Rodi – Goed nieuws voor Hoeve Overslot: Gemeente en Hafre sluiten overeenkomst voor Slotweg 42

Egmond aan den Hoef – De gemeente Bergen heeft donderdag 2 februari met de Stichting Hafre Productions een overeenkomst gesloten voor het pand Slotweg 42 in Egmond aan den Hoef, beter bekend als Hoeve Overslot. Wethouder Hugo Snabilie zette zijn handtekening namens de gemeente, Hans van den Berg tekende namens Hafre.
Dit betekent dat de Stichting Hafre voorlopig in Hoeve Overslot kan blijven en de hoeve kan blijven gebruiken op de huidige wijze. Conform de motie van de gemeenteraad van 27 oktober 2016 wordt de overeenkomst niet eerder opgezegd dan wanneer de gemeenteraad zowel de kaders als een toekomstig plan voor het Slotkwartier heeft vastgesteld.

Mooiere toekomst

De gemeente had in de zomer van 2016 de lopende overeenkomst opgezegd, omdat er geen overeenstemming werd bereikt over een nieuwe overeenkomst. De gemeenteraad nam vervolgens op 27 oktober 2016 unaniem een motie aan waarin het college werd opgedragen Hafre een nieuwe overeenkomst voor te leggen. In december en januari hebben constructieve gesprekken over de overeenkomst plaatsgevonden en is een voor beide partijen acceptabele overeenkomst opgesteld.
Het ondertekenen van de overeenkomst ziet wethouder Snabilie als een bezegeling van het herstelde vertrouwen. Beide partijen zien dit tevens als basis om met elkaar en andere partijen verder te werken aan een nog mooiere toekomst van het Slotkwartier.

Iedereen bedankt

In zijn reactie wil Hans van den Berg iedereen bedanken die hen gesteund hebben in de strijd om deze unieke culturele ontmoetingsplek te behouden.
“De gemeenteraad van de gemeente Bergen willen we bedanken omdat zij unaniem achter ons zijn gaan staan en dan met name Ineke Braak, Marcel Halff, Jan Houtenbos en Danny Zwart voor hun actieve rol daarin. Wethouder Snabilie willen we bedanken voor zijn oprechte betrokkenheid.
Ook de pers zijn we dank verschuldigd en dan met name NHD, TVNH, TV80, Contact en de Uitkijkpost voor hun actieve betrokkenheid.
Speciale dank gaat uit naar Evelyn Kallansee die de petitie geïnitieerd heeft waarmee ze meer dan 600 handtekening heeft opgehaald, en dat is niet onopgemerkt gebleven.
Rob Scholte bedanken we voor alle adviezen die we van hem hebben mogen ontvangen. Ook het Rob Scholte museum in Den Helder wordt momenteel met ontruiming bedreigd, steun Rob in zijn strijd en teken ook zijn petitie!
Madeleine Leddy en Malcolm Hart, Burton Greene, Hans Laduc, Wieb Zigtema, Jurriaan Leyen e.a. bedankt voor jullie acties!
Verder willen we iedereen bedanken die de petitie hebben getekend, die naar de gemeente geschreven hebben, die donaties gedaan hebben en die ons met raad en daad geholpen hebben! Dank, dank, dank…..!”

Muziek

Momenteel is Museumhoeve Overslot nog even gesloten vanwege reorganisatie, wisseling van expositie en de kou, maar zondag 26 februari vanaf 16.00 uur speelt Juicy Organism, The Trio in museumhoeve Overslot met Roos Manshanden op saxen, Jurriaan Leijen op Hammond orgel en Dirkjan de Koning op drums.
Kom op tijd want vol=vol!

Rodi, Nieuws uit de regio, maandag 06 februari – 09.39