Rob Scholte exposeert in het Ensor Museum te Oostende

DE ZEE
SALUT D’HONNEUR JAN HOET
van 23 oktober 2014 tot 19 april 2015

In tegenstelling tot wat sommigen denken, is dit niet het geboortehuis van James Ensor (1860-1949). Hij betrok het pand in de Vlaanderenstraat pas op zevenenvijftigjarige leeftijd. We schrijven 1917. Het woonhuis was op dat moment al tientallen jaren in het bezit van de familie. Oorspronkelijk was het eigendom van Leopold Haegheman – de broer van James’ moeder – en Pauline Dewinter. De familie Haegheman bracht er onder meer een souvenirwinkel in onder. Klanten vonden hier een assortiment aan schelpen, kralen, speelgoed, prentkaarten, maskers en andere prullaria. Ensor zou het huis uiteindelijk erven en woonde er tot zijn dood in 1949.

Wie het Ensor Museum betreedt, komt terecht in de leefwereld van de kunstenaar. De kamers zijn aangekleed met authentiek meubilair alsook met reproducties op ware grootte. De ontdekkingstocht van de toeschouwer vangt aan in de originele souvenirwinkel. Ensor liet deze ruimte onveranderd in de dertig jaar dat hij hier woonde. Vermoedelijk wilde hij de fijne herinneringen graag koesteren. Opvallend zijn de talrijke maskers in de wandkasten.

Op de eerste verdieping bevond zich aan de straatkant het Blauwe Salon; de eetkamer kreeg een plaats achter in het huis. Op de tweede verdieping waren de slaapvertrekken ondergebracht. Het salon was de centrale leefruimte. De piano en het harmonium brengen het muzikaal talent van Ensor in herinnering. Blikvanger in deze ruimte is de reproductie van het beroemde doek De blijde intrede van Christus in Brussel, een sleutelwerk in de Europese kunstgeschiedenis van de negentiende eeuw.

PRAKTISCHE INFORMATIE
Het Ensor Museum is toegankelijk tussen 10-12 uur in de voormiddag en tussen 14-17 uur in de namiddag.
Alle leefruimtes op het gelijkvloers en op de eerste verdieping zijn toegankelijk. De tweede verdieping wordt privé gehouden.
Op eenzelfde moment kunnen maximaal twintig mensen de woning betreden.
Op dinsdag is het Ensor Museum gesloten.

Gesloten : dinsdag, 25 december en 1 januari.

Ensor Museum
Vlaanderenstraat 27