Rob Scholte – Luther + Saulius Vaitiekūnas – Requiem for the orchestra + Persconferentie Maastricht: Holland op zijn smalst

Luther

Requiem for the orchestra

Installation 125 brass instruments, chairs, music stands, lamps, 5000 meter high-voltage cable

Requiem for the orchestra is not only the title of a solemn piece of music created in memory of the deceased, but also an effort to identify the conditions, situation and diagnosis of the system and mechanism itself, i.e. the orchestra….It is yet another attempt at reading, recognizing and guessing, in the tangle of staffs or may be hexagrams of the book of changes, the message that is delivered exclusively to you….A provoking invitation to make up your mind on your place, role and part in the orchestra, without losing the hope to contaminate and disperse the build-up tension, anxiety and premonitions….

Requiem voor het orkest is niet alleen de titel van een plechtig muziekstuk ter nagedachtenis aan een overledene, maar ook een poging om de ontstane situatie op waarde te schatten. Een poging om een diagnose over het systeem, over het mechanisme van het orkest, te stellen…een nieuwe inspanning tot lezen, herkennen, en zoeken in een wirwar van notenbalken of misschien wel hexagrammen uit het Boek der Veranderingen. Een boodschap speciaal voor jou…een provocatieve uitnodiging om duidelijkheid te verschaffen over jouw plaats, jouw rol en aandeel in het orkest zonder daarbij de hoop te verliezen dat de opgebouwde spanning, angst en voorgevoelens kunnen worden overwonnen…..

Luther & Requiem to the orchestra zijn te bekijken van 10 t/m 19 maart van 18 tot 22 uur, Lutherse kerk, Hondstraat 14, Maastricht.

Persconferentie Maastricht: Holland op zijn smalst

Locatie: Brandweerkantine (expo-ruimte), Capucijnenstraat 21, Maastricht
Tijd: 16 maart 11:00

Aandacht voor aardse zaken tegen het einde van de TEFAF

Stichting Argus buurtplatform zal reageren op het besluit van de gemeenteraad op het bezwaar om het burger-initiatief m.b.t. huisvesting in het Statenkwartier niet te agenderen ondanks het vereiste aantal ondersteunende handtekeningen.

De gemeenteraad besliste in 2009 dat het buurtplatform een vaste locatie zou krijgen, dat is echter tot op heden niet het geval, waardoor een alom gewaardeerd initiatief “buurt en zorg” van vrijwilligers om actief bij te dragen aan de hervorming van de verzorgingsstaat vorig jaar ook niet kon starten.

Rob Scholte zal, na de officiële opening van zijn nieuwste werk LUTHER (een tweeluik) op 15 maart om 19:30, een reactie geven op het vonnis, waardoor hij gedwongen wordt om binnen 30 dagen met zijn museum uit het voormalig postkantoor in Den Helder moet vertrekken.

Daarnaast is de Litouwse kunstenaar Saulius Vaitiekunas aanwezig om zijn perspectief, dat hij tot uitdrukking brengt in zijn installatie “Requiem to the Orchestra” toe te lichten. Kunnen we nog samen spelen ?

De persconferentie vindt plaats in de ruimte van de tentoonstelling A PIN van Alfons de Laat.

Voor aanvullende informatie : Maria Essers 06-23968406

Meer informatie: