Rodi Media – Meer dan 1000 jaar beeldende kunst in Egmond

Egmond aan den Hoef – In museumhoeve Overslot is een kleine permanente expositie van wisselende samenstelling te zien over de Egmondse kunstgeschiedenis vanaf het jaar 975 tot heden. In 975 werd het Evangelarium aan de abdij van Egmond geschonken door Dirk II en zijn gemalin Hildegard van Vlaanderen.

Het Evangelarium van Egmond is een negende-eeuws boek dat bewaard wordt in de Koninklijke Bibliotheek te Den Haag. Het boek is voor Nederland zo bijzonder omdat het de eerste afbeelding van Nederlandse personen en gebouwen bevat, namelijk Dirk II en Hildegard alsmede de Abdijkerk in Egmond en is daarom het begin van de rijke Egmondse kunstgeschiedenis. Klinkende namen als Jan van Scorel, Ruysdael, Goethe en Descartes hebben een link met Egmond, evenals Jan Mens en Dick Bruna, maar ook o.a. Cornelis Jetses, Bob Denneboom, Kathinka Lannoy, Wim Bijmoer, Henk van Dijl en Rob Scholte hebben in de Egmonden gewoond en gewerkt.
Momenteel ligt de nadruk van deze tentoonstelling op de Egmondse School van George Hitchcock en Gari Melchers waarover dr. Peter van den Berg een tweetal boeken heeft geschreven en een film heeft gemaakt met commentaar van Jeroen Krabbé. Deze film wordt permanent tijdens de openingsuren vertoond op grootbeeld in museumhoeve Overslot, te vinden aan de Slotweg 42 te Egmond aan den Hoef, tegenover de restanten van het slot en ieder weekend vrij te bezoeken van 14.00 tot 18.00 uur.

Rodi Media, maandag 03 juli 2017 – 10:08