Rob Scholte – Golden horizon

gesigneerde zeefdruk, artist-proof
101 x 67 cm., niet ingelijst

Rob Scholte (Amsterdam, 1958) produceerde deze Golden horizon-serie (16 zeefdrukken in een door Scholte ontworpen verzamelmap met een voorwoord van de recentelijk overleden Hugo Brandt Corstius) toen tijdens de vervaardiging op 50 meter afstand van Scholte’s zeefdrukkerij in de Laurierstraat, het voormalig Atelier Sericus,, waar deze werken werden gedrukt, op 24 november 1994 een bom zijn BMW deed exploderen.

Vanuit zijn ziekenhuisbed dirigeerde hij zijn medewerkers naar het eindresultaat, dat in maart 1995 voor het eerst bij Galerie Serieuze Zaken van Rob Malasch in Amsterdam werd getoond. In afwezigheid van Scholte zelf overigens, die zich na een persconferentie op Schiphol uit veiligheidsoverwegingen en voor revalidatie op Tenerife had teruggetrokken.

Deze prent, een a.p. (artist-proof), is er één uit deze serie, die werd gedrukt in een oplage van slechts 16 op papier en 6 op linnen, en zich onder meer bevindt in de collecties van Stedelijk Museum in Amsterdam en Museum Bommel-Van Dam in Venlo.
Opnieuw zien we hier prachtige tromp l’oeil-details als een slak, een style-sheet van Black & White, een microscoop en lucifers. Ook een verkiezingsposter uit Frankrijk met op de ogen van de kandidaat, die opnieuw met posters werd beplakt. Ditmaal met de afbeelding van Jacques Toubon, de latere minister van cultuur, die Scholte naar aanleiding van deze prent uitnodigt voor ontmoeting in Parijs in 1995. De langpootmug completeert de doem, die door de gelijktijdigheid van de aanslag op Scholtes leven over deze Golden Horizon is komen te vallen. Evenals de groei-diamanten in het vogelnestje.