RODI Nieuws uit de regio – Jonge Zaandamse opent pop-up museum over Kate Bush: ‘Houd heel erg van haar muziek’

Zaandam – Luna van der Horst is een groot fan van Kate Bush. De vijftienjarige Zaandamse greep haar liefde voor de muziek van de Britse zangeres aan voor haar profielwerkstuk. Het leidde tot een pop-up museum over Bush op een locatie die anders is dan anders: bij haar thuis. De titel van het tijdelijke museum, K8 &I, is dan ook treffend. Het museum is zaterdag 3 en 10 en zondag 4 en 11 december gratis te bewonderen aan de Botenmakersstraat in Zaandam.

Luna’s moeder Anouschka draaide vaak Bush’ nummer Babooshka. Dochter Luna van der Horst vond het prachtig. “Ik vroeg me af wie dat had gezongen. Toen ik wist dat het nummer van Kate Bush was, ging ik meer van haar muziek luisteren. Drie jaar geleden ben ik echt fan geworden.”
Luna zit in haar eindexamenjaar van de havo op het St. Michaël College in Zaandam. Voor haar profielwerkstuk had ze twee keuzes: óf iets onderzoeken óf een evenement organiseren en over een van beide een verslag schrijven. Ze koos voor het laatste. “Ik dacht: wat vind ik nou leuk. Ik houd heel erg van muziek. Waarom geen museum over Kate Bush?”
“Eerst wilde ik een museum met spullen en posters van Kate Bush maken. Later wilde ik liever iets met eigen kunst doen, maar dat was allemaal te veel werk. Daarom heb ik allemaal kunstenaars gevraagd om iets te maken of tentoon te stellen dat is geïnspireerd door Kate Bush. Er zijn wel vijftien kunstenaars die meedoen! De bekendste is Rob Scholte. Ik ben heel trots.”

Gevarieerd museum

Het museum kent veel verschillende soorten kunst. “Glaskunst, kleding, fotografie, maar ook schilderkunst en sieraden. Te veel om op te noemen. Ik laat ook eigen kunst zien en wil nog wat meer dingen maken.”
Dat is echter nog niet alles. Speciaal aan het pop-up museum is niet alleen de leeftijd van de museumdirecteur (15), maar ook de locatie. Die is namelijk bij Luna thuis. “Ons huis was vroeger een winkel. Daarom heeft het een heel hoog plafond en is het geschikt voor dit pop-up museum. De eetkamer, die aan de woonkamer vastzit, de tuin en het tuinhuisje gebruik ik ook allemaal voor de tentoonstelling.”
Beneden eten zit er dus eventjes niet in voor de familie Van der Horst, maar dan hebben ze ook wel iets bijzonders in huis. Kunstliefhebbers kunnen het museum zaterdag 3 en 10 en zondag 4 en 11 december tussen 11.00 en 17.00 uur bewonderen. De entree is gratis en de locatie is Botenmakersstraat 9 in Zaandam.

RODI Nieuws uit de regio, donderdag 01 december 2016 – 10:01