen in de kunst kan ik je vertellen en nergens anders, dit is ON (te) RECHT en ONEERLIJK niemand zegt dat 6 + 6 14 is, en ik ken bijna niemand die zegt dat valse muziek geniaal gemaakt is en ken zeker niemand die r zo over praat zoals Zwagerman dat kan, nogmaals eikenhout is geen vurenhout, het enigste wat ik kan bedenken waar ze dat wel doen en dat is namelijk bij de commando’s want als daar de leider zegt die muur is blauw terwijl die groen is dan zou ik niet tegenstribbelen want dan kun je vertrekken.
Het is ook wel frappant dat iedereen op de wereld meteen hoort wanneer de muziek vals of uit de maat is maar niemand schijnt oog te hebben voor goede of slechte schilderijen.

Die interessante praat over IN DIE TIJD of DE GOUDEN EEUW, nou buiten dat ze in de 17e eeuw mooiere kleding droegen als nu, is r echt maar 1 verschil met nu en dat is dat we de verf niet zelf hoeven te maken oké 2 verschillen opspannen van canvas, voor de rest is r totaal geen verschil, en anatomisch zijn we hetzelfde gebleven, als de verf klaar is en het doek is opgespannen dan hebben we nog steeds hetzelfde gereedschap in de zelfde soort handen namelijk een houten stokje met wat haartjes r aan, probeer het maar te bedenken wat anders was, ik kan het niet, want het licht van buiten is denk ik niet veel veranderd, misschien zat r ander glas in de ateliers van toen zou ook kunnen dat weet ik natuurlijk niet, de werkplekken zijn hetzelfde, net zoals de paletten, de gedachtes en informatie zijn nog steeds hetzelfde, ik zou echt niks anders weten, als dat de zon iets heter is geworden.

Die interessante verschrikkelijke bruin gezonnen bankte praters (let maar eens een keer op) die vertellen altijd en alleen maar wat ze zien, en een verhaaltje van desbetreffende kunstenaar dat ze ooit ergens gelezen hebben, en niet te vergeten de naam van het schilderij of de voorstelling zoals dat dan heet, bv de bloem met de vaas, en hoe moeilijk is dat?
Eerst keek ik altijd naar Tussen Kunst & Kitsch, maar sinds meneer Willem de Winter zei of nog erger zich niet meer hoefden af te vragen waaraan Jeroen Krabbe zijn talent te danken had namelijk van zijn vader (die wel talent had) kan ik r niet meer naar kijken en het programma serieus nemen.
Een heel mooi voorbeeld is dat schilderij van 10 euro van Ikea die ze in een goed museum hebben gezet waar dan de kenners komen (en die zelfs dat ding hadden kunnen verkopen voor een miljoen) de hele dag interessant praten en een naam van een schilder verzonnen en dan einde dag bekend maken dat het van Ikea is. deze jongens hebben dat ook gedaan met biologisch eten de hele dag iedereen laten proeven aan kenners en Michelin koks en dan de interessante praat aanhoren en dan bekend maken dat het van Macdonalds is zie video link Ikea schilderij.
Maar dit komt natuurlijk ook doordat het maken van kunst tegenwoordig nauwelijks nog artistieke vaardigheden vereist. Als je mooi kunt vertellen wat de diepere gedachten zijn achter de bagger die je net gemaakt hebt, kom je tegenwoordig al een heel eind.

Ondanks hebben ze vroeger een formule vastgelegd om een prijs te bepalen voor een schilderij namelijk Lengte + Breedte x de factor, naar onderzoek en vergelijkingen weet ik natuurlijk mijn factor en dat is 35, het frustrerende is dat je zonder status r niks aan hebt en wie kan je status geven dat zijn bv conservatoren of bekende Nederlandse schilders zoals Rob Scholte. Doe mij dan maar de laatste, want juist degene waar ik zo’n hekel aan heb, heb je juist nodig om status te krijgen. Echt Belachelijk, Dat is hetzelfde als je een dure auto koopt maar je kan hem pas weer verkopen als een gerenommeerde autogarage je r toestemming of een verklaring op papier voor geeft.

Als ik dan toch iets kan doen voor deze waanzin, en dan wil ik net als zich iemand in wil zetten voor de rest van zijn leven voor bv gorilla’s dan wil ik dat voor deze ongein, namelijk de Bubble of Art kapot prikken. EN dat is nou net waarom ik een brief geschreven heb naar Tjalf Sparnaaiy Jef Rademakers, en Rob Scholten om eens met hun te praten over dit onderwerp en mijn eigen schilderijen. Dagen lang kan ik hier met zulke mensen over te praten zonder te stotteren en uh’s Als ik met iemand een balletje op kan gooien of een internationale coalitie wil bouwen en waar steeds meer realisten en eerlijke zakenmannen zich bij aansluiten dan is het wel met dat soort figuren die wel de power hebben. Overigens heb ik van Tjalf sparnaay direct een mail terug gekregen met een oprechte medeleven en Jef Rademakers kan ik op geen enkele manier bereiken.
Ooit zal r toch iemand mee moeten beginnen om de weg vrij te maken met dat kliko spul voor diegene die echt iets kunnen jong en oud.

Wat dit oplost uiteindelijk is 1000enden zelfmoorden, en als die verstopte weg, en die verschrikkelijke file is op gelost dan is al dat geld vrij en krijgen degene die het verdienen de kansen die je anders nooit zult krijgen, en durven die verschrikkelijke praters niet meer zo interessant te praten, want dan worden ze voor gek verklaard door de gemiddelde normale mens, en wellicht kunnen ze hier in de voetballerij ook iets van leren. Mochten r dan nog kunstbenaderaars komen die meteen vooraan in de file voorschieten dan is het achteraan sluiten in de rij.
Zonder deze rotzooi kan r zonder dat r iemand klaagt gerust 160 miljoen worden uitgegeven voor echte kunstwerken, namelijk Rembrandts. Dat zou Alexander Pechtholt toch moeten weten met zijn kennis van kunst.

Idee over bekendmaken en of internationale coalitie bouwen,
YouTube super film maken zoals Al Gore het klimaatverandering heeft gepresenteerd.(alleen zo kun je in een keer alle neuzen dezelfde kant op krijgen)
Met acteurs of cabaretiers zoals Maasen of Teeuwen, met life beelden laten zien hoe de vork in de steel zit, en dan zo dat r geen speld meer tussen te krijgen is. Degene die veeel mooier kunnen praten als dat ze kunnen schilderen en nog niet eens aangenomen worden op welke academie dan ook die zijn r ook veeeeel te veel.
Of soort van college geven van 2 uur net als Robert Dijkgraaf, bij DWDD want die hou ik mede verantwoordelijk voor deze ongein om bv Joost Zwagerman (die ik als schrijver hoog inschat, en die wellicht commentaar zou hebben over mijn geplaatste komma’s) of nog erger Jeroen en Jasper krabbe zo mooi laten praten en besluiten met Mathijs om zich met schilderijen bezig te houden waarvan ze de ballen verstand hebben. Ik snap NIET dat Mathijs zich hier in laat mee slepen.
Hij zou ons eens moeten uitnodigen.

Probleem 3)

Nog een feit is dat r geen programma’s gemaakt worden waar we ons zouden kunnen bewijzen net als die tig programma’s die r wel zijn voor zingen en andere talenten, mocht dit wel een keer komen waar ik zelf wel ideeën over zou hebben dan zul je zien dat de Krabbe ’s in de jury zitten of een expert van tussen kunst & kitsch. Ik persoonlijk zou het niet in mijn kop halen om me in te schrijven.

1 Comment

  1. Naast ontzettend mooi werk ben je ook een kunstenaar om.dingen duidelijk helderen eerlijk met woorden weer te geven!! Ik hoop voor je dat er mensen zijn die jou talenten op waarde weten te schatten en dat je de erkenning krijgt die je verdient!!

Comments are closed.