Rob Hoogland – Moed: Onwelgevallige meningen niet welkom bij elite van Rietveld

Creativiteit vereist moed, zei Henri Matisse. Hoewel ik als rebellerende tiener heb overwogen om mij als student bij de Gerrit Rietveld Academie in te schrijven – ik dronk Rioja, rookte zware shag, vond Mao te gek en kon volgens mijn tekenleraar aardig luchtpartijen aquarelleren – ben ik er nooit geweest. Toch durf ik te wedden, dat die Matisse quote daar niet ingelijst in de bestuurskamer hangt.

De lafbekken, die er tegenwoordig de dienst uit maken, hebben het gewaagd een debat te schrappen. Een der initiatiefnemers van die bijeenkomst, Kate Sinha, deed onlangs namelijk enkele uitspraken, die door de Rietveld hotemetoten als ’racistisch en seksistisch’ worden gekenmerkt. Daarom wordt ’prioriteit aan het waarborgen van een veilige leeromgeving’ gegeven.

Zucht.

U weet, dat de bestuurders van de Berkeley Universiteit in Californië hun studenten in september vorig jaar bij voorbaat professionele hulp aanboden, enkel en alleen maar omdat de conservatieve opiniemaker Ben Shapiro daar zou komen spreken?

Die kant gaat het hier ook op.

Kate Sinha is van het kunstkritiek platform Keeping It Real Art Critics en had het laatst bij The Post Online over de ’links geëngageerde onverschilligheid’ van het Stedelijk Museum Amsterdam: „Het toppunt was wel de tentoonstelling van Zanele Muholi, waarbij de bezoeker geacht werd geïnteresseerd te zijn in de luie spinsels van een verwende snol, alleen omdat ze uit Zuid-Afrika komt, lesbisch en zwart is.”

En laat Kate nu óók nog eens, verwijzend naar de MeToo discussie, beweren, dat ’veel vrouwen van hun eigen begeerlijkheid genieten door de grens van bezoedeling op te zoeken’!

Oei, oei!

Het laat zich raden, waar mijn eigen standpunten in beide gevallen liggen. Toch wil ik best toegeven, dat je er over kunt redetwisten. De vrijheid van kunst, die in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland een grondrecht is, is dat hier niet. Desondanks is het van de zotte, dat uitgerekend door een Nederlandse academie, waar de expressie vrijheid grenzeloos en onvoorwaardelijk zou moeten zijn, op deze wijze censuur wordt toegepast.

De oude Gerrit draait zich om in zijn graf.

Dit is het en niets anders: zuivering. Onwelgevallige meningen zijn niet welkom bij de elite van de Rietveld. Ook deze onderwijsinstelling is in de wurggreep geraakt van het politiek correcte wensdenken, dat om zich heen grijpt als een middeleeuwse pestepidemie. En welke wereld wordt daarbij met name bedreigd, zoals deze week meerdere malen bleek? Nota bene die van de schone kunsten. Nog behoudender, dan de kunstpausen van vroeger, proberen degenen, die hen wisten te verstoten paal en perk te stellen aan andere overtuigingen en ideeën. Slechts zíj hebben de wijsheid in pacht. En terwijl zij al die nieuwe taboes in stand houden, kweken zij generaties zonder eelt op de ziel, zonder neigingen tot non conformisme, zonder moed.

Daar heb je dat woord weer: moed.

Wat zei Henri Matisse er ook alweer over?

De Telegraaf, 7 februari 2018, 19:28

Meer informatie: