Robert Vuijsje – Peter Klashorst (66) ‘Hoop, dat ik word Ontdekt, Daar Na Rijk en Beroemd’ + Peter van Brummelen – Klashorst (1957 – 2024) Spraak Makend Van Wege Seks, Drugs & Olie Verf
‘Ik hoop nog steeds dat ik ooit ontdekt word. En dat ik daarna rijk en beroemd word,’ aldus Peter Klashorst (1957-2024) vorig jaar (foto Erik Smits)
Peter Klashorst (foto Erik Smits)
Kunstenaar Peter Klashorst (66) ‘Ik hoop Nog Steeds, dat ik Ooit word Ontdekt, en Daar Na Rijk en Beroemd word’
Peter Klashorst komt uit de tijd, dat je naar Amsterdam kwam en gewoon een pand kraakte. Nu kan hij hier niet meer wonen.
‘Je Moet Mee veranderen Met een Stad, Alleen is Dat Moeilijk als Je Ouder Wordt.’
Voor het eerst in twintig jaar hangt er werk van Peter Klashorst in Amsterdam, al dus Peter Klashorst. Of is het tien jaar? Hij weet het niet zeker. De schilderijen hangen niet in een museum, maar in Café Schuim in de Spui Straat. Op een maan dag ochtend geeft hij orders over hoe de doeken, een week er voor gemaakt in Gambia, moeten worden op gehangen.
Een titel voor de expositie is er nog niet.
“Out of Africa? Nee, Dat is Te Simpel. Jij bent Toch Creatief met Taal, Kun Jij Niet Iets Bedenken?”
En tegen de eigenaar, die achter de bar staat.
“Hoe Lang Blijven zZe Hier Eigenlijk Hangen?”
Zeker twee maanden, luidt het antwoord. Later laat Klashorst weten, dat de ten toon stelling Made in Africa heet.
Gambia is ook het land, waar hij heen vluchtte na wat mis schien voor al tijd zijn grootste moment van roem zal blijven, nu 23 jaar geleden, de arrestatie in Senegal, een islamitisch land, op verdenking van het aan zetten tot los bandigheid en het maken van obscene af beeldingen, naakt schilderijen van lokale vrouwen.
Tegen woordig woont hij voor namelijk in Thailand.
“En in Afrika. Ik Zwerf over de Wereld.”
Een woning in Amsterdam kan Klashorst niet meer betalen, waar over zo meer.
“Ik ben Bijna 70, Over een Paar Maanden Krijg ik AOW. Maar ik Hoop Nog Steeds, Dat ik Ooit Ontdekt word. En Dat ik Daar Na Rijk en Beroemd word. Ik ben Hier Nu voor een Paar Dagen en Moet Slapen in het Tuin Huisje van Vrienden in Noord.”
Het begon zo mooi, vijftig jaar geleden.
“Ik denk, dat ik 15 was toen vrienden een gebouw kraakten naast het Frans Hals Museum in Haarlem. Maar ik wilde naar Amsterdam. Op de Ten Kate Markt stond een pand leeg. Het enige wat je nodig had, was een breek ijzer om de deur open te krijgen en daar na kon je er in, zo simpel was het. Als je naar een nieuwe stad wilde verhuizen, kon het gewoon, je hoefde niets te vragen of te regelen.”
Een korte schets van de thuis situatie.
“Ik kom dus uit Haarlem. Mijn vader haatte moffen, maar mijn moeder kwam uit Berlijn. Hij wilde hele maal niet getrouwd zijn, het moest, om dat ik werd geboren. Jij had een abortus moeten zijn, zei hij al tijd tegen me. Op mijn 17de woonde ik in Amsterdam.”
Waar om wilde je hier zo graag heen?
“Ik wilde kunstenaar worden. Dat wist ik toen ik 2 was. Volgens mijn moeder las ik toen al de Donald Duck. Ik kon ook heel snel lezen en schrijven en ik was met één zindelijk. Wel grappig, dat ik dat nu niet meer ben. Door aller lei ziektes ben ik al jaren incontinent.”
“Andere kinderen speelden cowboys en indianen, ik speelde Karel Appeltje, ik smeet ook met verf. Op mijn 14de begon ik toe lating examen te doen voor de Rietveld Academie, het duurde alleen drie jaar voor ze me toe lieten.”
Waar om zou je al zo vroeg toe lating examen doen?
“Als je eerste violist wil worden in het Concert Gebouw Orkest, begin je toch ook niet pas op je 20ste met studeren? Hoe kun je verwachten, dat je een goede kunstenaar wordt als je pas zo laat begint met leren? Ik begon mijn eigen kunst te verhandelen toen ik 8 was, ik probeer die rot zooi al mijn hele leven te verkopen en het lukt nog steeds niet.”
Nog een reden om naar Amsterdam te willen.
“Alle galerieën en musea zaten hier. In die tijd was alles in Nederland buiten Amsterdam tweede garnituur. Van Haarlem ging je naar Amsterdam en dan was New York de volgende stap. Het waren de jaren 70 en 80, kunst leefde bij de mensen. Daar werd over gesproken, het was zo als pop muziek.”
Wat trof je aan?
“Rijke mensen wilden buiten de stad wonen, op een boerderij, ik denk dat het was over gebleven van de hippie periode net daar voor. De binnen stad was niet zo populair. Er stonden vervallen huizen, die je zo kon kraken. Wij zaten meer in de Punk tijd, alles ging over de grote stad. Het centrum van Amsterdam zat vol jonge mensen zonder geld.”
“Ik denk, dat je in een stad een periferie van armoede en ellende moet hebben om te kunnen experimenteren, zonder commerciële belangen. In grote steden bestaat dat hele maal niet meer. In het centrum van Amsterdam wonen alleen nog maar rijke mensen.”
“In die tijd was er een mecenas, Max Hasfeld, die tien tallen huizen bezat en ze beschikbaar stelde voor kunstenaars. Ik woonde in een appartement van hem hier om de hoek, vlak bij de Dam. En ik had in de Spui Straat een groot atelier, ook van Max. Ik betaalde hem met twee schilderijen per jaar. Maar Max ging dood en die panden bleven van eigenaar wisselen.”
“Ik ben over al uit gezet, ook letterlijk, door de Politie. Een collectie van twintig duizend boeken had ik, met gesigneerde eerste drukken, ik was een bibliofiel. Een kostbare verzameling Afrikaanse beelden, foto’s van Robert Mapplethorpe, alles is op straat gesmeten. Ik werd een nomade in mijn eigen stad.”
Wat deed je verkeerd?
“Ik kom uit een tijd, waar in je alles voor niets deed. Je woonde in een kraak pand, betaalde geen gas of elektriciteit. De kunst maakte ik voor mensen, die ook geen geld hadden, daar hield ik rekening mee. In de kunst wereld gaat het nu alleen maar over identiteit, dat bestond toen alle maal niet. Het maakte niet eens uit, of het goede kunst was. Als jij iets wilde maken, dan deed je dat en stelde je het ten toon in je kraak pand. Een schoonheid commissie was er niet.”
“Het probleem is, dat ik nog steeds de mentaliteit van toen heb, maar die past niet meer in de wereld van nu. We zitten hier in de Spui Sraat, een hotel kamer kost 500 euro. Ik kan niet een hotel binnen lopen en zeggen, dit was vroeger een kraak pand, ik wil een gratis kamer hebben om kunst te maken. Je moet mee veranderen met een stad, alleen is dat moeilijk als je ouder wordt. Ik ben na tuurlijk een wandelend anachronisme uit de jaren 80.”
Had je je willen aan passen?
“Dat neem ik me iedere dag voor, alleen doe ik het nooit.”
Heb je spijt?
“De kunst, dat is mijn drug. Het maken van kunst maakt me zo gelukkig, dat de wereld om me heen niet bestaat. Wat ik als kind had, heb ik nu nog steeds.”
Hoe gaat het met je gezondheid?
“Ik heb al tien jaar HIV. In Thailand kosten de medicijnen 150 Euro per maand, in Nederland zou het 1.500 zijn. Ik kan me niet meer laten verzekeren. En ik heb aller lei andere ziektes gehad. Lymfe Klier Kanker, zeker voor een AIDS lijder is dat dodelijk. Ik had zúlke grote tumoren. Maar ik heb zelf gezorgd, dat ze weg gingen. Koud douchen en een maand niet eten en veel sporten.”
Dat kan toch hele maal niet?
“Het is echt gebeurd. Miss chien bestaat er toch een God, die vindt dat Klashorst als nog dat meester werk moet maken voor hij dood gaat. In Thailand doe ik ook elke dag aan polo, in Amsterdam kan dat niet.”
Klashorst heeft drie kinderen, van drie Afrikaanse vrouwen, die nu in Duitsland en Zwitserland wonen. Van uit Gambia reisde hij deze week eerst naar Frankfurt, als tussen stop onder weg naar Amsterdam.
“Ik logeerde daar in de kamer van mijn dochter. Haar moeder vond ik ooit op het strand van Mombassa, in Kenia. Ze is nu met een of andere Duitser die twee honderd villa’s heeft.”
“De moeder van mijn dochter, mijn ex vrouw zeg maar, rijdt in een Porsche Cayenne en woont in een huis met schilderijen van 60.000 euro aan de muur. Mijn schilderijen kosten 5 euro. Mijn zoon woont in Zürich, het zelfde verhaal. Zijn moeder trof ik aan in een getto in Nairobi. Zij is nu met een rijke Zwitser. Mijn zoon wil alleen maar rijk worden, zijn held is Andrew Tate. Als ik vraag wie Rembrandt of Van Gogh is, zegt hij, is dat een voetballer?”
“Over mij bestaat een idee. dat ik Afrikaanse vrouwen zou mis bruiken. De werkelijkheid is, dat zij miljonair zijn en ik geen cent heb. De laatste keer, dat ik keek, had ik 10 euro op mijn bank rekening, dat is mijn hele kapitaal. Ik heb die vrouwen niet mis bruikt, zij hebben mij juist leeg getrokken. Zij zijn om hoog geklommen en ik ben om laag getrokken.”
Speelt zelf medelijden een grote rol in je leven?
“Het is geen zelf medelijden, maar verlichting. Heb jij niet, dat je het lekker vindt als iemand 10.000 Euro van je jat? Dan ben jij er van af en hoef je het niet meer uit te geven in kleine porties.”
CV
Peter Klashorst, Santpoort, 1957, is schilder. In Café Schuim in de Spui Straat hangt nieuw werk van hem.
De Stad Van (…) Peter Klashorst
Echt Amsterdams “Een Haring naar Binnen Laten gGlijden.”
Accent “Ik Hoop Niet, dat Het Amsterdams is. Eigenlijk Hoop ik, dat ik Nog Steeds een Bloemen Daal accent heb.”
Haver Melk “Daar heb ik Geen Associatie mee, in Afrika en Azië heeft het Geen Betekenis.”
Import “Dit is een Kosmopolitische Stad, Mensen uit de Hele Wereld kunnen Amsterdammers Worden. Het is het Magisch Centrum van de Wereld, Toch?”
Amsterdammers klagen graag over de snel veranderende stad, maar willen hier toch blijven wonen. Hoe werkt dat, vraagt schrijver Robert Vuijsje, Alleen Maar Nette Mensen, Salomons Oordeel, zich af in een wekelijkse interview serie met bekende en minder bekende Amsterdammers.
Lees Hier alle Af Leveringen Terug.
Het Parool, 22 juli 2023, 03:00
Kunst Schilder Peter Klashorst (1957 -2024) bleef Lang Spraak Makend Van Wege zijn Levens Wandel Vol Seks, Drugs & Olie Verf
De glanzende carrière, die ooit voor kunst schilder Peter Klashorst in het verschiet lag, is nooit echt van de grond gekomen. Spraak makend was hij voor al van wege zijn levens wandel. Woens dag over leed Klashorst op 67 jarige leef tijd.
Nederland had hij in geruild voor de wijde wereld, maar hij woonde lange tijd in Amsterdam, waar hij zo nu en dan nog langs kwam. En dus paste Peter Klashorst vorig jaar in Door de Ogen Van, de wekelijks interview rubriek in Het Parool waar in Amsterdammers worden onder vraagd over de veranderende stad.
Aan verslag gever Robert Vuijsje vertelde Klashorst dat het hem, achter in de zestig, financieel aller minst voor de wind ging.
“Maar ik Hoop Nog Steeds, dat ik Ooit Ontdekt word. En dat ik Daar Na Rijk en Beroemd word.”
Op merkelijke uit spraak. Echt rijk zal de kunstenaar nooit zijn geweest, maar beroemd was hij wel degelijk, zeker in de jaren 80, toen hij gold als een groot en veelb elovend schilder talent.
In 1983 ontving hij de Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilder Kunst, een aan moedigings prijs, die tegen woordig de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilder Kunst heet. Hij moest er voor naar het Paleis op de Dam, waar hij de prijs kreeg uit gereikt door Koningin Beatrix. Daar zijn prachtige beelden van, Klashorst naast de vorstin, zij in koninginnen outfit, hij in spijker broek en baseball jackie.
Peter Klashorst, in spijker broek en basebal ljackie, naast Koningin Beatrix in 1983 (foto ANP | Nationaal (foto Pers Bureau)
Om Streden LevensGedrag
De glanzende carrière, die hem in het verschiet lag, is nooit hele maal van de grond gekomen. Spraak makend bleef Peter Klashorst lang, maar dan voor al van wege zijn levenswandel. Rond de eeuw wisseling vertrok hij uit Nederland en daar na woonde en werkte hij voor al in Afrika en Azië. Zijn om gang met vrouwen daar was om streden. De kunstenaar werd onder meer uit buiting verweten.
In een interview in Het Parool uit 2011 lachte hij erom.
“Veel Vrouwen Daar hebben Meer van Mij Geprofiteerd dan Anders Om. Voor Sommigen heb ik Zelfs een Huis Gekocht. Soms heb ik Geld en Daar Profiteert Iedereen Dan Van. Maar Als ik Geen Geld heb, word ik Net Zo Makkelijk door die Vrouwen Onder Houden.”
‘Karel Appeltje Spelen’
Dat hij beeldend kunstenaar wilde worden, wist de in Santpoort geboren en in Haarlem op gegroeide Klashorst al vroeg. Naar eigen zeggen speelde hij als kleuter al ‘Karel Appeltje’ en meldde hij zich op zijn veer tiende aan bij de Gerrit Rietveld Academie. Drie jaar later werd hij toe gelaten op de academie, waar hij Cum Laude zou af studeren.
Op de Rietveld ontmoette Klashorst, die officieel Van der Klashorst heette, mede student Maarten van der Ploeg. Ze werden ware kunst broeders. Om hun verbond te bezegelen, verwijderden ze beiden het ‘Van der’ uit hun achter naam. Klashorst en Ploeg leken begin jaren 80 alom aanwezig in de Alternatieve Scene in Amsterdam.
Ze speelden samen in de Punk groep Soviet Sex, runden in een kraak pand op de Rozen Gracht de club Disco Bizar en hadden zelfs enige tijd een eigen TV station: het illegale PKP TV, waarbij PKP stond voor Ploeg Klashorst Ploeg, de tweede Ploeg was Maartens broer Rogier. En er werd geschilderd. Heel veel en heel wild. Waar Klashorst ook ging en wat hij ook deed, al tijd zaten er verf spatten op zijn kleding.
Peter Klashorst (links) in 2016, tijdens een één malige exclusieve Master Class bij Studio George Heidweiller in Amsterdam (foto Dingena Mol)
Eigen Tijdse Gauguin
Als schilder vond hij aan sluiting bij de Nieuwe Wilden, een los vast verband van voor al Duitse, maar ook Amerikaanse Neo Expressionistische kunstenaars. In New York verkeerde Klashorst in de jaren 80 in dezelfde kringen als Robert Mapplethorpe, Keith Haring en Jeff Koons.
Zij maakten het, hij niet. Misschien was dat maar beter ook, zei hij in 2011 in Het Parool.
“Als het Wel was Door Gegaan in New York en ik de beschikking Had over Al Dat Geld en Al die Middelen, was ik er Waar Schijnlijk Al Lang aan Onder Door Gegaan. Succes is Veel Moeilijker om Mee Om te Gaan dan Geen Succes.”
Terug in Nederland was Klashorst in de late jaren 80 en vroege jaren 90 een leidende figuur binnen After Nature, een kunstenaars collectief ,dat het al oude schilderen naar waar neming propageerde. Klashorst en de zijnen schilderden, heel ouder wets en romantisch, stil levens, landschapjes en voor al modellen, liefst naakt. Daar bij werden enorme hoe eelheden alcohol en verdovende middelen weg gewerkt. Het was Seks, Drugs & Olie Verf.
Later in de jaren 90 maakte Klashorst weer deel uit van een her op gericht Soviet Sex, waar nu ook actrice Ellen ten Damme lid van was, en presenteerde hij op televisie een Teleac Cursus Schilderen met acryl verf. Daarna vertrok hij als een eigen tijdse Paul Gauguin naar Afrika, waar het schilderen van naakt modellen door ging.
Klashorst en de zijnen schilderden, heel ouder wets en romantisch, stil levens, landschapjes en voor al modellen, liefst naakt (foto Peter Klashorst)
Merk Waardige Ideeën
Wegens het het aan zetten tot los bandigheid en het vervaardigen van obscene af beeldingen werd hij in 2000 gearresteerd in Senegal. Na dat hij zich met smeer geld had weten vrij te kopen uit de gevangenis, vluchtte hij naar Gambia. Hij bleef in Afrika komen, maar woonde later voor al in Cambodja en Thailand.
De seksuele veel vraat Klashorst had veel al onbeschermd seks. Over AIDS hing hij de bizarre theorie aan, dat je niet besmet kon raken door één malige seksuele contacten. In 2014 werd bij hem HIV vast gesteld. Later kreeg hij er Lymfe Klier Kanker bij.
Ook over kanker had hij merk waardige ideeën. In het Parool Interview van vorig jaar vertelde hij, dat hij de tumoren had weten te verdrijven door koud te douchen, een maand niet te eten en veel te sporten.
Maar wie Klashorst op Facebook volgde, zag de kunstenaar steeds ongezonder worden. Van uit een Duits zieken huis werd hij af gelopen weekend over gebracht naar het AMC, waar hij dins dag op de Intensive Care belandde. Woens dag over leed hij. Peter Klashorst laat drie kinderen na.
Het Parool, 12 september 2024, 11:40
https://archive.ph/1oh0w#selection-795.0-993.274
Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Robert+Vuijsje
https://robscholtemuseum.nl/?s=Alleen+Maar+Nette+Mensen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Salomons+Oordeel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+van+Brummelen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+Klashorst
https://robscholtemuseum.nl/?s=HIV
https://robscholtemuseum.nl/?s=AIDS
https://robscholtemuseum.nl/?s=Lymfe+Klier+Kanker
https://robscholtemuseum.nl/?s=AMC
https://robscholtemuseum.nl/?s=Academisch+Medisch+Centrum
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rietveld+Academie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Gerrit+Rietveld+Academie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Cum+Laude
https://robscholtemuseum.nl/?s=Teleac
https://robscholtemuseum.nl/?s=Teleac+Cursus+Schilderen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Seks+Drugs+&+Olie+Verf
https://robscholtemuseum.nl/?s=Seksuele+Veel+Vraat
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ten+Kate+Markt
https://robscholtemuseum.nl/?s=Spui+Straat
https://robscholtemuseum.nl/?s=Dam
https://robscholtemuseum.nl/?s=Café+Schuim
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rembrandt+van+Rijn
https://robscholtemuseum.nl/?s=Vincent+Van+Gogh
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paul+Gauguin
https://robscholtemuseum.nl/?s=Max+Hasfeld
https://robscholtemuseum.nl/?s=Robert+Mapplethorpe
https://robscholtemuseum.nl/?s=Keith+Haring
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jeff+Koons
https://robscholtemuseum.nl/?s=Andrew+Tate
https://robscholtemuseum.nl/?s=Karel+Appel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Maarten+Ploeg
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rogier+van+der+Ploeg
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ellen+ten+Damme
https://robscholtemuseum.nl/?s=Soviet+Sex
https://robscholtemuseum.nl/?s=Punk
https://robscholtemuseum.nl/?s=Disco+Bizar
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rozen+Gracht
https://robscholtemuseum.nl/?s=PKP
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ploeg+Klashorst+Ploeg
https://robscholtemuseum.nl/?s=PKP+TV
https://robscholtemuseum.nl/?s=Concert+Gebouw+Orkest
https://robscholtemuseum.nl/?s=George+Heidweiller
https://robscholtemuseum.nl/?s=Studio+George+Heidweiller
https://robscholtemuseum.nl/?s=After+Nature
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nieuwe+Wilden
https://robscholtemuseum.nl/?s=Neo+Expressionisme
https://robscholtemuseum.nl/?s=Santpoort
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bloemen+Daal
https://robscholtemuseum.nl/?s=Frans+Hals+Museum
https://robscholtemuseum.nl/?s=Haarlem
https://robscholtemuseum.nl/?s=Amsterdam
https://robscholtemuseum.nl/?s=Magisch+Centrum+van+de+Wereld
https://robscholtemuseum.nl/?s=Alternatieve+Scene
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kraak+Scene
https://robscholtemuseum.nl/?s=Duitsland
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zürich
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zwitserland
https://robscholtemuseum.nl/?s=New+York
https://robscholtemuseum.nl/?s=Cambodja
https://robscholtemuseum.nl/?s=Thailand
https://robscholtemuseum.nl/?s=Azië
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nairobi
https://robscholtemuseum.nl/?s=Mombassa
https://robscholtemuseum.nl/?s=Kenia
https://robscholtemuseum.nl/?s=Senegal
https://robscholtemuseum.nl/?s=Gambia
https://robscholtemuseum.nl/?s=Afrika
https://robscholtemuseum.nl/?s=Out+of+Africa
https://robscholtemuseum.nl/?s=Made+in+Africa
https://robscholtemuseum.nl/?s=Maken+van+Obscene+Af+Beelding
https://robscholtemuseum.nl/?s=Aan+Zetten+tot+Los+Bandigheid
Plaats een reactie